دیجیتال مارکتینگ ، معرفی ویژگی ها و ابزارهای بازاریابی دیجیتال

زهره درویشی

دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) یا بازاریابی دیجیتال، نوعی روش تبلیغاتی و بازاریابی در فضای اینترنت و به صورت آنلاین است که با استفاده از ابزارهای دیجیتال انجام میشود و میتواند به شما در کسب درآمد بیشتر و قرارگیری در رتبه های برتر جستجو کمک کند.
همانطور که میدانید، امروزه روش های زیادی برای کسب درآمد و افزایش بازدید کاربران از وب سایت ها وجود دارد و وب سایت های زیادی نیز در اینترنت راه اندازی شده و با یکدیگر بر سر ارائه محصولات و خدمات در رقابت هستند. به همین جهت، برای جذب و افزایش کاربران در وب سایت ها و همچنین تبدیل کلیک ها به بازدیدکنندگان ثابت، بهترین راه این است که از تکنیکها و ابزارهای بالقوه دیجیتال مارکتینگ استفاده نمایید. البته استفاده و به کارگیری درست آنها برای کسب نتایج مورد نظر بسیار دشوار است و نیاز به دانش و مهارت و البته صبر زیادی دارد.
بازاریابی دیجیتال در واقع استفاده بهینه از ابزارها و روشهای بازاریابی در دنیای اینترنت به منظور معرفی و تبلیغ خدمات و محصولات است. برخی از این روش ها و ابزارها نیاز به سرمایه گذاری دارند اما بازدهی و سرعت پیشرفت با استفاده از آنها بسیار بالاست. اما قبل از صرف هزینه باید به نکته ای مهم یعنی رفتارشناسی بازار هدف توجه کرد و بررسی های زیادی در این زمینه انجام داد.
برای موفقیت در استفاده از روشهای دیجیتال مارکتینگ، باید بتوانید روحیات  و رفتارهای مخاطبان و کاربران اینترنتی را بررسی و تحلیل کرده و بدانید که آنها به چه چیزهایی نیاز داشته و از چه فاکتورهایی بی زاراند. توجه به نیازهای کاربران رمز موفقیت در بازاریابی دیجیتال است.

دیجیتال مارکتینگ

انواع روش های بازاریابی دیجیتال

راه اندازی و توسعه وب سایت

اولین قدم در بازاریابی و ارائه محصولات یا خدمات در تمامی فعالیت ها، راه اندازی و توسعه وب سایت حرفه ای و بهینه است. استفاده از یک وب سایت جامع، زیبا و استاندارد میتوان گام بزرگی در کسب و کار شما باشد. زیرا تمامی روش ها و تکنیک های دیجیتال مارکتینگ به نوعی وابسته و وب سایت است و بدون آن نمیتوان از ابزارهای بازاریابی دیجیتال بهره برد. ممکن است شنیده باشید که وب سایت یک کسب و کار، در واقع نما و جلوه آن کسب و کار است. البته در سالهای اخیر، بسیاری از افراد سعی میکنند تا با استفاده از نرم افزارهای شبکه اجتماعی نظیر اینستاگرام، محصولات و خدمات خود را ارائه نمایند. همچنین میتوانند مشتریان بسیاری را به خود جلب کرده و فروش خوبی داشته باشند. اما باز هم نمی توانند از تمامی ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای بدست آورن کاربران همیشگی بهره ببرد. همچنین کاربران از طریق جستجو در اینترنت به راحتی نمی توانند کسب و کار شما را پیدا کرده و از خدمات شما استفاده نمایند.
بنابراین داشتن یک وب سایت برای هر کسب و کاری ضروری است و داشتن یک وب سایت استاندارد حیاتی. زیرا برای راه اندازی ی
وب سایت میتوان به راحتی هاست و دامنه را خریداری کرده و از قالبهای آماده برای شکل دهی وب سایت استفاده کرد. اما مواردی مثل تولید محتوا ، بهینه سازی برای موتورهای جستجو، رفتارشناسی مشتری، طراحی جلوه ای گرافیکی مناسب، استاندارد سازی سئو و موارد بسیاری باید رعایت شود تا بتوان گفت وب سایت شما برای رونق کسب و کار شما فعالیت میکند.
برای راحتی کار در تحلیل و بررسی رفتار و نیازهای کاربران نیز ابزارهای آنلاین مختلفی از جمله MOZ, Alexa, SEMrush و غیره نیز در دسترس است. این ابزارها به شما در کسب نتایج بهتر در نتایج گوگل کمک کرده و فعالیتها و عملکرد رقبایتان را بررسی نمایید.

