گوگل آنالیتیکس چیست؟ بررسی امکانات آن برای بالابردن بازدهی سایت

مریم فیض اللهی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) که توسط Google ارائه می شود، وب سایت ها را تجزیه و تحلیل می کند. یک ابزار رایگان که آمار، اطلاعات مهم ، تجزیه و تحلیل ترافیک و رفتار مشتری در سایت را، نشان می دهد. این فرایند در هر صفحه از سایت شما اجرا می شود و همه چیز را در مورد مخاطبان، به شما می گوید. با استفاده از این ابزار، قادر به تجزیه و تحلیل آمار سئو ، انتخاب استراتژی بازاریابی و انجام بهینه سازی سایت خواهید بود.
از سال 2019 پرکاربردترین سرویس تجزیه و تحلیل وب است. این ابزار داده ها را از تمام کانال های ترافیک ، همچنین رسانه های اجتماعی و بک لینک ها جمع آوری می کند. این اطلاعات به شما در تصمیم گیری ، ایجاد آیتم های جدید و توسعه سایت ها یا اپلیکیشن ها کمک می کند.
این مقاله تمام اطلاعات مفیدی که از گوگل آنالیتیکس می توان بدست آورد را،در اختیارتان قرار داده است. با ما همراه باشید.

امکانات گوگل آنالیتیکس

مزایای استفاده از گوگل آنالیتیکس

این ابزار، یک سرویس رایگان است که به شما کمک می کند بیشترین بازدهی را از وب سایت خود کسب کنید. با تمام آنچه که ارائه می دهد ، مسلماً زمان لازم است تا با پلت فرم آشنا شوید و از آن به درستی استفاده کنید. ارزش صرف وقت را دارد ، زیرا بینشی که از گوگل آنالیتیکس می گیرید می تواند به شما در بهبود بازاریابی ، خدمت رسانی بهتر به مخاطبان هدف و کسب مشتری بیشتر کمک کند. برای اطمینان از اینکه این پلتفرم ارزش سرمایه گذاری زمان شما را دارد؛ در این مقاله  دلایل استفاده از این سرویس و همچنین مزایایی که ارائه می دهد را، مورد بررسی قرار داده ایم.

