برگرداندن ترافیک از دست رفته سایت

دلارام کشاورز

بازاریابی دیجیتال به طور مداوم در حال تغییر است و تکنیک‌های خود را برای برآوردن نیازهای مصرف‌کننده و کسب‌وکار بهبود می‌بخشد. در چند سال گذشته، بیشترین تغییرات در سئو رخ‌داده است. تغییرات در سئو اغلب از طریق نوسانات ترافیک مشاهده می‌شود. به یاد داشته باشید، مهم است که بین منابع ترافیک تفاوت قائل شوید. آمار ترافیک سایت شما نشان می‌دهد که از کجا شروع به ازدست‌دادن بازدیدکنندگان کرده‌اید. کاهش ترافیک ارگانیک یک مسئله رایج در بین اکثر وب‌سایت‌ها است. چنین مواردی به‌احتمال زیاد به جز کمی انتظار نیازی به هیچ اقدامی از جانب شما نخواهد داشت. یا، آنها می‌توانند شدیدتر باشند و اقدامات سریع و قاطعانه را طلب کنند. چنین مواردی نیاز به یک تیم باتجربه SEO دارد. در ادامه همراه ما باشید تا درمورد دلایل ازدست‌رفتن ترافیک سایت، فهمیدن علت ازدست‌رفتن ترافیک سایت و برگرداندن ترافیک از دست رفته سایت صحبت کنیم.

اولین اقدام برای برگرداندن ترافیک از دست رفته سایت

اولین چیزی که می‌خواهید به آن توجه کنید، فعالیت اخیر خود است زیرا ممکن است دلیل کاهش ترافیک باشد. اگر می‌دانید که سایت شما در چند هفته گذشته دستخوش تغییراتی شده است، احتمالاً آن‌ها هستند که باعث افت شده‌اند. این باعث صرفه‌جویی در وقت شما می‌شود و به شما کمک می‌کند بفهمید چه چیزی برای سایت شما بهترین کار را دارد.

اغلب مشکلی که روی یک سطح قرار می‌گیرد، مشکل اصلی است، مانند دستگاه‌های الکتریکی واضح‌ترین، اما نه‌چندان زیاد، کاری که باید انجام داد این است که به‌جای استفاده از پیچ‌گوشتی و خراب کردن آن، فقط بررسی کنید که آیا به برق وصل شده است یا خیر. بیشتر. تغییرات عمده شانس بیشتری برای ایجاد مشکل دارند. بااین‌حال، حتی اصلاح جزئی یا اجرای یک ویژگی جدید back-end می‌تواند منجر به مشکلات فنی و درگیری با سرویس‌های موجود شود.

ابزار بررسی ترافیک سایت

جایی که مشکلات ترافیکی سایت ممکن است رخ دهد

سطوحی که می‌خواهیم بررسی کنیم می‌توانند بسیار پیچیده باشند، بنابراین نیاز به درک عمیق دارند. اگر در تحلیل سئو مبتدی هستید، مطمئناً نیاز به یادگیری اصول اولیه ابزارهای متعدد سئو را احساس خواهید کرد. به همین دلیل است که به شما توصیه می‌کنیم به‌جای اینکه خودتان به این موضوع رسیدگی کنید، این وظیفه را به افراد متخصص و باتجربه بسپارید. بااین‌وجود، مشخص‌کردن منبع یک موضوع کاملاً ممکن است، به‌خصوص اگر دانش و ابزار لازم برای انجام آن را داشته باشید. در اینجا ما این منابع را به چهار سطح تقسیم کرده‌ایم تا بتوانید تصویر بزرگی از آنچه در ترافیک شما می‌گذرد ترسیم کنید؛ بنابراین، اجازه دهید به این سطوح برویم و هر یک را با جزئیات بیشتری مطالعه کنیم.

مسائل فنی

اگر دلیل پایین بودن نرخ بازدیدکننده در جنبه فنی سایت شما نهفته است، می‌تواند چندین معنی داشته باشد. این به‌سادگی می‌تواند کیفیت پایین سایت شما باشد که به دلایلی گوگل تابه‌حال متوجه آن نشده بود. به یاد داشته باشید، وب‌سایت شما برای مردم است، نه برای ماشین‌ها. کدهای وضعیت به شما کمک می‌کند تا مشخص کنید که آیا مشکلی در نگهداری سرور وجود دارد یا خیر. مسائل نمایه‌سازی نیز می‌تواند دلیل افت ترافیک باشد. برای بررسی سایت خود از نظر خطاهای فنی احتمالی، اینجا را کلیک کنید.