بهینه سازی سایت و رعایت استانداردهای سئو

همانطور که گفته شد، برای ارتقا رتبه وب سایتها در نتایج موتورهای جستجو و انجام دیجیتال مارکتینگ، باید بتوانید وب سایت خود را بر اساس استانداردهای سئو بهینه سازی کنید تا بتوانید کاربران زیادی را به وب سایت خود هدایت کنید. همچنین موتورهای جستجو نیز امتیازات ویژه ای برای وب سایت شما لحاظ کرده و میزان بازدیدهای کاربران از وب سایت شما را افزایش میدهند. رعایت استانداردهای سئو میتواند کاربران را به صورت هدفمند به وب سایت شما وارد کند. در واقع زمینه ای را فراهم کرده ت ا کاربران خودشان به وب سایت شما کشیده شوند. از مهمترین موارد در بهینه سازی وب سایت نیز میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید محتوای بهینه شده
  • بهینه سازی عکس ها و ویدیو ها
  • لینک سازی داخلی و خارجی سایت
  • اصلاح و بهینه سایز قالب سایت
  • رفع ارورها و خطاهای سایت
  • بالا بردن سرعت لود سایت
دیجیتال مارکتینگ با استفاده از بازاریابی محتوا

دیجیتال مارکتینگ با استفاده از بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یکی از بهترین راه های معرفی خدمات و محصولات در فضای اینترنت و شبکه های مجازی است و امری ضروری برای هر کسب و کار آنلاین محسوب میشود. زیرا در اینترنت و به  ویژه وب سایت ها، محتوا حرف اول را میزند. در واقع وب سایتی که دارای محتوای با ارزش و با کیفیت باشد میتواند به راحتی جایگاه خوبی در بین رقبا بدست آورده و کاربران زیادی را به خود جلب کند. برای تولید محتوا نیز تنها کافیست با با رعایت استانداردهای سئو و همچنین بر اساس نیاز و خواسته های کاربران هدف، اقدام به تهیه و تولید مطالب ارزشمند متنی و ویدیویی نمایید. استفاده از ابزار بازاریابی و محتوا در دیجیتال مارکتینگ، برای حر کسب و کار بزرگ و کوچکی حیاتی بوده و با سرمایه گذاری کم نیز میتوان این کار را انجام داد. البته بکارگیری مهارت افراد با تجربه و متخصص و صرف هزینه در تولید محتوا میتواند سریع تر شما را در رتبه های برتر قرار دهد. همچنین میتوانید محتوای خود را به صورت رایگان و یا پولی به کاربران ارائه دهید و درآمد خود را بالاتر ببرید.

بکارگیری شبکه های اجتماعی در بازاریابی دیجیتال

همانطور که میدایند، شبکه های اجتماعی امروزه به یکی از قدرتمندترین ابزارها جهت ارائه محصولات و خدمات در اینترنت تبدیل شده اند و کاربران بسیاری روزانه از این شبکه ها برای رفع نیازها و رسیدن به اهداف خود بهره میبرند.
همچنین حجم بسیار زیادی از کاربران با استفاده از موبایل و تبلت به اینترنت متصل شده و از اطلاعات و محتوای آن استفاده میکنند. در چنین حالتی شما میتوانید با استفاده از به راه اندازی دیجیتال مارکتینگ در شبکه های اجتماعی، علاوه بر ارائه خدمات و محصولات خود، بسیاری از کاربران را نیز به وب سایت خود هدایت کرده و بازدید آن را افزایش دهید.
توجه داشته باشید که بازاریابی دیجیتال از طریق شبکه های اجتماعی برای تمامی افراد و با هر مهارت و شغلی امکان پذیر بوده و میتواند حتی رونق بسیاری برای کسب و کارهای سنتی به همراه بیاورد.
به همین دلیل، برندهای بسیاری در شبکه های اجتماعی به وجود آمده و کسب و کارهای فعال بسیاری در آن به درآمد بالا رسیده اند. اصلی ترین دلیل آن نیز، پتانسیل بالا و جمعیت زیاد کاربران است که وقت زیادی را در شبکه های اجتماعی صرف میکنند. برای انجام دیجیتال مارکتینگ در شبکه های اجتماعی نیز میتوان از روشهای زیر استفاده کرد:

  • بازاریابی معرف یا Affiliate Marketing؛ نوعی روش بازاریابی دیجیتال در شبکه های اجتماعی و وب سایت ها است که با استفاده از معرفی محصولات و خدمات شما در کانال، پیج و وب سایت های معروف و شناخته شده انجام میشود. از جمله بهترین ابزارها برای افیلیت مارکتینگ عبارتند از Tagrow, AscentWay, ADSensor و Adventure .
  • بازاریابی موثر یا Influencer marketing؛ روش دیگری از دیجیتال مارکتینگ با استفاده از شبکه های اجتماعی است که با استفاده از معرفی افراد و چهره های معروف انجام شده و در آن از افراد محبوب خواسته میشود تا در ویدیو خود، محصولات و خدمات شما را به کاربران معرفی کنند. این تکنیک برای بازاریابی در توییتر و اینستاگرام که منبع ویدیوهای مختلف هستند میتوان بسیار پرطرفدار است.
تبلیغات از طریق ایمیل مارکتینگ

تبلیغات از طریق ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی از طریق ایمیل یکی از قدیمی ترین و البته کاربردی ترین روشهای بازاریابی دیجیتال است. این روش صرفا با استفاده از ارسال ایمیل به اعضا و کاربران وب سایت ها انجام میشود و در تبدیل کاربران عادی به مشتریان وفادار به کسب و کار آنلاین بسیار موثر است. به همین دلیل شرکت های کوچک و بزرگ نظیر گوگل نیز هنوز میتوانند از این روش به بهترین شکل ممکن استفاده کرده و کاربران را به سمت خود جذب کنند. شما میتوانید با هر بودجه و هزینه ای از تکنیک دیجیتال مارکتینگ از طریق بازاریابی ایمیلی استفاده کنید. زیرا برای انجام این کار تنها کافیست از ابزارهای ویژه ارسال ایمیل گروهی در وب سایت خود استفاده کرده و ایمیلی هرچند ساده و بدون گرافیک خاص ارسال کنید. البته بسیاری از شرکت ها و کسب و کارها با صرف مقداری هزینه سعی میکنند تا با استفاده از ابزارهای حرفه ای، ایمیل های موثرتر و جذاب تری را تولید کرده و افکت ها و طرح های گرافیکی زیبایی به آن بی افزایند تا بتوانند به نتایج بهتری دست پیدا کنند.
توجه داشته باشید که ایمیل مارکتینگ مناسب ترین ابزار برای برقراری ارتباط میان وب سایت و کاربران است و میتوان پیامها، انواع محتوا، ویدیوها، خبرها، کدهای تخفیف، برگزاری مسابقات یا حراج های مناسبتی و … را با استفاده از این روش به کاربران اطلاع داد. از جمله بهترین ابزارها برای دیجیتال مارکتینگ با استفاده از بازاریابی ایمیلی میتوان مواردی همچون سرویس های MailChimp, Mailerlite, Emma, Marketo, GetResponse را معرفی کرد.

