کاربرد شبکه های اجتماعی در پزشکی

سمانه پرهیزکار

شبکه های اجتماعی تا به امروز تاثیر و نقش بسیار مهمی در تبلیغات و بازاریابی پزشکی و جذب مخاطبین داشته است. شبکه‌های اجتماعی و پزشکی ترکیبی قدرتمند هستند. شبکه‌های اجتماعی به یک منبع مهم در زمینه بهداشت و درمان هستند و اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. البته، از طرفی می‌توانند منبع اطلاعات نادرست نیز شوند. تاثیر شبکه های اجتماعی در نحوه عملکرد، میزان بازخورد و جذب مخاطبین و بیماران بسیار زیاد است.
به عنوان مثال ، در نظرسنجی 76 درصد از رسانه‌های اجتماعی برای اطلاع از COVID-19 استفاده کرده اند و 63.6 درصد ذکر کرده‌اند که اطلاعاتی را که در شبکه‌های اجتماعی یافته‌اند با پزشک در میان نمی‌گذارند.
پزشکان در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند هم مردم را آگاه کرده و هم از انتشار اطلاعات نادرست جلوگیری نمایند.
شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ باید محتوای اجتماعی جذاب ایجاد کنند. این محتوا باید آموزنده ، درست و دقیق باشد. در این مقاله درباره ما مزایای استفاده و کاربرد شبکه های اجتماعی در پزشکی صحبت می‌کنیم. 

کاربرد شبکه های اجتماعی در پزشکی

اهمیت شبکه اجتماعی در پزشکی 

شبکه های اجتماعی به طبع تاثیر بسیار شگفت انگیزی در حیطه دیجیتال مارکتینگ پزشکی دارند. نسبت به سایر مشاغل پزشکان زمان کمتری برای بازاریابی دیجیتال و حضور در شبکه های اجتماعی دارند. بازاریابی دیجیتال پزشکی از طریق شبکه های اجتماعی انجام می‌شود. حضور پزشک در شبکه های اجتماعی می‌تواند به بسیاری از مخاطبان کمک کند. تعامل و ارتباط درست و هدفمند پزشک و مخاطب در فضای مجازی می‌تواند در نهایت در دنیای واقعی نام و آوازه پزشک را به گوش همه برساند. تبلیغات دهان به دهان جز تبلیغات رایج و تاثیرگذار است که در شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک، توییتر، آپارات و غیره وجود دارند. 

مزایای شبکه های اجتماعی در پزشکی

بالا رفتن آگاهی

رسانه‌های اجتماعی یک راه کلیدی برای افزایش آگاهی عمومی در مورد نگرانی‌های جدید ، نوظهور و سالیانه در زمینه سلامت است. “سیستم های مراقبت های بهداشتی باید اطلاعات موثق در مورد ایمن سازی ، ویروس آنفولانزا ، درمان ، ابولا  ارائه دهند.” این توصیه محکم از مایکل یودر است. او مشاور شبکه های اجتماعی برای Spectrum Health است.

مبارزه با اطلاعات غلط

شبکه های اجتماعی بر اساس ماهیت خود به انتشار سریع اطلاعات در گروه‌های مختلف مردم کمک می‌کنند. وقتی اطلاعات مبتنی بر واقعیت ، مفید و واضح باشد عالی است. متأسفانه ، اطلاعات غلط زیادی در زمینه پزشکی در شبکه های اجتماعی وجود دارد. 

استفاده بیشتر از شبکه های اجتماعی

اکنون بیشتر مردم اخبار خود را از شبکه های اجتماعی دریافت می‌کنند تا از روزنامه‌ها. برای افراد 29 ساله و جوانتر ، شبکه های اجتماعی متداول ترین منبع اخبار است که در رأس همه منابع اطلاعاتی دیگر قرار دارد. این امر اجتماعی را به مکانی کلیدی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات فوری تبدیل می‌کند.

از دیگر مزایای استفاده از شبکه های اجتماعی

  • در شبکه های اجتماعی پزشکان باید بتوانند با بیماران، همکاران و هم صنفان خود ارتباطی بالقوه  ایجاد نمایند.
  • افزایش تعداد بیماران در شبکه های اجتماعی 
  • افزایش آگاهی بیماران از زمان حضور پزشک در بیمارستان ها و کلینیک ها 
  • انتقال اطلاعات سریع و ضروری با سایر همکاران
انواع شبکه‌های اجتماعی 

