تولید محتوا چیست و چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

سمانه پرهیزکار

تولید محتوا یکی از مواردی است که بر سئو بسیار تاثیرگذار است؛ و شما برای برندسازی و دیجیتال مارکتینگ نیاز به محتوای مناسب و استاندارد دارید. تولید محتوا به معنای به اشتراک گذاشتن علوم یا مهارت خود یا دیگران از طریق متن، عکس، ویدئو، صدا و … در شبکه های اجتماعی مانند (فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و …) ،  وب سایت شخصی، خبری، خدماتی شرکتی و وبلاگ ها. وقتی صحبت از تولید محتوا می‌کنیم منظورمان فقط متن نیست؛ تولید محتوا علاوه بر متن می‌تواند به صورت پادکست، ویدئو و تصویر نیز باشد. هر کدام از موارد گفته شده کارکردهای خاص خود را دارند. از فرمت های رایج در تولید محتوا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موشن گرافیک
  • وایت پیپر
  • رپورتاژ
  • اینفوگرافیک
  • و…

بعد از راه اندازی سایت مطابق با موضوعی که سایت شما دارد باید محتوا تولید شود. سئو و کسب رتبه از موتورهای جستجو از اهداف اصلی تولید محتوا می‌باشد. همه این کارها برای فروش بیشتر صورت می‌گیرد. اما نکات دیگری وجود دارد که حتما باید آنها را رعایت کرد:
مطالب اولیه وب سایت خود را تکمیل کنید : درباره ما، تماس با ما، قوانین و مقررات، توضیحات درباره محصول و… که باید آن ها را تکمیل کنید تا خریدار یا مخاطب در صورت خرید محصول و یا تبلیغ دادن به شما بتواند با شما ارتباط برقرار کند.
مطالب وب سایت : مطالب وب سایت شما باید سئو محور باشد و جذاب باشد تا مخاطب بر روی آن کلیک کند و اعتماد مخاطبی که وارد وبسایت شما شده است را به خود جلب کنید.
تبلیغ : در انتها زمان تبلیغ فرا می‌رسد. تبلیغ محتوا و یا محصولی که ارائه می‌دهید. این کار از طریق روش های مختلف مانند شبکه های اجتماعی، تبلیغات کلیکی و ریپورتاژ و … انجام می‌شود.

تولید کننده محتوا

به افرادی که محتوا تولید می‌کنند و موجب رشد در کسب و کار می‌شوند تولید کننده محتوا می‌گویند. در بحث سایت این افراد موجب ارتقا شما در رتبه بندی گوگل می‌شوند. در صورتی که محتوایی که تولید می‌کنید با کیفیت و جذاب باشد، شما بعد از مدت مشخصی به یک اینفلوئنسر تبدیل می‌شوید. این مدت زمان مشخص می‌تواند بین 6 الی 30 ماه باشد.

تولید محتوا

ویژگی هایی که باید یک محتوا داشته باشد

چاشنی تولید محتوا نوآوری و خلاقیت است. بیان مناسب و رعایت اصول سئو نیز از مهم ترین مسائل در بهبود رتبه سایت است.
محتوایی که می‌نویسید باید یونیک یا همان نحصربفرد و یکتا باشد و عینا از سایت های دیگر کپی نشده باشد.
در صورتی که با زبان انگلیسی آشنایی دارید می‌توانید با ترجمه مقالات و یا وب سایت های مرتبط با موضوع مورد نظرتان محتوا منحصربفرد بنویسید؛ یا می‌توانید از گوگل ترنسلیت برای انجام این کار کمک بگیرید.
از تصاویری استفاده کنید که کیفیت آن بالا است و حجم آن کم است. برای کاهش حجم می‌توانید از سایت https://compressjpeg.com/  استفاده کنید.
از مطالب تکراری در محتوای خود استفاده نکنید؛ زیرا این کار موجب می‌شود کاربر سریع از سایت شما خارج شود و با بالا رفتن بانس ریت سایت بر سئو نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.
در صورتی که قادر به تولید محتوای گرافیکی یا ویدئویی نیستید سعی کنید در دوره های آموزشی نرم افزارهای گرافیکی شرکت کنید.
فراموش نکنید که باید رقبای خود را آنالیز کنید و منابع معتبر برای تولید محتوای خود استفاده کنید.
از عنوان هایی که برای مخاطب چالش برانگیز و جذاب است استفاده کنید.