بازاریابی ویدئویی یا ویدئو مارکتینگ

بازاریابی ویدئویی یکی از جذاب ترین و موثرترین روش های بازاریابی دیجیتالی است که با استفاده از انتشار ویدیو در وب سایت ها و شبکه های اجتماعی انجام میشود. همانطور که میدانید، ویدئوها میتوانند به راحتی مخاطبین و کاربران را به خود جلب کرده و مفاهیم و اطلاعات زیادی را در اختیار آنها قرار دهند. به دلایل مختلف نظیر وقت کم، بی حوصلگی و یا فهم راحت از طریق دیدن و گوش دادن، بسیاری از کاربران نیز ترجیح میدهند اطلاعات را با استفاده از ویدئوها دریافت کنند. به همین جهت بسیاری از کسب و کارها نیز از فرصت استفاده کرده و با تهیه و انتشار ویدئو، تبلیغات دیجیتال مارکتینگ خود را انجام میدهند.
یکی از مزایای بازاریابی از طریق ویدئو، امکان مشاهده آن توسط کاربران بسیاری است که در اینترنت و شبکه های اجتماعی مشغول گشت و گذار هستند. زیرا اگر یک ویدیو کیفیت و ارزش بالایی داشته باشد، به سرعت توسط کاربران دست به دست شده و منتشر میشود. وب سایت هایی نظیر یوتیوب و آپارات نیز بر همین اصل راه اندازی شده اند و درآمد بالایی را کسب میکنند. توجه داشته باشید که ویدئوها بسیار راحت تر از نوشته ها در ذهن باقی مانده و اثرات بیشتری در دراز مدت ایجاد میکنند. این امر به سود کسب و کارهای آنلاین خواهد بود.

تبلیغات کلیکی در وب سایت

تبلیغات کلیکی یکی دیگر از روش های محبوب و پر بازده در دیجیتال مارکتینگ است و با استفاده از بازخورد کاربران نسبت به یک موضوع و تعداد کلیک های آنها بر روی لینک مورد نظر انجام میشود. در واقع زمانی که کاربران بر روی لینک خاصی کلیک کنند، تعداد کلیک های آنها محاسبه شده و هرچه تعداد کلیک ها بیشتر باشد، درآمد و رتبه بیشتری برای سایت اصلی ایجاد میگردد. برای بالا بردن تعداد کلیک ها نیز میتوان از درج تبلیغات زیبا و هوشمندانه در وب سایت های پر مخاطب و پر بازدید استفاده کرد. در گذشته از این روش به صورت غیر مستقیم و به واسطه وب سایتهای مجری تبلیغات میشد. به طور مثال وب سایت ورزش3، یک وب سایت واسط است و تبلیغات کلیکی بسیاری در صفحات خود قرار داده و کسب درآمد میکند. اما امروزه سایت گوگل با استفاده از ابزار کاربردی و حرفه ای گوگل ادز انجام تبلیغات کلیکی دیجیتال مارکتینگ را بسیار ساده تر و موثرتر کرده و نتایج بهتری را برای وب سایت های درخواست کننده ایجاد میکند. همچنین رتبه وب سایت را به سرعت هرچه بیشتر بالا برده و در صفحه اول نتایج قرار میدهد. البته برای استفاده از چنین امکاناتی هزینه هایی نیز باید پرداخت شود.
توجه داشته باشید که استفاده از تبلیغات کلیکی برای کسب و کارهایی که مشکلی از نظر هزینه ندارند بسیار مفید است. زیرا باید به دفعات و برای مدت زمان زیادی این نوع تبلیغات را انجام داد. در صورتی که با پرداخت هزینه برای مدت طولانی مشکل دارید، بهترین کار این است که ابتدا وب سایت خود را از نظر استاندارد سازی سئو و تولید محتوا به کیفیت قابل قبول رسانده و سپس برای تبلیغات کلیکی دیجیتال مارکتینگ اقدام کنید. زیرا اگر در مدت زمان خرید اشتراک نتوانید تعداد کاربران خود را افزایش داده و بازدیدها را بالا ببرید، بعد از اتمام اشتراک به همان رتبه قبل نزول خواهید کرد.

