کمپین سئو (SEO campaign) چیست؟ نحوه موفقیت یک سایت
کمپین سئو یا SEO Campaign تقریبا یک فرآیند پیچیده است. اگر قصد دارید رتبه سئو خود را بهبود ببخشید و ترافیک خود را افزایش دهید باید درباره کلمات کلیدی تحقیق کنید و آن را به طور کامل تحقیق و بررسی نمایید. زمانی که کمپین سئو را راه انداختهاید، انتخاب کلمات کلیدی اولین کاری است که باید انجام دهید. باید توجه داشته باشید که کلمات کلیدی مناسب هستند که میتوانند مخاطبان زیادی را جذب کنند. بدون درک کردن پتانسیل یک کلیدواژه نمیتوانید نرخ بازگشت سرمایه خوبی داشته باشید، اگر کلیدواژهها را درک نکنید، تنها زمان خود را صرف کار کردن بر روی یک موضوع کردهاید و نتیجهای هم نمیگیرید.
کمپین سئو چیست؟
کمپین سئو در حقیقت به یک برنامه ریزی برای بهینه کردن یک صفحه یا وب سایت گفته میشود که میتواند بر روی رتبه بندی سئو در گوگل تاثیر بگذارد. این برنامه ریزی شامل:
- تحقیق و بررسی کلمات کلیدی
- حسابرسی وب
- تجزیه و تحلیل سئو
- بهینه سازی صفحات وب
- ایجاد پیوند
مراحل راه اندازی کمپین سئو
مراحل راه اندازی کمپین به شرح زیر است:
بررسی وضعیت فعلی سایت
باید بتوانید وضعیت فعلی سایت خود را بررسی کنید. در این راستا باید سرعت سایت، ریسپانسیو بودن سایت، فعال بودن SSL را مورد بررسی قرار دهید. همچنین میتوانید از ابزارهای SEMRUSH و یا SEOquake برای بررسی وضعیت کلی سایت استفاده کنید و آن را به آسانی آنالیز و بررسی کنید و برای بررسی سرعت سایت از ابزار Page speed insight و برای بررسی سازگاری سایت با موبایل از Mobile friendly test استفاده نمایید.
هدف خود را از تشکیل کمپین مشخص نمایید.
قبل از هر چیز حتما باید هدف خود را آغاز کمپین مشخص نمایید، باید مشخص کنید که هدف شما از تشکیل کمپین فروش محصول، جذب ترافیک، برندسازی و یا آموزش است و سپس این اهداف راباید به قسمتهای کوچکتری تقسیم نمایید.
تجزیه و تحلیل رقبا
قبل از اینکه کاری را آغاز کنید بهتر است سایتهایی که در جایگاه خوبی از موتورهای جستجو قرار گرفته اند را بررسی کنید. اما چگونه میتوانید این کار را انجام دهید، میتوانید کلمات کلیدی مورد نظر خود را در موتورهای جستجو سرچ کنید و لیستی از نتایج به دست آمده تهیه کنید. در ادامه سایت ها را از جهت وضعیت سئو، امتیاز دامنه، UI/UX و تعداد بک لینک ها و غیره بررسی کنید. همچنین در این راستا سایتهایی را که میتوانید از آن ایده بگیرید را انتخاب نمایید. بعد از اینکه رقبا مشخص شد باید سعی کنید آنها را به صورت عمیقتر بررسی کنید و ببینید که آنها چه کاری کردهاند که در این جایگاه قرار گرفتهاند. برای بررسی رقبا میتوانید از ابزارهای Ahrefs و SEMRUSH استفاده کنید.
انتخاب کلمات کلیدی و تولید محتوا
کلمات کلیدی را میتوانید با استفاده از ابزارها انتخاب کنید و سپس درباره آن یک محتوای ارزشمند تولید کنید.
بهینه سازی سئو داخلی
هدف اصلی گوگل رضایت کاربر است که باید در دستور کار افرادی که دارنده سایت هستند قرار بگیرد. زیرا در شرایطی که کاربر به جواب سوال خود نرسد سایت را سریعا میبندد و این یک امتیاز منفی از سمت گوگل برای سایت ثبت خواهد شد. در سئو داخلی باید مواردی مانند سرعت سایت، سازگاری سایت با موبایل، ظاهر و محتوای سایت و غیره مورد بررسی قرار بگیرد.
لینک سازی خارجی هوشمندانه
داشتن بک لینک از سایتهای دیگر باعث افزایش رتبه سایت خواهد شد، اما نباید کیفیت را فدای کمیت کنید. باید قبل از قرار دادن لینک سایت خود در سایتهای دیگر، وضعیت آن سایت را بررسی کنید تا نتیجه معکوس نگیرید و سایت شما از سمت گوگل امتیاز اسپم دریافت نکند. بهتر است لینک سازی را در سایتهای معتبر انجام دهید.
استفاده از شبکه های اجتماعی
به اشتراک گذاشتن محتوا در شبکههای اجتماعی میتواند باعث افزایش ترافیک و افزایش رتبه سایت شود. بهتر است در شبکههای اجتماعی همچون اینستاگرام، توییتر، لینکدین و غیره فعالیت کنید و لینک سایت خود را در این شبکه ها قرار دهید که این امر باعث افزایش بازدید خواهد شد.
تبلیغات (SEM)
SEM به معنای بازاریابی موتورهای جستجو است، که فرد میتواند با پرداخت پول و انتخاب کلمات کلیدی هدف در صفحه اول گوگل نمایش داده شود. در این روش فرد کیف پول خود را شارژ میکند و با هر کلیک مبلغی از کیف پول وی کسر میشود.
