سئو داخلی چیست ؟ چه نکاتی برای سئو داخلی باید رعایت شود!

زهره درویشی

سئو دارای دو بخش است : سئو داخلی و سئو خارجی. سئو داخلی(On-Site SEO و On-Page SEO)به اقداماتی گفته می‌شود که درون سایت انجام می‌گیرد و به کدنویسی داخلی سایت مربوط می‌شود و به منظور افزایش رتبه سایت در گوگل انجام می‌شود. اصل سئو داخلی هم به بهینه سازی محتوا و هم کدهای HTML وب سایت اشاره دارد. 
سئو خارجی(Off-Site SEO یا Off-Page SEO)نیز به لینک های خارج از سایت شما و سیگنال‌هایی است که از محیط اینترنت به سمت سایت شما ارجاع داده می‌شود.

سئو داخلی چیست

تکنیک های سئو داخلی

در این بخش به معرفی مهم ترین اصول و تکنیک های سئو داخلی می پردازیم:

عنوان صفحه ( Page Title)

عنوان صفحه یکی از فاکتورهای سئو در سئو داخلی می‌باشد. هر صفحه باید دارای یک عنوان یونیک باشد که کلمات کلیدی مهم در آن قرار می‌گیرد. 

تگ توضیحات ( Meta Description)

در الگوریتم‌های جدید گوگل، تگ متا بسیار مورد توجه قرار گرفته است و یکی از مکان‌هایی است که در آن کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را می‌توانید استفاده نمایید. حدودا 150 کلمه به این تگ اختصاص داده شده استکه در صورتی که گوگل تناسبی بین این تگ و محتوای داخلی آن پیدا نکند سایت شما را به عنوان اسپم خواهد شناخت. 

کلمه کلیدی

بهتر است در هر صفحه کلمه کلیدی تعریف کنید و نسبت به آن تولید محتوا کنید. 

محتوای سئو شده

تعداد کلمات محتوای شما بهتر است مناسب موضوع و متناسب با محتوای رقبایتان باشد، حداقل تعداد کلمات در محتوای شما باید 300 کلمه باشد. مطالب بلندتر  در برخی موضوعات از شانس بیشتری در گرفتن رتبه بهتر برخوردار هستند. اما لزوما به این معنا نیست که شما باید محتوا با تعداد بالای کلمات داشته باشید. برای مثال در برخی از سایت های فروشگاهی توضیحات بیش از اندازه درباره محصول میتواند مخاطب را خسته کند و تمایلی برای مطالعه نداشته باشد.

  • محتوا با عمق زیاد : محتوای کم و بی‌ارزش شانس کسب رتبه خوب را از بین خواهند برد. 
  • کاربرپسند بودن : محتوای سایت باید بدون تبلیغات زیاد و به راحتی قابل خواندن باسد.
  • یکتایی : محتوای سایت باید یونیک باشد و به صورت اختصاصی نوشته شود.
  • اعتبار : محتواهایی که می‌نویسید باید دارای منابع معتبر باشند.
  • متناسب با هدف کاربران : هر محتوای سایت باید با هدف اصلی کاربران متناسب باشد و انتظارات آنها را برآورده سازد.

ساختاربندی URL

ساختارهای صفحه بهینه شده توسط موتورهای جستجو مورد پیمایش قرار می‌گیرد. هر چه آدرس صفحه کمتر باشد می‌تواند بر روی گوگل تاثیر مثبتی بگذارد. البته ساختار URL تنها عامل تاثیرگذار بر روی سئو داخلی نمی‌باشد. یکی از عواملی که به بهینه شدن آدرس صفحه کمک می‌کند به‌کار بردن کلمات کلیدی در آن می‌باشد.می‌توانید حداقل یکبار از آن استفاده کنید. 

