گوگل آنالیتیکس چیست؟ بررسی امکانات آن برای بالابردن بازدهی سایت
گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) که توسط Google ارائه میشود. وب سایتها را تجزیه و تحلیل میکند. یک ابزار رایگان که آمار، اطلاعات مهم، تجزیه و تحلیل ترافیک و رفتار مشتری در سایت را نشان میدهد. این فرایند در هر صفحه از سایت شما اجرا میشود و همه چیز را در مورد مخاطبان، به شما میگوید. با استفاده از این ابزار، قادر به تجزیه و تحلیل آمار سئو، انتخاب استراتژی بازاریابی و انجام بهینه سازی سایت خواهید بود.
از سال 2019 پرکاربردترین سرویس تجزیه و تحلیل وب است. این ابزار دادهها را از تمام کانالهای ترافیک، همچنین رسانههای اجتماعی و بک لینکها جمع آوری میکند. این اطلاعات به شما در تصمیم گیری، ایجاد آیتمهای جدید و توسعه سایتها یا اپلیکیشنها کمک میکند.
این مقاله تمام اطلاعات مفیدی که از گوگل آنالیتیکس میتوان بدست آورد را در اختیارتان قرار داده است. با ما همراه باشید.
مزایای استفاده از گوگل آنالیتیکس
این ابزار یک سرویس رایگان است. که به شما کمک میکند بیشترین بازدهی را از وب سایت خود کسب کنید. با تمام آنچه که ارائه میدهد. مسلماً زمان لازم است تا با پلت فرم آشنا شوید و از آن به درستی استفاده کنید. ارزش صرف وقت را دارد. زیرا بینشی که از گوگل آنالیتیکس میگیرید میتواند به شما در بهبود بازاریابی، خدمت رسانی بهتر به مخاطبان هدف و کسب مشتری بیشتر کمک کند. برای اطمینان از اینکه این پلتفرم ارزش سرمایه گذاری زمان شما را دارد. در این مقاله دلایل استفاده از این سرویس و همچنین مزایایی که ارائه میدهد را مورد بررسی قرار دادهایم.
نداشتن هزینه
اولین و بارزترین دلیل استفاده از گوگل آنالیتیکس کاملا رایگان بودن آن است. نیازی به خرید، اشتراک یا ارائه اطلاعات کارت اعتباری ندارید. همه آنچه شما نیاز دارید یک حساب Gmail و نصب کد رهگیری در وب سایت خود است. علیرغم این واقعیت که این یک ابزار رایگان است. در مقایسه با سایر ابزارهای غیر رایگان، به همان میزان حتی گاهی با ویژگیهای بسیار بیشتری ارائه میشود.
تجسم دادهها
دادهها فقط در صورتی مفید هستند که بتوانید آنها را درک کنید. بنابراین، قابل درک بودن دادههای ارائه شده توسط گوگل آنالیتیکس دلیل دوم استفاده از آن است. این ابزار، دادهها را به اشکال مختلف ارائه میدهد: لیستها، نمودارها، نمودارهای دایرهای و موارد دیگر که به شما امکان میدهد عملکرد وب سایت خود را ببینید. با داشتن دانش کافی، میتوانید داشبورد ایجاد کنید تا معیارهایی را که مهمترین اهداف کسب و کار شما هستند نشان دهد.
گزارش نویسی
در حالی که تجسم دادهها به شما امکان میدهد دادهها را حس کنید. گزارش دهی به شما امکان میدهد از آنها نتیجه بگیرید. با مقایسه دادهها، میتوانید اطلاعات بیشتری جمع کنید و علل و ارتباطات را شناسایی کنید. این دلیل دیگری است که، نشان میدهد استفاده از گوگل آنالیتیکس میتواند به سود تجارت شما باشد.
با قابلیتهای گزارش دهی این ابزار، میتوانید هر مجموعهی داده یا ترکیبی از مجموعه دادهها را جمع آوری، ارائه و مقایسه کنید.
به روز بودن دادهها
چهارمین دلیل مفید بودن این سرویس است که دادههای جمع آوری شده آن به صورت مداوم و در زمان واقعی است. این بدان معناست که شما میتوانید گزارشها را ایجاد کنید و عملکرد را بر اساس هر زمانی که میخواهید؛ ساعتی، روزانه، ماهانه، سالانه یا سال به سال بررسی کنید. شما میتوانید تغییرات ترافیک بدست آمده را با کمپینهای خاص مرتبط کنید. همچنین روندهای مربوط به بازههای زمانی خاص و زمانهای اوج مصرف برای مخاطبان مورد نظر خود را یادداشت کنید.
