دیجیتال مارکتینگ ، معرفی ویژگیها و ابزارهای بازاریابی دیجیتال
دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) یا بازاریابی دیجیتال، نوعی روش تبلیغاتی و بازاریابی در فضای اینترنت و به صورت آنلاین است که با استفاده از ابزارهای دیجیتال انجام میشود و میتواند به شما در کسب درآمد بیشتر و قرارگیری در رتبههای برتر جستجو کمک کند. همانطور که میدانید، امروزه روشهای زیادی برای کسب درآمد و افزایش بازدید کاربران از وب سایتها وجود دارد و وب سایتهای زیادی نیز در اینترنت راه اندازی شده و با یکدیگر بر سر ارائه محصولات و خدمات در رقابت هستند. به همین جهت، برای جذب و افزایش کاربران در وب سایتها و همچنین تبدیل کلیکها به بازدیدکنندگان ثابت، بهترین راه این است که از تکنیکها و ابزارهای بالقوه دیجیتال مارکتینگ استفاده نمایید. البته استفاده و به کارگیری درست آنها برای کسب نتایج مورد نظر بسیار دشوار است و نیاز به دانش و مهارت و البته صبر زیادی دارد.
بازاریابی دیجیتال در واقع استفاده بهینه از ابزارها و روشهای بازاریابی در دنیای اینترنت به منظور معرفی و تبلیغ خدمات و محصولات است. برخی از این روشها و ابزارها نیاز به سرمایه گذاری دارند اما بازدهی و سرعت پیشرفت با استفاده از آنها بسیار بالاست. اما قبل از صرف هزینه باید به نکتهای مهم یعنی رفتارشناسی بازار هدف توجه کرد و بررسیهای زیادی در این زمینه انجام داد.
برای موفقیت در استفاده از روشهای دیجیتال مارکتینگ، باید بتوانید روحیات و رفتارهای مخاطبان و کاربران اینترنتی را بررسی و تحلیل کرده و بدانید که آنها به چه چیزهایی نیاز داشته و از چه فاکتورهایی بیزاراند. توجه به نیازهای کاربران رمز موفقیت در بازاریابی دیجیتال است.
انواع روشهای بازاریابی دیجیتال
راه اندازی و توسعه وب سایت
اولین قدم در بازاریابی و ارائه محصولات یا خدمات در تمامی فعالیتها، راه اندازی و توسعه وب سایت حرفهای و بهینه است. استفاده از یک وب سایت جامع، زیبا و استاندارد میتواند گام بزرگی در کسب و کار شما باشد. زیرا تمامی روشها و تکنیکهای دیجیتال مارکتینگ به نوعی وابسته و وب سایت است و بدون آن نمیتوان از ابزارهای بازاریابی دیجیتال بهره برد. ممکن است شنیده باشید که وب سایت یک کسب و کار، در واقع نما و جلوه آن کسب و کار است. البته در سالهای اخیر، بسیاری از افراد سعی میکنند تا با استفاده از نرم افزارهای شبکه اجتماعی نظیر اینستاگرام، محصولات و خدمات خود را ارائه نمایند. همچنین میتوانند مشتریان بسیاری را به خود جلب کرده و فروش خوبی داشته باشند. اما باز هم نمیتوانند از تمامی ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای بدست آورن کاربران همیشگی بهره ببرد. همچنین کاربران از طریق جستجو در اینترنت به راحتی نمیتوانند کسب و کار شما را پیدا کرده و از خدمات شما استفاده نمایند.
بنابراین داشتن یک وب سایت برای هر کسب و کاری ضروری است و داشتن یک وب سایت استاندارد حیاتی. زیرا برای راه اندازی یک وب سایت میتوان به راحتی هاست و دامنه را خریداری کرده و از قالبهای آماده برای شکل دهی وب سایت استفاده کرد. اما مواردی مثل تولید محتوا ، بهینه سازی برای موتورهای جستجو، رفتارشناسی مشتری، طراحی جلوه ای گرافیکی مناسب، استاندارد سازی سئو و موارد بسیاری باید رعایت شود تا بتوان گفت وب سایت شما برای رونق کسب و کار شما فعالیت میکند.