تگ های بدنه

از نکات مهم در تولید محتوا بخش بندی کردن آن می‌باشد. این تگ‌ها می‌توانند هم بر روی خوانایی بیشتر و هم بر روی سئو سایت تاثیر بگذارند. تگ‌های بدنه از H1 تا H6 دسته‌بندی شده‌اند. 
تگ H1 برای عنوان اصلی استفاده می‌شود. از این تک فقط می‌توانید 1 بار استفاده کنید. از تگ H2 برای آن قسم از کلمات یا گروه کلمات می‌توانید استفاده کنید که در متن هر صفحه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. برای زیر عنوان‌ها نیز می‌توانید از تگ H3 استفاده نمایید. 
تعداد استفاده از تگ های H2 و H3 اهمیت ندارد و هر تعدادی که بخواهید می‌توانید در متن به کار ببرید. تگ‌های بدنه یکی از عوامل مهم در بهینه‌سازی سایت می‌باشد. 

تعداد کلمات کلیدی در متن

در سئو داخلی استفاده از کلمات کلیدی در متن بسیار اهمیت دارد. اگر کلمات کلیدی به درستی و در جای مناسب خود به کار رود گوگل متوجه این موضوع اصلی سایت شما شده و آن را در نتایج موتورهای جستجو نشان خواهد داد. 
در گذشته استفاده زیاد از کلمات کلیدی در متن باعث می‌شد که در نتایج نشان داده شود. اما در الگوریتم‌های جدید گوگل استفاده زیاد از کلمات کلیدی سایت منجر به اسپم شدن سایت می‌شود. 
نکته : بهتر است در پاراگراف اول از کلمه کلیدی استفاده کنید. 

بهینه سازی عکس‌ها

استفاده از عکس در متن می‌تواند برای کاربر جذابیت ایجاد کند. بهتر است عکس های خود را از نظر سئو بهینه کنید. برای بهینه سازی عکس‌ها می‌توانید از ویژگی‌‌های ALT و Title استفاده کنید. ویژگی Alt زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که عکس به هر دلیلی بارگذاری نشود. از این رو متن آلت به جای عکس نشان داده می‌شود. ویژگی Title نیز زمانیکه موس بر روی عکس قرار می‌گیرد نمایش داده می‌شود.
کلمات کلیدی را باید داخل این دو ویژگی‌ها قرار دهید تا در جستجوی عکس گوگل نیز نمایش داده شود. جستجوی عکس گوگل براساس ویژگی Alt انجام می شود.

لینک داخلی

علاوه بر اینکه لینک‌هایی که از سایت‌های دیگر داده می‌شود اهمیت دارد، یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در افزایش سئو داخلی ارتباط بین صفحات داخلی از طریق لینک دادن می‌باشد. این لینک‌ها علاوه بر اینکه به کاربر کمک می‌کند که به راحتی صفحات دیگر سایت شما را پیمایش نمایند به موتورهای جستجو نیز کمک می‌کنند که از این طریق تمامی صفحات را پیمایش کنید. برای بهینه سازی صفحات سایت، لازم است که بین تمامی صفحات شما یک ارتباط داخلی ایجاد نمایید. 

سئو داخلی

سرعت سایت را بهبود ببخشید

سرعت بارگذاری سایت جز معیارهای اساسی در رتبه بندی صفحات می‌باشد. می‌توانید با استفاده از CDN، فشرده سازی تصاویر و تغییر هاست سرعت سایت خود را بهبود ببخشید. سرعت سایت نباید بیشتر از 3 ثانیه باشد. یکی از ابزارهایی که می‌توانید از آن برای تست سرعت سایت کمک بگیرید GTMetrix می‌باشد. 

از کلمه‌های اشتراک در شبکه‌های اجتماعی استفاده نمایید!

سیگنال‌های اجتماعی به طور غیرمستقیم در کسب رتبه تاثیرگذار هستند و می‌توانند منجر به افزایش ترافیک سایت شوند. 

زمان حضور کاربران خود را در صفحه افزایش دهید!