تقسیم بندی بازدید کننده
با این کار، شما توانایی این را خواهید داشت که بدانید، تعداد بازدیدکنندگان جدید و آنهایی که از قبل کاربر شما بودند چه مقدار است. همچنین متوجه میشوید بازدید کنندگان چگونه وب سایت شما را پیدا میکنند.
جریان ترافیک را ارزیابی کنید
این ابزار کمک میکند تا استراتژیهای بازاریابی بهتر و آگاهانهتری ایجاد کنید. زیرا اطلاعات مربوط به منابع مختلف ترافیک به رسانههای اجتماعی یا وب سایت خود را به دست میآورید. به راحتی میتوانید رفتار بازدیدکنندگان، پیوندهایی را که کلیک کردهاند و خریدهای انجام شده را مشاهده کنید. همچنین میتوانید درباره کلمات کلیدی مورد استفاده هنگام جستجوی محصولات یا خدمات خاص در موتورهای جستجو اطلاعات کسب کنید. این اطلاعات میتواند به شما کمک کند تا نتایج کمپینهای بازاریابی خود را به حداکثر برسانید و به شما کمک کند تا نیازهای مشتریان خود را برآورده کنید.
بدانید مشتریها به دنبال چه چیزی هستند
وقتی اطلاعات مشتری را از سیستم عاملهای مختلف جمع آوری میکنید. متوجه میشوید که مشتریان شما دقیقا به دنبال چه چیزی هستند. با داشتن اطلاعات دقیق درمورد نیازهای مشتری خود، میتوانید محتوای هدفمندتری اضافه کنید و اطلاعات مفیدی دریافت کنید. که به بهبود تعامل کاربر کمک میکند. میتوانید اطلاعات مهم پایگاه داده را از سرویس DBA توسط Remote DBA.com دریافت کنید.
کمپینهای هدفمند
وقتی شرکتها درک بهتری از مخاطبان هدف خود داشته باشند میتوانند از مزایای فوق العادهای برخوردار شوند. این سرویس میتواند به شما در تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود در پایگاه داده در مورد موقعیت مکانی بازدید کنندگان، سن، جنسیت و رفتار خرید آنها کمک کند. این ویژگی میتواند به شما کمک کند کمپینهای هدفمندی را که به بخش خاصی از کاربران اختصاص دارد، بیابید. با استفاده از این گزارش تحلیلی، شما توانایی تنظیم دقیق وب سایت خود دارید. از این طریق مشتریهای بیشتری را در آینده نزدیک خواهید داشت.
مفید بودن مطالب موجود را نمایان میکند
دیگر توانایی این ابزار این است که، به شما امکان میدهد ببینید چند نفر از وب سایت شما بازدید کردهاند. اما در صفحات سایت نماندهاند. و از سایت خارج شدهاند. این بدان معناست که آنها آنچه را که میخواستند پیدا نکردند. این ابزار به شما نشان میدهد که کدام صفحات نرخ پرش بالایی را تجربه میکنند.
مشخص کنید که کاربران شما از کجا آمدهاند
موقعیت جغرافیایی در انجام امور تجاری بسیار مهم است. و این دقیقاً اطلاعاتی است که این سرویس کاربردی، به شما ارائه میدهد. دانستن موقعیت مکانی کاربران به شما کمک میکند تا کمپینهای خاص، بازاریابی را طراحی کرده و برای آن منطقه اهداف تعیین کنید. همچنین میتوانید تعیین کنید که؛ آیا فضای خاصی برای رشد در مناطق خاص وجود دارد یا خیر.
ببینید در موتورهای جستجو به کجا رتبه بندی میشوید
شما ممکن است از قبل با اصول SEO و نحوه استفاده از کلمات کلیدی برای رتبه بندی بالاتر در رتبه بندی موتور جستجو آشنا باشید. سئو سایت برای به دست آوردن میزان بازدید و اساساً به دست آوردن امتیازات، بسیار مهم است. این ابزار میتواند به شما کمک کند مکان خود را تعیین کنید. و با استفاده از این اطلاعات به جلو بروید. در نتیجه، جایگاه خود را در صفحه اول بدست آورید.
