لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست ؟ اهداف و نکات مهم در Landing Page

سمانه پرهیزکار

یکی از اصول بازاریابی در حیطه دیجیتال مارکتینگ استفاده درست از لندینگ پیج یا صفحه فرود (landing page) است، زیرا در دنیای امروز شاهد کمپین‌های تبلیغاتی فراوانی هستیم که در آنها طراحی یک صفحه فرود مناسب، کمک بسیاری در افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری می‌کند.

لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست

لندینگ پیج چیست؟ 

لندینگ پیج (Landing Page) یا صفحه ورود به صفحه‌ای گفته می‌شود که نقطه فرود یا دروازه ورود بازدیدکننده به سایت است. کلمه Landing بیشتر در علوم فضا و هواپیما کاربرد دارد. به نقطه‌ای که خلبان هواپیما در آن فرود می‌آید لندینگ گفته می‌شود. این نقطه توسط برج مراقبت به خلبان اعلام می‌شود. در صفحات سایت نیز مدیر سایت و شخصی که بنر تبلیغاتی را برای سایت تنظیم می‌کنم در حکم برج مراقبت است و صفحه‌ای که کاربر بعد از کلیک به آن انتقال می‌یابد صفحه فرود نام دارد. زیرا کاربر وارد صفحه‌ای می‌شود که ما مشخص کرده‌ایم. یکی از راه‌هایی که صفحات فرود دیده می‌شود استفاده از بنرهای تبلیغاتی است که این بنرها صفحات لندینگ را در سایت‌های خود یا سایت‌های دیگر پخش می‌کنند تا بتوانند نقطه فرودی را در سایت خود ایجاد نمایند. یکی از روش‌های رایجی که در بین سایت‌های ایرانی جهت بازدید بیشتر وجود دارد تلگرام است، که از این کانال‌ها به سمت صفحات طراحی شده حرکت می‌کنند. 

اهداف لندینگ پیج

فرود بازدیدکننده می‌تواند برای به دست آوردن اطلاعات، خرید محصول یا کلیک بر روی یک لینک خاص باشد. این صفحه می‌تواند منجر به افزایش فروش شود. البته این افزایش فروش به نوع طراحی یک صفحه فرود وابسته می‌باشد. هر چه طراحی صفحه موردنظر کاربرپسندتر باشد، شما به هدف خود نزدیکتر خواهید شد. 

اهمیت طراحی و ساخت لندینگ پیج

معمولا لندینگ پیج به صورت جدا از صفحات اصلی یک سایت طراحی خواهد شد. لندینگ پیج یک صفحه منحصربفرد و خارج از چارچوب کلی سایت می‌باشد. به همین علت در این طرح، طرح کلی سایت در آن لحاظ نمی‌شود. نکته‌ای که در طراحی لندینگ پیج باید بدانید این است که مخاطب شما را دنبال نمی‌کند بلکه پیام شما، جذابیت صفحه فرود یا نیاز خود را دنبال می‌کند. زمانی که بنر تبلیغاتی شما در سایت قرار می‌گیرد و بازدیدکننده بر روی آن کلیک می‌کند، در حقیقت بازدیدکننده بدون سرچ در گوگل وارد صفحه شما شده است. این امر باعث شده است که به صفحه فرود، صفحه هدف نیز گفته شود. باید توجه داشته باشید که صفحه فرود به خوبی طراحی شود زیرا شما می‌توانید با جلوه دادن سایت به اهداف خود یعنی افزایش بازدید و فروش محصولات سایت برسید.
مخاطبی که با صفحه لندینگ شما ارتباط برقرار کند، ترغیب می‌شود که در صفحه بماند و بخش‌های دیگر سایت را نیز ببیند. 
صفحه لندینگ می‌تواند هر صفحه‌ای از سایت باشد، برخی صفحه اصلی را به عنوان صفحه لندینگ و برخی یک صفحه خاص را با این عنوان معرفی می‌کنند. از مزیت‌های طراحی صفحه ورود نسبت به طراحی سایت هزینه آن است که این صفحه هزینه و زمان کمتری نسبت به طراحی سایت دارد. 

