سئو تکنیکال چیست ؟ و چگونه سئو تکنیکال سایت خود را ارتقاء دهیم؟

عاطفه آقایی

سئو تکنیکال بهینه سازی وب سایت و سرور است که به عنکبوت موتور جستجو کمک می کند سایت شما را بخزد و به طور موثرتری نمایه سازی (index) کند (برای کمک به بهبود رتبه های ارگانیک). در این مقاله سعی داریم شما را با سئو تکنیکال بیش‌تر آشنا کنیم.

سئو تکنیکال

چک لیست سئو تکنیکال

موتورهای جستجو در نتایج جستجو به وب سایت هایی که ویژگی های سئو تکنیکال خاصی را ارائه می دهند، به عنوان مثال اتصال ایمن، طراحی تعاملی یا زمان بارگیری سریع، امتیاز می دهند و سئو تکنیکال کاری است که شما برای اطمینان از انجام این کار برای وب سایت خود باید انجام دهید.

در زیر لیستی از مراحل مهمی که می توانید برای اطمینان از بهینه بودن سئو تکنیکال خود انجام دهید، مشاهده خواهید کرد. با پیروی از این دستورالعمل ها، می توانید اطمینان حاصل کنید که امنیت و ساختار سایت شما انتظار الگوریتم های موتور جستجو را برآورده می کند و به همین ترتیب در نتایج جستجو پاداش می گیرید.

1. از SSL استفاده کنید.

Secure Sockets Layer یا SSL یک فناوری امنیتی است که پیوند رمزگذاری شده ای را بین یک وب سرور و یک مرورگر ایجاد می کند. با استفاده از SSL می توانید سایت هایی را مشاهده کنید که: URL وب سایت به جای” http: //” با ” https: //” شروع می شود.
در سال 2014 گوگل اعلام کرد که می خواهند “HTTPS ” را در همه جا ببینند و وب سایت های امن HTTPS در نتایج جستجو بر وب سایت های غیر ایمن اولویت دارند.
بنابراین، در صورت امکان، اطمینان از امنیت سایت شما منطقی است. این کار با نصب یک گواهینامه SSL در وب سایت شما انجام می شود، اگرچه اکثر سازندگان برتر وب سایت اکنون به طور پیش فرض SSL را شامل می شوند.

2. اطمینان حاصل کنید که سایت شما برای موبایل مناسب است.

یک وب سایت «تعاملی یا responsive» به طور خودکار تنظیم می شود تا بتوان آن را به راحتی در هر دستگاهی جستجو کرد و خواند.
گوگل  کاملا واضح و شفاف در مورد این واقعیت گفته است که داشتن یک سایتresponsive  توسط الگوریتم های گوگل یک سیگنال رتبه بندی بسیار قابل توجه دریافت می کند. Google با معرفی رویکرد ” mobile first ” برای ایندکس کردن محتوا ، اکنون یک وب سایت تعاملی بیش از هر زمان دیگری مهم است.
بنابراین منطقی است که اطمینان حاصل کنید وب سایت شما کاملاً responsive است و در بهترین قالب ممکن برای کاربران تلفن همراه ، رایانه لوحی یا دسکتاپ نمایش داده می شود.

3. سرعت سایت خود را بالا ببرید.

موتورهای جستجو سایت هایی را که سریع بارگیری می شوند ترجیح می دهند: سرعت صفحه به عنوان یک سیگنال مهم رتبه بندی در نظر گرفته می شود.
روش های مختلفی وجود دارد که می توانید سایت خود را سریع کنید:

  • از هاست سریع استفاده کنید.
  • از یک ارائه دهنده سریع DNS (domain name system) استفاده کنید
  • درخواست های ” HTTP”  را به حداقل برسانید.استفاده از اسکریپت ها و افزونه ها را به حداقل برسانید
  • به جای چندین صفحه سبک CSS (CSS stylesheet) یا CSS درون خطی از یک CSS stylesheetاستفاده کنید. (CSS کدی که برای طراحی نحوه نمایش وب سایت خود به مرورگر وب سایت استفاده می شود)
  • اطمینان حاصل کنید که پرونده های تصویری شما تا حد ممکن کوچک هستند (بدون اینکه پیکسل بندی بیش از حد باشد)
  • صفحات وب خود را فشرده کنید (این کار با استفاده از ابزاری به نام GZIP انجام می شود)
  • کد سایت خود را کوچک کنید. از هرگونه فضای غیرضروری ، قطع خط یا تورفتگی در HTML ، CSS و Javascript خود خلاص شوید (برای کمک به این موضوع به صفحه کوچک سازی منابع Google مراجعه کنید).

4. مشکلات محتوای تکراری را برطرف کنید.

