متخصص سئو یا کارشناس سئو : شرح وظایف سئو کار

عاطفه آقایی

یک متخصص بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یا متخصص سئو (SEO) وب سایت را آزمایش، تجزیه و تحلیل و تغییر می‌دهد، بنابراین برای موتورهای جستجو بهینه می‌شود و متعاقباً وب سایت در نتایج جستجو در موتورهای جستجوی بزرگ مانند Google و Bing رتبه بالاتری دارد.
یک متخصص SEO برای اطمینان از مرتبط بودن نتایج جستجو و ایجاد تجربه کاربری مثبت، رشد بازدید وب سایت، هدایت ظرفیت و آگاهی از برند، روند بهینه سازی را در سراسر صفحه وب سایت انجام می‌دهد. به عبارت دیگر، یک متخصص SEO تفاوتی با سایر بازاریابان دیجیتال یا بازاریابی سنتی ندارد. آن‌ها در نهایت در تلاش‌اند فروش بیشتری برای شرکتی که برای آن کار می‌کنند ایجاد کنند.

متخصص سئو کیست؟

با انجام تحقیقات درباره کلمات کلیدی و استفاده از ابزارهای جستجوگرها مانند Google Analytics، یک متخصص SEO می‌تواند قابلیت مشاهده یک وب سایت در Google را افزایش دهد که این خود مزایای عمده‌ای برای هر شرکتی دارد. برخی از این متخصصان ممکن است برای توسعه ابتکارات جدید یا مدیریت بهتر حساب‌های شبکه‌های اجتماعی برای افزایش تعامل و ترافیک کاربران، با سایر اعضای یک تیم بازاریابی نیز همکاری نزدیک داشته باشند.

مسئولیت‌های شغلی متخصص سئو چیست؟

مسئولیت‌های شغلی متخصص SEO بر اساس اینکه فرد در یک آژانس دیجیتال مارکتینگ، در بخش بازاریابی دیجیتال یک شرکت کار می‌کند یا به صورت آزاد برای مشتری، متفاوت است، اما شرح شغل برای اکثر قریب به اتفاق پست‌های متخصص SEO شامل همه یا بیشتر آن‌ها به شرح زیر:

  • استراتژی‌های بهینه سازی را ایجاد کنید که رتبه بندی نتایج موتور جستجو برای وب سایت شرکت را افزایش دهد.
  • هنگام انجام کمپین‌های جستجو، متخصص SEO آزمایشاتی را انجام می‌دهد، داده‌ها و نتایج را جمع آوری و تجزیه و تحلیل می‌کند، روندها و مسیرها را برای دستیابی به حداکثر ROI شناسایی می‌کند.
  • برآورد هزینه‌های کمپین‌های SEO، مدیریت بر اساس بودجه، برآورد هزینه‌های ماهانه و تطبیق اختلافات را مدیریت می‌کند.
  • با تیم توسعه وب همکاری نزدیک داشته باشد تا اطمینان حاصل کند که بهترین روش‌های سئو در محتوای وب سایت به درستی دنبال می‌شود.
  • با تیم‌های تحریریه و بازاریابی همکاری کند تا سئو را در تولید محتوا و بازاریابی محتوا هدایت کند.
  • مسئولیت بهینه سازی صفحه را برای بازاریابی موتور جستجو بر عهده بگیرید
  • انجام تحقیق، کشف و بهینه سازی کلمات کلیدی به طور مداوم برای کلمات کلیدی جدید SEO برای استفاده در وب سایت شرکت و مواد بازاریابی
  • توصیه‌های بهینه سازی برای موتورهای جستجو را تحقیق و اجرا کند
  • ایجاد و اجرای استراتژی لینک سازی
  • تغییر معماری وب سایت، محتوا، پیوند دادن و سایر عوامل برای بهبود موقعیت‌های SEO برای
  • کلمات کلیدی هدف
  • تعیین اهداف قابل اندازه گیری که بهبود ناشی از تلاش‌های بازاریابی را نشان می‌دهد
  • برای درک عملکرد استراتژی SEO، معیارهای عملکرد روزانه را با ابزارهای SEO مانند Google Analytics کنترل کند
  • برای مدیریت استراتژی SEO با افراد دیگر در بخش بازاریابی همکاری کند
  • برای بهبود نتایج جستجوی وب سایت، محتوای جذاب و با کیفیت وب سایت، از جمله پست‌های وبلاگ و توضیحات صفحه را بنویسد

متخصصان سئو چه تحصیلات و مدرکی دارند؟

بیشتر متخصصان سئو و سایر متخصصان بهینه سازی برای موتور جستجو قبل از اینکه روی مهارت‌های فنی خود کار کنند و از مهارت‌های قابل انتقال و سوابق تحصیلی خود استفاده کنند، می‌توانند کار خود را در زمینه دیگری شروع کنند تا بعداً در SEO کار کنند.