اهداف شما از تولید محتوا

شما باید بتوانید یک محتوای قوی، باکیفیت تولید کنید. شما با تولید یک محتوای خوب می‌توانید هدف خود را برای مخاطب روشن کنید و موجب ایجاد اعتماد بین خود و مخاطبانتان شوید. مخاطب باید به راحتی به محتوای اصلی و محتواهای دیگر دسترسی پیدا کند. همچنین مخاطب بتواند آن را به اشتراک بگذارد و یا نظر خود را با شما درمیان بگذارد. در صورتی که این بازخوردهایی که دریافت می‌کنید خوب باشد، فرد می‌تواند به یک مخاطب وفادار تبدیل شود. در چنین شرایطی شما می‌توانید از سلیقه مخاطب نیز باخبر شوید.

مراحل تولید محتوا

مهم ترین اصل در تولید محتوا تعیین برنامه استراتژیک در ایجاد آن است. شما باید از محتوای با کیفیت استفاده کنید. شناخت مخاطب از جمله اقدامات اصلی است که محتوا باید بنا به علاقه ها و سلایق آنها انتخاب و نوشته شود. تولید محتوای بهینه موجب جذب مخاطب می‌شود. شما باید محتوایی تولید کنید که نشان دهنده وجه تمایز شما با سایر رقیبانتان است.

شناخت محتوا : وقتی از تولید محتوا صحبت می‌کنیم ممکن است این ذهنیت با تولید محتوا برای شما پیش بیاید که تولید محتوا فقط باید به صورت متنی باشد. آیا تولید محتوا باید فقط به صورت متن باشد؟ جواب شما منفی است و همانطور که گفته شد می‎تواند به صورت پادکست، ویدئو و تصویر نیز ارائه شود. تولید محتوا از بخش های بازاریابی است که با توجه به موضوع می‌تواند موجب جذب مخاطب شود و جلب اعتماد مخاطب می‌تواند موجب فروش محصول شود.

لحن در تولید محتوا : تولید محتوا به صورت متن بیشتر از سایر محتواها مورد استفاده قرار می‌گیرد. محتوا باید با لحنی درست بیان شود و درباره برند ، محصولات و یا خدمات شما را برای مخاطبان تعریف کند. تولید محتوا باید اصالت برند شما را حفظ و پیام اصلی شما را مخاطب برساند. همچنین لحن شما باید به گونه ای باشد که کیفیت و خاص بودن شما را به مخاطبانتان نشان دهد. تولید محتوا باید به صورت شیوا و رسا نوشته شود. یعنی نباید پیچیده و غیرقابل فهم باشد. به گونه ای که برای مخاطب قابل فهم باشد. همچنین همیشه سعی کنید محتوایی که می‌نویسید قوی باشد چرا که محتوای ضعیف علاوه بر عدم اعتماد مخاطب می‌تواند بر رتبه بندی سایت شما تاثیرگذار باشد.

انواع محتوا : محتواها دارای قالب ها و فرمت های گوناگونی هستند. محتوا ممکن است یک آهنگ باشد که به آن گوش می‌دهیم و یا اخبار یا گزارش و حتی یک مسابقه فوتبال باشد.

  • محتوای متنی

در بحث تولید محتوا محتوای متنی توانسته است که اعتماد مخاطب را کسب کند. به همین علت عموما مقالات پژوهشی در قالب نوشته انتشار می‌یابد. برای مثال آن مجموعه هایی که کتاب و فیلم آن موجود است. کتاب عموما در جایگاه یادگیری و فیلم در جایگاه سرگرمی نقش خود را ایفا می‌کنند. در کل باید گفت که نوشته حس اعتماد را به مخاطب انتقال می‌دهد.

