سئو سایت | افزایش بازدید سایت | خدمات بهینه سازی سایت
درباره سئو سایت یا بهینهسازی سایت چه میدانید؟ آیا میدانید سئو میتواند چه تحولی در کسبوکار شما ایجاد کند؟ در هر روز، مردم بیش از 2.2 میلیون جستجو انجام میدهند و این عدد فقط مربوط به موتور جستجوی گوگل است. موتورهای جستجوگر دیگر جای خود دارند! بنابراین تا حدودی میتوانید تصور کنید که ظاهرشدن در صفحه اول گوگل چه تأثیری میتواند در کسبوکار و برند شما داشته باشد. در یک جمله بخواهیم سئو سایت یا بهینهسازی سایت را شرح دهیم، مجموعه از فعالیتهایی است که بر روی سایت شما انجام میگیرد، تا سایت شما در نتایج جستجو در صفحه اول گوگل قرار بگیرد. برای آشنایی بیشتر با این فعالیتها با این مقاله از تیم آدمبرفی همراه باشید.
چرا صفحه اول گوگل مهم است؟
حالا این جادو چه شکلی است و چرا حتی اهمیت دارد؟ همانطور که میدانید تقریباً 75 درصد جستجوگران جستجوهای خود را در گوگل شروع میکنند. حالا این موضوع را با این واقعیت ترکیب کنید که پنج نتیجه اول در گوگل 67٪ از کلیه کلیکها را کسب میکنند، و شما این موضوع را که چرا بهینهسازی موتورهای جستجو از اهمیت بالایی برخوردار است درک خواهید کرد.
یک جمله معروف وجود دارد که نشان میدهد کلیک کردن در صفحه اول گوگل چقدر مهم است:
“اگر همیشه نیاز به پنهان کردن یک جسد دارید، باید آن را در صفحه دوم نتایج جستجوی گوگل قرار دهید.” اگر پست، مقاله یا محصول وبلاگ شما در صفحه دیگری از نتایج جستجوی گوگل به جز صفحه اول قرار دارد، هیچ ارزشی ندارد. اما میتوان همین مطالب صفحههای دیگر را به صفحه اول آورد که لازمه آن بهبود سئو سایت است.
قبل از هر چیزی باید بدانید که آموزش سئو و بهینهسازی سایت نیازمند مهارت و تجربه و علم این حوزه دارد. ازآنجاییکه کسب هر یک از این مؤلفهها نیازمند زمان زیادی است که در طول آن رقبا میتوانند خود را ارتقا بدهند؛ بنابراین منطقی است که در چنین شرایطی به یک تیم ماهر و فعال در این زمینه اعتماد کرده و بهینهسازی سایت یا فروشگاه اینترنتی خود را به آن بسپارید.
تیم آدم برفی با به کارگیری از جدیدترین تکنیکهای سئو سایت، آماده ارائه خدمات در این حوزه میباشد. جهت مشاوره میتوانید از طریق شماره زیر، با مشاورین ما در ارتباط باشید. همچنین میتوانید با تکمیل فرم مشاوره پروژه، خواستههای خود را با ما در میان بگذارید.
شماره تماس مشاوره با کارشناس سئو : 09194988166
هدف از بهینهسازی سایت چیست؟
اصلی ترین هدف رعایت قوانین و استانداردهای سئو (SEO) و بهینه سازی حرفه ای سایت، بالابردن تعداد بازدید ها و کاربران و همچنین قرار گرفتن در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو است. زیرا قرار گرفتن آدرس صفحات وبسایت در بین 1 تا 3 نتایج اول جستجو باعث میشود تا بیش از 50% کاربران به وبسایت شما مراجعه کرده و از مطالب شما بازدید کنند. این امر میتواند ارزش وبسایت شما را بالا برده و درآمد زیادی برای شما به ارمغان بیاورد.