برای راحتی کار در تحلیل و بررسی رفتار و نیازهای کاربران نیز ابزارهای آنلاین مختلفی از جمله MOZ, Alexa, SEMrush و غیره نیز در دسترس است. این ابزارها به شما در کسب نتایج بهتر در نتایج گوگل کمک کرده و فعالیتها و عملکرد رقبایتان را بررسی نمایید.
بهینه سازی سایت و رعایت استانداردهای سئو
همانطور که گفته شد، برای ارتقا رتبه وب سایتها در نتایج موتورهای جستجو و انجام دیجیتال مارکتینگ، باید بتوانید وب سایت خود را بر اساس استانداردهای سئو بهینه سازی کنید تا بتوانید کاربران زیادی را به وب سایت خود هدایت کنید. همچنین موتورهای جستجو نیز امتیازات ویژهای برای وب سایت شما لحاظ کرده و میزان بازدیدهای کاربران از وب سایت شما را افزایش میدهند. رعایت استانداردهای سئو میتواند کاربران را به صورت هدفمند به وب سایت شما وارد کند. در واقع زمینهای را فراهم کرده تا کاربران خودشان به وب سایت شما کشیده شوند. از مهمترین موارد در بهینه سازی وب سایت نیز میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- تولید محتوای بهینه شده
- بهینه سازی عکسها و ویدیوها
- لینک سازی داخلی و خارجی سایت
- اصلاح و بهینه سایز قالب سایت
- رفع ارورها و خطاهای سایت
- بالا بردن سرعت لود سایت
دیجیتال مارکتینگ با استفاده از بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا یکی از بهترین راههای معرفی خدمات و محصولات در فضای اینترنت و شبکههای مجازی است و امری ضروری برای هر کسب و کار آنلاین محسوب میشود. زیرا در اینترنت و به ویژه وب سایتها، محتوا حرف اول را میزند. در واقع وب سایتی که دارای محتوای با ارزش و با کیفیت باشد میتواند به راحتی جایگاه خوبی در بین رقبا بدست آورده و کاربران زیادی را به خود جلب کند. برای تولید محتوا نیز تنها کافیست با رعایت استانداردهای سئو و همچنین بر اساس نیاز و خواستههای کاربران هدف، اقدام به تهیه و تولید مطالب ارزشمند متنی و ویدیویی نمایید. استفاده از ابزار بازاریابی و محتوا در دیجیتال مارکتینگ، برای هر کسب و کار بزرگ و کوچکی حیاتی بوده و با سرمایه گذاری کم نیز میتوان این کار را انجام داد. البته بکارگیری مهارت افراد با تجربه و متخصص و صرف هزینه در تولید محتوا میتواند سریعتر شما را در رتبههای برتر قرار دهد. همچنین میتوانید محتوای خود را به صورت رایگان و یا پولی به کاربران ارائه دهید و درآمد خود را بالاتر ببرید.
بکارگیری شبکههای اجتماعی در بازاریابی دیجیتال
همانطور که میدایند، شبکههای اجتماعی امروزه به یکی از قدرتمندترین ابزارها جهت ارائه محصولات و خدمات در اینترنت تبدیل شدهاند و کاربران بسیاری روزانه از این شبکه ها برای رفع نیازها و رسیدن به اهداف خود بهره میبرند.
همچنین حجم بسیار زیادی از کاربران با استفاده از موبایل و تبلت به اینترنت متصل شده و از اطلاعات و محتوای آن استفاده میکنند. در چنین حالتی شما میتوانید با استفاده از به راه اندازی دیجیتال مارکتینگ در شبکههای اجتماعی، علاوه بر ارائه خدمات و محصولات خود، بسیاری از کاربران را نیز به وب سایت خود هدایت کرده و بازدید آن را افزایش دهید.
