سئو محتوا چیست؟ بررسی بهترین روش‌های سئو محتوا

سمانه پرهیزکار

راهنمای کامل گام به گام در مورد نحوه بهینه سازی کامل محتوا برای موتورهای جستجو.
یکی از عناصر مهم سئوی داخلی، سئو محتوا است. به طور خلاصه، SEO محتوا در مورد ایجاد و بهینه سازی محتوا است تا محتوای شما به طور بالقوه در موتورهای جستجو رتبه بالایی داشته باشد و ترافیک موتورهای جستجو را جذب کند.
در این مقاله می‌آموزید که سئوی محتوا چیست و چگونه با استفاده از بهترین شیوه‌ها، محتوای خود را برای موتورهای جستجو و کاربران بهینه سازی کنید.

سئو محتوا چیست؟

سئو محتوا چیست؟

برای درک بهتر از معنی محتوای SEO شده، ابتدا باید در ذهن اطلاعاتی از هدف اصلی SEO، انواع محتوا و بهینه سازی محتوا داشته باشید.

سئو چیست؟

Search engine optimization  یا SEO، فرایند بهینه سازی وب سایت برای دستیابی به بیشترین میزان بازدید ممکن در موتورهای جستجو است.
فرایند سئو شامل چندین مرحله است که معمولاً در موارد زیر گروه بندی می‌شوند:

سئوی محتوا بخشی از سئوی داخلی است.

با مروری بر روند SEO داخلی می‌بینید که نقش سئوی محتوا در این بخش چقدر برجسته است.
همان‌طور که می‌دانید، SEO داخلی با بهینه سازی عنوان صفحه و عنوان h1 شروع می‌شود، و سپس همه چیز حول محتوای موجود در صفحه می‌چرخد.
هدف کلی از سئوی محتوا این است که محتوایی بهینه شده بنویسید تا برای موتورهای جستجو قابل درک باشد و در عین حال برای برآوردن قصد کاربر و راضی نگه داشتن آنها نیز مفید باشد.

چند نوع محتوا وجود دارد؟

قبل از اینکه به نحوه بهینه سازی محتوای بپردازیم، بیایید ببینیم منظور ما از محتوا چیست.
محتوا می‌تواند اشکال متفاوتی داشته باشد. محتوا می‌تواند متن، تصویر، فیلم، صدا، اینفوگرافیک یا ترکیبی از این موارد باشد.

به طور کلی انواع مختلف محتوا عبارت‌اند از:

  • پست‌های وبلاگ: پرکاربردترین قالب؛ این نوع محتوا می‌تواند ترکیبی از متن، تصاویر و ویدئو باشد. می‌تواند نوع خبری از مقالات، لیست‌ها، راهنمای نحوه کار، اطلاعیه‌های مطبوعاتی یا اطلاعات عمومی باشد.
  • صفحات استاتیک: مطالبی که در صفحات ثابت وب سایت‌ها مانند “درباره ما” یافت می‌شود.
  • صفحات محصول: صفحاتی که محصولات یا خدمات خاصی را تبلیغ می‌کنند.
  • صفحات فرود: صفحاتی که به طور خاص برای استفاده در کمپین‌های تبلیغاتی مانند PPC یا اولین صفحه‌ای از وب سایت که کاربران از آن دیدن می‌کنند، استفاده می‌شوند، طراحی شده‌اند.

چگونه محتوای خود را برای SEO بهینه کنیم؟

صرف نظر از قالب محتوا، برخی از دستورالعمل‌ها وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها، هر بار که محتوایی را در وب سایت خود منتشر می‌کنید، از SEO بودن آن اطمینان حاصل کنید.

1. بهینه سازی محتوا با تحقیق کلمات کلیدی آغاز می‌شود

اطلاع از اینکه چه کلمات کلیدی توسط کاربران در کادر جستجو تایپ می‌شود می‌تواند دو هدف اصلی را دنبال کند:

  • می‌دانید چه نوع محتوایی ایجاد کنید تا کاربران را خوشحال و راضی کنید.
  • می‌دانید که چگونه محتوای خود را بهینه کنید و شانس خود را برای جلب توجه موتورهای جستجو افزایش می‌دهید. در دراز مدت، این به معنی افزایش رتبه و دریافت ترافیک بالاتر است.

