اهمیت سئو | سئو چه اهمیتی دارد ؟ علت بهینه سازی سایت

زهره درویشی

قبل از اینکه به ترجمه لغت به لغت  SEO  بپردازیم، بهتر است سئو را از این زاویه نگاه کنیم که قرار است این سئو چه چیزی باشد و چه کمکی به کسب و کار اینترنتی ما بکند! سئو مجموعه ایی از ترفند ها و برنامه هایی هست که به واسطه آن می توانیم افراد را کاملا هدفمند و تفکیک شده به سایت خودمان ارجاع دهیم. کمی ساده تر و خلاصه تر اینکه سئو قرار است به فروش خدمات یا محصولات ما کمک کند! اهمیت سئو چیست ؟ برای پاسخ به سوال اینکه سئو چه اهمیتی دارد با این مقاله همراه ما باشید.

سئو مجموعه ای از تکنیک هایی است که به منظور بهبود رتبه سایت و افزایش بازید آن انجام می شود. انجام این تکنیک ها نیاز به داشتن دانش و تجربه کافی دارد. سئو و بهینه سازی سایت خود را می توانید به تیم آدم برفی بسپارید:

شماره تماس مشاوره با کارشناس سئو : 09194988166
سئوچیست

سئو چیست ؟

برگردیم به ترجمه سه حرف  اختصاری SEO و اینکه سئو چیست و چه مفهومی دارد ؟ Search Engine Optimization  به معنی بهینه کردن جست و جو برای موتورهای جست جو.
همانطور که می دانید روزانه افراد بسیار زیادی در موتورهای جست جو مانند گوگل، بینگ و یاهو که گوگل سهم بسیار بیشتری را در سرچ های روزانه به دوش می کشد، موضوعات متنوعی را سرچ و یا جست وجو می کنند.
فرض کنید شما در تهران به دنبال یک فروشگاه کابینت آشپزخانه می گردید. فکر نکنم اسم هیچ وب سایتی را به خاطر داشته باشید که با نوشتن آدرس آن در نوار سرچ مرورگر خود، به سایت مورد نظر خود هدایت شوید. پس گوگل به صورت بسیار هوشمندانه ای آن را برای کاربران خود انجام می دهد.
حال موضوع مورد نیاز خود را داخل گوگل سرچ می زنید و در صفحه اول با ده سایت به ترتیب رتبه بندی آنها مواجهه می شوید.
اگر شما هم یک وب سایت دارید و یا مدیر سایتی هستید قطعا برای شما هم این سوال پیش آمده که چرا بعضی از سایت ها در جایگاه اول نتایج گوگل قرار دارند و بعضی از نتایج نه تنها جزو ده نتیجه صفحه اول نیستند، بلکه حتی ممکن است در صفحات دهم یا بیستم قرار گرفته باشند.
اینجاست که حرف از سئو و اصول سئو و استراتژی های سئو به میان می آید و گویا گوگل بر اساس یک سری معیارهایی، بعضی از وب سایت ها را در نتایج بالاتر و بعضی دیگر را در نتایج پایین تر قرار می دهد.

اهداف کلی سئو چیست ؟

  • بازدید سایت ما را به صورت چشم گیر و متداوم افزایش می دهد
  • یک ابزار همه گیر و بسیار قوی برای تبلیغات می باشد.
  • موجب افزایش فروش می شود
  • در نتایج جستوجوی گوگل رتبه بهتری خواهیم گرفت
  • باعث برند سازی می شود

تکنیک های سئو و پژوهش و آنالیز های قبل از سئو

قبل از شروع سئو یک سایت می بایست جایگاه سایت را به صورت کلی آنالیز و بررسی کرد و یک استراتژی بلند مدت برای آن نوشت. در زیر با چند نمونه از فعالیت هایی که در طول سئو باید مورد آنالیز و بهبود قرار گیرد آشنا می شویم:

  • بهینه سازی تمامی لینک های ورودی و خروجی
  • پردازش و بازنویسی متن
  • یو آر ال های صفحات
  • مدیریت برچسب گذاری
  • بهینه سازی کد ها و تصاویر و سرعت لود
  • استراتژی و تحقیق کلمات کلیدی
  • ساختار و نقشه سایت (sitemap)
  • صفحه فرود یا لندینگ پیج Landing Page) )

و بسیاری از موارد دیگر که یک متخصص سئو می بایست حتما برای همه آنها برنامه و استراتژی تهیه کند.