البته دست یابی به چنین نتایجی زمان بر بوده و نیازمند صبر و کار مداوم است. همچنین استفاده از دانش بروز و پیروی از قوانین و الگوریتم های وضع شده شرط اول این کار است. از مهمترین اهداف بهینه سازی سایت و رعایت قوانین سئو (SEO) میتوان موارد زیر را عنوان کرد :
- پیشرفت و افزایش بازدید و ترافیک سایت
- معرفی برند و کسبوکار شما در نقاط مختلف جهان
- بالابرد دانلود یا فروش محصولات
- قرارگیری در رتبههای اول نتایج موتورهای جستجو
- افزایش میزان تبلیغات سایت شما در اینترنت و وبسایتهای مختلف
- بالارفتن میزان رضایت کاربران از وبسایت و محتوای موجود در آن
- افزایش میزان اعتماد کاربران به محصولات و اطلاعات وبسایت شما
- ارتقاء و افزایش چندین برابری کاربران فعال
- بالارفتن تعداد کلیکهای مؤثر و زمان ماندگاری در صفحات
- مدیریت بهتر محتوا و اطلاعات درج شده در سایت و نتایج حاصل از آنها
- بالارفتن احتمال تبلیغ از سایت شما توسط کاربران در وبسایتهای دیگر
تفاوت سئو کلاه سفید با سئو کلاه سیاه
سئو کلاه سیاه مجموعه ای از اقدامات غیرقانونی یا غیر اخلاقی است که یک فرد یا گروهی از افراد در تلاش برای بهبود نتایج موتور جستجو برای وب سایت یا گروهی از وب سایت ها به کار می برند.استراتژی کلاه سیاه با بهره گیری از شکاف ها ، محدودیت ها یا نقاط کور در الگوریتم های موتور جستجو ، برای مدت کوتاهی یک وب سایت را در نتایج گوگل ارتقا می دهند. این کار علاوه بر این که برای سایت مضر می باشد و می تواند عواقب جبران ناپذیر داشته باشد، کاربر پسند نیز نمی باشد.
به این معنا که کاربران با ورود به سایت، نتایجی که به دنبال آن بوده اند را نمی یابند و اقدام به بستن سایت می کنند. این شیوه ها با گذشت زمان با تغییر الگوریتم های گوگل دیگر به خوبی تاثیر گذار نبودند و حتی باعث جریمه هایی از طرف گوگل می شوند. برخی از متداول ترین تکنیک های موجود در کلاه سیاه که در گذشته استفاده می شد شامل موارد زیر است. توصیه می شود به هیج عنوان از این موارد در سایت خود استفاده نکنید:
پر کردن صفحات از کلمات کلیدی
وبسایتهایی که می خواهند برای کلمات کلیدی خاصی رتبه خوبی کسب کنند، با ایجاد صفحات وب با محتوایی که حجم بیش از حد از کلمات کلیدی را شامل می شد در تلاش برای ارسال سیگنال های کلیدی تقویت شده به موتورهای جستجو هستند تا وب سایت رتبه خوبی برای کلمات کلیدی داشته باشد. اما اکنون با بروزرسانی الگوریتم های موتور های جستجو و به کار بردن الگوریتم های جدید تر این روش نتیجه ای را به دنبال ندارد.
پنهان کردن کلمات کلیدی
مخفی کردن کلمات کلیدی ، شامل تغییر رنگ قلم متن برای نامرئی شدن آن در چشم کاربران است. به عبارتی دیگر، موتور های جستجو کلمات را دیده، اما کاربران متوجه آن نمی شوند. این کلمات کلیدی نامرئی قبلا موتور جستجوگر را فریب داده و کاربران نیز از وجود تعداد زیادی کلمه که گاها بی ربط نیز بودند، آگاه نمی شدند.
پیوندهای هرزنامه در زمینه های نظر و پست های انجمن
اینترنت شبکه ای از لینک های ارتباطی است. برای دستکاری جستجوی گوگل با لینک ها ، سئوکاران با اعتقاد بر این که این پیوندها سیگنالهای مثبتی را به موتورهای جستجو ارسال می کنند. از طریق سئو کلاه سیاه اقدام به قرار دادن لینک ها در بلاگ پست ها و نظرات فروم ها می کردند. هر چه تعداد این لینک ها بیشتر بود، سایت در رتبه بالاتری قرار می گرفت. اما اکنون اگر لینک سازی به صورت غیر اصولی انجام شود، قطعا پنالتی سایت و مرگ کسب و کار را به دنبال خواهد داشت.
تغییر مسیرهای اشتباه
اگر یک صفحه وب منسوخ یا خراب شده باشد، یک مدیر وبسایت ممکن است کاربر را به صفحه دیگری هدایت کند. یک تغییر مسیر گمراهکننده کاربر را به صفحهای میفرستد که در آن محتوای متفاوتی از آنچه خزنده وب موتور جستجو میتواند بخواند مشاهده میکند. در نتیجه کاربر به آنچه که برای آن جستجو میکرد دست نمییافت و دقایقی را سردرگم در سایت باقی میماند.