  • محتوای صوتی یا پادکست

استفاده از محتوای صوتی یا همان پادکست ها نیز در بازاریابی محتوا می‌تواند بر روی قالب متنی تاثیر بسیاری بگذارد.

  • محتوا ویدئویی

استفاده از محتوی ویدئویی نیز بسیار موثر است. به دلیل تمایل کم افراد به خواندن می‌توان از محتواهای ویدئویی نیز استفاده کرد. اما افرادی که در این زمینه کار می‌کنند به وضوح می‌دانند که بهترین موضوع برای تولید این محتواهای ویدئویی تهیه فیلم های آموزشی و توضیحی است که تاریخ انقضا ندارند. برای مثال فیلم های مربوط به آشپزی و ….

  • محتوای تصویری

اما از پرطرفدارترین محتواها برای بازاریابی دیجیتال می‌توان به محتواهای تصویری اشاره کرد. به همین علت میزان محبوبیت رسانه های تصویری همچون اینستاگرام، فیسبوک، پینترست و… بسیار زیاد است. از عوامل موفقیت محتواهای تصویری می‌توان به جلب توجه مخاطب و آسان بودن تولید آن و همچنین برعکس محتواهای متنی دارای تنوع می‌باشد.

فرمت تولید محتوا : علاوه بر توجه به قالب محتوا شما باید به فرمت محتوا نیز توجه داشته باشید. شما خودتان را باید بنا بر سلیقه مخاطبانتان به روز کنید. بنابراین باید دائما شیوه کار خود را تغییر دهید. تفاوت قالی و فرمت تولید محتوا به این شکل است که محتوای ویدئویی یک قالب محتوا می‌باشد اما اینکه این ویدئو چه فرمتی داشته باشد مربوط به فرمت آن می‌باشد! این فرمت به صورت گزارش؟ پخش زنده؟ موشن گرافیک؟ یا …. باشد. هر کدام از موارد اشاره شده یک فرمت محتوایی می‌باشند.

معرفی برخی از فرمت های محتوایی

مقاله یا Article: تعداد کلمات می‌تواند 300 کلمه که کمترین مقدار است باشد. بیشترین مقدار آن می‌تواند 3000-7000 کلمه نیز باشد. مقاله ای که می‌نویسید باید مربوط به یک موضوع خاص باشد و فاقد پیام تبلیغاتی باشد.

کتاب الکترونیکی یا Ebook : حتما وب سایت هایی را دیده اید که کتاب های الکترونیکی را در اختیار شما می‌گذارند. االبته برای دریافت کتاب به صورت رایگان باید ایمیل خود را وارد کنید. این محتواها بیشتر جنبه آموزشی و کاربردی دارد. شما باید محتوایی را در سایت خود قرار دهید که ارزش دانلود را داشته باشد. این کار می‌تواند مزیت هایی برای سایت شما داشته باشد: یکی از این مزیت ها جمع آوری دیتابیس از مخاطبان و شناساندن برند خود به عنوان یک مرجع علمی برای مخاطبان.

پادکست: در این حالت فرد می‌تواند هر زمان که بخواهد به محتوای صوتی گوش فرا دهد. شما می‌توانید با توجه به شرایط امروز و اینکه اغلب افراد وقت خود را در ترافیک و … می‌گذرانند با تولید پادکسب به وقت مردم احترا بگذارید و اثربخشی و محبوبیت خود را افزایش دهید.

موشن گرافیگ : موشن گرافیک معمولا ثابت و بدون حرکت است که از طریق ترکیب انیمیشن و طراحی گرافیک می‌توان به ویدئوی دیجیتال تبدیل کرد. این شیوه در انیمیشن ها و … برای به حرکت درآوردن عناوین و پس زمینه ها و دیگر کاربردها استفاده شده است. با بازاریابی ویدئو محور موشن گرافیک به ابزاری برای ارائه محتوا تبدیل شد.