تبلیغات رپورتاژ آگهی

یکی دیگر از روش های بازاریابی دیجیتال، استفاده از رپورتاژ آگهی در وب سایت های بزرگ و پر مخاطب است. به طور کلی رپورتاژ آگهای به مجموعه تمامی پیام های تبلیغاتی گفته میشود که در وب سایت های بزرگ و محبوب به شکل گزارشات، اخبار، مصاحبه ها، مقالات، معرفی و بررسی محصولات و … منتشر شده اند. این نوع تبلیغات دارای لینک های اختصاصی و تعریف شده توسط شما بوده و میتواند در وب سایت های میزبان برای همیشه باقی بماند و دیده شود.
توجه داشته باشید که استفاده از رپورتاژ آگهی در دیجیتال مارکتینگ میتواند نتایج بسیار خوبی را به همراه داشته و کاربران بسیاری را از طریق لینک های خارجی اختصاصی به وب سایت شما منتقل نماید. در واقع  بک لینک های اختصاصی خواهید داشت. اما برای تحقق چنین نتایجی باید تبلیغات خود را تنها در زمینه های مرتبط با فعالیت خود ایجاد و منتشر نمایید. همچنین باید تبلیغاتی با کیفیت و با ارزش تهیه کنید. زیرا گوگل اهمیت زیادی به تبلیغات رپورتاژ آگهی و لینکهای خارجی داده و وب سایت هایی که بتوانند به صورت مفید و استاندارد از این روش استفاده کنند، در رتبه های بالا قرار خواهند گرفت.

استفاده از بازاریابی پیامکی در تبلیغات

استفاده از بازاریابی پیامکی در تبلیغات

تبلیغات دیجیتال مارکتینگ با استفاده از بازاریابی پیامکی یا SMS Marketing، یکی دیگر از روش های زود بازده و موثر در وفادارسازی کاربران و مشتریان یک کسب و کار و بدست آوردن مخاطبان جدید است. استفاده از بازاریابی پیامکی سالهاست که برای تمامی مشاغل اینترنتی و غیر اینترنتی فراهم بوده و نتایج بسیار خوبی را نیز به همراه داشته است. زیرا وب سایت ها میتوانند با استفاده از ابزارهای مختلف ارسال پیامک، انواع مختلفی از تبلیغات، پیامهای تشکر و تبریک، انواع خبرها، انواع تخفیفات، برگزاری مسابقات و یا فرصتهای استثنایی را به اطلاع کاربران و مخاطبان خود برسانند. همچنین میتوانند خدمات و محصولات خود را به تمامی مخاطبان آنلاین و آفلاین معرفی کرده و درآمد خود را افزایش دهند.
تبلیغات دیجیتال مارکتینگ با استفاده از بازاریابی پیامکی تنها کافیست تا پنل های پیامکی را فعال کرده و به کسب و کار خود رونق ببخشید. حتی میتوانید با فعال سازی اشتراک، از اپراتورهای تلفن همراه بخواهید تا پنل ارسال پیامک برای شما ایجاد کنند. بدین ترتیب، شما میتوانید با استفاده از یک شماره مجازی و یک خط تلفن همراه،  پیامهای تبلیغاتی خود را به هر فرد دارای تلفن همراه ارسال کنید. البته برای بهره مندی از این امکانات باید هزینه هایی را نیز پرداخت نمایید.

استفاده از قابلیت پوش نوتیفیکیشن

پوش نوتیفیکیشن یک قابلیت کاربردی در تلفن همراه است که جهت اطلاع رسانی به کاربر تلفن همراه طراحی شده تا بتوان هر گونه هشدار، خبر و پیام را دریافت و مشاهده کند. یکی از روش های انجام تبلیغات دیجیتال مارکتینگ
نیز استفاده از قابلیت پوش نوتیفیکیشن تلفن های همراه است. شما میتوانید بدون در اختیار داشتم شماره یا اطلاعات مشتریان و کاربران خودف برای آنها پیامهایی به صورت اعلان ارسال نمایید. سرویس های زیادی نیز برای فعالسازی و ارائه ابزار مناسب به شما در اینترنت وجود دارد و شما میتوانید با پرداخت هزینه ای مقرون به صرفه اعلان های خود را در هر ساعت از شبانه روز برای کاربران خود ارسال کنید.
علاوه بر این، میتوانید به کمک ابزارهای پوش نوتیفیکیشن آمار دقیقی از تعداد اعلان های ارسال شده، تعداد اعلان های دیده شده، تعدا کلیک های کاربران بر روی اعلان ها و تعداد خروش هایی که از طریق اعلان ها به وب سایت شما وارد شده اند را دریافت نمایید.