توجه داشته باشید که بازاریابی دیجیتال از طریق شبکههای اجتماعی برای تمامی افراد و با هر مهارت و شغلی امکان پذیر بوده و میتواند حتی رونق بسیاری برای کسب و کارهای سنتی به همراه بیاورد.
به همین دلیل، برندهای بسیاری در شبکههای اجتماعی به وجود آمده و کسب و کارهای فعال بسیاری در آن به درآمد بالا رسیدهاند. اصلیترین دلیل آن نیز، پتانسیل بالا و جمعیت زیاد کاربران است که وقت زیادی را در شبکههای اجتماعی صرف میکنند. برای انجام دیجیتال مارکتینگ در شبکههای اجتماعی نیز میتوان از روشهای زیر استفاده کرد:
- بازاریابی معرف یا Affiliate Marketing؛ نوعی روش بازاریابی دیجیتال در شبکههای اجتماعی و وب سایتها است که با استفاده از معرفی محصولات و خدمات شما در کانال، پیج و وب سایتهای معروف و شناخته شده انجام میشود. از جمله بهترین ابزارها برای افیلیت مارکتینگ عبارتند از Tagrow, AscentWay, ADSensor و Adventure .
- بازاریابی موثر یا Influencer marketing؛ روش دیگری از دیجیتال مارکتینگ با استفاده از شبکههای اجتماعی است که با استفاده از معرفی افراد و چهرههای معروف انجام شده و در آن از افراد محبوب خواسته میشود تا در ویدیو خود، محصولات و خدمات شما را به کاربران معرفی کنند. این تکنیک برای بازاریابی در توییتر و اینستاگرام که منبع ویدیوهای مختلف هستند بسیار پرطرفدار است.
تبلیغات از طریق ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی از طریق ایمیل یکی از قدیمیترین و البته کاربردیترین روشهای بازاریابی دیجیتال است. این روش صرفا با استفاده از ارسال ایمیل به اعضا و کاربران وب سایتها انجام میشود و در تبدیل کاربران عادی به مشتریان وفادار به کسب و کار آنلاین بسیار موثر است. به همین دلیل شرکتهای کوچک و بزرگ نظیر گوگل نیز هنوز میتوانند از این روش به بهترین شکل ممکن استفاده کرده و کاربران را به سمت خود جذب کنند. شما میتوانید با هر بودجه و هزینهای از تکنیک دیجیتال مارکتینگ از طریق بازاریابی ایمیلی استفاده کنید. زیرا برای انجام این کار تنها کافیست از ابزارهای ویژه ارسال ایمیل گروهی در وب سایت خود استفاده کرده و ایمیلی هرچند ساده و بدون گرافیک خاص ارسال کنید. البته بسیاری از شرکتها و کسب و کارها با صرف مقداری هزینه سعی میکنند تا با استفاده از ابزارهای حرفهای، ایمیلهای موثرتر و جذابتری را تولید کرده و افکتها و طرحهای گرافیکی زیبایی به آن بیافزایند تا بتوانند به نتایج بهتری دست پیدا کنند.
توجه داشته باشید که ایمیل مارکتینگ مناسبترین ابزار برای برقراری ارتباط میان وب سایت و کاربران است و میتوان پیامها، انواع محتوا، ویدیوها، خبرها، کدهای تخفیف، برگزاری مسابقات یا حراجهای مناسبتی و … را با استفاده از این روش به کاربران اطلاع داد. از جمله بهترین ابزارها برای دیجیتال مارکتینگ با استفاده از بازاریابی ایمیلی میتوان مواردی همچون سرویسهای MailChimp, Mailerlite, Emma, Marketo, GetResponse را معرفی کرد.