استاندارد سازی محتوا : تولید محتوا از عوامل رشد سایت و بهبود رتبه در موتورهای جستجو است و همین امر در نهایت به دیده شدن برند شما می‌شود. علاوه بر تولید محتوا که نقش کلیدی دارد استاندارد سازی آن برای موتورهای جستجو نیز بسیار اهمیت دارد. در این قسمت درباره بخشی از استاندارد سازی ها صحبت خواهیم کرد:

تگ عنوان یا Title Tag : تگ عنوان بسیار مهم است زیرا برای کاربران موضوع شما را مشخص می‌کند. کلمه کلیدی که می‌خواهید در رتبه بندی موتورهای جستجو در جایگاه مناسبی قرار بگیرد باید درون تگ عنوان آن را قرار دهید و یا با آن کلمه کلیدی تگ عنوان شما آغاز شود.

توضیحات متا یا Meta Description : توضیحات متا نقش مهمی را ایفا می‌کند. انتخاب درست و هوشمندانه توضیحات متا می‌تواند تاثیر زیادی بر کلیک کاربران و بالابردن رتبه سایت شما داشته باشد. طول توضیحات متا باید مناسب باشد و همچنین در توضیحات متا باید کلمه کلیدی وجود داشته باشد.

متن جایگزین تصویر با همان ویژگی Alt Tag : در این باره باید بدانید که عکسی که برای کاربران در سایت خود به نمایش می‌گذراید برای موتورهای جستجو نامفهوم است؛ شما با تعیین ویژگی Alt یعنی با افزودن متن به عکس آن را برای موتورهای جستجو قابل فهم می‌کنید.

نکته: متن جایگزینی که برای تصویر انتخاب می‌کنید باید دارای کلمه کلیدی باشد. همچنین در صورتی که عکس انتخابی شما فقط جنبه تزئینی و زیبایی دارد نیازی به افزودن ویژگی آلت نیست، زیرا به بهبود سئو سایت کمکی نمی کند.

تصویر شاخص : انتخاب تصویر شاخص نیز بسیار مهم است. تصویری که برای تصویر شاخص انتخاب می‌کنیم می‌تواند تصویری که در محتوای سایت قرارداده ایم باشد و باید با موضوع و عنوان انتخابی شما یکی باشد.

استاندارد سازی بیرونی سایت

استاندارد سازی بیرونی سایت

لینک سازی و حذف کردن لینک های خراب: شما محتوایی می‌نویسید که جذاب و مفید است و افرادی آن را در شبکه های اجتماعی و وب سایت های خود به اشتراک می‌گذراند. این کار موجب بهبود رتبه سایت شما می‌شود. شما باید حواستان به لینک ها باشد چراکه با حذف شدن این لینک ها رنبه خوب شما نیز حذف می‌شود و در صورتی که زود حذف شود ممکن است گوگل شما را جریمه کند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی : فعالیت شما در شبکه های اجتماعی موجب بهبود در سئو سایت شما  و همچنین رتبه بندی شما در موتورهای جستجو می‌شود و می‌تواند کاربران جدیدی را به وب سایت شما جذب کند.

اضافه کردن نقشه سایت به گوگل وبمستر : با اضافه کردن نقشه وب سایتتان به گوگل وبمستر (Google Webmasters) شما امکان دسترسی را برای ربات های گوگل راحت تر می‌کنید و این کار موجب بهبود در رتبه بندی سایت شما می‌شود و همچنین می‌تواند بر رتبه بندی کلمات کلیدی نیز تاثیرگذار باشد. اما پلاگینی به نام Yoast SEO به صورت خودکار در وردپرس نقشه سایت شما را تهیه می‌کند. Google sitemaps نیز کار مشابه را انجام می‌دهد. در صورتی که نقشه وب سایت خود را در موتورهای جستجو قبلا اضافه کرده اید و صفحات جدید را در موتورهای جستجوگر نشان نمی‌دهد می‌توانید دوباره این کار را انجام دهید.