انواع لندینگ پیج

در ادامه با انواع لندینگ پیج آشنا خواهید شد:

صفحه فرود Opt-In Landing Pages

لندینگ بخش‌های اصلی سایت مانند هدر، فوتر و سایدبار پیش‌فرض را نداشته و کاربر از طریق تبلیغات بنری از دیگر سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و غیره به لندینگ پیج هدایت می‌شود. صفحات Opt-In Landing Pages نوعی صفحات فرود هستند که دارای هدر، فوتر و سایدبار هستند. این صفحات در جایی قرار دارد یا دارای شکلی است که در تمامی صفحات به چشم بازدیدکننده می‌آید. 

صفحه فرود Click Through

صفحه فرود Click Through، زمانی است که کاربر بر روی آن کلیک می‌کند، به صفحه دیگر ارجاع داده می‌شود. هدف این صفحات متقاعد کردن بازدیدکننده و کلیک آن بر روی لینک خاصی و هدایت آن به صفحه دیگری است. از این صفحه برای افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری استفاده می‌شود. صفحه فرود را می‌توانید برای توصیف یک محصول با ارائه جزئیات کافی طراحی کنید. این صفحه باید به گونه‌ای طراحی شود که بتواند بازدیدکننده را متقاعد کند و باعث شود که بازدیدکننده آن محصول را خریداری نماید. 

صفحه فرود Lead Generation

این صفحه فرود اطلاعاتی مانند نام و آدرس ایمیل را از بازدیدکنندگان دریافت می‌کند. هدف طراحی این صفحات فرود، جمع آوری اطلاعات از بازدیدکننده می‌باشد و اطلاعات خود را در فرم موجود در لندینگ پیج قرار می‌دهند. این صفحات شامل یک فرم با شرح خدمات هستند که در مقابل اطلاعات شخصی بازدیدکننده به صورت رایگان اطلاعات خود را در اختیار کاربر می‌گذارند. از مثال‌های صفحه فرود Lead Generation می‌توان به کتاب الکترونیکی یا شرکت در وبینار آموزشی رایگان و غیره اشاره کرد. 