انواع شبکه‌های اجتماعی 

شبکه های اجتماعی بسیار زیادی وجود دارد، در شرایطی که پزشک به دنبال شناخته شدن در ایران است می‌تواند از برخی از این شبکه های اجتماعی که در ایران کاربران زیادی را دارد انتخاب کند و خود را در آن معرفی نماید. در شرایطی که پزشک به دنبال جذب بیمار از سایر کشورها است می‌تواند در شبکه های اجتماعی که افراد خارجی در آن فعالیت دارند، فعالیت کنند و خود را معرفی کنند. نحوه عضویت در همه این شبکه های اجتماعی با آدرس ایمیل است. بهتر است ابتدا یک جیمیل بسازید و از آدرس آن برای عضویت در این شبکه های اجتماعی استفاده نمایید. برای تایید هویت نیز باید شماره تلفن همراه خود را بدهید. بهتر است برای امنیت بیشتر اکانت‌هایی که در شبکه های اجتماعی می‌سازید را با شماره تلفن همراه خود تایید کنید. برای داشتن یک شبکه اجتماعی موفق باید از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

تلگرام (telegram)

تلگرام یک شبکه اجتماعی و البته ابزار پیام‌رسانی کارآمد و محبوب برای ایران و برخی کشورهای منطقه است. تلگرام یک محیطی اجتماعی است که برای تعامل با افراد در رده های سنی متفاوت بسیار مناسب است. عضویت طیف گسترده ای از رده های سنی در این شبکه اجتماعی خبر از این مساله مهم می‌دهد که این افراد به دنبال مطالب، تصاویر و ویدیو‌های ارزشمند و کاربردی هستند. در این شبکه اجتماعی می‌توانید با انتشار و ارائه راهکار و مطالب به زبان ساده و قابل فهم برای تمامی قشرهای جامعه در تمامی مقاطع تحصیلی مخاطبان بسیاری را به خود جلب کنید. 

فیسبوک (facebook)

فیسبوک یکی از محبوب ترین رسانه های اجتماعی در جهان و البته در کشورهای عربی است که در گذشته بیشتر افراد در فیسبوک برای خود اکانت شخصی دارند. در شرایطی که پزشک به دنبال جذب بیماران خارجی است می‌تواند از طریق ساخت اکانت کاربری در فیسبوک خود را به بیماران خارج از ایران بشناساند. طیف وسیعی در فیسبوک فعالیت می‌کنند و این شبکه اجتماعی در از اینستاگرام محبوب تر است. فیسبوک یک فضای صمیمی و دوستانه دارد که افراد می‌تواند برای استراحت و گذراندن اوقات فراغت از آن استفاده نمایند، و پزشکان نیز با داشتن یک بازاریابی موفق می‌توانند به این محافل دوستانه بپیوندند. تعامل با پزشکان در فیسبوک به راحتی انجام می‌شود.

اینستاگرام (instagram)

اینستاگرام یکی از شبکه های اجتماعی در ایران است. در شرایطی که قصد دارید در زمینه درمانی و خدمات زیبایی جز برترین ها باشید اینستاگرام یکی از این گزینه هاست. اینستا بستری را فراهم می‌کند تا در آن به راحتی بتوانید با بیماران خود تعامل کنید و نظرات، انتقادات و پیشنهادات آنها را بشنوید. بهتر است در این راستا از تصاویر و ویدئوهای با کیفیت و مرتبط با حیطه کاری خود استفاده نمایید. هشتگ هایی که برای جذب مخاطب استفاده می‌کنید نیز بسیار اهمیت دارند و به جذب مخاطبین کمک می‌کنند. از طریق این شبکه اجتماعی می‌توانید با بیماران خود در ارتباط باشید، و پرسش و پاسخ در لایو بگذارید. 

کلاب هاوس (Clubhouse)

کلاب هاوس یکیاز جدیدترین و پرطرفدارترین رسانه های اجتماعی است که در سال 2020 راه اندازی شد. این شبکه اجتماعی به این صورت است که به راحتی می‌توانید به صورت صورتی با یکدیگر به گفتگو بپردازید. بسیاری از پزشکان از این شبکه اجتماعی برای مشاوره رایگان و گفتگوهای صوتی درباره یک روش درمانی خاص با بیماران و مخاطبان خود صحبت کرده‌اند. 
کلاب هاوس جایگزین مناسبی برای پزشکانی است تولید پادکست تخصصی دچار مشکل بوده اند، می‌توانند بدون استفاده از ابزارهای گرافیکی و اپلیکیشن ها پادکست تولید نمایند و به صورت صوتی و دوستانه با بیماران خود ارتباط بگیرند. 

پینترست (Pinterest)

پینترست یکی از شبکه های اجتماعی است که بیشتر محتواهای تصویری مانند عکس، گیف و ویدئو در آن قرار می‌گیرد. در این شبکه اجتماعی تصاویر و عکس ها به نمایش گذاشته می‌شود تا در اختیار دنبال کنندگان قرار بگیرد. تصاویری که در این شبکه ها انتشار می‌دهید با سرعت بیشتری دیده می‌شوند و مستقیما به صفحه نتایج گوگل انتقال می‌یابند. می‌توانید به طور مستقیم از وب سایت‌ها و شبکه های اجتماعی دیگر محتوای تصویری خود را در  صفحه خود به اشتراک بگذارید. همجنین می‌توانید لینک خارجی در پینترست قرار دهید.

