اهمیت سئو | سئو چه اهمیتی دارد ؟ علت بهینه سازی سایت
قبل از اینکه به ترجمه لغت به لغت SEO بپردازیم، بهتر است سئو را از این زاویه نگاه کنیم که قرار است این سئو چه چیزی باشد و چه کمکی به کسب و کار اینترنتی ما بکند! سئو مجموعهایی از ترفندها و برنامههایی هست که به واسطه آن میتوانیم افراد را کاملا هدفمند و تفکیک شده به سایت خودمان ارجاع دهیم. کمی سادهتر و خلاصهتر اینکه سئو قرار است به فروش خدمات یا محصولات ما کمک کند! اهمیت سئو چیست؟ برای پاسخ به سوال اینکه سئو چه اهمیتی دارد. در این مقاله همراه ما باشید.
سئو مجموعه ای از تکنیکهایی است که به منظور بهبود رتبه سایت و افزایش بازید آن انجام میشود. انجام این تکنیکها نیاز به داشتن دانش و تجربه کافی دارد. سئو و بهینه سازی سایت خود را میتوانید به تیم آدم برفی بسپارید:
شماره تماس مشاوره با کارشناس سئو : 09194988166
سئو چیست؟
برگردیم به ترجمه سه حرف اختصاری SEO و اینکه سئو چیست و چه مفهومی دارد. Search Engine Optimization به معنی بهینه کردن جست و جو برای موتورهای جست جو.
همانطور که میدانید روزانه افراد بسیار زیادی در موتورهای جست جو مانند گوگل، بینگ و یاهو که گوگل سهم بسیار بیشتری را در سرچهای روزانه به دوش میکشد، موضوعات متنوعی را سرچ و یا جست وجو میکنند.
فرض کنید شما در تهران به دنبال یک فروشگاه کابینت آشپزخانه میگردید. فکر نکنم اسم هیچ وب سایتی را به خاطر داشته باشید که با نوشتن آدرس آن در نوار سرچ مرورگر خود، به سایت مورد نظر خود هدایت شوید. پس گوگل به صورت بسیار هوشمندانهای آن را برای کاربران خود انجام میدهد.
حال موضوع مورد نیاز خود را داخل گوگل سرچ میزنید و در صفحه اول با ده سایت به ترتیب رتبه بندی آنها مواجهه میشوید.
اگر شما هم یک وب سایت دارید و یا مدیر سایتی هستید قطعا برای شما هم این سوال پیش آمده که چرا بعضی از سایتها در جایگاه اول نتایج گوگل قرار دارند و بعضی از نتایج نه تنها جزو ده نتیجه صفحه اول نیستند، بلکه حتی ممکن است در صفحات دهم یا بیستم قرار گرفته باشند. اینجاست که حرف از سئو و اصول سئو و استراتژیهای سئو به میان میآید. و گویا گوگل بر اساس یک سری معیارهایی، بعضی از وب سایتها را در نتایج بالاتر و بعضی دیگر را در نتایج پایینتر قرار میدهد.
اهداف کلی سئو چیست؟
- بازدید سایت ما را به صورت چشم گیر و متداوم افزایش میدهد.
- یک ابزار همه گیر و بسیار قوی برای تبلیغات میباشد.
- موجب افزایش فروش میشود.
- در نتایج جستوجوی گوگل رتبه بهتری خواهیم گرفت.
- باعث برند سازی میشود.
تکنیکهای سئو و پژوهش و آنالیزهای قبل از سئو
قبل از شروع سئو یک سایت میبایست جایگاه سایت را به صورت کلی آنالیز و بررسی کرد و یک استراتژی بلند مدت برای آن نوشت. در زیر با چند نمونه از فعالیتهایی که در طول سئو باید مورد آنالیز و بهبود قرار گیرد آشنا میشویم:
- بهینه سازی تمامی لینکهای ورودی و خروجی.