بهینه‌سازی روی صفحه

سطح بهینه‌سازی درون صفحه داده‌های متا، محتوا و لینک‌ها را پوشش می‌دهد. متا دیتا عامل مهمی است که کیفیت وب‌سایت شما را تعیین می‌کند. موتورهای جستجو از آنها برای ارزیابی ارتباط صفحات شما استفاده می‌کنند. هرسال، موتور جستجوی گوگل قابلیت‌هایی را به ابزارهای طرح‌بندی، ارائه و میکروفرمت اضافه می‌کند. در طول 5 سال گذشته، بسیاری از ابزارهای علامت‌گذاری شده به‌عنوان توصیه شده اجباری شدند. گاهی اوقات حتی نقش مهمی در رتبه‌بندی سایت دارند؛ بنابراین، مطمئن شوید که لینک‌های داخلی شما مرتب و مرتب هستند تا لینک‌ بین صفحات سایت شما خراب نشود. همچنین، بسیار مهم است که همه صفحات را کاربران تقریباً با سه یا چهار کلیک پیدا کنند. اگر صفحه‌ای به‌راحتی توسط کاربران کشف نشود، ترافیک کمی خواهد دید.

تغییرات طاقچه و رقیب در برگرداندن ترافیک از دست رفته سایت

به زبان ساده، طاقچه زمینه تخصص شماست. مال شما و میلیاردها نفر دیگر. البته، مگر اینکه سایت شما به چیزی خاص و منحصربه‌فرد اختصاص داده شده باشد که رقیبی نداشته باشید که درعین‌حال خوب و بد است. همان‌طور که می‌دانید، رقبا همه‌جا هستند، بنابراین اگر مقداری ترافیک را از دست بدهید، کسی در جایی آن را به دست آورده است. پس از اینکه مطمئن شدید که کدام رقیب کاربران شما را به دست آورده است، تنها چیزی که باید دریابید این است که چگونه توانسته‌اند آن را به دست آورند. شاید برخی تغییرات خاص یا کلیدواژه وجود داشته باشد. یا، شما و رقبایتان همگی بخشی از ترافیک را ازدست‌داده‌اید که می‌تواند تغییر فصلی یا به دلیل تعطیلات باشد.

به‌روزرسانی الگوریتم‌های موتور جستجو

اگر سایت شما محفوظ است، بهینه‌سازی روی صفحه ذهن شما را شگفت‌زده می‌کند، و محبوبیت شما باعث می‌شود رقبا مانند نوزادان گریه کنند، آخرین چیزی که می‌خواهید بررسی کنید به‌روزرسانی‌های الگوریتم جدید موتور جستجو است. به‌طورکلی، موتورهای جستجو به طور مداوم بر روی الگوریتم‌های خودکار می‌کنند و به طور فعال آنها را آزمایش می‌کنند. از سال 2013 تا به امروز، گوگل به طور رسمی 4 به‌روزرسانی اصلی و چندین افزونه را که توسط این شرکت بیان شده منتشر کرده است. معمولاً تغییرات به‌روزرسانی الگوریتم بر 20 تا 40 درصد جایگاه‌ها تأثیر می‌گذارد، بنابراین سایت‌های کسب‌وکار را تغییر می‌دهد.

ابزارهای مفید برای بررسی سایت 

از بین ابزارهای ضروری و مفید سئو که وجود دارد، در این مقاله بیشتر به اطلاعاتی در مورد خدمات گوگل و همچنین برنامه‌های خزیدن وب برای جمع‌آوری داده‌ها از وب می‌پردازیم. اجازه دهید ابزارهای اصلی سئو را بررسی کنیم که بیشترین اطلاعات را در مورد وب‌سایت شما در اختیار شما قرار می‌دهند.

Google Analytics

به شما کمک می‌کند جریان ترافیک، تبدیل را ردیابی کنید و آماری را بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده و تحلیل‌شده در اختیار شما قرار می‌دهد. مردم به‌خصوص این ابزار را دوست دارند، زیرا رایگان، ساده و آسان برای استفاده است.

Screaming Frog

این ابزار دارای مجموعه گسترده‌ای از ویژگی‌ها است، اما نکته اصلی که باید بدانید این است که داده‌های تمام عناصر لازم در محل را جمع‌آوری می‌کند. این به معنای واقعی کلمه هر صفحه را تجزیه‌وتحلیل می‌کند و داده‌هایی مانند تعداد کلی صفحات وب‌سایت، لینک‌های شکسته، عناصر کلمات کلیدی و موارد دیگر را جمع‌آوری می‌کند.