محتوای خودکار
محتواهای خودکار که اغلب توسط یک ربات ایجاد میشد و هدف آن فریب موتورهای جستجو بود. این محتواها، نتایجی نبودند که کاربر به آن نیاز داشت.
بسیاری از روش های دیگر کلاه سیاه وجود دارد ، هدف همه آنها با هم تنها یک چیز است و آن فریب موتورهای جستجوگر و نشان دادن یک صفحه وبسایت بیش از آنچه لیاقت و شایستگی آن را خواهد داشت.خوشبختانه الگوریتم های گوگل این موارد را اکنون به خوبی شناسایی کرده و تنها انجام سئو کلاه سفید است که به شما کمک می کند به درستی در صفحات اول گوگل قرار بگیرید.
اگر سئو کلاه سیاه مخرب است پس چرا استفاده می شود؟
افراد معمولاً با فرض زیر، هنوز هم از تاکتیکهای سئو کلاهسیاه استفاده میکنند:
“الگوریتم ها نقاط کور دارند. از استراتژی های کلاه سیاه استفاده می شود تا از نقاط کور استفاده کرد تا یک برد سریع و آسان کسب کرد.”
افرادی که از تکنیک های کلاه سیاه استفاده می کنند ، نمی خواهند هیچ ارزشی برای کاربران اینترنت قائل شوند. این افراد ممکن است عواقب آن را در نظر نگیرند ، یا به عواقب آن اهمیتی ندهند ، یا فکر می کنند که به گونه ای عمل می کنند که از عواقب آن در امان خواهند ماند.
به روز رسانی های گوگل و به نتیجه نرسیدن سئو کلاه سیاه
ازآنجاکه گوگل بیش از 90 درصد از سهم بازار موتور جستجو را کنترل میکند، تاکتیکهای سئو کلاهسیاه در درجه اول باهدف دستکاری در گوگل انجام میشود. در ابتدا، این مشکلی برای گوگل بود تا اینکه غول موتور جستجوگر نسخه الگوریتم Penguin را در سال 2012 منتشر کرد. این الگوریتم باعث شد که تاکتیکهای کلاهسیاه بیاثر باشد. به این نحو افرادی که سئو کلاهسیاه انجام میدهند بهراحتی دستشان رو میشوند و شکست میخورند.
پنگوئن تاکتیک های دستکاری کردن نتایج را در نظر گرفت و الگوریتمی را برای مجازات وب سایت هایی که سئو کلاه سیاه بودند ، معرفی کرد. اگر در آوریل 2012 مدیر وب سایت یا متخصص SEO برای وب سایتی بودید که از تاکتیک های کلاه سیاه استفاده می کرد ، هنگامی که پنگوئن صفحات وب شما را از بین برد ، قطعا دریایی از تغییرات را تجربه کرده اید. ناگهان ، ترافیک سایت کاهش پیدا کرد و به تبع آن درآمد وبسایت کاهش یافته است.
حال که با مشکلات و مضراتی که سئو کلاهسیاه به دنبال دارد آشنا شدید، بهتر است از انجام این روشها اجتناب کرده و در ادامه با تکنیکهای کلاه سفید که میتواند نتایج خوبی را به دنبال داشته باشد، آشنا شوید.
سئو کلاه سفید چیست؟
سئو کلاه سفید مجموعهای از شیوههای اخلاقی و فنی است که یک فرد یا گروهی از افراد در تلاش برای بهبود نتایج موتورهای جستجو برای وبسایت یا گروهی از وبسایتها به کار میبرند. در این روش سئو، عملکردهای سئو توسط شرکتهای معتبر را توصیف میکند. شیوههای کلاه سفید در ارتقاء کیفیت وبسایت متمرکز است. همچنین بر ارسال سیگنالهای مناسب به Google تمرکز دارند تا موتور جستجو بتواند هدف و اعتبار یک سایت را بشناسد. متخصصان سئو کلاه سفید، یک وبسایت را هم برای کاربران و هم برای اهداف الگوریتم موتور جستجو بهینه میکنند.
تکنیک های سئو کلاه سفید
سئو کلاه سفید با تجزیهوتحلیل وبسایت و رقبای آن شروع میشود. هدف این است که این مشکلات برطرف شود تا موتورهای جستجو و کاربران، سایت شما را برای اهداف خود مفید بدانند. در اینجا چند روش اصلی کلاه سفید آورده شده است:
بهینه سازی محتوا
میتوانید هر بخشی از مطالب موجود در سایت خود را متناسب باهدف خود بهینه کنید. قبل از هر چیز، محتوا باید به جلبتوجه کاربران کمک کند. بهینهسازی و تولید محتوا مربوط به ایجاد محتوای جدید و تجدیدنظر در محتوای قدیمی برای جذب مخاطب هدف است. موتورهای جستجو محتوای مرتبط، معتبر و باکیفیت را ثبت میکنند و برایناساس به سایت شما امتیاز میدهند.