- پردازش و بازنویسی متن.
- یو آر الهای صفحات.
- مدیریت برچسب گذاری.
- بهینه سازی کدها و تصاویر و سرعت لود.
- استراتژی و تحقیق کلمات کلیدی.
- ساختار و نقشه سایت (sitemap).
- صفحه فرود یا لندینگ پیج (Landing Page)
و بسیاری از موارد دیگر که یک متخصص سئو میبایست حتما برای همه آنها برنامه و استراتژی تهیه کند.
اهمیت سئو: چرا باید سایتمان را سئو کنیم؟
گوگل در ابتدای کار خود، سایتها را تنها بر اساس چند فاکتور بسیار ساده در نتایج خود بالا میآورد. مثلا اگر کاربری کلمه سئو را سرچ میکرد. بدون در نظر گرفتن اصالت و کیفیت متن و بسیاری از موارد دیگر، سایتی را بالا می آورد که کلمه سئو در آن بیشتر تکرار شده بود. به همین خاطر مدیران سایت با توجه به این مورد، بدون در نظر گرفتن کیفیت محتوا، مطالبی را روی سایت خود قرار میدادند که تعداد کلمات کلیدی آن به شدت بالا بود و این موضوع کاربران ناراضی را نیز افزایش میداد. چرا؟ چون کاربر بلافاصله متوجه این موضوع میشد که محتوا به قصد رتبه گرفتن نوشته شده است. نه برای کاربران. به همین خاطر گوگل شروع به هوشمند سازی و ایجاد تجربه کاربری بهتر برای کاربران خود کرد. و الگوریتمهای گوگل یکی پس از دیگری شروع به تکامل خود کردند. تا جایی که امروز گوگل بقدری هوشمند است که از نوع سرچ کلمات دقیقا میداند که کاربر به دنبال چه محتوایی میگردد و مقالهایی کاملا متناسب با خواسته کاربران خود ارائه میدهد.
در گذشته گوگل مانند رستورانی بود که موتورهای جست و جوی آن نیز به مانند گارسونهایی کاملا گیج! وقتی کاربر پیتزا سفارش میداد، دنر مرغ تحویل میگرفت!
آغاز سئو برای الگوریتمهای گوگل
گوگل همیشه در تلاش است که کاربران خود را راضی نگه دارد و بهترین نتایج را برای حتی سختگیرترین کاربران به نمایش بگذارد. از این رو هر بار با طراحی الگوریتمی خاص، یکی از ضعفهای خود را بسیار هوشمندانه پوشش داده است.
الگوریتم پاندا در همان ابتدا برای مبارزه با محتوای کوتاه و بیکیفیت وارد کار شد و دلیل آن تکراری بودن محتواهای بیکیفیت و اسپم در سایتهای متفاوت بود و این موضوع موجب شد که گوگل به فکر چارهای باشد که این گونه محتواها را از نتایج بالای خود حذف کند.
الگوریتم پنگوئن نیز از زمانی به جمع باغ وحش الگوریتمهای گوگل اضافه شد که افراد زیادی با ایجاد کردن بک لینکهای غیر طبیعی و کلاه سفید، میخواستند در نتایج گوگل به اعتبار بالاتری دست پیدا کنند. این الگوریتم بعد از مراجعه به وب سایتها در صورت مشاهده بک لینکهای اسپم و غیر طبیعی، سایت مربوطه را جریمه و حتی در بعضی شرایط ممکن است سایت را پنالتی کند. پنالتی یعنی سایت در نتایج گوگل، به صفحات مثلا بیست تنزل پیدا کند.
الگوریتمهای دیگر گوگل عبارتند از مرغ مگس خوار، کبوتر، رنک برین، رقص گوگل، سند باکس، تازگی محتوا و موبایل فرست که میتوانید در مقاله الگوریتمهای گوگل به صورت کامل مطالعه کنید.