PageSpeed ​​Insights

این ابزار سایت شما را آزمایش می‌کند و نکاتی را برای بهبود عملکرد و سرعت آن پیشنهاد می‌کند. علاوه بر این، نه‌تنها برای آزمایش نسخه دسکتاپ سایت شما، بلکه نسخه موبایل آن نیز خوب است.

Google Search Console

یک ابزار دیگر از گوگل! همچنین تجزیه‌وتحلیل رایگان سایت شما را ارائه می‌دهد و امکان گزارش داده‌های جمع‌آوری شده به Google را فراهم می‌کند. رتبه‌بندی کلمات کلیدی شما در موتور جستجو، اطلاعات مربوط به لینک‌ها، وضعیت فهرست و موارد دیگر را نشان می‌دهد. این ابزار که به‌عنوان ابزاری برای وبمسترها ایجاد می‌شود، داده‌های آماری در مورد مشاهده وب‌سایت، فهرست‌بندی، آمار خزیدن و موارد دیگر را جمع‌آوری می‌کند.

Ahrefs

Ahrefs یک سرویس وب است که اطلاعات خارجی یک وب‌سایت را جمع‌آوری می‌کند تا داده‌های آماری مانند بک‌لینک‌ها، موقعیت‌ها، لینک‌ها و عوامل مورداستفاده برای تحقیقات بهینه‌سازی خارجی را تشکیل دهد. این ابزار همچنین می‌تواند برای تحقیق در مورد رقبای شما استفاده شود که به شما در تصمیم‌گیری بهتر بازاریابی کمک می‌کند.

تجزیه‌وتحلیل مشکلات فنی سایت شما برای برگرداندن ترافیک از دست رفته سایت

دسترسی به سرور نقش مهمی در ارزیابی کیفیت سایت توسط موتورهای جستجو دارد. میزبانی متناقض همراه با مسائل فنی داخلی می‌تواند بهینه‌سازی بیشتر را مسدود کند، درحالی‌که اختلالات اتصال ناگهانی به مشتریان اجازه بازدید از سایت شما را نمی‌دهد. برای بررسی جنبه‌های فنی اولیه یک سایت، از Screaming Frog، PageSpeed ​​Insights یا Google Analytics استفاده کنید.

Screaming Frog

پس از اینکه Screaming Frog تجزیه‌وتحلیل سایت را به پایان رساند، جدولی از تمام صفحات سایت خود با بخش نمای کلی در سمت راست مشاهده خواهید کرد. در اینجا می‌توانید تعداد صفحات مسدود شده توسط فایل Robot را مشاهده کنید. اگر صفحات فرود را در میان آنها پیدا کرده‌اید که برای کسب‌وکار شما مهم هستند، به‌احتمال زیاد یکی از دلایل کاهش ترافیک شما همین است.

یکی دیگر از شاخص‌های سلامت سایت شما کدهای وضعیت است. سایتی که به‌خوبی نگهداری می‌شود، بیش از 90 درصد صفحات 200 کد وضعیت را برمی‌گرداند. 404 و همه کدهای وضعیت 5xx بزرگ‌ترین مشکلات را برای یک وب‌سایت ایجاد می‌کنند، بنابراین ابتدا باید آنها را بررسی کنید. کد وضعیت 404 عدم وجود صفحه مربوطه در سرور را نشان می‌دهد. اگر این مورد شماست، می‌توانید تمام لینک‌های ورودی را بررسی کنید و تعیین کنید که چگونه آنها در سایت شما قرار گرفته‌اند. همه خطاهای 5xx اغلب با مشکلات سرور مرتبط هستند. اگر سایت شما خطاهای 5xx زیادی را نشان می‌دهد، تنظیمات هاست و دسترسی خود را بررسی کنید. همچنین فراموش نکنید که بررسی کنید چند صفحه با ریدایرکت‌های 301 و 302 دارید.

PageSpeed ​​Insights

ابزار PageSpeed ​​Insights امتیاز کلی صفحه را برای دستگاه های موبایل و دسکتاپ به شما می‌دهد تا سطح بهینه‌سازی سایت شما را تعیین کنید. تجزیه‌وتحلیل صفحه اصلی تصویری از کیفیت بهینه‌سازی سایت برای شما ترسیم می‌کند. اگر متوجه شدید که رتبه یکی از کانال‌های ترافیک کاهش یافته است، آن نیز نیاز به تجزیه‌وتحلیل دارد. امتیاز صفحه‌ای که به‌خوبی بهینه شده است 80 و بیشتر است، بنابراین اگر رتبه شما بالاتر باشد، جای نگرانی نیست. همراه با نتایج تجزیه‌وتحلیل، برنامه به شما نکاتی را در مورد چگونگی بهبود بهینه‌سازی صفحات سایت ارائه می‌دهد.