بازاریابی ویدئویی یا ویدئو مارکتینگ
بازاریابی ویدئویی یکی از جذابترین و موثرترین روشهای بازاریابی دیجیتالی است که با استفاده از انتشار ویدیو در وب سایتها و شبکههای اجتماعی انجام میشود. همانطور که میدانید، ویدئوها میتوانند به راحتی مخاطبین و کاربران را به خود جلب کرده و مفاهیم و اطلاعات زیادی را در اختیار آنها قرار دهند. به دلایل مختلف نظیر وقت کم، بی حوصلگی و یا فهم راحت از طریق دیدن و گوش دادن، بسیاری از کاربران نیز ترجیح میدهند اطلاعات را با استفاده از ویدئوها دریافت کنند. به همین جهت بسیاری از کسب و کارها نیز از فرصت استفاده کرده و با تهیه و انتشار ویدئو، تبلیغات دیجیتال مارکتینگ خود را انجام میدهند.
یکی از مزایای بازاریابی از طریق ویدئو، امکان مشاهده آن توسط کاربران بسیاری است که در اینترنت و شبکههای اجتماعی مشغول گشت و گذار هستند. زیرا اگر یک ویدیو کیفیت و ارزش بالایی داشته باشد، به سرعت توسط کاربران دست به دست شده و منتشر میشود. وب سایتهایی نظیر یوتیوب و آپارات نیز بر همین اصل راه اندازی شدهاند و درآمد بالایی را کسب میکنند. توجه داشته باشید که ویدئوها بسیار راحتتر از نوشتهها در ذهن باقی مانده و اثرات بیشتری در دراز مدت ایجاد میکنند. این امر به سود کسب و کارهای آنلاین خواهد بود.
تبلیغات کلیکی در وب سایت
تبلیغات کلیکی یکی دیگر از روشهای محبوب و پر بازده در دیجیتال مارکتینگ است و با استفاده از بازخورد کاربران نسبت به یک موضوع و تعداد کلیکهای آنها بر روی لینک مورد نظر انجام میشود. در واقع زمانی که کاربران بر روی لینک خاصی کلیک کنند، تعداد کلیکهای آنها محاسبه شده و هرچه تعداد کلیکها بیشتر باشد، درآمد و رتبه بیشتری برای سایت اصلی ایجاد میگردد. برای بالا بردن تعداد کلیکها نیز میتوان از درج تبلیغات زیبا و هوشمندانه در وب سایتهای پر مخاطب و پر بازدید استفاده کرد. در گذشته از این روش به صورت غیر مستقیم و به واسطه وب سایتهای مجری تبلیغات انجام میشد. به طور مثال وب سایت ورزش3، یک وب سایت واسط است و تبلیغات کلیکی بسیاری در صفحات خود قرار داده و کسب درآمد میکند. اما امروزه سایت گوگل با استفاده از ابزار کاربردی و حرفهای گوگل ادز انجام تبلیغات کلیکی دیجیتال مارکتینگ را بسیار سادهتر و موثرتر کرده و نتایج بهتری را برای وب سایتهای درخواست کننده ایجاد میکند. همچنین رتبه وب سایت را به سرعت هرچه بیشتر بالا برده و در صفحه اول نتایج قرار میدهد. البته برای استفاده از چنین امکاناتی هزینههایی نیز باید پرداخت شود.
توجه داشته باشید که استفاده از تبلیغات کلیکی برای کسب و کارهایی که مشکلی از نظر هزینه ندارند بسیار مفید است. زیرا باید به دفعات و برای مدت زمان زیادی این نوع تبلیغات را انجام داد. در صورتی که با پرداخت هزینه برای مدت طولانی مشکل دارید، بهترین کار این است که ابتدا وب سایت خود را از نظر استاندارد سازی سئو و تولید محتوا به کیفیت قابل قبول رسانده و سپس برای تبلیغات کلیکی دیجیتال مارکتینگ اقدام کنید. زیرا اگر در مدت زمان خرید اشتراک نتوانید تعداد کاربران خود را افزایش داده و بازدیدها را بالا ببرید، بعد از اتمام اشتراک به همان رتبه قبل نزول خواهید کرد.