هیچ مدرک دانشگاهی به طور مستقیم به SEO مرتبط نیست (و مطمئناً هیچ برنامه بازاریابی چهار ساله مهارت‌های فنی خاصی را که برای پیشرفت در زمینه SEO لازم دارید به شما نمی‌دهد) اما به ندرت می‌توان دید که یک متخصص SEO لیسانس یا معادل آن را در برخی از رشته‌های مرتبط مانند تجارت، بازاریابی یا ارتباطات در بخش توضیحات شغلی خود لیست نکرده باشد.

اکثر کارشناسان سئو در این زمینه به نوعی داشتن یک گواهینامه اضافی را دنبال می‌کنند تا به کارفرمایان نشان دهند که مهارت خاصی را برای اجرای استراتژی بازاریابی دیجیتال خود، افزایش بازدید از موتور جستجو و اطمینان از اینکه وب سایت آن‌ها در بالای صفحه نتایج موتور جستجو قرار بگیرد، لازم دارند.

وظایف متخصص سئو

ویژگی‌های یک متخصص SEO موفق؟

در اینجا برخی از ویژگی‌های اصلی که متخصصان موفق سئو باید برای پیشرفت در دنیای بازاریابی دیجیتال و بهینه سازی موتور جستجو داشته باشند، آورده شده است:

1. درک سه سطح SEO

سه طبقه یا سطح برای بهینه سازی موتور جستجو وجود دارد و هر متخصص SEO خوب باید هر سه مورد را در تهیه یک استراتژی بازاریابی در نظر داشته باشد:

سئو فنی:

بخش فنی سئو به عناصر غیر محتوایی وب سایت شما اشاره دارد. این بخش شامل راهکارهایی برای بهبود ساختار و بنیان وب سایت است. بخشی از این کار شامل انجام یک تجزیه و تحلیل کامل وب سایت است، که می‌تواند فرصت‌هایی را برای سئو فنی برای بهبود سرعت وب سایت، ایندکس کردن، موبایل فرندلی، قابلیت خزش و ساختار وب سایت پیدا کند. سئو فنی همچنین به طور اساسی خوانایی یک وب سایت را بهبود می‌بخشد، که به نوبه خود تجربه کاربر را بهبود می‌بخشد و به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که وب سایت شما، وب سایت خوبی است.

سئو داخلی:

سئو داخلی مربوط به محتوای وب سایت شما است و با بهینه سازی آن به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا موضوع محتوای شما را درک کنند و وب سایت را به عنوان یک منبع ارزشمند مشاهده کنند. SEO داخلی شامل استفاده از عناصری مانند کلمات کلیدی، برچسب‌های متا، پیوندهای داخلی و برچسب‌های عنوان HTML به روش‌هایی است که به افزایش بازدید موتور جستجو و اطمینان از نزدیک بودن به هدف در رسیدن به بالای نتایج Google کمک می‌کند.

سئو خارجی:

سئو خارجی شامل ایجاد رابطه قوی‌تر بین وب سایت شما و سایر وب سایت‌ها از طریق تاکتیک‌های مختلف ایجاد لینک است. بهینه سازی خارج از صفحه همچنین شامل استراتژی‌هایی برای ایجاد اعتبار یک وب سایت برای نشان دادن به موتورهای جستجو است که وب سایت منبع معتبری است و بنابراین باید در بالای رتبه بندی موتورهای جستجو قرار گیرد.

کارشناسان سئو باید بدانند که چگونه کلیه سطوح بهینه سازی برای موتورهای جستجو در چگونگی رتبه بندی وب سایت شما در میان نتایج جستجوی Google نقش دارند.

2. ذهن زیرک برای بازاریابی

جنبه‌های فنی سئو به طور واضح بخش بزرگی از کار است و درک موضوعاتی که ممکن است باعث شود گوگل وب سایت شما را در نتایج جستجو دفن کند بسیار مهم است. اما باید بدانید هنگامی‌که بر این موضوع غلبه کردید، مشاغل در صنعت SEO گرایش زیادی به سایر مشاغل بازاریابی دیجیتال یا حتی بازاریابی سنتی دارند: در نهایت، شما باید محتوایی را ایجاد و موقعیت دهی کنید که مزایای مصرف کننده مشخص کند در حالی که آن‌ها را به بازار فروش نزدیک‌تر می‌کند.
قسمت مشکل ایجاد محتوایی است که هم برای افراد در انتهای دیگر موتور جستجو جذاب باشد و هم خوشایند الگوریتم Google باشد که این نیازمند تجربه است.