سئو فنی
ساختار متا، پیوندهای داخلی، برچسبها و استفاده از کلمات کلیدی سایت شما تنها چند مورد از جنبههایی است که شایستگی فنی آن را تعیین میکند. اصلاح هر یک از این موارد میتواند به رتبهبندی صفحات سایت در گوگل کمک میکند.
لینک سازی
لینکسازی مربوط بهاشتراکگذاری مطالب مفید شما با وبسایتهای دیگر است. گوگل و سایر موتورهای جستجو به پیوندهای مرتبط نگاه میکنند و به کاربران کمک میکنند تا آنچه از صفحات منبع و پستهای وبلاگ برای آنها مفید است بهسوی آن هدایت شوند. استفاده از لینکهایی مطابق با سئو کلاه سفید برای بهاشتراکگذاری اطلاعات مفید و هدایت کاربران هدف به سمت سایت شما میتواند نتایج بهتری برای شما به ارمغان بیاورد.
سئو کلاه سفید، استراتژیهای ارگانیک و همیشه سبز است که باعث افزایش رتبه شما در طول زمان میشود. نتایج این نوع سئو سریع نیست، اما یک نتیجه بزرگ است و در طولانیمدت میتواند به برندینگ سایت شما کمک کند.
سئو کلاه سفید ارزش زمان گذاشتن دارد!
کلاه سفید به دلایل مختلف ارزش وقت و هزینه دارد. در مرحله اول، میتوانید نسبت به آنچه که برای کاربر ارائه میدهید، احساس خوبی داشته باشید. یک سایت خوب و سئو شده مثل این است شما در حال ارائه فروشگاهی هستید که همه چیز بهوضوح مشخص و سازمانیافته باشد. راهروها و قفسهها تمیز هستند، از محل مناسبی برخوردار هستند و فروشندگان، خریداران را دوستانه راهنمایی و هدایت میکنند.
دوم، سئو کلاه سفید، شما را برای موفقیت در درازمدت آماده میکند. یک استراتژی کلاه سفید سعی نمیکند الگوریتم جستجوی Google را فریب دهد، در عوض وبسایت شما را برای تغییرات الگوریتم آینده تقویت میکند. اگر سایت شما سیگنالهای مناسب را ارسال میکند، تغییرات اجتنابناپذیر الگوریتم منجر به رتبهبندی بهتری میشود.
داخل و خارج خانه خود را تمیز کنید!
دو دسته کلی برای سئو سایت وجود دارد: سئو داخلی و سئو خارجی!
SEO داخلی همه عوامل رتبه بندی گوگل است که با مشاهده مستقیم صفحه ای که می خواهید بهینه سازی کنید ، مانند عناوین ، محتوا و ساختار صفحه ، آنها را تعیین می کنند.
SEO خارجی به کلیه متغیرهایی اطلاق میشود که گوگل به آنها نگاه میکند، و آنها منحصراً در دست شما نیستند. در سئو خارجی به منابع دیگری مانند شبکههای اجتماعی، وبلاگهای دیگر در صنعت شما و موارد دیگر توجه میکنند. این دو نوع سئو متفاوت هستند اما به یکدیگر وابستگی دارند. شما باید هر دو را بهدرستی انجام دهید تا بتوانید وبسایت خود را ارتقا دهید.
فرض کنید شما یکخانه با یک باغچه در خارج از خانه دارید. اگر شما به باغچه خود اهمیتی ندهید و نامنظم و نازیبا باشد، هرچقدر هم خانه شما مرتب و تمیز باشد، در وهله اول کسی وارد خانه شما نمیشود. اگر به موارد سئوی خارجی نیز اهمیتی ندهید، هرچقدر هم سایت شما دارای محتوای مفید و معتبر و خوب باشد، موتورهای جستجو به آن اعتباری نمیدهند تا کاربران وارد آن شوند و از آن بهره ببرند.
سئو داخلی بسیار مهم است
در مقابل اگر باغچه زیبا و خوش آبورنگ داشته باشید اما به تمیزی و مرتب بودن داخل خانه خود اهمیت ندهید، همانطور که وقتی فرد وارد خانه میشود دلسرد میشود و ممکن است از خانه خارج شود، کاربران سایت نیز اگر وارد سایت شما شوند و نیازی که برای آن اقدام به جستجو کردهاند برطرف نشود، از سایت خارج میشوند.