  • نداشتن هزینه: اولین و بارزترین دلیل استفاده از گوگل آنالیتیکس کاملا رایگان بودن آن است. نیازی به خرید ، اشتراک یا ارائه اطلاعات کارت اعتباری ندارید. همه آنچه شما نیاز دارید یک حساب Gmail و نصب کد رهگیری در وب سایت خود است. علیرغم این واقعیت که این یک ابزار رایگان است؛ در مقایسه با سایر ابزارهای غیر رایگان ، به همان میزان حتی گاهی با ویژگیهای بسیار بیشتری ارائه می شود.
  • تجسم داده ها: داده ها فقط در صورتی مفید هستند که بتوانید آن را درک کنید. بنابراین ، قابل درک بودن داده های ارائه شده توسط گوگل آنالیتیکس دلیل دوم استفاده از آن است. این ابزار، داده ها را به اشکال مختلف ارائه می دهد: لیست ها، نمودارها ، نمودارهای دایره ای و موارد دیگر که به شما امکان می دهد عملکرد وب سایت خود را ببینید. با داشتن دانش کافی، می توانید داشبورد ایجاد کنید تا معیارهایی را که مهمترین اهداف کسب و کار شما هستند نشان دهد.
  • گزارش نویسی: در حالی که تجسم داده ها به شما امکان می دهد داده ها را حس کنید ، گزارش دهی به شما امکان می دهد از آنها نتیجه بگیرید. با مقایسه داده ها ، می توانید اطلاعات بیشتری جمع کنید و علل و ارتباطات را شناسایی کنید. این دلیل دیگری است که،نشان می دهد استفاده از گوگل آنالیتیکس می تواند به سود تجارت شما باشد.
    با قابلیت های گزارش دهی این ابزار، می توانید هر مجموعه ی  داده یا ترکیبی از مجموعه داده ها را جمع آوری ، ارائه و مقایسه کنید.
  • به روز بودن داده ها: چهارمین دلیل مفید بودن این سرویس است که داده های جمع آوری شده آن به صورت مداوم و در زمان واقعی است. این بدان معناست که شما می توانید گزارش ها را ایجاد کنید و عملکرد را بر اساس هر زمانی که می خواهید؛ ساعتی ، روزانه ، ماهانه ، سالانه یا سال به سال بررسی کنید. شما می توانید تغییرات ترافیک بدست آمده را، با کمپین های خاص مرتبط کنید ، همچنین روندهای مربوط به بازه های زمانی خاص و زمان های اوج مصرف برای مخاطبان مورد نظر خود را، یادداشت کنید؛
  • تقسیم بندی بازدید کننده: با این کار ، شما توانایی این را خواهید داشت که بدانید، تعداد بازدیدکنندگان جدید و آن هایی که از قبل کاربر شما بودند چه مقدار است. همچنین متوجه می شوید؛ بازدید کنندگان چگونه وب سایت شما را پیدا می کنند.
  • جریان ترافیک را ارزیابی کنید: این ابزار کمک می کند تا استراتژی های بازاریابی بهتر و آگاهانه تری ایجاد کنید زیرا اطلاعات مربوط به منابع مختلف ترافیک به رسانه های اجتماعی یا وب سایت خود را به دست می آورید. به راحتی می توانید رفتار بازدیدکنندگان ، پیوندهایی را که کلیک کرده اند و خریدهای انجام شده را مشاهده کنید. همچنین می توانید درباره کلمات کلیدی مورد استفاده هنگام جستجوی محصولات یا خدمات خاص در موتورهای جستجو اطلاعات کسب کنید. این اطلاعات می تواند به شما کمک کند تا نتایج کمپین های بازاریابی خود را به حداکثر برسانید و به شما کمک کند تا نیازها و نیازهای مشتریان خود را برآورده کنید.
سرویس رایگان گوگل آنالیتیکس
  • بدانید مشتری ها به دنبال چه چیزی هستند: وقتی اطلاعات مشتری را از سیستم عامل های مختلف جمع آوری می کنید ، متوجه می شوید که مشتریان شما دقیقا به دنبال چه چیزی هستند. با داشتن اطلاعات دقیق درمورد نیازهای مشتری خود ، می توانید محتوای هدفمندتری اضافه کنید و اطلاعات مفیدی دریافت کنید که به بهبود تعامل کاربر کمک می کند. می توانید اطلاعات مهم پایگاه داده را از سرویس DBA توسط Remote DBA.com دریافت کنید.
  • کمپین های هدفمند: وقتی شرکت ها درک بهتری از مخاطبان هدف خود داشته باشند می توانند از مزایای فوق العاده ای برخوردار شوند. این سرویس می تواند به شما در تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود در پایگاه داده در مورد موقعیت مکانی بازدید کنندگان، سن ، جنسیت و رفتار خرید آنها کمک کند. این ویژگی می تواند به شما کمک کند کمپین های هدفمندی را که به بخش خاصی از کاربران اختصاص دارد ، بیابید. با استفاده از این گزارش تحلیلی ، شما توانایی تنظیم دقیق وب سایت خود دارید. از این طریق مشتری های بیشتری را در آینده نزدیک خواهید داشت.
  • مفید بودن مطالب موجود را نمایان می کند: دیگر توانایی این ابزار این است که، به شما امکان می دهد ببینید چند نفر از وب سایت شما بازدید کرده اند؛ اما در صفحات سایت نمانده اند و از سایت خارج شده اند. این بدان معناست که آنها آنچه را که می خواستند پیدا نکردند. این ابزار به شما نشان می دهد که کدام صفحات نرخ پرش بالایی را تجربه می کنند.
  • مشخص کنید که کاربران شما از کجا آمده اند: موقعیت جغرافیایی در انجام امور تجاری بسیار مهم است و این دقیقاً اطلاعاتی است که این سرویس کاربردی، به شما ارائه می دهد. دانستن موقعیت مکانی کاربران به شما کمک می کند تا کمپین های خاص، بازاریابی را طراحی کرده و برای آن منطقه اهداف تعیین کنید. همچنین می توانید تعیین کنید که؛ آیا فضای خاصی برای رشد در مناطق خاص وجود دارد یا خیر.
  • ببینید در موتورهای جستجو به کجا رتبه بندی می شوید: شما ممکن است از قبل با اصول SEO و نحوه استفاده از کلمات کلیدی برای رتبه بندی بالاتر در رتبه بندی موتور جستجو آشنا باشید.  سئو سایت برای به دست آوردن میزان بازدید و اساساً به دست آوردن امتیازات، بسیار مهم است. این ابزارمی تواند به شما کمک کند مکان خود را تعیین کنید و با استفاده از این اطلاعات به جلو بروید. در نتیجه، جایگاه خود را در صفحه اول بدست آورید.
  • در مورد کلمات کلیدی اطلاعات کسب کنید: برای جذب و حفظ ترافیک ، باید در موتورهای جستجوی گوگل قابل مشاهده باشید. باید در رتبه بندی بالا باشید تا توجه مورد نظر را، جلب کنید. کلمات کلیدی مرتبط و اصطلاحات جستجو که در URL های شما جاسازی شده به شما کمک می کنند تا به رتبه ای که می خواهید برسید. این ابزار به شما نشان دهد که کدام کلمات کلیدی و کدام عناوین بیشترین بازدید کننده را به خود جلب می کنند. به عنوان مثال ، اگر شما یک شرکت پوشاک هستید ، صرفاً استفاده از کلمه کلیدی “لباس” جذابیت خاصی برای مخاطبات ندارد. اما کلمه کلیدی خاص تر مانند “لباس مجلسی زیبا” کار بسیار بهتری انجام می دهد.
  • تصمیم بگیرید که کدام شبکه های اجتماعی را هدف قرار دهید: هزینه کمپین های تبلیغاتی شبکه های اجتماعی بسیار زیاد است. شما باید مطمئن باشید که فضای مناسبی برای تبلیغات پیدا می کنید؛ که بیشتر مخاطبان هدف شما در آنجا جمع می شوند و وقت خود را در آنجا سپری می کنند. بنابراین با تبلیغات در فضاهایی که تاثیر مثبتی ندارد؛ پول زیادی خرج خواهید کرد.
  • بیاموزید که چقدر با کاربران خود سازگار هستید: گوگل آنالیتیکس اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار می دهد که مشتریان شما از چه مرورگری استفاده می کنند و با چه نوع رایانه ای محتوای شما را مشاهده می کنند.
    به عنوان مثال ، ممکن است محتوای شما با FireFox سازگار نباشد اما این همان چیزی است که کاربران شما دوست دارند از آن استفاده کنند. به همین دلیل است که شما باید این بخش از این ابزار را بررسی کنید و مطمئن شوید که برای سازگار ماندن با کاربران خود همه موارد لازم را تغییر داده اید. مثال دیگر این است که کاربران شما از صفحه های رایانه قدیمی استفاده کنند و وب سایت شما برای صفحه های رایانه جدید طراحی شده است. 
بازدهی بالای سایت با گوگل آنالیتیکس