Google Analytics

تمام اطلاعات فنی در مورد وب‌سایت را می‌توانید در بخش سرعت سایت بیابید. میانگین زمان بارگذاری صفحه نباید بیشتر از 3 ثانیه باشد. نوسانات عمده یا مثلاً ارتباط ظاهری بین زمان بارگذاری صفحه و ترافیک می‌تواند نشانه‌ای از عملکرد نادرست سرور یا راه‌اندازی نادرست باشد. سایر برگه‌های این بخش نیز حاوی گزارش‌هایی با آمار سرعت بارگذاری تمام صفحات یا به عبارت دقیق‌تر، نموداری است که انحرافات از میانگین شاخص‌های سایت را نشان می‌دهد. به صفحات مشکل‌ساز توجه کنید – ممکن است دلیل ازدست‌دادن ترافیک باشند. اما اجازه دهید در کارها عجله نکنیم و به سراغ ابزار بعدی برویم.

Google Search Console

کنسول جستجوی گوگل به شما اجازه می‌دهد تا آمار خزیدن و آمار نمایه‌سازی سایت خود را بررسی کنید. برگه‌های Google Index -> Index Status، Crawl-> Crawl Errors را برای انحرافات آماری یا خطاهای مهم بررسی کنید.

Hosting

یکی دیگر از راه‌های بررسی دسترس‌پذیری و آپ‌تایم وب‌سایت، بررسی گزارش اسناد سرور است. بااین‌حال، احتمالاً برای انجام این کار به کمک یک متخصص ماهر در فن آوری نیاز خواهید داشت. همچنین، می‌توانید با خدمات پشتیبانی ارائه‌دهنده خود تماس بگیرید و وضعیت سایت و بررسی گزارش خطاها را بخواهید.

On-Page optimization

بهینه‌سازی روی صفحه، معیار اصلی ارزیابی کیفیت یک سایت است. شرایطی که ترافیک یک سایت به طور ناگهانی کاهش می‌یابد باعث می‌شود موتورهای جستجو کیفیت آن را زیر سؤال ببرند. در چنین شرایطی، اولین کاری که باید انجام دهید این است که سعی کنید مشکل را شناسایی کنید. برای این منظور از گوگل آنالیتیکس برای دریافت گزارش بازدید از صفحه استفاده کنید. برگه گزارش صفحات فرود شامل جلسات و نرخ پرش صفحات برتر شما است. مقایسه این دو باعث صرفه‌جویی در وقت شما در آینده می‌شود. فقط صفحاتی را که ترافیک از دست می‌دهند جمع‌آوری کنید و آنها را به‌جای کل سایت بیشتر تجزیه‌وتحلیل کنید.

Meta Tags

برچسب‌های متا ساختار صفحه شامل نشانه‌گذاری خاصی به نام متا تگ است. متا‌تگ‎‎‌ها حاوی اطلاعات اصلی در مورد یک صفحه هستند. مهم‌ترین آنها عنوان، توضیحات و H1 هستند. مورد دوم به‌عنوان یک متا‌تگ نیست، اما برای بهینه‌سازی سایت بسیار مهم است. از Screaming Frog برای ارزیابی متا‌تگ‌های خود استفاده کنید. اولین برگه‌هایی که باید بررسی کنید “مفقود” و “تکراری” هستند. اگر بیش از 40 درصد از صفحات شما عناوین ضعیفی دارند، می‌تواند منشأ مشکل باشد، به‌خصوص اگر قبلا وضعیت متفاوت بود. این بدان معنی است که خطاها و تغییرات در عنوان‌ها بی‌توجه نبوده و مطمئناً بر ترافیک شما تأثیر گذاشته است. برای اینکه خودتان داده‌های متا را درست کنید، این اصول را یاد بگیرید:

  • اول از همه، عناوین سایت شما باید منحصربه‌فرد باشد. آنها همچنین نباید بیش از 75 کاراکتر باشند. بااین‌حال، اگر انجام آن را غیرممکن می‌دانید، مطمئن شوید که همه کلمات و اصطلاحات مهم حداقل به ابتدای عنوان نزدیک هستند. نتایج جستجو عناوین طولانی را به طور کامل نمایش نمی‌دهند، بنابراین مهم است که به کاربران اطلاع دهید صفحه شما در مورد چیست.
  • توضیحات را اضافه کنید. درگذشته، زمانی که موتورهای جستجو شروع به یادگیری نحوه ارزیابی محتوای یک صفحه کردند، این برچسب اهمیت دومی داشت. در واقع، تقریباً به‌اندازه متا تگ Keywords مهم بود. امروزه، بااین‌حال، متا تگ کلمات کلیدی غیرضروری است. بیشتر از این، حتی توسط برخی از موتورهای جستجو نادیده گرفته شده است. اگر صفحه شما فاقد توضیحات باشد، ربات جستجو بخشی از محتوای صفحه را قرض می‌گیرد و آن را در قطعه نتایج جستجو قرار می‌دهد. اگر سایت شما کوچک است، یک توضیحات خوب ارزش و ارتباط آن را از دیدگاه یک موتور جستجو افزایش می‌دهد. همان‌طور که تگ عنوان، توضیحات نیز باید منحصربه‌فرد باشد. اندازه توصیه شده توضیحات 200 تا 255 کاراکتر است.
  • H1 با برچسب عنوان متفاوت است. ازآنجایی‌که عملاً عنوان صفحه است-باید منحصربه‌فرد باشد. عناوین یکسان در صفحات مختلف ربات جستجو را گیج می‌کند و ارزیابی ارتباط صفحه را پیچیده می‌کند.

Mobile Front-end

ترافیکی که از دستگاه‌های تلفن همراه می‌آید در 10 سال گذشته رو به افزایش بوده است. براساس این تحقیقات ، ترافیک دستگاه‌های تلفن همراه برای اولین بار در اواخر سال 2016 از ترافیک دسکتاپ پیشی گرفت و همچنان ادامه دارد. گوگل به طور فعال این تمایل را با ایجاد مداوم خدمات و ابزارهای جدید برای افزایش کیفیت و قابلیت استفاده نتایج جستجو در دستگاه‌های تلفن همراه ترویج و توسعه می‌دهد. طبق مطالعات، تفاوت بین 10 نتیجه جستجوی برتر موبایل و دسکتاپ در چند سال اخیر قابل توجه بوده است. برای بررسی تعداد مشتریانی که از تلفن‌های هوشمند خود از سایت شما بازدید می‌کنند، به آمار دستگاه خود نگاه کنید.

ساده‌ترین راه برای انجام این کار استفاده از Google Analytics است:

کاهش ترافیک یکی از صفحات سایت را به‌وضوح مشاهده می‌کنید. اگر صفحاتی با وضعیت مشابه پیدا کرده‌اید، باید آنها را با استفاده از PageSpeed ​​Insights و Mobile-Friendly Test بررسی کنید.ابزار.

  • اگر رتبه یک صفحه موبایل کمتر از 50 باشد، ممکن است باعث کاهش ترافیک شود. توصیه‌های PageSpeed ​​Insights را بخوانید و سعی کنید امتیاز صفحه را به 80+ امتیاز افزایش دهید.
  • ابزار دوم دارای ویژگی‌های مشابه است، اما همچنین اجازه می‌دهد تا یک صفحه اسکن شده از سایت خود را به گوگل ارسال کنید تا بتواند آن را سریع‌تر ایندکس کند.

فراموش نکنید که صفحه‌ای را که باعث افت ترافیک از یک دستگاه تلفن همراه شده توسط خودتان بررسی کنید تا مطمئن شوید که از دید کاربر به‌خوبی کار می‌کند.

محتوای تکراری یا ضعیف جلوی برگرداندن ترافیک از دست رفته سایت را می‌گیرد.

موتورهای جستجو هرگز محتوای تکراری را تأیید نکرده‌اند. صفحات با محتوای یکسان برای موتورهای جستجو گیج‌کننده هستند، بنابراین ربات‌های جستجو فقط این صفحات را از فهرست حذف می‌کنند تا زمانی که وب مسترها با آنها برخورد کنند. قرض گرفتن محتوا از سایت‌های دیگر می‌تواند خطر اعمال تحریم‌های کیفری را بر یک سایت تحمیل کند. این روزها، ربات‌های جستجو می‌توانند نویسنده اصلی و سارقان محتوا را کاملاً مؤثر شناسایی کنند. بااین‌حال، جستجوی محتوای تکراری ساده‌ترین کار نیست. مخصوصاً اگر مثلاً باید نه 10 یا 15 صفحه، بلکه صدها و حتی هزاران صفحه را با هم مقایسه کنید. بهترین ابزار رایگان برای این کار siteliner.com است .