هنگامی که یک بازدیدکننده پس از مشاهده فقط یک صفحه، سایت شما را ترک میکند، یک امتیاز منفی برای سایت شما محسوب میگردد. هر چه میزان پرش شما بیشتر باشد (تعداد بازدیدکنندههایی که فوراً سایت شما را ترک میکنند) ، صفحه شما در گوگل رتبه بدتری خواهد داشت.
سئو درون صفحه (On Page SEO) چیست ؟
اولین قدم برای بهینهسازی سایت، استفاده از تکنیکها و استانداردهای سئو درون صفحه است. این تکنیکها مجموعهای از قوانین و روشها هستند که میتوان به کمک آنها کنترل مستقیم و مؤثری بر کدنویسی، محتوای متنی، تصاویر، ویدئوها، لینکهای داخلی، طرحها و افکتهای گرافیکی و … در درون سایت داشته و وبسایت را از پایه استانداردسازی کرد. همانطور که میدانید، اعمال هر نوع تغییر و بارگذاری هرگونه اطلاعات در و بسایت، تأثیر مستقیمی بر رتبهبندی در نتایج جستجو دارد؛ بنابراین استفاده از سئو درون صفحه در اولویت است. از مهمترین استانداردهای On Page SEO میتوان به موارد زیر را عنوان نمود :
عنوان و توضیحات سئو صفحات سایت
درج عنوان سئو (SEO Title) و توضیحات متا (Meta Description) ، اولین قدم برای بهینهسازی یک صفحه سایت و معرفی آن به موتورهای جستجو است. بر طبق قوانین سئو (SEO)، هر صفحه وبسایت باید دارای عنوان و توضیحات مخصوص به خود و البته دارای کلمه کلیدی مربوط به محتوای درج شده درون همان صفحه باشد. این موارد به منظور معرفی کلی موضوع و محتوای درون صفحه به کاربر ایجاد شده است. همچنین باعث می شود تا ربات ها و خزنده های گوگل که وظیفه شناسایی و تحلیل محتوای وبسایت ها را دارند، بتوانند صفحه مورد نظر را بهتر بشناسند و راحت تر رتبه بندی صفحات در نتایج جستجو را انجام دهند. از دیگر موارد الزامی در این بخش عبارتند از:
- در عنوان و توضیحات حداکثر 2 مرتبه از کلمات کلیدی استفاده شود.
- طول عنوان حداکثر 65 کاراکتر و طول توضیحات حداکثر 150 کاراکتر باشد.
- توضیحات باید مستقیماً معرفی کننده محتوای درون صفحه باشد.
- متن توضیحات باید خوانا و روان بوده و برای کاربر قابلفهم باشد.
ساخت لینک (URL) صفحات
دومین اصل در بهینهسازی سایت و رعایت استانداردهای سئو (SEO)، ساخت لینک آدرس اصلی صفحه سایت است. این لینک آدرس در واقع مسیر اصلی ورود کاربران به صفحه موردنظر بوده و در نتایج جستجو به همین آدرس نشان داده میشود. در ساخت URLها نیز رعایت قوانین و استانداردهای زیر الزامی است:
- آدرس باید در بر گیرنده کلمه کلیدی استفاده شده در متن محتوای همان صفحه باشد.
- آدرس سایت معرف موضوع اصلی محتوای صفحه باشد.
- از کلمات مناسب، روان و قابلفهم در ساخت آدرس استفاده شود.
- در بین کلمات سازنده آدرس بهجای جای خالی (Space) از خط فاصله (-) استفاده شود.
- طول آدرس بهتر از بین 3 تا 5 کلمه باشد.
- هنگام نگارش آدرس از حروف کوچک استفاده شود.
- در نگارش آدرس از حروف، علائم و نشانهها استفاده نشود.
- استفاده از کلمه کلیدی در محتوای صفحات
کلمه کلیدی (Keyword) مهمترین بخش تهیه یک محتوا محسوب میشود. زیرا کلمه کلیدی تاثیر بسیاری در بهینه سازی سایت داشته و میتواند به سرعت شما را در رتبه های بالای نتایج جستجو قرار دهد. همچنین میتواند کلیک صفحات را بالاتر برده و کاربران هدفمندی را به وبسایت شما هدایت کند. نکته قابل توجه این است که میتوان در یک صفحه از یک کلمه کلیدی اصلی و چند کلمه کلیدی مترادف و مرتبط استفاده کرد.اما استفاده از کلمه کلید نیز قوانین خاص خود را دارد :
- کلمه کلیدی میتواند از یک تا 3 کلمه باشد.