تنظیم دقیق وب سایت خود: بعد از دیدن همه این اطلاعات در این ابزار و درک اینکه چه عاملی باعث افزایش بازدید کنندگان شما می شود ، می توانید از این اطلاعات برای ارائه آیتم های جدید و جالب استفاده کنید. برطرف کردن اشکالات و بالا بردن کیفیت وب سایت، باعث افزایش تعداد مخاطبان و در صدر بودن در رتبه بندی می شود.

نتیجه ی استفاده از گوگل آنالیتیکس

Google Analytics ابزاری عالی برای هر شغلی است. اگر می دانید چگونه از آن به درستی استفاده کنید ، می تواند اطلاعات مفیدی در مورد نحوه بهبود وب سایت به شما بدهد. حتما بیاموزید که چگونه از این اطلاعات مفید و دقیق برای بالا بردن بازدهی سایت استفاده کنید. این سرویس تجزیه و تحلیل، به شما امکان می دهد جزئیات دقیق بازدیدکنندگان وب سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید. این بینش ارزشمندی است که کمک می کند، تا استراتژی موفقیت کسب و کار خود را، شکل دهید.
از آنجا که امروزه تقریباً همه مشاغل از طریق یک وب سایت حضور آنلاین دارند. بنابراین ، بسیار مهم است که ساختار داخلی وب سایت یا وبلاگ خود را بدانید. زیرا متوجه می شوید که چه میزان از اهداف خود را، اجرا کرده اید. برای این منظور ، باید جزئیات کارهایی را که افراد هنگام بازدید از وب سایت مانند مدت زمان توقف و تمام صفحاتی که در وب سایت شما بازدید می کنند، بدانید.
با Google Analytics ، به غیر از جمع آوری اطلاعات مربوط به ترافیک از Google ، می توانید ترافیک داده ها را از MSN و Yahoo بدست آورید. نتایج جستجو را با توجه به سایت خود برای بهبود آن استفاده کنید.


برچسب ها:

    نظرات


    0 دیدگاه