این ابزار سایت شما را اسکن می‌کند و پس از آن یک آمار خلاصه از تمام صفحات اسکن شده را نشان می‌دهد. سایت خود را برای محتوای تکراری بررسی کنید و دراسرع‌وقت از شر آن خلاص شوید.

محتوای صفحات را بررسی کنید

 اگر متوجه شده‌اید که صفحات خاصی در حال ازدست‌دادن ترافیک هستند، بلافاصله محتوای آنها را برای تکرار بررسی کنید. برای این منظور، کافی است هر جمله‌ای را که حاوی کلمات کلیدی مهمی است انتخاب کنید، آن را در گیومه قرار دهید و در قسمت جستجوی گوگل قرار دهید. نتایج جستجو باید فقط صفحه شما را نشان دهد. اگر صفحات بیشتری وجود دارد و برخی از آنها در دامنه شما نیستند، مطمئن شوید که صفحه شما در بالای نتایج جستجو قرار دارد. این بدان معناست که شما منبع اصلی طبق موتور جستجو هستید.

همچنین پس از شناسایی صفحاتی که باعث بروز مشکل شده‌اند، حتماً باید بررسی کنید که چه کسانی جای شما را در صفحه اول گرفته‌اند. به روشی که رقبای شما محتوای خود را ارائه می‌دهند، مانند تعداد کلمات و استفاده از عنوان‌ها توجه کنید. این کاملاً ممکن است که Google محتوای آنها را در مقایسه با محتوای شما مرتبط‌تر بداند.

 بررسی محتوای منتقل شده جهت  برگرداندن ترافیک از دست رفته سایت

مسئله دیگر می‌تواند تغییر آدرس انتهای لندینگ پیچ باشد. تصور کنید که سایت شما دارای صفحه‌ای است که ترافیک ارگانیک به ارمغان می‌آورد و برای مدت طولانی در صدر نتایج جستجو قرار دارد. بنا به دلایلی تصمیم می‌گیرید آن را مثلاً به دامنه دیگری منتقل کنید. گوگل صفحه منتقل شده را به‌عنوان صفحه جدید درک می‌کند. در نتیجه، موتور جستجو تمام مزایای قبلی صفحه را که ترافیک ارگانیک و جایگاه برتر در نتایج جستجو است، لغو خواهد کرد. راه‌حل عالی برای این کار این است که این صفحه URL قدیمی خود را برگرداند. اگر غیرممکن به نظر می‌رسد، مطمئن شوید که سایت شما می‌تواند تمام لینک‌های داخلی را به صفحه جدید هدایت کند.

لازم به یادآوری است که پس از این تغییرات، صفحه جدید نیز حدود 50 درصد از مزیت خود را از دست می‌دهد و در ابتدا در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل ظاهر نمی‌شود. بااین‌حال، اگر صفحه را به‌درستی جابه‌جا کرده باشید، تقریباً 2 تا 3 هفته دیگر جایگاه واقعی خود را خواهد گرفت. بدون تغییر مسیر، همه بک‌لینک‌ها به صفحه فرود قدیمی می‌توانند برای صفحه جدید بی‌فایده شوند زیرا ربات جستجو دیگر آنها را در طول ارزیابی فرود جدید حساب نمی‌کند.

فعالیت های خارج از صفحه

  • اگر تحقیقات روی صفحه نتیجه‌ای نداشت و ترافیک شما همچنان در حال کاهش است، وقت آن است که وضعیت سایت و صفحات آن را باتوجه‌به نتایج موتور جستجو بررسی کنید. گوگل از عوامل خارجی زیادی برای رتبه‌بندی صفحات استفاده می‌کند. اما مایلیم چهار مورد کلی را شرح دهیم که عبارت‌اند از:
  • بک‌لینک‌ها
  • اقتدار برند
  • سیگنال‌های اجتماعی
  • ارتباط با پرس‌وجو و مقاصد کاربر

جستجوی دلایل کاهش ترافیک به نکات ظریف زیادی گره‌خورده است که پوشش کامل آنها در این بخش دشوار است. همان‌طور که گفته شد، بگذارید روی ابزارهای اصلی و نشانه‌های مشکلات احتمالی یک سایت تمرکز کنیم.