- هر صفحه میتوان یک کلمه کلیدی اصلی و چند کلمه مترادف و مرتبط با کلمه اصلی داشته باشد.
- کلمه کلیدی باید ارتباط مستقیم با محتوای سایت داشته باشد.
- بهتر است از کلمه کلیدی در ابتدای عنوان، پاراگراف اول و توضیحات استفاده شود.
- چگالی کلمه کلیدی باید در تمام بخشهای متن رعایت شده باشد.
بهینه سازی هدر یا عناوین متن
عناوین یک متن، تأثیر بسیاری در جذب کاربران و نگهداری آنها در صفحه را داشته و میتوانند به طور خلاصه محتوای متن را به کاربر و خزندههای موتور جستجو معرفی کنند. بهطورکلی عناوین متن یا سر تیترها (Header)، باتوجهبه اهمیت و ارزش متن مرتبط با آن به 6 رتبه تقسیمبندی میگردند و با نامهای H1 تا H6 مشخص میشوند.
- از هدر های H1 برای مشخص کردن عنوان های اصلی متن صفحات استفاده شود.
- از هر H1 تنها یکبار در متن استفاده گردد.
- هدر های H2 به عنوان زیر مجموعه هدر های H1 و برای مشخص کردن عنوان های مهم استفاده میشود.
- هدر های H3 و H4 برای مشخص کردن عناوین زیر مجموعه غیر اصلی و زیر مجموعه H2 استفاده شود.
- تمامی تیترها باید با فونت درشت و حالت Bold نوشته شود.
سئو سایت با لینک های داخلی
لینکهای داخلی یکی از اصلیترین راههای ایجاد ارتباط میان صفحات یک سایت هستند و میتوانند تأثیر زیادی در افزایش رتبه وبسایت داشته باشند. هر چه نظم و ارتباط دقیقتر و آسانتری میان صفحات سایت وجود داشته باشد، کاربران میتوانند راحتتر به مطالب مختلف موجود در سایت دسترسی داشته و مطالعه محتوای سایت را مطالعه نمایند. همچنین خزندههای موتورهای جستجو نیز میتوانند ارتباط میان صفحات سایت را بهتر درک کرده و در رتبهبندی آنها دقیقتر عمل کنند. رعایت موارد زیر در بهینهسازی سایت بسیار تأثیرگذار خواهد بود:
- دقت کنید که لینکهای داخلی نباید در یک صفحه چندین بار تکرار شوند.
- لینک ها باید بر روی کلمات مهم و کلیدی در متن یا تیتر های مهم درج شوند.
- هر لینک باید به کلمه یا جمله مرتبط به موضوع خود درج شود.
- لینک ها باید ساده و در عین حال قابل درک و قابل به خاطر سپاری باشند.
- تعداد لینکهای داخلی باید باتوجهبه طول متن تنظیم شده و نباید از لینکهای زیادی استفاده کرد.
- از جملات بیشتر بخوانید یا کلیک کنید یا سهنقطه (…) برای مشخصکردن لینکها استفاده نشود.
بهینه سازی تصاویر و ویدیو ها
تصاویر و ویدئوها از جمله آسانترین راه برای نشاندادن خدمات، محصولات، اطلاعات و … در وبسایتها هستند و کاربران به صفحاتی که از فاکتورهای بصری زیبا و چشمنواز استفاده کردهاند بیشتر استقبال میکنند. اما در کنار زیبایی، برای بهینهسازی سایت فاکتور مهمی به نام بهینهسازی تصاویر و ویدئوها نیز وجود دارد که باید حتماً به آن نیز توجه شود. از جمله موارد مهم در بهینهسازی عبارتاند از:
- تصاویر مورد استفاده باید مرتبط با متنی که برای توضیح آن نوشته شده است،باشند.
- استفاده از تصاویر با فرمتهای قابلاجرا در مرورگرهای مختلف نظیر jpg،png و webp.
- درج نام و توضیحات دقیق که معرف تصویر یا ویدئو باشد.
- استفاده از متن Alt بهعنوان جایگزین برای توصیف تصویر در حالتی که عکس نمایش داده نمیشود.
- از کلمات کلیدی در نگارش نام توضیحات عکس و ویدئو استفاده شود.
- بهینه سازی ابعاد و حجم عکس ها با توجه به مکانی که میخواهید از آن استفاده کنید.