لینکدین (LinkedIn)

لینکدین یک محیط کاملا کاری و حرفه‌ای است که از سال 2003 کار خود را آغاز کرده است. لینکدین فضایی را برای انتشار هر گونه محتوایی را در اختیار فرد قرار می‌دهد و امکان صحبت و گفتگو با افراد مختلف را نیز فرآهم می‌کند. در لینکدین باید یک پروفایل کاربردی و جامع ایجاد نمایید. این پروفایل تقریبا نقش رزومه کاری را برای فرد ایجاد خواهد کرد. 

توییتر 

یکی از شبکه های اجتماعی محبوب که امکان فعالیت پزشکان در این فضا نیز وجود دارد. این شبکه اجتماعی محبوب قابلیت وایرال شدن بسیار خوبی را برای شما فراهم می‌کند.

یوتیوب و آپارات 

تبلیغات بصری از اهمیت بالایی در تبلیغات برخوردار است. یوتیوب و آپارات نیز دو فضای پرطرفدار و مهم برای بازاریابی دیجیتال در زمینه پزشکی هستند. می‌توانید به راحتی ویدئوهای آموزشی خود را در این بستر قرار دهید. در تولید ویدئوها نباید صداقت و سادگی در گفتار خود فراموش نمایید. 

انواع دیگر شبکه‌های پزشکی و بسترهای مناسب برای فعالیت پزشکان

  • Sermo: ارائه دهنده و معرفی خدمات پزشکی در سراسر دنیا با بیش از 800 هزار کاربر
  • QuantiaMD: شبکه اجتماعی برای ارتباط کاری میان پزشکان و بیماران با بیش از 200 هزار کاربر
  • Figure1: یک شبکه اجتماعی تخصصی برای پزشکان و به اشتراک گذاری موارد نادر بیماری‌ها
  • DailyRounds: جامعه پزشکان بین المللی
  • Doximity: بزرگترین شبکه اجتماعی پزشکان در کشور امریکا
  • دایرکتوری‌ها و وب‌سایت‌های پزشکی در ایران: بسیاری از این بسترها با پرداخت هزینه، امکان دیده شدن و ارتباط با بازه گسترده‌ای از مخاطبان را برای شما فراهم می‌کنند.
نحوه رشد در شبکه های اجتماعی برای پزشکان

نحوه رشد در شبکه های اجتماعی برای پزشکان

تولید محتوای منظم و با برنامه

هر چه محتوای مناسب و جذابی را در شبکه‌های اجتماعی تولید نمایید، بیماران بیشتری با شما آشنا شده و شما را دنبال می‌کنند. حضور دائمی در شبکه های اجتماعی و در دسترس بودن پزشک باعث افزایش اعتماد و دلگرمی مخاطبان خواهد شد.

افزایش آگاهی بیماران و بهبود کیفیت سطح سلامت عمومی

حضور پزشک می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی افراد جامعه و افزایش سطح آگاهی بیماران کمک کند. 

مشاوره های آنلاین

حضور پزشک در شبکه های اجتماعی می‌تواند تمایل به مشاوره های آنلاین و غیرحضوری بیشتر شده است. بخشی از جامعه که به دلایل مختلف، از مراجعه به پزشک اجتناب می‌کردند، امروزه می‌توانند از خانه یا محل کار خود با یک پزشک مشورت کنند. این حالت می‌تواند از رفت و آمدهای غیرضروری جلوگیری کند و بخش خاموش جامعه هدف، به استفاده از خدمات درمانی یا زیبایی تشویق خواهند شد. 

تعامل با بیماران

در شبکه های اجتماعی نیز باید رفتارهای اجتماعی داشته باشید. ارتباز با بیماران پاسخ دادن به دایرکت‌ها و پیام ها، کامنت ها و نظرات مخاطبان می‌تواند به رشد صفحه شما کمک کند. جذب مخاطب می‌تواند در نتیجه آنها را به مراجعین حضوری تبدیل نماید. 

بروز کردن قواعد جستجو در شبکه های اجتماعی 

تغییر رفتار مخاطبان، الگوریتم های جستجو و سرچ در شبکه های اجتماعی نیز در حال تغییر هستند. همچنین هر روزه ترندها و خبرهایی که مردم به آن واکنش نشان می‌دهند، هر روزه در حال تغییر است. با توجه به دغدغه های ذهنی مخاطبین، باید محتوایی متناسب با آن تولید نمایید تا حجم بیشتری از مخاطبان با پیج شما آشنا شوند. 

 


برچسب ها:

    نظرات


    0 دیدگاه
    instagram logo call button