در صورتی که کاربری که از طریق گوگل وارد سایت شما شده، فورا دکمه برگشت را بزند، گوگل سایت شما را یک سایت بی‌کیفیت شناسایی خواهد کرد. میزان حضور کاربران در سایت نشان‌دهنده با کیفیت بودن محتوای شما می‌باشد. شما می‌توانید با انتشار محتوای بلند و دقیق کاربران را در سایت خود نگه‌دارید و Dwell Time را افزایش دهید. 

کاربران را تشویق به کامنت گذاری نمایید

به طبع سایت‌هایی که دارای کامنت بیشتری هستند رتبه بهتری نیز کسب خواهند کرد. 

 از طراحی واکنشگرا استفاده نمایید!

گوگل در سال 2105 شروع به پنالتی و اسپم کردن سایت هایی کرد که از نمایش موبایلی مناسبی برخوردار نیستند. مطمئنا این واکنش در آینده شدیدتر نیز خواهد شد. 

از فایل های مدیا استفاده نمایید!

علاوه بر متن‌ها می‌توانید از عکس‌ها و ویدئوها در سایت خود استفاده کنید. این کار به کاهش بانس‌ریت سایت شما کمک می‌کند. بانس‌ریت و میزان زمانی که کاربر در صفحه شماست از فاکتورهای رتبه بندی گوگل می‌باشد.

پارامترهای سئو داخلی

پارامترهای سئو داخلی که با کلمات کلیدی در ارتباط نیستند

علاوه بر عوامل کلمات کلیدی که بر روی سئو و رتبه سایت تاثیرگذار هستند. عوامل زیر نیز می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند:

  • لینک های داخلی
  • سرعت بارگذاری صفحه
  • استفاده از داده های ساختاری Schema.Org
  • ساختار URL
  • ریسپانسیو بودن
  • توضیحات متا 

مهم ترین عوامل سئو on page

به طور کلی مهم ترین عوامل سئو داخلی شامل موارد زیر است :

جنبه های فنی سئو داخلی (Technical)

  • ساختار سایت
  • اندازه محتوا
  • هدرهای HTTP
  • ریدارکت 301
  • پنهان سازی فایل ها
  • تنظیمات منطقه ای
  • میزبانی وب قابل اعتماد (hosting)
  • تگ کنونیکال (rel = canonical)
  • JS و CSS در فایل های خارجی

ایندکس شدن

  • سایت مپ
  • متا تگ
  • Text navigatio
  • استفاده از iframe ، JS ، Flash.
  • لینک های صحیح xml به نقشه سایت.
  • نسخه اصلی دامنه ( با “www” یا بدون “www“).

URL

  • URL های کوتاه
  • کلمات کلیدی در URL
  • آدرس‌های ایستا و پویا
  • استفاده درست پارامترها در URL
  • Sub-folders به جای sub-domains

تجزیه و تحلیل وب (Web analytics)

  • نصب و راه اندازی analytics
  • کاهش بانس ریت سایت
  • تنظیم اهداف تجزیه و تحلیل در analytics

لینک داخلی

  • لینک مرجع
  • لینک های داخلی درست و به جا
  • عدم وجود “nofollow” و لینک های خراب یا شکسته

محتوا

  • با کیفیت بودن محتوا
  • مرتبط بودن و به روز بودن مطالب
  • توضیحات TITLE و META
  • برچسب های عنوان
  • سرصفحه های متن به جای هدر تصاویر
  • توضیحات دقیق در مورد کالا
  • به روز رسانی مکرر محتوا
  • تگ ALT برای تصاویر

قابلیت استفاده

  • سرعت لود
  • صفحه تماس
  • صفحه قیمت
  • پشتیبانی دائمی
  • پیمایش(scroll) بی نهایت
  • عدم وجود تبلیغات پاپ آپ
  • صفحه تحویل و ضمانت کالا
  • سازگار با موبایل(mobile friendly)
  • برخورداری از شبکه های اجتماعی
  • امکان بررسی کالا وارسال نظرات
  • استفاده بهینه محتوا در صفحه نخست

برچسب ها:

    نظرات


    0 دیدگاه