اهمیت سئو

اهمیت سئو : چرا باید سایتمان را سئو کنیم؟ 

گوگل در ابتدای کار خود، سایت ها را تنها بر اساس چند فاکتور بسیار ساده در نتایج خود بالا می آورد. مثلا اگر کاربری کلمه سئو را سرچ می کرد، بدون در نظر گرفتن اصالت و کیفیت متن و بسیاری از موارد دیگر، سایتی را بالا می آورد که کلمه سئو در آن بیشتر تکرار شده بود. به همین خاطر مدیران سایت با توجه به این مورد، بدون در نظر گرفتن کیفیت محتوا ، مطالبی را روی سایت خود قرار می دادند که تعداد کلمات کلیدی آن به شدت بالا بود و این موضوع کاربران ناراضی را نیز افزایش می داد. چرا؟ چون کاربر بلافاصله متوجه این موضوع می شد که محتوا به قصد رتبه گرفتن نوشته شده است نه برای کاربران. به همین خاطر گوگل شروع به هوشمند سازی و ایجاد تجربه کاربری بهتر برای کاربران خود کرد. و الگوریتم های گوگل یکی پس از دیگری شروع به تکامل خود کردند. تا جایی که امروز گوگل بقدری هوشمند است که از نوع سرچ کلمات دقیقا می داند که کاربر به دنبال چه محتوایی می گردد و مقاله ایی کاملا متناسب با خواسته کاربران خود ارائه می دهد.
در گذشته گوگل مانند رستورانی بود که موتورهای جست و جوی آن نیز به مانند گارسون هایی کاملا گیج! وقتی کاربر پیتزا سفارش می داد، دنر مرغ تحویل می گرفت!

آغاز سئو برای الگوریتم های گوگل

گوگل همیشه در تلاش است که کاربران خود را راضی نگه دارد و بهترین نتایج را برای حتی سخت گیرترین کاربران به نمایش بگذارد. از این رو هر بار با طراحی الگوریتمی خاص، یکی از ضعفهای خود را بسیار هوشمندانه پوشش داده است.
الگوریتم پاندا در همان ابتدا برای مبارزه با محتوای کوتاه و بی کیفیت وارد کار شد و دلیل آن تکراری بودن محتواهای بی کیفیت و اسپم در سایت های متفاوت بود و این موضوع موجب شد که گوگل به فکر چاره ای باشد که این گونه محتوا ها را از نتایج بالای خود حذف کند.
الگوریتم پنگوئن نیز از زمانی به جمع باغ وحش الگوریتم های گوگل اضافه شد که افراد زیادی با ایجاد کردن بک لینک های غیر طبیعی و کلاه سفید، می خواستند در نتایج گوگل به اعتبار بالاتری دست پیدا کنند. این الگوریتم بعد از مراجعه به وب سایت ها در صورت مشاهده بک لینک های اسپم و غیر طبیعی، سایت مربوطه را جریمه و حتی در بعضی شرایط ممکن است سایت را پنالتی کند. پنالتی یعنی سایت در نتایج گوگل، به صحات مثلا بیست تنزل پیدا کند.
الگوریتم های دیگر گوگل عبارتند از مرغ مگس خوار، کبوتر، رنک برین، رقص گوگل، سند باکس، تازگی محتوا و موبایل فرست که می توانید در مقاله الگوریتم های گوگل به صورت کامل مطالعه کنید.