 تاثیر بک‌لینک‌ها بر برگرداندن ترافیک از دست رفته سایت

ما به دلیل خوبی از این عامل شروع می‌کنیم. با وجود این که موتورهای جستجوی سخت سعی می‌کنند تأثیر لینک‌های ورودی را بر موقعیت سایت در نتایج جستجو به حداقل برسانند، آنها همچنان عامل خارجی اصلی در جایگاه‌های رقابتی هستند. بااین‌حال، تنها چیزی که موتورهای جستجو بهبودیافته‌اند، ارزیابی کیفیت دامنه‌های ارجاع‌دهنده است. در سال 2012 گوگل الگوریتم پنگوئن را راه‌اندازی کرد که برای همیشه استراتژی‌های بهینه‌سازی خارج از صفحه سایت‌ها را تغییر داد. به لطف این الگوریتم، گوگل اکنون می‌تواند صفحات و سایت‌هایی را که از تاکتیک‌های دست‌کاری برای افزایش تعداد بک‌لینک‌ها استفاده می‌کنند، شناسایی کند. هدف پنگوئن تشخیص:

  • لینک‌های پولی
  • تبادل لینک
  • بک لینک از سایت‌های نامربوط
  • بک لینک از سایت‌های ماهواره‌ای
  • مشارکت در طرح‌های بک لینک

اقدامات دستی برای برگرداندن ترافیک از دست رفته سایت

اگر درگیر یک یا چند مورد از این فعالیت‌ها هستید، به‌خصوص زمانی که تمام صفحات سایت شما در حال ازدست‌دادن ترافیک هستند، احتمال زیادی وجود دارد که پنگوئن به شما برسد. همچنین، فراموش نکنید که رقبای شما نیز می‌توانند تاکتیک‌های مشابهی را اعمال کنند. به همین دلیل است که حتی اگر هرگز بک لینک نخریده‌اید یا به‌سختی با آن‌ها زحمت نکشیده‌اید، باید سایت خود را از منظر بهینه‌سازی خارج از صفحه بررسی کنید. بهترین ابزار برای این امر Ahrefs خواهد بود.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که به‌سادگی آدرس دامنه یا صفحه موردعلاقه خود را در زمینه وارد کنید و آمار خلاصه‌ای از موقعیت‌ها و لینک‌های خارجی آن را دریافت کنید. نوسانات ناگهانی در نمودار دامنه‌های ارجاع نشان‌دهنده افزایش یا کاهش ناگهانی بک لینک در یک دوره کوتاه است. اگر متوجه شده‌اید که وضعیت مشابهی برای سایت شما اتفاق می افتد، این را در نظر بگیرید.در بخش اقدامات دستی کنسول جستجوی گوگل، می‌توانید اطلاعات مربوط به فیلترهای زیر را بیابید:

Manual Action :

  • user-generated spam
  •  pure spam
  • t with little or no added value
  • unnatural links to your site
  •  unnatural links from your site
  • hidden text and/or keyword stuffing
  •  unnatural links to site – impact links
  •  spammy structured markup

اگر این بخش پیام‌هایی درباره اقدامات دستی نشان می‌دهد، توصیه می‌کنیم فوراً درخواست بررسی مجدد را به Google Assessors ایمیل کنید. پس از آن، سعی کنید دلایل پشت اقدامات دستی را پیدا کنید.

تحلیل لینک‌های خارجی برای برگرداندن ترافیک از دست رفته سایت

صفحه اصلی بخش لیستی از دامنه‌هایی را نشان می‌دهد که بیشترین لینک را به سایت شما و لنگرهای آنها دارند. همچنین می‌توانید صفحاتی از سایت خود را بیابید که بیشترین بک لینک را دارند. برای مشاهده و دانلود یک گزارش کامل در مورد داده‌ها از هر بخش، روی “بیشتر” کلیک کنید. سپس، با استفاده از Screaming Frog، صفحاتی را که در حال حاضر لینک‌هایی به سایت شما دارند، از گزارش دانلود شده انتخاب کنید.

برای این منظور به مسیر Configuration -> Custom -> Search رفته و دامنه سایت خود را در هر قسمتی وارد کنید. سپس، به حالت فهرست (Mode-> List) بروید و فایل را با لیستی از صفحاتی که به سایت شما لینک می‌دهند آپلود کنید یا به سادگی آنها را کپی/پیست کنید. پس از انجام آنالیز برنامه، به قسمت Custom رفته و دامنه خود را جستجو کنید. این برنامه لیستی از تمام صفحاتی که به دامنه شما لینک‌ می‌دهند ایجاد می‌کند که همه صفحات دارای لینک‌های زنده هستند.همه لینک‌های گزارش را بررسی کنید و همه دامنه‌ها یا صفحاتی را که به نظر شما دارای کیفیت پایین یا اسپمر هستند، فهرست کنید.