- ابزار های فشرده سازی جهت جلوگیری از کاهش سرعت سایت و تاخیر در لود صفحات، استفاده شود.
- از عکس هایی با کیفیت مناسب و واضح استفاده نمایید.
سئو سایت با افزایش سرعت لود صفحات
سرعت لود و بارگذاری محتوای صفحات سایت، تأثیر بسیار بالایی در رضایت کاربران داشته و باعث میشود تا کاربران زیادتر و برای مدت طولانیتر در صفحات سایت شما به جستجو بپردازند. بهترین زمان برای لود یک صفحه بین 1 تا 3 ثانیه بعد از کلیک است و مدتزمان بیشتر باعث میشود تا کاربران از صفحه شما خارج گردند. همین امر، ریزش کاربران و کاهش بازدید سایت را به همراه دارد. برای افزایش سرعت لود سایت نیز فاکتورهای مهم بسیاری وجود دارد و مهمترین آنها عبارتاند از:
- فشرده سازی و کاهش حجم تصاویر و ویدیوها.
- از کدنویسی های کوتاه و مستقیم و حذف کدهای قدیمی استفاده شود.
- از افزونه ای کاربردی استفاده شود و افزونه های غیر ضروری حذف گردد.
- استفاده کم از افکتها و کدهای جاوا اسکریپت در صفحات.
- استفاده از هاست معتبر، قالب جدید و اصلی و هاستهای DNS
- حذف لینک های خراب و رفع ارورهای سایت
- حالت ریسپانسیو در سایت استفاده شود.
حالت ریسپانسیو چه حالتی است؟
واکنش گرا یا حالت ریسپانسیو (Responsive) ، حالتی است که صفحات سایت میتوانند به کمک آن در نمایشگر های دستگاه های مختلف به نمایش درآمده و ابعاد محتوا و عکس ها را متناسب با نمایشگر تنظیم کنند. در واقع یکی از گام های ضروری در بهینه سازی سایت ، استفاده از قابلیت واکنش گرایی است. این قابلیت باعث میشود تا محتوا و تصاویر با نظم و کیفیت بالا برای کاربران نمایش داده شده و کاربر بتواند به وضوح آنها را ببیند و بخواند. این قابلیت در دستگاه کوچک به ویژه تلفن همراه بسیار ضروری است. بنابراین وبسایت هایی که بهترین ریسپانسیو را انجام میدهند، از رتبه بهتری در نتایج جستجو برخوردار میشوند.
ایجاد نقشه سایت برای کاربران و موتورهای جستجو
استفاده از نقشه کامل سایت باعث میشود تا کاربران راحتتر آدرس صفحات را بهطورکلی و یکپارچه مشاهده کنند. همچنین موتورهای جستجو بتوانند نظم و هماهنگی لینکهای درون سایت را تشخیص داده و آنها را رتبهبندی و تحلیل کنند. نقشه موردنیاز برای موتورهای جستجو با فرمت XML هستند و با استفاده از ابزارها و سایتهای آنلاین نظیر ابزار Yoast و وبسایت xml-sitemaps.com میتوان آن را تهیه کرد. همچنین میتوان با استفاده از یک کد نویسی ساده این فایل را ایجاد نمود. نقشه مورد نیاز برای کاربران نیز توسط سئو کار و با استفاده از ابزار Yoast قابل تهیه است.
ایجاد صفحه 404 برای لینکهای خراب
از دیگر گامهای بهینهسازی سایت، ایجاد صفحه 404 برای لینکهای خراب و غیرقابلدسترس برای کاربران است. این کار باعث میشود تا کاربران در صورت مراجعه به صفحات دارای مشکل، بهصورت خودکار به صفحات جایگزین منتقل شوند. از مهمترین نتایج این کار، جلوگیر از ریزش کاربران و افزایش سرعت دسترسی به نتایج موردنظر است.
استفاده از محتوای باکیفیت و ارزشمند
در سالهای اخیر، موتورهای جستجو اهمیت زیادی به ارزش و کیفیت محتوا داده و صفحات سایتها را بر اساس این موارد ارزیابی میکنند. در واقع وبسایتی که محتوای بهتری داشته باشد در اولویت نتایج جستجو قرار خواهد گرفت حتی اگر در سایر موارد ضعیف باشد. کاربران نیز برای بهدستآوردن اطلاعات موردنیاز ترجیح میدهند به وبسایتی مراجعه کنند که اطلاعات درست و کاملتری در اختیار آنها قرار میدهد. پس بهتر است در بهینهسازی سایت خود این موضوع را نیز مدنظر قرار دهید. از جمله موارد مهم در بالابردن کیفیت و ارزش محتوا عبارتاند از:
- استفاده از متون با نگارش دقیق و جملههای ادبی واضح و رسا.