از کجا سئو را باید شروع کرد؟
در این دنیای بینهایت از دیتاهای مختلف و متنوع، اگر ما یک وب سایت داشته باشیم دیگر کار تمام نیست. بلکه باید سایت ما برای گوگل بهینه شده باشد تا موتور جست و جوی گوگل به راحتی محتواهای ما را خوانده، بایگانی و در موارد سرچ توسط کاربران، سایت ما را نیز پیشنهاد دهد.
اما باید از کجا شروع کرد و برای سئو شدن سایتمان باید چه اقداماتی را انجام دهیم؟
در تعریف دیگری از سئو میتوان گفت که : “به اقداماتی که به منظور بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو خصوصا گوگل انجام میشود سئو گفته میشود”
این اقدامات به دو مرحله On page SEO (سئو داخلی) وOff page SEO (سئو خارجی) تقسیم میشوند.
On page SEO یا سئو داخلی: برای بهینه سازی سایت اولین کاری که میبایست انجام داد، اقداماتی هست که داخل خود سایت ما صورت میگیرد. دقیقا مثل اینکه ما یک مغازه باز کرده باشیم و بعد از اسباب کشی قرار است که مشتریان زیادی را به منزل خود دعوت کنیم. اولین کاری که بعد از اسباب کشی باید انجام داد، مرتب سازی و تمیز کاری داخل مغازه هست. طوری که اگر مشتری وارد مغازه ما شد، هر چیزی سر جای خود باشد. و بعد از آن هست که به کارهای تبلیغی بیرون از مغازه می پردازیم که به آن Off page SEO گفته میشود.
چند مورد بسیار مهم از سئو داخلی On page SEO :
- محتوای یونیک و نسبتا طولانی با تصویر، پادکست و یا ویدیو
- تحقیق کلمات کلیدی و پر سرچ و گنجاندن آنها در داخل محتوا
- ساختار بندی url
- چگالی کلمات کلیدی
- بهینه سازی سرعت لود صفحات
- بهینه سازی تصاویر
- لینک سازی داخلی
- عنوانهای مناسب
- استفاده از کلمات کلیدی
- انتخاب متا و دسکریپشن مناسب
- استفاده از تگ های h1 تا h6
Off page SEO یا سئو خارجی: به تمام اقدامتی که بیرون از سایت انجام میشود نیز سئوی خارجی گفته میشود. گوگل برای رتبه بندی سایتها در نتایج جست و جوی خود، معیارهای بسیار زیادی را در نظر میگیرد که یکی از مهمترین معیارهای آن مربوط به سئوی خارجی و back linkها میباشد.
بک لینک در واقع معرفی سایت شما توسط دیگران است. به این صورت که یک سایتی ترجیحا مرتبط با سایت شما، در محتوای خود به یکی از محتواهای شما و یا به خود دامین اصلی سایت شما اشاره کرده باشد.
در بحث بک لینک سازی نیز میتوان به بک لینک سازی به روش طبیعی یا کلاه سفید و یا به روش غیر طبیعی کلاه خاکستری و کلاه سیاه اشاره کرد.
خود بک لینکها نیز میتوانند فالو یا آنفالو باشند که در حالت فالو اعتبار سایت بک لینک دهنده به سایت شما نیز منقل میشود و یکی از بهترین نوع بک لینک سازی است. در بک لینک های نوفالو، بک لینک به این صورت به سایت شما داده میشود که سایت بک لینک دهنده به سایت شما اشاره کرده است اما با نوفالو کردن آن، میخواهد به گوگل بگوید که من هیچ قضاوتی در رابط با این سایت نمیکنم!
باید توجه داشته باشیم که موقع ایجاد بک لینک، اگر تمام بک لینکهای ما با کیفیت و از نوع فالو باشند، گوگل حدس میزند که ما آن بک لینکها را خودمان ایجاد کردهایم پس بک لینکهای نوفالو برای طبیعی جلوه دادن بک لینکها نیز بسیار لازم و مفید هستند.