نتیجه تحقیقات کلمات کلیدی شما باید سه چیز باشد:

  • تصمیم گیری در مورد اینکه کلید واژه اصلی مورد نظر شما چیست؟
  • مجموعه‌ای از کلمات کلیدی دنباله دار، مربوط به کلمه کلیدی اصلی
  • مجموعه‌ای از کلمات کلیدی مرتبط با LSI مربوط به کلمه کلیدی اصلی

LSI مخفف Index Semantic Index است و به زبان ساده، اینها عبارت‌های هستند که معنی کلمه کلیدی اصلی را در خود دارند (مترادف کلمه کلیدی).

باید از این موارد به عنوان بخشی از فرایند SEO محتوا استفاده کنید.

  • کلمه کلیدی موردنظر باید در نشانی اینترنتی، عنوان صفحه و عنوان h1 گنجانده شود.
  • کلمات کلیدی دنباله دار (طولانی) را می‌توان در عناوین فرعی قرار داد.
  • سایر کلمات کلیدی مرتبط (LSI) را می‌توان در زیر عناوین و متن محتوا قرار داد.

2. از متن در کنار محتوای غیر متنی استفاده کنید.

گوگل فقط می‌تواند محتواهای متنی را درک کند، به همین دلیل اگر هر نوع محتوای غیر متنی دیگری در سایت خود می‌گذارید، با همراه کردن توضیحات آن‌ها را برای ربات‌ها و خزنده‌های گوگل قابل درک کنید. برای تصاویر می‌توان از توضیحات Alt  به همراه توضیحات تصاویر استفاده کرد. حتی می‌توانید توضیحاتی در متن در خصوص سایر محتواهای غیر متنی موجود قرار دهید.

3. نیاز و خواسته کاربران را برطرف کنید.

قبل از انتشار هرگونه محتوایی بررسی کنید که قصد کاربران از جستجو کلمه کلیدی مورد نظر چیست و یا واقعاً آن‌ها به چه نوع محتوایی احتیاج دارند؟ یک محتوای متنی می‌خواهند یا یک فیلم آموزشی؟
اینکه بدانید کاربر هدف شما دقیقاً چه نوع محتوایی را برای یک جستجوی مشخص می‌خواهند به شما در تولید محتوای کاربرپسند و برآورده کردن نیازهای آن‌ها و افزایش احساس رضایتشان کمک می‌کند.

بررسی بهترین روش‌های سئو محتوا

4. محتوای طولانی‌تر بنویسید

تحقیقات نشان می‌دهد که محتواهای طولانی‌تر عملکرد بهتری در جلب توجه موتورهای جستجو دارند. اما سعی نکنید با نوشتن هزاران کلمه بدون کیفیت یا کم کیفیت به این خروجی برسید. کیفیت همیشه از کمیت مهم‌تر است. اگر یک محتوای با کیفیت بنویسید می‌توانید مخاطب خود را جذب کنید و از طریق اشتراک گذاری محتوا توسط مخاطب به رتبه بالاتری برسید. جلب رضایت مخاطب با تولید محتوای کیفیت از مهم‌ترین مسائل برای دریافت رتبه و ترافیک ارگانیک است.

5. لینک سازی داخلی و خارجی

لینک سازی داخلی به معنی دادن لینک یا پیوند به مطالب مرتبط با یک موضوع از طریق پیوند‌های داخلی بر روی یک متن لنگر یا انکر تکست هست. این کار به مخاطبان شما کمک می‌کند تا بتوانند راحت‌تر به مطالب مرتبط دسترسی داشته باشند. وقتی مخاطبان زمان بیشتری را در سایت شما بگذرانند؛ این بر روی افزایش رتبه سایت شما اثر می‌گذارد. این کار همچنین کمک می‌کند تا ربات‌های گوگل راحت‌تر تمامی سایت شما را بخزند و راحت‌تر و سریع‌تر به مطالب سایت دسترسی داشته باشند که باعث بهبود بررسی سایت و رتبه بندی آن می‌شود.

