چرا ربات گوگل در بعضی صفحات وب به اندازه کافی نمیخزد؟
Googlebot یا Google Robot ربات خزنده گوگل است که اطلاعات را از صفحات وب جمع کرده و به سرورهای گوگل برای بروزرسانی فهرست گوگل ارسال خواهد کرد. اینکه ربات گوگل چقدر در صفحات وب باشد از اهمیت بالایی برخوردار است و این امر نشان دهنده کیفیت بالای محتوا میباشد. برای سئو حرفهای و اصولی حتما باید با نحوه عملکرد گوگل بات آشنا باشید.
وظیفه ربات گوگل چیست؟
خزنده گوگل یا عنکبوت نام های دیگر برای ربات گوگل هستند. خزنده گوگل یک ربات است که به صورت خودکار بر روی صفحات وب میخزد و صفحات وب را فهرست بندی میکند. این فهرست بندی ایندکس یا نمایه سازی نام دارد. از مهمترین وظایف ربات گوگل میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
ربات گوگل وظیفه بروزرسانی محتواها در موتورهای جستجو را برعهده دارد.
رباتهای گوگل صفحات وب را پردازش خواهند کرد و اگر محتوایی از کیفیت خوبی برخوردار بود، آن را کپی و بارگذاری خواهد کرد و سپس در اختیار موتورهای جستجو قرار داده و زمانی که کاربر کلمه کلیدی موجود در محتوا را جستجو کرد، این صفحه را به کاربر نمایش میدهد. به این شکل ربات گوگل به شکلی هدفمند جستجو میکند و محتوای با کیفیت را برای کاربران به نمایش خواهد گذاشت.
گوگل در صفحات وب میخزد و پیوندهای جدید را اسکن و اطلاعات را ذخیره خواهد کرد، و در این راستا از خزندههای مختلفی برای فهرست بندی استفاده خواهد کرد که هر یک از مکانها و سرورهای مختلف استفاده میکنند.
کراولینگ یا خزیدن موتورهای جستجو به چه فرآیندی گفته میشود؟
موتورهای جستجو تیمی از رباتها که کراولر(crawlers) و عنکبوتها(spiders) هستند که در جهت یافتن و بارگذاری صفحات انجام میشود. انواع مختلفی از محتواها وجود دارند، این محتواها شامل عکس، ویدئو، PDF و غیره هستند. البته محتواها صرف نظر از فرمت با لینک پیدا خواهند شد. رباتهای گوگل چندین صفحه را بررسی خواهند کرد و به لینکهای آن صفحه رفته تا URLهای جدید را پیدا کنند. این عمل همینطور ادامه پیدا خواهد کرد و به این صورت میتوانند در هر لحظه محتوای جدیدی را بیابند و آن را به ایندکس خود اضافه کنند. در این حین یک پایگاه داده بزرگی از URLها کشف و ذخیره خواهد شد و زمانی که کاربر در طی جستجو به دنبال اطلاعات میگردد موتورهای جستجو میتوانند محتوا را براساس URL برای کاربر بازیابی نمایند.
بودجه خزیدن گوگل
ربات گوگل به صفحات مختلف میرود و با هدف رتبه بندی صفحات را پیمایش و ایندکس میکند. استراتژی ای که گوگا در پیش گرفته است این است که قدرت پیمایش صفحات وب با کیفیت بالاتر را برعهده دارد و قادر به پیمایش صفحات وب با کیفیت پایین نمیباشد. مقدار زمان و منابعی که گوگل برای خزیدن در یک سایت اختیار میکند، بودجه خزیدن سایت است. لازم است بدانید که هر چیزی که در سایت شما پیمایش میشود لزوما فهرست نمیشود، هر صفحه باید به طور جداگانه بررسی شود تا مشخص شود که بعد از خزش استحقاق ایندکس شدن دارد یا خیر. بودجه خزیدن توسط دو فاکتور زیر تعیین خواهد شد:
- تقاضای خزیدن یا crawl demand: تعداد آدرسهایی که گوگل در سایت به ازای آنها میخزد.
- محدودیت ظرفیت خزش یا crawl capacity: میزان کشش سرور برای خزیدن بدون مشکل در آدرسها چقدر است.
نحوه خزیدن ربات گوگل
یکی از تحلیل گران به نام جان مولر عامل اصلی خزیدن ربات گوگل را دو عامل اصلی میداند، یکی کند بودن سرور که در گزارشهای آماری خزنده گوگل آن را خواهید دید. سرعت ارائه صفحات سایت به گوگل میتواند بودجه خزیدن ربات را تحت تاثیر قرار داده و باعث شود که خزنده در وب سایت شما قرار نگیرد.