البته این موضوع ساخت بک لینک برای بهبود سئوی سایت نیز زمانی برای گوگل اهمیت دارد که سایت معرفی کننده شما، خودش جایگاه بالایی داشته باشد و نزد گوگل قابل اعتماد و دارای اعتبار باشد.
وب سایت ماز ( MOZ ) نوار ابزاری برای مرورگرهای کروم دارد که توسط آن میتوان دو مولفه بسیار مهم سایتها یعنی دامین آتوریتی و پیج آتوریتی را سنجید. این عدد به نوعی اهمیت و اعتبار سایت را نشان میدهد به این صورت که هر چقدر این مقدار بیشتر باشد، اعتبار سایت نزد گوگل نیز بیشتر است.
آغاز و پایان سئو
یکی از سوالات اشتباه که در رابطه با سئو پرسیده میشود، این است که سئوی سایت من چقدر طول میکشد. باید به این نکته توجه کرد که سئو یک پروژه مدت دار نیست، یا به تعبیر بهتر سئو یک نقطه آغاز و پایان ندارد، بلکه یک فرایند تمام مدت است!
اگر بعد از مدتی، انجام فعالیتهای سئو باعث شود که در نتایج گوگل رتبه خوبی بدست آورید و ترافیک سایت شما ایده آل باشد، به محض اینکه فرایند سئو متوقف شود، رتبه سایت و ترافیک سایت هم افت خواهد کرد. این یعنی تا زمانی که یک سایت زنده باشد و محتوای سبز داشته باشد، گوگل این رفتار را متوجه میشود، و از آنجا که گوگل همیشه میخواهد بهترین سایتها را به کاربر معرفی کند، پس همیشه جزو نتایج بالا باقی خواهد ماند.
اما بازی زمانی سخت میشود که یکی از رقبای شما بخواهد در یکی از کلمات کلیدی خود، بالاتر از شما در نتایج قرار بگیرد.
در چنین مواقعی، رقبای شما ممکن است برای گرفتن جایگاه شما، استراتژیهایی بچینند که تمامی این فرایند نیر سئو خوانده میشود.
اهمیت سئو و اینکه چرا باید سایت خود را سئو کنیم؟
هر کسی که بخواهد خدمات و یا محصول خود را در سایت خود به دیگران معرفی کند و ترافیک برای سایت خود ایجاد کند تا خدمات و محصول خود را به فروش برساند، ناچارا میبایست سایت خود را سئو کند که این کار را یا خودش انجام میدهد و یا به فرد متخصصی میسپارد.واسطه و متصل کننده کاربران به وب سایت ما موتور جستوجوی گوگل میباشد و برای اینکه گوگل سایت ما را به کاربران نمایش بدهد، قطعا باید اصول سئو را رعایت کرده باشیم. چرا که گوگل همیشه در حال بروزرسانی الگوریتمهای خود هست تا بهترین، جامعترین و معتبرترین محتواها را به کاربران خود نمایش دهد.
اگر کاربران بعد از سرچ موضوعی به سایت ما هدایت شوند اما سریع آن صفحه را ببندند، گوگل بلافاصله متوجه این موضوع میشود که محتوای ما برای کاربر مفید و یا جالب نبوده است. که اصطلاحا نرخ پرش یا Bounce Rate گفته میشود. و چنانکه این روند ادامه داشته باشد، برای حفظ مشتری مداری خود، سریع آن صفحه از سایت ما را در نتایج تنزل میدهد و پیشنهادات بهتری را به کاربر ارائه میدهد. پس برای حفظ جایگاه خود در نتایج و بهبود آن میبایست همیشه کاربران را مد نظر قرار دهیم و علاوه بر رعایت تمامی اصول و قواعد سئو، حتما از محتوای با کیفیت و مفید نیز استفاده کنیم.
نظرات
0 دیدگاه