تبلیغات رپورتاژ آگهی
یکی دیگر از روشهای بازاریابی دیجیتال، استفاده از رپورتاژ آگهی در وب سایتهای بزرگ و پر مخاطب است. به طور کلی رپورتاژ به مجموعه تمامی پیامهای تبلیغاتی گفته میشود که در وب سایتهای بزرگ و محبوب به شکل گزارشات، اخبار، مصاحبهها، مقالات، معرفی و بررسی محصولات و … منتشر شدهاند. این نوع تبلیغات دارای لینکهای اختصاصی و تعریف شده توسط شما بوده و میتواند در وب سایتهای میزبان برای همیشه باقی بماند و دیده شود.
توجه داشته باشید که استفاده از رپورتاژ آگهی در دیجیتال مارکتینگ میتواند نتایج بسیار خوبی را به همراه داشته و کاربران بسیاری را از طریق لینکهای خارجی اختصاصی به وب سایت شما منتقل نماید. در واقع بک لینکهای اختصاصی خواهید داشت. اما برای تحقق چنین نتایجی باید تبلیغات خود را تنها در زمینههای مرتبط با فعالیت خود ایجاد و منتشر نمایید. همچنین باید تبلیغاتی با کیفیت و با ارزش تهیه کنید. زیرا گوگل اهمیت زیادی به تبلیغات رپورتاژ آگهی و لینکهای خارجی داده و وب سایتهایی که بتوانند به صورت مفید و استاندارد از این روش استفاده کنند، در رتبههای بالا قرار خواهند گرفت.
استفاده از بازاریابی پیامکی در تبلیغات
تبلیغات دیجیتال مارکتینگ با استفاده از بازاریابی پیامکی یا SMS Marketing، یکی دیگر از روشهای زود بازده و موثر در وفادار سازی کاربران و مشتریان یک کسب و کار و بدست آوردن مخاطبان جدید است. استفاده از بازاریابی پیامکی سالهاست که برای تمامی مشاغل اینترنتی و غیر اینترنتی فراهم بوده و نتایج بسیار خوبی را نیز به همراه داشته است. زیرا وب سایتها میتوانند با استفاده از ابزارهای مختلف ارسال پیامک، انواع مختلفی از تبلیغات، پیامهای تشکر و تبریک، انواع خبرها، انواع تخفیفات، برگزاری مسابقات و یا فرصتهای استثنایی را به اطلاع کاربران و مخاطبان خود برسانند. همچنین میتوانند خدمات و محصولات خود را به تمامی مخاطبان آنلاین و آفلاین معرفی کرده و درآمد خود را افزایش دهند.
تبلیغات دیجیتال مارکتینگ با استفاده از بازاریابی پیامکی تنها کافیست تا پنلهای پیامکی را فعال کرده و به کسب و کار خود رونق ببخشید. حتی میتوانید با فعال سازی اشتراک، از اپراتورهای تلفن همراه بخواهید تا پنل ارسال پیامک برای شما ایجاد کنند. بدین ترتیب، شما میتوانید با استفاده از یک شماره مجازی و یک خط تلفن همراه، پیامهای تبلیغاتی خود را به هر فرد دارای تلفن همراه ارسال کنید. البته برای بهره مندی از این امکانات باید هزینههایی را نیز پرداخت نمایید.
استفاده از قابلیت پوش نوتیفیکیشن
پوش نوتیفیکیشن یک قابلیت کاربردی در تلفن همراه است که جهت اطلاع رسانی به کاربر تلفن همراه طراحی شده تا بتواند هر گونه هشدار، خبر و پیام را دریافت و مشاهده کند. یکی از روشهای انجام تبلیغات دیجیتال مارکتینگ، استفاده از قابلیت پوش نوتیفیکیشن تلفنهای همراه است. شما میتوانید بدون در اختیار داشتن شماره یا اطلاعات مشتریان و کاربران خود برای آنها پیامهایی به صورت اعلان ارسال نمایید. سرویسهای زیادی نیز برای فعالسازی و ارائه ابزار مناسب به شما در اینترنت وجود دارد و شما میتوانید با پرداخت هزینهای مقرون به صرفه اعلانهای خود را در هر ساعت از شبانه روز برای کاربران خود ارسال کنید.