نحوه ساخت کمپین سئو در بخش محتوا
با استفاده از روشهای زیر میتوانید به راحتی یک کمپین سئو خوب بسازید:
تمرکز بر روی کلمات کلیدی طولانی
برای تولید محتوا باید توجه داشته باشید که میتوانید کلمات کلیدی بلند را انتخاب کنید. این بدان معناست که در ابتدا نباید بر روی کلماتی تمرکز کنید که رقابت بین آنها زیاد است. برای مثال به جای تمرکز بر روی سئو سایت، میتوانید بر روی سئو سایت در قزوین تمرکز کنید. کلمات کلیدی طولانی شانس فرد را برای دیده شدن افزایش خواهد داد.
بهینه کردن محل قرارگیری کلید واژهها
در کمپین سئو بسیاری از کلمات کلیدی به صورت تصادفی در مکانها رندوم قرار میگیرند و بر این باورند که استفاده از کلید واژه در هر قسمتی از صفحه در رتبه بندی سایت تاثیر یکسانی خواهد داشت، البته الگوریتم موتورهای جستجو هستند که این کار را انجام میدهند و محتوا را رتبه بندی میکنند. بهتر است کلمات کلیدی خود را در قسمتهای زیر استفاده کنید:
- عنوان صفحه
- آدرسهای اینترنتی
- توضیح متا
- عناوین اصلی و فرعی
بهتر است در این قسمتها از کلید واژه اصلی استفاده کنید تا خزنده گوگل در زمان خزیدن در سایت ببیند.
محدود کردن کلیدواژههای منتخب
برای یافتن کلیدواژه دو راه وجود دارد، یکی جستجوی ارگانیک کلمات کلیدی اولیه و دومی استفاده از ابزار است. در مورد اول میتوانید سرچ کنید و ببینید که مردم چه کلمات کلیدی مرتبط با کلمات کلیدی شما را سرچ کردهاند. با این روش میتوانید تخمین بزنید که با این کلمات کلیدی چقدر ترافیک ایجاد میشود.
همچنین میتوانید از روش دوم که استفاده از ابزارهاست استفاده کنید، در این روش ترافیک و گزارشهای مرتبط با هر عبارت را میتوانید مشاهده نمایید. بهتر است از هر دو روش به صورت ترکیبی استفاده نمایید و بهترین کلیدواژهها را انتخاب کنید.
تولید محتوای با کیفیت
بعد از اینکه تعیین کلیدواژهها باید محتوای باکیفیت تولید کنید. در این مسیر باید توجه داشته باشید که کاربری که قرار است مقاله را بخواند کیست؟ اینکه توانایی این را داشته باشید که به سوالات پاسخ دهید میتواند کیفیت محتوای شما را مشخص کند. باید توجه داشته باشید که محتوایی که مینویسید باید بهینه سازی شده باشد.
کلمات کلیدی را نباید بیش از حد بهینه سازی کنید، این تعریف به این معناست که باید چگالی کلمات کلیدی در محتوا رعایت شده باشد و تعادل خوبی را برقرار کرده باشید.
محتوای ارزشمند تولید کنید، این تعریف به این معناست که محتوای شما باید اطلاعات مفیدی را در اختیار مخاطبان قرار دهد و باعث جلب اعتماد مخاطب شما شود.
توجه به لینکهای داخلی و خارجی، به این معنا که استفاده از لینکهای داخلی و خارجی باعث میشود، به لینکهای شما ساختاری قوی میبخشد و باعث بهینه سازی سایت شما میشود.
انتخاب تصاویر جذاب و مرتبط با متن: رعایت این نکته میتواند بر روی تجربه کاربری یا UX سایت شما تاثیر بگذارد. همجنین باید کلیدواژه را در قسمت آلت تصویر یا متن جایگزین بیاورید.
URL صفحات : با انتخاب و نوشتن یک URLهای هوشمندانه در چند کلمه کاربران و رباتهای گوگل را از موضوع صفحه خود مطلع نمایید.
پیدا کردن یک نقطه بهینه بین حجم بالا و رقابت کم
کلمات کلیدی با توجه به حجم بالای جستجویی که دارند میتوانند باعث شوند که ترافیک سایت شما افزایش پیدا کند. یک سری از کلمات کلیدی وجود دارند که حجم جستجوی تقریبا بالایی داشته اما هنوز جز دسته کلمات کلیدی رقابتی قرار نگرفتهاند. تحقیق درباره کلمات کلیدی به راحتی میتوانید این کلمات را پیدا کنید.
پیگیری KPI از طریق آنالیز سئو
میتوانید عملکرد کلمات کلیدی خود را از طریق ابزارهایی مانند Google Analytics و google search console آنالیز کنید و در صورتی که لازم بود بر روی کلمات کلیدی جدید کار کنید یا محتواهای قدیمی که وجود دارد را در شرایطی که رتبه خوبی در موتورهای جستجو ندارد را میتوانید ویرایش و بروزرسانی کنید، و محتواهایی که از رتبه خوبی در موتورهای جستجو برخوردارند را با استراتژی سئو به صفحه و لینک اول هدایت کنید.
KPI به معنای شاخص کلیدی عملکرد. این KPIها را هر شرکت یا سازمانی برای کار خود مشخص میکند و تعیین میکند که در این مدت زمان آیا به اهدافی که برای خود تعیین کرده است رسیده یا خیر. برای کمپین سئو نیز میتوانید شاخص عملکردی تعیین کنید، و در شرایطی که با این KPIها به خواسته خود نرسیدید میتوانید تغییراتی را در کمپین سئو خود بدهید و استراتژی خود را تغییر دهید. برای مثال کلیدواژههایی که ترافیک بالا و نرخ تبدیل کمی دارند را باید بررسی کنید، شاید مساله فراخوان عمل یا (CTA) باشه، پس لازم است که CTA را اصلاح نمایید.
نظرات
0 دیدگاه