علت بهینه سازی سایت

از کجا سئو را باید شروع کرد ؟

در این دنیای بینهایت از دیتاهای مختلف و متنوع، اگر ما یک وب سایت داشته باشیم دیگر کار تمام نیست. بلکه باید سایت ما برای گوگل بهینه شده باشد تا موتور جست و جوی گوگل به راحتی محتواهای ما را خوانده، بایگانی و در موارد سرچ توسط کاربران، سایت ما را نیز پیشنهاد دهد.
اما باید از کجا شروع کرد و برای سئو شدن سایتمان باید چه اقداماتی را انجام دهیم؟
در تعریف دیگری از سئو می توان گفت که : “به اقداماتی که به منظور بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو خصوصا گوگل انجام می شود سئو گفته می شود”
این اقدامات به دو مرحله On page SEO  وOff page SEO  تقسیم می شوند.

On page SEO یا سئو داخلی: برای بهینه سازی سایت اولین کاری که می بایست انجام داد، اقداماتی هست که داخل خود سایت ما صورت می گیرد. دقیقا مثل اینکه ما یک مغازه باز کرده باشیم و بعد از اسباب کشی قرار است که مشتریان زیادی را به منزل خود دعوت کنیم. اولین کاری که بعد از اسباب کشی باید انجام داد، مرتب سازی و تمیز کاری داخل مغازه هست.طوری که اگر مشتری وارد مغازه ما شد، هر چیزی سر جای خود باشد.و بعد از آن هست که به کارهای تبلیغی بیرون از مغازه می پردازیم که به آن  Off page SEO  گفته می شود.

چند مورد بسیار مهم از سئو داخلی  On page SEO :

  • محتوای یونیک و نسبتا طولانی با تصویر، پادکست و یا ویدیو
  • تحقیق کلمات کلیدی و پر سرچ و گنجاندن آنها در داخل محتوا
  • ساختار بندی url
  • چگالی کلمات کلیدی
  • بهینه سازی سرعت لود صفحات
  • بهینه سازی تصاویر
  • لینک سازی داخلی
  • عنوان های مناسب
  • استفاده از کلمات کلیدی
  • انتخاب متا و دسکریپشن مناسب
  • استفاده از تگ های h1 تا h6

Off page SEO  یا سئو خارجی : به تمام اقدامتی که بیرون از سایت انجام می شود نیز سئوی خارجی گفته می شود. گوگل برای رتبه بندی سایت ها در نتایج جست و جوی خود، معیار های بسیار زیادی را در نظر می گیرد که یکی از مهمترین معیارهای آن مربوط به سئوی خارجی و  back link  ها می باشد.
بک لینک در واقع معرفی سایت شما توسط دیگران است. به این صورت که یک سایتی ترجیحا مرتبط با سایت شما، در محتوای خود به یکی از محتواهای شما و یا به خود دامین اصلی سایت شما اشاره کرده باشد.
در بحث بک لینک سازی نیز می توان به بک لینک سازی به روش طبیعی یا کلاه سفید و یا به روش غیر طبیعی کلاه خاکستری و کلاه سیاه اشاره کرد.
خود بک لینک ها نیز می توانند فالو یا آنفالو باشند که در حالت فالو اعتبار سایت بک لینک دهنده به سایت شما نیز منقل می شود و یکی از بهترین نوع بک لینک سازی می باشد. در بک لینک های نوفالو، بک لینک به این صورت به سایت شما داده می شود که سایت بک لینک دهنده به سایت شما اشاره کرده است اما با نوفالو کردن آن، می خواهد به گوگل بگوید که من هیچ قضاوتی در رابط با این سایت نمی کنم !
باید توجه داشته باشیم که موقع ایجاد بک لینک، اگر تمام بک لینک های ما با کیفیت و از نوع فالو باشند، گوگل حدس می زند که ما آن بک لینک ها را خودمان ایجاد کرده ایم پس بک لینک های نوفالو برای طبیعی جلوه دادن بک لینک ها نیز بسیار لازم و مفید هستند.
البته این موضوع ساخت بک لینک برای بهبود سئوی سایت نیز زمانی برای گوگل اهمیت دارد که سایت معرفی کننده شما، خودش جایگاه بالایی داشته باشد و نزد گوگل قابل اعتماد و دارای اعتبار باشد.
وب سایت ماز ( MOZ ) نوار ابزاری برای مرورگرهای کروم دارد که توسط آن می توان دو مولفه بسیار مهم سایت ها یعنی دامین آتوریتی و پیج آتوریتی را سنجید. این عدد به نوعی اهمیت و اعتبار سایت را نشان می دهد به این صورت که هر چقدر این مقدار بیشتر باشد، اعتبار سایت نزد گوگل نیز بیشتر است.