محتوای تکراری می تواند برای کاربران (و در واقع الگوریتم های موتور جستجو) گیج کننده باشد. این کار همچنین می تواند برای دستکاری رتبه بندی جستجو و یا به دست آوردن بازدید بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.
در نتیجه ، موتورهای جستجو علاقه چندانی به آن ندارند و گوگل و بینگ به مدیران وب توصیه می کنند که هر گونه مشکل محتوای تکراری را پیدا کنند.
می توانید موارد محتوای تکراری را از طریق:

  • جلوگیری از انتشار چندین نسخه از یک صفحه یا پست توسط CMS (به عنوان مثال ، با غیرفعال کردن Session IDs  که برای عملکرد وب سایت شما حیاتی نیستند و خلاص شدن از نسخه های printer-friendly  برای محتوای شما).
  • با استفاده از المان های لینک استاندارد، به موتورهای جستجو اطلاع دهید که نسخه “اصلی” محتوای شما در کجا قرار دارد.

5. یک نقشه سایت XML ایجاد کنید.

نقشه سایت XML فایلی است که به موتورهای جستجو کمک می کند وب سایت شما را در حین خزیدن درک کنند. می توانید تصور کنید که این نقشه مانند یک “نقشه راه جستجو” است و به موتورهای جستجو می گوید دقیقاً هر صفحه کجاست.
همچنین شامل اطلاعات مفیدی در مورد هر صفحه در سایت شما ، از جمله:

  • آخرین تغییرات صفحه
  • هر صفحه چه اولویتی در سایت شما دارد
  • چند مرتبه به روز می شود

در برخی پلتفرم ها، نقشه XML سایت شما به طور خودکار ایجاد می شود. در برخی از پلتفرم های دیگر ، ممکن است لازم باشد از یک سیستم تولید کننده نقشه سایت برای ساخت آن استفاده کنید.

6. فعال کردن AMP را در نظر بگیرید.

AMP پروژه ای است که توسط Google پشتیبانی می شود و هدف آن سرعت بخشیدن به ارسال محتوا در دستگاه های تلفن همراه از طریق استفاده از کد ویژه معروف به AMP HTML است.
نسخه های AMP صفحات وب شما به سرعت در دستگاه های تلفن همراه بارگیری می شوند. آن ها این کار را با کم کردن محتوا و کد شما تا حد حداقل چهارچوب اساسی، (به این صورت متن ، تصاویر و فیلم دست نخورده می ماند اما اسکریپت ها ، نظرات و فرم ها غیرفعال می شود) انجام می دهند.

از آنجا که آن ها خیلی سریع بارگیری می شوند ، نسخه های AMP صفحات به احتمال زیاد توسط کاربران شما خوانده و به اشتراک گذاشته می شوند ، و باعث افزایش زمان حضور و تعداد Backlink می شود که به محتوای شما اشاره می کنند. تمام این موارد چیزهایی است که از نظر سئو خوب است.
علاوه بر این ، Google گاهی صفحات AMP موجود در چرخ فلک های مهم را در نتایج جستجو برجسته می کند. این یک تکان مهم در جستجو برای شماست.

7. ساختار های نشانه گذاری داده را به وب سایت خود اضافه کنید.

Structured data markup ، کدی است که به وب سایت خود اضافه می کنید تا به موتورهای جستجو کمک کند محتوای موجود در آن را بهتر درک کنند. این داده ها می توانند به موتورهای جستجو کمک کنند تا سایت شما را به طور موثرتر index کرده و نتایج مرتبط تری ارائه دهند.
علاوه بر این ، Structured data با افزودن ” rich snippets ” نتایج جستجو را افزایش می دهند. به عنوان مثال ، می توانید از داده های ساخت یافته برای افزودن رتبه بندی ستاره به نظرات استفاده کنید. قیمت محصولات یا اطلاعات مربوط به نظرات.
از آنجا که از نظر بصری جذاب ترند و بلافاصله اطلاعات مفید را برای جستجوگران برجسته می کنند ، این نتایج پیشرفته می تواند میزان کلیک شما (CTR) را بهبود بخشد و بازدید بیشتری را برای سایت شما ایجاد کند. از آنجا که سایت هایی با نتایج دارای CTR بالاتر معمولاً در موتورهای جستجو در ارجحیت قرار می گیرند ، ارزش افزودن داده های ساخت یافته به سایت شما را دارد.

Structured data markup در سئو تکنیکال

8. سایت خود را با Google Search Console و Bing Webmaster Tools ثبت کنید.

Google Search Console و Bing Webmaster Tools به ترتیب ابزاری رایگان از Google و Microsoft هستند که به شما امکان می دهند وب سایت خود را برای index در اختیار موتورهای جستجو قرار دهید.
هنگامی که آماده راه اندازی وب سایت خود هستید ، باید نقشه سایت XML آن را به Google Search Console و Webmaster Tools  ارائه دهید تا بتوانند سایت جدید شما را جستجو کنند و شروع به نمایش نتایج حاصل از آن در نتایج جستجو کنند.
این سرویس ها همچنین به شما این امکان را می دهند عملکرد کلی سایت خود را در موتور جستجوی احتمالی تحت نظر داشته باشید. سایر کارهایی که می توانید با این ابزار انجام دهید عبارتند از:

  • آزمایش قابلیت استفاده از تلفن همراه سایت شما
  • دسترسی به تجزیه و تحلیل جستجو
  • مشاهده بک لینک به سایت شما
  • رد کردن پیوندهای هرزنامه

و حتی بیش از این ها.


برچسب ها:

    نظرات


    0 دیدگاه