نکات مهم درباره صفحه فرود

نکات مهم درباره صفحه فرود

  • در طراحی Landing Page لینک خارجی قرار ندهید، زیرا کاربر را از هدف اصلی دور می‌کند و ممکن است به سایتی که لینک آن وجود دارد برود. 
  • لندینگ پیج باید بسته به هدف ما طراحی شود. هدف‌های ما ممکن است دانلود کتاب الکترونیک، ثبت نام در وبینار، راهنمایی خرید و استفاده از محصول و غیره باشد.
  • یکی از راه‌های افزایش نرخ تبدیل و رسیدن به هدف در لندینگ پیج، این است که مراحل ثبت‌نام را برای کاربران کمتر، ساده و سریع کنید. هر چه زمان و مراحل ثبت‌نام بیشتر باشد، کاربر رغبتش به فرآیند ثبت‌نام کاهش پیدا خواهد کرد. بهتر است صفحه ورود را طوری طراحی کنید که بازدیدکننده بتواند به راحتی در آن ثبت نام کند، زیرا این مسئله می‌تواند تجربه کاربری را نیز بهبود ببخشد. 
  • نباید از محتوای کپی در لندینگ پیج استفاده کنید. می‌توانید از متن‌های کپی در تصاویر یا ویدئو استفاده نمایید.
  • لندینگ پیج یک صفحه تعاملی است، کاربر باید در ازای اطلاعات خود چیزی را دریافت کند. برای مثال در ازای دادن ایمیل توسط کاربر یک کد تخفیف یا هدیه‌ای ارزشمند و کلا امتیازی به آنها داده شود که فقط مخصوص خودشان باشد، همچنین باید در زمان ساخت لندینگ پیج بستری فراهم شود تا کاربر از درج اطلاعات خود ترسی نداشته باشد و مطمئن باشد که اطلاعاتش محفوظ باقی خواهد ماند.
  • پیام خود را تکرار کنید. ارتباط بین صفحه فرود و تکرار پیام می‌تواند روشی بی‌نظیر برای تأکید بر روی یک نکته‌ یا ویژگی کلیدی در تجارت شما باشد. اگر شما متن خاصی را در بخش‌های مختلف لندینگ تکرار کنید، آن متن ملکه ذهن کاربر خواهد شد. اگر محصولی، متنی، عکسی، یا هر چه در ذهن کاربری به شکل مثبت ثبت شود باعث ایجاد تبلیغات کلامی شده و هدف شما را گسترش خواهد داد.
  • خدمات یا اطلاعات خود را به طور رایگان در اختیار کاربران قرار دهید. مدیر سایت باید به این نکته توجه داشته باشد که سرمایه اصلی وی مشتریان هستند نه فروش محصولات که منجر به موفقیت وی می‌شوند. 
  • پای قول های خود بمانید. انجام تعهدات می‌تواند باعث شود که مخاطب در رابطه با همکاری با شما حس امنیت بیشتری داشته باشد و برخی تردیدها و موانعی که بر سر راه او وجود دارد برطرف شود. 
  • از اعداد و ارقام استفاده کنید. عدد و رقم می‌تواند یک راهکار بی نظیر برای جلب توجه مخاطب باشد. افزودن آمار می‌تواند جذابیت‌هایی را با خود به همراه داشته باشد. 
  • از ویدئو کلیپ استفاده کنید. استفاده از ویدئو می‌تواند یک ابزاری برای جلب توجه بازدیدکننده باشد و وی را ترغیب کند که بر روی محتوا کلیک کند. این تکنیک می‌تواند بر روی میزان نرخ تبدیل کاربر به مشتری نیز تاثیر بگذارد. از طرفی به کمک ویدئوها، انتقال داده و اطلاعات راحت‌تر انجام می‌شود. 
  • پرسش و پاسخ راهکاری موثر می‌باشد. تشخیص اینکه کاربر برای وارد شدن به صفحات فرود چه نیتی دارد یک عامل اساسی و مهم است. 
  • از سرنخ‌های جهت دار استفاده کنید. اگر صفحه شما به خوبی طراحی شده باشد، به کاربر نشان خواهد داد که کاربر باید کجا کلیک کند یا اطلاعات خود را وارد نماید. به نحوه چیدمان المان‌ها و جهت آن‌ها در زمان ساخت لندینگ پیج باید توجه کنید زیرا گاهی یک تغییر جزئی می‌تواند ما را بسیار به هدف دور یا نزدیک کند.
یک نمونه لندینگ پیج یا صفحه فرود