- توجه به املای متون و تصحیح کلمات و دستور زبان اشتباه.
- تهیه مطالب بر اساس منابع و مدارک واقعی و قابل استناد.
- درج منبع استفاده شده در صورت استفاده از محتوای وبسایت یا شخص دیگر.
- استفاده از تصاویر یا ویدئوهای دقیق جهت توضیح و معرفی متن موردنظر.
چرا درج مطالب جدید اهمیت دارد؟
اگر میخواهید در رتبههای بالا و در نتایج اول جستجو قرار بگیرید، بهتر است بهصورت منظم و به طور مرتب، در سایت خود مطالبی را درج کرده و همچنین با ایجاد لینکهای داخلی و پاراگرافهای جدید، مطالب قدیمی صفحات خود را بروز رسانی نمایید. انجام این کار در بهینهسازی سایت مؤثر بوده و باعث میشود تا خزندههای موتورهای جستجو به طور مرتب به وبسایت شما مراجعه کرده و آن را بررسی نمایند. همچنین کاربران شاهد فعالیت بالای وبسایت شما خواهند بود و بیشتر از صفحات شما بازدید میکنند.
استفاده از ابزارهای تحلیل وبسایت
استفاده از ابزارهای تحلیل وبسایت میتواند اطلاعات دقیق و بسیار کاربردی در اختیار مدیران و سئوکاران قرار داده تا از نقاط ضعف و قوت کار خود و موارد مشکلساز آگاه شوند. از جمله بهترین این ابزارها میتوان به وبسایتهای Google Webmaster ،Google Analytics ، Site analyzer ، Content King و GTmetrix اشاره کرد.
سئو خارجی (Off Page SEO) چیست ؟
بعد از بهینهسازی سایت از طریق سئو درون صفحه، حال نوبت به انجام فعالیتهای لازم جهت استانداردسازی سئو بیرون صفحه است. Off Page SEO، به مجموعه اقداماتی گفته میشود که در خارج از وبسایت و بهمنظور افزایش رتبه و ارزش سایت صورت میگیرد. از جمله این اقدامات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
ساخت بکلینک:
مهمترین بخش در بهینهسازی خارج از سایت است. زیرا باعث میشود تا کاربران بیشتری به سایت شما وارد شده و ارزش سایت شما توسط سایتهای دیگر تأیید میشود. در واقع بکلینک تصاویر، ویدئوها، لینکها و فایلهایی هستند که در یک سایت خارج از سایت شما قراردادند و کاربر با کلیک بر روی آنها به صفحات سایت شما منتقل میشود. این عمل، خزندههای موتور جستجو را نیز به سایت شما منتقل کرده و ارزش سایت را افزایش میدهد.
بهره گیری از شبکه های اجتماعی:
مانند توییتر، فیسبوک، اینستاگرام و … به منظور ارجاع کاربران به وبسایت اصلی یکی از بهترین راههای بهینه سازی سایت از طریق سئو بیرون صفحه است. فعالیت در شبکه های اجتماعی و انتشار محتوا در آنها میتواند کاربران زیادی را به مطالب و محصولات شما جلب کرده و با استفاده از لینک، به سایت منتقل کند.
تبلیغات در سایت های دیگر:
نیز میتواند در سئو بیرون صفحه سایت شما تاثیر گذار باشد اما هزینه بر است. در واقع شما باید با پرداخت پول به وبسایت های مختلف نظیر Google Ads از آنها بخواهید تا شما را به دیگر کاربران معرفی کند. انجام این کار در صورتی که محتوای خوب و با ارزشی دارید، میتواند نتایج مثبتی داشته باشد.
آموزش سئو پروسه زمان بر است و اندکی به تجربه نیز نیازمند است. در کل رعایت فاکتور هایی که برای گوگل مهم است می تواند به سئو سایت کمک کند. بنابراین بهتر است این کار را به یک تیم فعال در این زمینه بسپارید.
قطعا این کار امکان پذیر است و مستلزم داشتن دانش کافی در این زمینه است.
سئو باید اصولی و علاوه بر اینکه مطابق با الگوریتم های موتور های جستجو باشد، باید نیاز کاربران را نیز برطرف کند.
نظرات
0 دیدگاه