راه های انتشار محتوا و جذب مخاطب : شما بهترین محتوا و بهترین محصول هم داشته باشید در صورتی که مخاطب محتوای ما را نبیند برای ما هیچ فایده ای نخواهد داشت. انتشار محتوا از تولید محتوا مهم تر است. ابزارهایی مانند تبلیغات کلیکی موتورهای جستجو مانند گوگل و یا بنرها و ریپورتاژهایی که در سایت های مختلف می‌بینید و یا حتی ایمیل برای انتشار محتوا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وبلاگ ها : وبلاگ ها می‌تواند یکی از بهترین درگاه هایی باشد که شما می‌توانید در آن محتواهای خود را به اشتراک بگذارید. وبلاگ ها می‌تواند امکانات بیشتری را از سایر شبکه ها در اختیار شما بگذارند. شما در شبکه های اجتماعی قادر به اضافه کردن اطلاعات اضافی مانند محتوای مولتی مدیا و مدت زمان مطالعه محتوا و… را در اختیار شخص قرار دهید. همچنین افراد می‌توانند از طریق وسایل مختلف مانند کامپیوتر و تلفن همراه به وبلاگ دسترسی پیدا کنند. (البته در صورت رسپانسیو بودن وبلاگ شما)

شبکه های اجتماعی : شبکه های اجتماعی به علت داشتن بیشترین مخاطب در بین رسانه ها موجود برای اشتراک گذاری بسیار مهم هستند. در صورتی که می‌خواهید مخاطبان بیشتری را جذب کنید از شبکه های اجتماعی غافل نشوید. شما با اشتراک گذاشتن بخشی از محتوای خود می‌توانید مخاطبان علاقه مند را به وب سایت خود هدایت کنید. پس بهتر است که محتوای اصلی خود را در سایت خود منتشر کنید و خلاصه آن را در شبکه های اجتماعی قرار دهید و در انتها از مخاطب دعوت کنید که به وبلاگ شما بیاید و ادامه مطلب یا مطلب کامل تر را مطالعه کند.

برنامه ریزی برای تولید محتوا

زمانی که برای برند سازی محتوا تولید می‌کنید؛ شما باید به فکر برنامه ریزی آن نیز باشید. اینکه می‌گوییم برنامه ریزی به چه معناست! یعنی شما باید پیگیر مخاطبان خود باشید و آنها و سلایقشان را شناسایی کنید. همچنین باید جدول زمان بندی و پیگیری مطالب منتشر شده را داشته باشید.
پیگیری مخاطبان به چه معناست ؟ باید مطالبتان دارای بخش بندی باشد تا از روی عکس العمل مخاطبان ببینید که به کدام موارد بیشتر علاقه مند هستند. برای مثال با انتشار مطالب خنده دار، علمی، آموزشی و … که می‌تواند به صورت ویدئویی، تصویری و … باشد؛ عکس العمل آنها را نسبت به مطالب ببینید.
زمینه محتوا به چه معناست ؟ شما باید زمینه محتوا را مشخص و نباید از محتواهای تبلیغاتی بیش از اندازه استفاده کنید. محتوای تکراری جذابیت خود را برای مخاطب از  دست می‌دهد. تعادل را رعایت کنید. محتوا باید به گونه ای باشد که هم باعث جذب مخاطب شود و هم اینکه درباره محصولی که دارید توضیح دهد و برند شما را معرفی کند.
زمانبندی محتوا به چه معناست ؟ برای انتشار محتواهای خود برنامه ریزی کنید. این امر که شما روزانه چند محتوا منتشر کنید اهمیتی ندارد اما باید در ساعتی معین این کار را انجام دهید. گاهی دیده شده که محتوا با کیفیت بوده ولی به علت بی موقع بودن زمان انتشار اثربخشی نداشته باشد. شما باید یک برنامه داشته باشید و طبق آن محتواهای خود را منتشر کنید.
پیگیری عملکرد به چه معناست ؟ شما وقتی محتوای خود را تولید و انتشار می‌دهید باید بر آن نظارت نیز داشته باشید. پیگیری به این صورت است که آیا باعث شده است افراد درباره آن نظر بدهند. پیگیری موجب بهبود و توسعه در کار شما می‌شود. شما باید عملکرد محتوا را ارزیابی کنید که آیا تاثیرگذار بوده است یا خیر! در صورتی که عملکرد ضعیف بوده است شما باید در نوع نوشتن، زمان انتشار و… تجدید نظر کرده و با توجه به سلایق مخاطبانتان کار خود را ادامه بدهید. شما باید به صورت روزانه، هفتگی و … بازدید های سایت خود را چک کنید تا در جریان کاهش و افزایش بازدیدها قرار بگیرید. این سایت  https://search.google.com/search-console/about   می‌تواند شما را در جریان این اطلاعات قرار دهد.

سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا یا CMS که مخفف Content Management System می‌باشد، یه نرم افزاری گفته می‌شود که محتوا را مدیریت می‌کند. کار آن ثبت، بروزرسانی و بازیابی محتوا می‌باشد. سیستم مدیریت محتوا صفحات این امکان را به افرادی که حتی به اینترنت و وب و برنامه نویسی تحت وب آشنا نیستند این فرصت را می‌دهد تا سایت های خود را مدیریت کنند.

انواع سیستم های مدیریت محتوا

سیستم های مدیریت محتوا دارای انواع گوناگونی می‌باشد. از نظر محتوا و سیاست کلی و محوری بروزرسانی به دو دسته تقسیم می‌شود.
سیستم مدیریت محتوا صفحه محور یا Page Base CMS : این نرم افزارهای مدیریت محتوا واحد اطلاعاتی وبسایت صفحه را در نظر گرفته اند. مدیر محتوا امکان ایجاد صفحات مجزا، دارای لینک به دیگر صفحات، قابل ذهیره سازی روی سرورها را به یکی از فرمت های jps، php، html و … را می‌دهد. سیستم های مدیریت محتوا حداکثر پیاده سازی محیطی با توانایی ها macromedia dreamwaver می‌باشد. شما می‌توانید به صورت متنی جستجو کنید.
سیستم مدیریت محتوا قابلیت محور یا Future Base CMS : اکثر وب سایت های اطلاع رسانی و پرتال های اینترنتی از بخش هایی مانند: مدیریت منو، گالری تصاویر، اعضا، لینکستان و … تشکیل می‌شود. در اینگونه نرم افزارهای مدیریت محتوا، مدیر سایت، صفحات را مدیریت نمی‌کند بلکه محتوا را در ساختار بانک اطلاعاتی وارد می‌کند. مرحله بعدی این است که نرم افزار مدیریت محتوا اطلاعات را در صفحات سازماندهی می‌کند.

تولید محتوا در شبکه های اجتماعی

همانطور که گفته شد محتواهایی که قرار می‌دهید می‌تواند به صورت ویدئو، متن و … باشد. شما باید محتوایی را تولید کنید که مخاطب به دنبال آن است. در شبکه های اجتماعی شما باید مطالبی را به اشتراک بگذارید که ارزش به اشتراک گذاری را داشته باشند. فقط تولید محتوا کافی نمی‌باشد شما باید از تولید محتوا هدف داشته باشید؛ سعی کنید با هدف مطلب بگذارید. شما باید از سرتیترهای مهم استفاده کنید. شما باید به کیفیت کارتان اهمیت دهید تا کمیت آن، طولانی بودن محتوا مهم نیست. زمانبندی مناسب و ثبات در تولید محتوا اصل مهمی است که باید آن را رعایت کنید.

برای مثال تولید محتوا در اینستاگرام را بررسی می‌کنیم: محتوا در اینستاگرام در قسمت کپشن شما باید سعی کنید که یک کپشن جذاب بنویسید تا خواننده علاقه مند شود گزینه more را بزند و بقیه متن شما را بخواند. در کپشن از پرسیدن سوالات کلیشه ای پرهیز کنیم. مثل نظر شما چیه؟ در این قسمت شما می‌توانید از تصاویر دارای متن مختصر نیز استفاده کنید.
در صورتی که محتوا ویدئویی تولید می‌کنید باید مطابق با موضوع پیج خود آن ویدئو را انتخاب کنید و اضافه کردن متن های کوتاه به ویدئو به طوری که فرد ترغیب شود آن را ببیند بسیار موثر خواهد بود.


برچسب ها:

    نظرات


    0 دیدگاه
    instagram logo call button