در مورد کلمات کلیدی اطلاعات کسب کنید
برای جذب و حفظ ترافیک، باید در موتورهای جستجوی گوگل قابل مشاهده باشید. باید در رتبه بندی بالا باشید تا توجه مورد نظر را جلب کنید. کلمات کلیدی مرتبط و اصطلاحات جستجو که در URLهای شما جاسازی شده به شما کمک میکنند تا به رتبهای که میخواهید برسید. این ابزار به شما نشان میدهد که کدام کلمات کلیدی و کدام عناوین بیشترین بازدید کننده را به خود جلب میکنند. به عنوان مثال، اگر شما یک شرکت پوشاک هستید. صرفاً استفاده از کلمه کلیدی «لباس» جذابیت خاصی برای مخاطبات ندارد. اما کلمه کلیدی خاصتر مانند «لباس مجلسی زیبا» کار بسیار بهتری انجام میدهد.
تصمیم بگیرید که کدام شبکههای اجتماعی را هدف قرار دهید
هزینه کمپینهای تبلیغاتی شبکههای اجتماعی بسیار زیاد است. شما باید مطمئن باشید که فضای مناسبی برای تبلیغات پیدا میکنید. که بیشتر مخاطبان هدف شما در آنجا جمع میشوند و وقت خود را در آنجا سپری میکنند. بنابراین با تبلیغات در فضاهایی که تاثیر مثبتی ندارد، پول زیادی خرج خواهید کرد.
بیاموزید که چقدر با کاربران خود سازگار هستید
گوگل آنالیتیکس اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار میدهد که مشتریان شما از چه مرورگری استفاده میکنند و با چه نوع رایانهای محتوای شما را مشاهده میکنند.
به عنوان مثال، ممکن است محتوای شما با FireFox سازگار نباشد. اما این همان چیزی است که کاربران شما دوست دارند از آن استفاده کنند. به همین دلیل است که شما باید این بخش از این ابزار را بررسی کنید. و مطمئن شوید که برای سازگار ماندن با کاربران خود همه موارد لازم را تغییر دادهاید. مثال دیگر این است که کاربران شما از صفحههای رایانه قدیمی استفاده کنند و وب سایت شما برای صفحههای رایانه جدید طراحی شده است.
تنظیم دقیق وب سایت خود
بعد از دیدن همه این اطلاعات در این ابزار و درک اینکه چه عاملی باعث افزایش بازدید کنندگان شما میشود. میتوانید از این اطلاعات برای ارائه آیتمهای جدید و جالب استفاده کنید. برطرف کردن اشکالات و بالا بردن کیفیت وب سایت، باعث افزایش تعداد مخاطبان و در صدر بودن در رتبه بندی میشود.
نتیجهی استفاده از گوگل آنالیتیکس
Google Analytics ابزاری عالی برای هر شغلی است. اگر میدانید چگونه از آن به درستی استفاده کنید ، میتواند اطلاعات مفیدی در مورد نحوه بهبود وب سایت به شما بدهد. حتما بیاموزید که چگونه از این اطلاعات مفید و دقیق برای بالا بردن بازدهی سایت استفاده کنید. این سرویس تجزیه و تحلیل، به شما امکان میدهد جزئیات دقیق بازدیدکنندگان وب سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید. این بینش ارزشمندی است که کمک میکند. تا استراتژی موفقیت کسب و کار خود را شکل دهید.
از آنجا که امروزه تقریباً همه مشاغل از طریق یک وب سایت حضور آنلاین دارند. بنابراین، بسیار مهم است که ساختار داخلی وب سایت یا وبلاگ خود را بدانید. زیرا متوجه میشوید که چه میزان از اهداف خود را اجرا کردهاید. برای این منظور، باید جزئیات کارهایی را که افراد هنگام بازدید از وب سایت مانند؛ مدت زمان توقف و تمام صفحاتی که در وب سایت شما بازدید میکنند، بدانید.
با Google Analytics، به غیر از جمع آوری اطلاعات مربوط به ترافیک از Google، میتوانید ترافیک دادهها را از MSN و Yahoo بدست آورید. نتایج جستجو را با توجه به سایت خود برای بهبود آن استفاده کنید.
نظرات
0 دیدگاه