دیجیتال مارکتینگ با استفاده از تبلیغات بنری

تبلیغات بنری نوع دیگری از تبلیغات کلیکی است که از طریق درج آگهی در وب سایت های محبوب و پربازدید انجام شده و مخاطبان زیادی را به وب سایت شما هدایت میکند. در واقع تنها کافیست تا بنر آگهی خود را به شکل یک پست یا عکس یک مطلب یا یک لینک برای مطالعه بیشتر در سایت میزبان قرار داده و صبر کنید تا کاربران آن وب سایت ها بر روی آن کلیک کنند. سایتهای مختلف زیادی امکان طراحی و انتشار تبلیغات بنری را برای شما فراهم کرده اند که از جمله آنها میتوان به سایتهای Click و Enetwork اشاره کرد. البته استفاده از این نوع تبلیغات دیجیتال مارکتینگ بسیار شبیه به برندسازی برای یک کسب و کا عمل کرده و در طولانی مدت میتواند باعث افزایش فروش وو تعداد کاربران گردد.
توجه داشته باشید که برای اثر بخشی بیشتر این نوع تبلیغات باید از صفحات فرود یا لندینگ پیج های حرفه ای و زیبا استفاده شود تا کاربران در اولین ورود به سایت شما، تبدیل به مشتری شده و خرید انجام دهند. همچنین باید زمینه ثبت نام کاربر در وب سایت فراهم گردد تا بتوان اطلاعاتی همچون ایمیل، شماره تماس و … را از کاربران دریاف کنید. زیرا از این اطلاعات میتوانید در روش های دیگر تبلیغات استفاده کرده و کاربران را به روش های مختلف به سمت وب سایت خود هدایت نمایید.

وایرال مارکتینگ یا بازاریابی ویروسی

وایرال مارکتینگ (Viral Marketing) ، روش جدیدی در انجام تبلیغات دیجیتال مارکتینگ است که با استفاده از انتشار عکس و ویدیو توسط کاربران در سایت ها و پیج های مختلف انجام شده و بازخورد بسیار بالایی دارد. در واقع بازاریابی
به روش وایرال مارکتینگ یک روش ساده است که با استفاده از ترغیب کاربران برای انتشار پیامهای مورد نظر شما انجام میشود و کاربران با میل و انتخاب خود پیام ها و تبلیغات شما را برای دیگران ارسال میکنند. به این روش بازاریابی ویروسی نیز گفته میشود زیرا منجر به انتشار سریع و گسترده یک خبر، تخفیف، آگهی و … میگردد. استفاده از این روش هیچ هزینه ای برای شما و کاربران نداشته و تنها کافیست تا پیام و تبلیغات خود را به صورت هوشمندانه تولید و در دید کاربران قرار دهید. تبلیغات دیجیتال مارکتینگ به روش بازاریابی ویروسی از روش های مختلفی از جمله انتشار ویدیو، عکس، پیام، خبر و … قابل انجام است اما تمامی آنها باید به گونه ای طراحی شده باشند که باعث تعجب و حیرت کاربران شده و برای آنها شگفتی ایجاد کنند.
البته استفاده از این روش نیاز به تکنیک در طراحی و تعییر استراتژی دقیق و روانشناسی جامع در مورد کاربران است. زیرا ممکن است کاربران نتوانند منظور و مفهوم شما از تبلیغات منشر شده را درک کرده یا مفهوم اشتباهی را برداشت کنند. این امر موجب بازخورد منفی و انتشار ویروسی بد نسبت به شما شده و میتواند کسب و کار شما را با شکست واجه کند. بنابراین باید با دقت و سنجیده عمل کرد.


برچسب ها:

    نظرات


    0 دیدگاه