سایر نکات مهم درباره صفحه فرود

  • باید به رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنید، توجه نمایید. انتخاب رنگ مناسب تنها به زیبایی شناسی و طراحی جذاب مربوط نمی‌شود. آنها یکی از فاکتورهای اساسی برای انتقال پیام هستند که می‌توانند تأثیر بسیاری بر موفقیت صفحه هدف داشته باشند. 
  • صفحه فرود خود را شلوغ نکنید. استفاده از فضای خالی در Landing Page، موجب خواهد شد که این صفحه مرتب به نظر برسد و توجه به‌سوی مطالب و عناصر مهم آن جلب شود.
  • احساسات مشتریان را تحریک کنید. تحریک احساسات می‌تواند تاثیرگذاری را افزایش دهد. به عنوان مثال برای دریافت کمک‌های خیریه می‌توانید از تصاویر کودکان استفاده کنید. 
  • از نمادهای اعتماد استفاده کنید. نشان اعتماد انواع مختلفی دارد، مثلا: لوگوی برندها، نشان همکاری، نظرات کاربران، سفارش و توصیه، نشان اعتماد الکترونیک (ای‌نماد و …)، گارانتی و ضمانت و سازمان‌های معتبر. 
  • اضافه کردن لوگو برند و نشان همکاری در صفحه فرود، روشی برای نمایش متقاضیان معروف کسب‌وکار می‌باشد.
  • نظرات کاربران می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. بازاریابی دهان‌به‌دهان یکی از تأثیرگذارترین انواع بازاریابی می‌باشد.
  • بهتر است چند نمونه صفحه فرود طراحی نمایید و آن ها را مورد ارزیابی قرار دهید. 
  • دکمه کال تو اکشن Call To Action یا CTA از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. یکی از اهداف لندینگ پیج این کلیک خوردن دکمه است. پس باید در طراحی و نحوه چیدمان و مکان آن دقت لازم را به‌کار ببرید ولی در درجه اول لازم است زمینه کلیک خوردن دکمه CTA را فرآهم نمایید. کیفیت محتوا، استایل صفحه و نحوه چیدمان دیگر المان‌ها در صفحه فرود می‌تواند میزان کلیک CTA را افزایش دهد. توانایی اینکه Call-to-Action‌های بهتر و جذاب‌تر طراحی کنید، فقط به میزان علم گرافیک شما بستگی ندارد و باید در کنار علم گرافیک نمونه‌های موفق را هم بررسی کرده و حتی از آنها الگوبرداری کنید. 
  • دکمه Call To Action جذاب و استفاده صحیح و جذاب از فلش‌ها که به این دکمه اشاره می‌کنند.
  • استفاده از عکس، کلیپ، نشانه‌ها، و متن‌های مناسب، زیبا و جذاب برای جلب توجه و اعتماد کاربران
  • تأکید به در حفظ اطلاعات کاربر نزد شما و ارسال نکردن اسپم و نیز امکان لغو اشتراک
  • تا حد امکان در دریافت اطلاعات زیاده‌روی نکنید و صرفا اطلاعاتی که برای شما حیاتی هستند را بخواهید.
  • رعایت نکات لازم سئو داخلی، البته همه فاکتورها لازم و ضروری نیست
  • ریسپانسیو بودن و سازگار بودن لندینگ پیج برای همه دستگاه‌ها
  • دادن پیشنهادهای ویژه یا هدیه‌ای ارزشمند به کاربران

تاثیر لندینگ پیج خوب در سئو یک وبسایت

برخی از صفحه‌های فرود به گونه‌ای طراحی شده‌اند که طرح آنها می‌تواند منجر به ارتقا لندینگ پیج در نتایج گوگل شود. اگر لندینگ پیج شما طراحی کاربرپسندی داشته باشد به طور اتوماتیک در اکثر کلمات خوب رتبه می‌گیرد، بدون اینکه بقیه اثر مستقیمی در آن داشته باشند.
در لندینگ پیج‌ها تجربه کاربری می‌تواند بر روی سئو سایت تاثیر خوبی بگذارد. در صورتی که صفحه‌ای که طراحی می‌کنید، طرح خوب و اثرگذار داشته باشد می‌تواند نرخ درگیری کاربران را افزایش دهد. برای مثال با افزایش زمان حضور کاربر در سایت ممکن است نظرات بیشتری ارسال کنند و آن صفحه را بیشتر به اشتراک بگذارند و باعث شوند که بسیاری آن صفحه را در سایت خود لینک کنند و برای شما یک لینک سازی طبیعی ایجاد نمایند. موارد گفته شده می‌تواند تاثیر مثبتی را بر روی سئو سایت بگذارد و منجر به ارتقا سایت شود. 


برچسب ها:

    نظرات


    0 دیدگاه
    instagram logo call button