اهمیت سئو

آغاز و پایان سئو

یکی از سوالات اشتباه که در رابط با سئو پرسیده می شود، این است که سئوی سایت من چقدر طول می کشد. باید به این نکته توجه کرد که سئو یک پروژه مدت دار نیست، یا به تعبیر بهتر سئو یک نقطه آغاز و پایان ندارد، بلکه یک فرایند تمام مدت است!
اگر بعد از مدتی، انجام فعالیت های سئو باعث شود که در نتایج گوگل رتبه خوبی بدست آورید و ترافیک سایت شما ایده آل باشد، به محض اینکه فرایند سئو متوقف شود، رتبه سایت و ترافیک سایت هم افت خواهد کرد.
این یعنی تا زمانی که یک سایت زنده باشد و محتوای سبز داشته باشد، گوگل این رفتار را متوجه می شود، و از آنجا که گوگل همیشه می خواهد بهترین سایت ها را به کاربر معرفی کند، پس همیشه جزو نتایج بالا باقی خواهد ماند.
اما بازی زمانی سخت می شود که یکی از رقبای شما بخواهد در یکی از کلمات کلیدی خود، بالاتر از شما در نتایج قرار بکیرد.
در چنین مواقعی، رقبای شما ممکن است برای گرفتن جایگاه شما، استراتژی هایی بچینند که تمامی این فرایند نیر سئو خوانده می شود.

اهمیت سئو و اینکه چرا باید سایت خود را سئو کنیم؟

هر کسی که بخواهد خدمات و یا محصول خود را در سایت خود به دیگران معرفی کند و ترافیک برای سایت خود ایجاد کند تا خدمات و محصول خود را به فروش برساند، ناچارا می بایست سایت خود را سئو کند که این کار را یا خودش انجام می دهد و یا به فرد متخصصی می سپارد.
واسطه و متصل کننده کاربران به وب سایت ما موتور جستوجوی گوگل می باشد و برای اینکه گوگل سایت ما را به کاربران نمایش بدهد، قطعا باید اصول سئو را رعایت کرده باشیم. چرا که گوگل همیشه در حال بروزرسانی الگوریتم های خود هست تا بهترین، جامع ترین و معتبرترین محتواها را به کاربران خود نمایش دهد.
اگر کاربران بعد از سرچ موضوعی به سایت ما هدایت شوند اما سریع آن صفحه را ببندند، گوگل بلافاصله متوجه این موضوع می شود که محتوای ما برای کاربر مفید و یا جالب نبوده است. که اصطلاحا نرخ پرش یا  Bounce Rate گفته می شود. و چنانکه این روند ادامه داشته باشد، برای حفظ مشتری مداری خود، سریع آن صفحه از سایت ما را در نتایج تنزل می دهد و پیشنهادات بهتری را به کاربر ارائه می دهد. پس برای حفظ جایگاه خود در نتایج و بهبود آن می بایست همیشه کاربران را مد نظر قرار دهیم و علاوه بر رعایت تمامی اصول و قواعد سئو، حتما از محتوای با کیفیت و مفید نیز استفاده کنیم.


نظرات


0 دیدگاه