علت دیگر که ربات گوگل در وب سایت نمیخزد کیفیت محتوای سایت است که درباره کیفیت آن اطمینان حاصل نکرده است و سایتهای جدید بیشتر با این مساله روبرو هستند.
هر روز صفحات زیادی به وب اضافه خواهد شد و خزندهها این صفحات را پیدا میکنند و تا هنگامی که این خزندهها درباره کیفیت محتواها اطمینان حاصل نکنند، درباره خزیدن و ایندکس کردن محتواها در سایت احتیاط خواهد کرد.
کلمات کلیدی واقعی متن را که به درستی پیدا کرده اید را جایگزین کنید و تغییرات عملکرد را در گوگل آنالیتیکز بررسی کنید. این حالت میتواند به بهبود سئو سایت کمک کند.
علت اهمیت ربات گوگل
ربات گوگل یک ابزار برای بررسی و درک سایت است. ترافیک سایت از طرف گوگل تامین میگردد. فعالیتهای سئو سایت نیز باید بر روی موتورهای جستجو گوگل متمرکز باشند. اینکه گوگل کاربران را به سمت سایت هدایت کنند باید 2 فاکتور داشته باشند. ربات گوگل باید از وجود محتوا در سایت آگاه باشند و اینکه باید به اندازه کافی درباره محتوا سایت اطلاعات در دسترس داشته باشند. او باید صفحات سایت شما را پیدا کند و به گوگل اطلاع دهد.
بهینه سازی سایت برای ربات گوگل
ربات گوگل محتوای سایت شما را در هر صورت پیدا خواهد کرد. البته باید توجه داشته باشید که نباید تصور کنید که نیازی نیست که شما کاری انجام دهید، و هر چه سریعتر ربات گوگل به محتوای شما دسترسی پیدا کند، بر اعتبار سایت شما افزوده خواهد شد. البته تسریع در انجام کار نیازمند انجام یک سری مراحل در قالب سئو است. سئو مجموعه ای از تکنیکها است که با برخی از این تکنیکها آشنا خواهیم شد:
انجام تنظیمات لازم در داشبورد وردپرس: باید از محتوا و سایت خود در موتورهای جستجو اطمینان حاصل نمایید.
عدم استفاده بیش از حد از لینکهای نوفالو(nofollow): اگر قصد دارید به یک سایت دیگر لینک بدهید، باید توجه داشته باشید از لینک داخلی در سایت خود نباید استفاده کنید.
ایجاد یک نقشه وبسایت: ایجاد یک نقشه در وب سایت باعث میشود که کرالرها تمامی محتواهای جدید را در سایت پیدا کنند. البته باید توجه داشته باشید که میتوانید برای تهیه وی سایت از پلاگین Yoast SEO استفاده نمایید.
استفاده از ابزارهای سرچ کنسول: میتوانید توسط این ابزار سایت خود را ثبت نمایید. این ابزارها میتوانند در صورت بروز خطا در سایت به فرد اطلاع دهند و توصیههایی را در جهت برطرف کردن آن بدهند.
قرار گرفتن لینک محتوای جدید در صفحه اصلی سایت: کرالرها هر بار که به سایت مراجعه میکنند، صفحات اصلی و مهم را مورد بررسی قرار خواهند داد. قرار گرفتن محتوای جدید در این صفحات میتواند کرالرها را به سمت محتوا هدایت کند و باعث ایندکس شدن آن شود.
انتشار دادن منظم محتواها: تعداد بالای سایتها و صفحات موجود در وب، رباتها محدودیتها و اولویتهایی را برای بررسی صفحات وب دارند. با انتشار منظم محتواها مراجعه به کرالرها به سایت را افزایش خواهد داد که به این صورت سرعت ایندکس شدن محتواها نیز افزایش خواهد یافت.
بررسی رفتار گوگل بات در سایت
برای چک کردن تعداد دفعات خزیدن ربات گوگل در سایت، میتوانید از فایل لاگ کمک بگیرید یا اینکه به در گوگل سرچ کنسول به بخش Crawl Section مراجعه کنید. همچنین میتوانید از ابزارهایی مانند Kibana برای دسترسی به امکانات پیشرفته برای بهبود عملکرد خزندهها در سایت استفاده نمایید.
آیا موتورهای جستجو می تواند سایت شما را پیدا کند؟
اولین و اصلی ترین شرط برای اینکه سایت شما در SERPها و اینکه بفهمید کدام صفحه شما ایندکس شده است باید به گوگل مراجعه نمایید و در کادر جستجو site:yourdomain.com را سرچ کنید. این کار به نشان میدهد که گوگل کدام صفحه از دامنه وارد شده را ایندکس کرده است.
نظرات
0 دیدگاه