ابزار Disavow

 پس از آن، می‌توانید این لینک‌ها را به ابزار Disavow اضافه کنید تا به موتور جستجو بگویید هنگام رتبه‌بندی سایت شما، لینک‌های خاصی را در نظر نگیرد. با پیروی از دستورالعمل‌های Google ، یک فایل ایجاد کنید و آن را در ابزار Disavow آپلود کنید. فراموش نکنید که دامنه مناسب را انتخاب کنید، به‌خصوص اگر مالک چندین مورد از آنها هستید. البته باید سعی کنید تا جایی که ممکن است لینک‌های اسپم را خودتان حذف کنید. ابزار Disavow فقط راهی برای اشاره به لینک‌های باقی‌مانده است. حداقل، غول جستجو آن را چگونه برنامه‌ریزی کرده بود. مهم‌تر از همه، در حین ارزیابی لینک‌ها از خود بیخود نشوید. شما نباید تمام لینک‌هایی را که خودتان نساخته‌اید حذف کنید. حجم لینکی که به طور طبیعی به وجود می‌آید، مهم‌ترین فاکتور رتبه‌بندی برای هر سایتی است. فقط لینک‌های اسپم و بی‌کیفیت باید حذف شوند.

ساده‌ترین راه برای انتخاب آنها بر اساس لنگرها و دامنه‌ها است. سایت‌ها و لینک‌های خارج‌ از موضوع (off-topic) وضعیف را با لینک‌های نامربوط(irrelevant anchors) انتخاب کنید. سعی کنید لینک‌های چنین سایت‌ها و صفحاتی را حذف کنید. در صورتی‌که نتوانید لینک‌ها را حذف کنید،  می‌توانید دامنه‌هایی را که به شما لینک‌ می‌دهند در فایل انکار قرار دهید.

اگر لینک‌های خارجی دلیل واقعی کاهش ترافیک وب‌سایت شما بوده‌اند، اما گوگل همچنان شما را فیلتر کرده است، برای یک راه طولانی برای بازیابی سایت آماده باشید. اگر همه چیز را به‌درستی انجام دهید، سایت شما در عرض 2-3 ماه بهبود می‌یابد. در تمام این مدت با ارزیابی لینک‌ها مشکلی نخواهید داشت. یک سیستم جستجو موقعیت‌های سایت شما را در SERP تنها زمانی برمی‌گرداند که بفهمد شما نه‌تنها همه لینک‌های ضعیف را حذف کرده‌اید، بلکه ساختن همان لینک‌ها را متوقف کرده‌اید.

برای برگرداندن ترافیک از دست رفته سایت

اکنون، هر زمان که متوجه تغییراتی در ترافیک خود شدید، اکنون به اصول اولیه برای مقابله با این موضوع مجهز شده‌اید. شما می‌توانید وب‌سایت خود را در چندین سطح بررسی کنید که در بالا به آن پرداختیم که مهم‌ترین آنها فنی، درون صفحه و خارج از صفحه است. ما هر یک را به ترتیب شدت شرح دادیم زیرا موارد فنی گاه‌به‌گاه بسیار جدی‌تر از خارج از صفحه هستند که مستلزم مسئولیت و خطرات بسیار بیشتری است. بازهم کاهش ترافیک نباید باعث وحشت شود. پرش مستقیم به خارج از صفحه غیرضروری است، اگر نمی‌دانید دقیقاً چه چیزی باعث این افت شده است. از  بررسی‌های کوچک شروع کنید.

اگر تحقیقات در سطح فعلی هیچ نتیجه‌ای برای شما به ارمغان نیاورد و تغییری در برگرداندن ترافیک از دست رفته سایت ایجاد نشد، همه چیز را گام‌به‌گام انجام دهید و به سطح بالاتر بروید. گاهی اوقات، افت ترافیک می‌تواند در نتیجه مسائل کوچک در همه سطوح رخ دهد که نیاز به رویکرد پیچیده‌ای دارد و گاهی اوقات، کاهش ترافیک می‌تواند آن‌قدر چالش‌برانگیز باشد که معلوم شود دانش اولیه ناکافی است. چنین مواردی نیاز به مهارت و تجربه حرفه‌ای دارد. تیم ما می‌تواند تمام کمک‌های لازم برای بازیابی نرخ ترافیک سایت و بهبود آن را به شما ارائه دهد. برای تماس با ما راحت باشید.


برچسب ها:

    نظرات


    0 دیدگاه
    instagram logo call button