علاوه بر این، میتوانید به کمک ابزارهای پوش نوتیفیکیشن آمار دقیقی از تعداد اعلانهای ارسال شده، تعداد اعلانهای دیده شده و تعدا کلیکهای کاربران بر روی اعلانها را از طریق این اعلانها که به وب سایت شما وارد شدهاند را دریافت نمایید.
دیجیتال مارکتینگ با استفاده از تبلیغات بنری
تبلیغات بنری نوع دیگری از تبلیغات کلیکی است که از طریق درج آگهی در وب سایتهای محبوب و پربازدید انجام شده و مخاطبان زیادی را به وب سایت شما هدایت میکند. در واقع تنها کافیست تا بنر آگهی خود را به شکل یک پست یا عکس یک مطلب یا یک لینک برای مطالعه بیشتر در سایت میزبان قرار داده و صبر کنید تا کاربران آن وب سایتها بر روی آن کلیک کنند. سایتهای مختلف زیادی امکان طراحی و انتشار تبلیغات بنری را برای شما فراهم کردهاند که از جمله آنها میتوان به سایتهای Click و Enetwork اشاره کرد. البته استفاده از این نوع تبلیغات دیجیتال مارکتینگ بسیار شبیه به برندسازی برای یک کسب و کا عمل کرده و در طولانی مدت میتواند باعث افزایش فروش و تعداد کاربران گردد.
توجه داشته باشید که برای اثر بخشی بیشتر این نوع تبلیغات باید از صفحات فرود یا لندینگ پیجهای حرفهای و زیبا استفاده شود تا کاربران در اولین ورود به سایت شما، تبدیل به مشتری شده و خرید انجام دهند. همچنین باید زمینه ثبت نام کاربر در وب سایت فراهم گردد تا بتوان اطلاعاتی همچون ایمیل، شماره تماس و … را از کاربران دریاف کنید. زیرا از این اطلاعات میتوانید در روشهای دیگر تبلیغات استفاده کرده و کاربران را به روشهای مختلف به سمت وب سایت خود هدایت نمایید.
وایرال مارکتینگ یا بازاریابی ویروسی
وایرال مارکتینگ (Viral Marketing)، روش جدیدی در انجام تبلیغات دیجیتال مارکتینگ است که با استفاده از انتشار عکس و ویدیو توسط کاربران در سایتها و پیجهای مختلف انجام شده و بازخورد بسیار بالایی دارد. در واقع بازاریابی به روش وایرال مارکتینگ یک روش ساده است که با استفاده از ترغیب کاربران برای انتشار پیامهای مورد نظر شما انجام میشود و کاربران با میل و انتخاب خود پیامها و تبلیغات شما را برای دیگران ارسال میکنند. به این روش بازاریابی ویروسی نیز گفته میشود زیرا منجر به انتشار سریع و گسترده یک خبر، تخفیف، آگهی و … میگردد. استفاده از این روش هیچ هزینهای برای شما و کاربران نداشته و تنها کافیست تا پیام و تبلیغات خود را به صورت هوشمندانه تولید و در دید کاربران قرار دهید. تبلیغات دیجیتال مارکتینگ به روش بازاریابی ویروسی از روشهای مختلفی از جمله انتشار ویدیو، عکس، پیام، خبر و … قابل انجام است اما تمامی آنها باید به گونهای طراحی شده باشند که باعث تعجب و حیرت کاربران شده و برای آنها شگفتی ایجاد کنند.
البته استفاده از این روش نیاز به تکنیک در طراحی و تعییر استراتژی دقیق و روانشناسی جامع در مورد کاربران است. زیرا ممکن است کاربران نتوانند منظور و مفهوم شما از تبلیغات منشر شده را درک کرده یا مفهوم اشتباهی را برداشت کنند. این امر موجب بازخورد منفی و انتشار ویروسی بد نسبت به شما شده و میتواند کسب و کار شما را با شکست مواجه کند. بنابراین باید با دقت و سنجیده عمل کنید.
بله، این یک روش ساده برای ترغیب مشتریان است. و باعث بازاریابی بیشتر میشود.
نظرات
0 دیدگاه