اما تخصص سئو مورد نیاز برای قرارگیری در جایگاهی به عنوان یک متخصص سئو و یک متخصص بازاریابی دیجیتال عمیق‌تر از آن است. برای موفقیت واقعی در نقش یک متخصص SEO، شما باید همیشه بازاریابی محتوا را در سطحی عمیق‌تر، همچنین روان‌شناسی مصرف کننده و مخاطبان مورد نظر خود که آن‌ها را بازاریابی می‌کنید، چشم‌انداز رسانه‌های اجتماعی، طراحی و توسعه وب، استراتژی‌های بازاریابی ویروسی، و اهداف کلی کسب و کار که به افزایش آگاهی و تبدیل برند کمک می‌کند، در نظر بگیرید و در آن‌ها عمیق شوید.

ویژگی های یک متخصص سئو موفق

3. توانایی تفکر و تصور چشم‌انداز

همان‌طور که توضیح دادیم، SEO همه چیز را تحت تأثیر قرار می‌دهد. وب سایت شرکت‌ها بسیار مهم هستند، SEO را نمی‌توان از بقیه این ملاحظات جدا کرد.
سئو به شما کمک می‌کند تا اهداف خاصی را در حین کمپین‌های سئو داشته باشید. به عنوان یک متخصص SEO، هدف شما این است که بر روی رتبه بندی موتور جستجو، دریافت ترافیک، افزایش آگاهی از برند یا تبدیل (تبدیل شخصی که از وب سایت شما بازدید می‌کند به مشتری) تمرکز کنید؟
تعریف این اهداف و سپس اینکه بتوانید اهداف کلان سازمان را در حین اجرای یک استراتژی سئو در ذهن داشته باشید، شما را یک متخصص سئو موفق خواهد کرد.

4. مهارت‌های ارتباطی درجه یک و روحیه همکاری

یک متخصص SEO با طیف گسترده‌ای از بخش‌ها در یک تجارت از جمله فروش، خدمات به مشتری، توسعه وب، تجزیه و تحلیل، IT، بازاریابی و موارد دیگر کار خواهد کرد. و همیشه آسان نیست که توضیح دهید که چرا ایجاد تغییرات در وب سایت باعث بهبود سئو می‌شود و درنهایت منجر به بازدید و تبدیل بیشتر می‌شود. اینجاست که مهارت‌های ارتباطی شما نقش اصلی را بازی می‌کند.

متخصصان سئو باید بدانند که چگونه می‌توانند به روشی متقاعد کننده و قابل قبول توضیح دهند که چرا برخی تغییرات لازم هستند و چگونه به نفع وب سایت و مسیر اصلی شرکت هستند. بعلاوه، بخشی از وظیفه شما این است که با تیم‌هایی با زمینه‌ها و دیدگاه‌های مختلف در وب سایت، این کار را انجام دهید.

نه تنها این، بلکه می‌توانید در محتوای خاصی که برای سایت در حال تولید است درگیر شوید، بنابراین باید مطمئن شوید که مهارت نوشتن شما برای فردی در مشاغل سئو بسیار عالی است.

5. کنجکاوی و سازگاری

گوگل الگوریتم‌های خود را برای نحوه رتبه بندی نتایج موتور جستجو به طور مداوم تغییر می‌دهد. این ممکن است بسته به دیدگاه شما برای شما ناامید کننده یا هیجان‌انگیز باشد، اما یک متخصص SEO خوب این چالش را با اشتیاق ادامه می‌دهد.
برای پیشرفت در فضای سئو باید چابک باشید. بسیاری از متخصصان از منافع یادگیری مداوم بهره‌مند می‌شوند، اما یک متخصص SEO برای زنده ماندن به آن نیاز دارد.
بعلاوه، اگر مسئولیت وب سایت یک شرکت واحد را بر عهده دارید، به عنوان یک متخصص سئو، وظیفه شماست که دائماً محتوای آن را مرور کنید تا ببینید آیا همسو با مسیر همیشه هست یا نه؟


نظرات


0 دیدگاه