شما همچنین می‌توانید با لینک دادن به سایت‌ها و منابع معتبر دیگر به کاربرانتان در دریافت اطلاعات کامل‌تر کمک کنید. زمانی به یک سایت معتبر لینک می‌دهید، این کار به سایت شما کمک می‌کند تا در گوگل اعتبار دریافت کند و افزایش اعتبار باعث افزایش رتبه نیز می‌شود.

6. قوانین نگارش را رعایت کنید.

رعایت قوانین نگارش به خواننده کمک می‌کند، مطالعه آسان‌تر و لذت‌بخش‌تری داشته باشد. همچنین درک مطلب را برای کاربران آسان کرده و زمان مطالعه را کوتاه می‌کند. این قوانین می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • نوشتن پاراگراف‌های کوتاه
  • رعایت علائم نگارشی
  • بزرگ، پر رنگ یا رنگی کردن مطالب مهم
  • استفاده از فونت مناسب

7. بهینه سازی عناصر غیر متنی

همان‌طور که در بالا توضیح دادیم، محتوا می‌تواند غیر متنی، تصویر، ویدئو، اینفوگرافیک و … باشد. اما برای درک شدن این موارد توسط موتورهای جستجو، باید آن‌ها را به طور قابل فهمی توضیح دهید. بهینه سازی عناصر غیر متنی شامل موارد زیر می‌شود:

  • توضیحات Alt
  • نوشتن توضیحات یکی خطی در زیر محتوای غیر متنی
  • انتخاب یک نام مناسب و قابل درک برای محتواهای غیر متنی

8. ایجاد دسته بندی‌های مشخص

دسته بندی در سایت مستقیماً جزء سئو محتوا نیست، اما بر روی سئو سایت تأثیر می‌گذارد. دسته بندی به سایت شما ساختار می‌دهد. هنگام خزش سایت توسط ربات‌های گوگل علاوه بر سئو محتوا، تعلق محتوا به هر بخش نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این ساختارمند بودن سایت باعث بهبود سئو سایت شما می‌گردد.

9. ایجاد نقطه خروج یا Call To Action (CTA)

همان گونه که باید در هنگام نوشتن و انتشار محتوا به هدف خواننده توجه کنید، باید هدف خودتان را نیز از تولید محتوا در زمان انتشار برآورده کنید. اگر می‌خواهید خواننده کالایی را بخرد، او را برای خرید به صفحه موردنظرتان هدایت کنید. اگر می‌خواهید روی تبلیغ خاصی کلیک شود، باید مطمئن شوید که تبلیغات در طول متن و در جای مناسب قابل دیدن است و به درستی جلب توجه می‌کند.
هدف شما از تولید و انتشار محتوا هر چه که باشد، باید خواننده را برای برداشتن گام بعدی آماده کرده و به همان سمت هدایت کنید.

کلام آخر

  • سئوی محتوا جزء بسیار مهمی از فرایند سئو داخلی است. هدف کلی شما این است که محتوایی را که کاربران و موتورهای جستجو به دنبال آن هستند به آن‌ها بدهید.
  • همان‌طور که گوگل گفته است، بدانید که خوانندگان شما چه می‌خواهند و آن را به آنها بدهید. این فرایند با یافتن آنچه کاربران به دنبال آن هستند و ایجاد محتوایی که هدف آنها را برآورده می‌کند شروع می‌شود.
  • اگر فرایند سئو محتوا به نظرتان سخت می‌رسد، طبیعی است، شما می‌توانید با تمرین و تکرار در این کار تجربه کسب کرده و بهتر شوید.

برچسب ها:

    نظرات


    0 دیدگاه
    instagram logo call button