مدیریت شبکه های اجتماعی چگونه است؟ چه کارهایی باید انجام شود؟

زهره درویشی

اهمیتی ندارد که به چه منظور میخواهید از شبکه های اجتماعی استفاده کنید، درک مدیریت شبکه های اجتماعی ضروری است. در این بخش مدیریت شبکه های اجتماعی را بررسی می کنیم و در نهایت به شما خواهیم گفت که چگونه میتوانید از آن در جهت پیشرفت کسب و کار خود استفاده کنید. 

مدیریت شبکه های اجتماعی

مدیریت شبکه های اجتماعی چیست؟

مدیریت شبکه های اجتماعی فرآیندی است برای ایجاد ، انتشار و تجزیه و تحلیل محتوایی که در رسانه های اجتماعی مانند فیسبوک ، اینستاگرام و توییتر آن را منتشر می کنید .

مدیر شبکه های اجتماعی کیست ؟

یک مدیر شبکه های اجتماعی به عنوان مشاور ، کارمند داخلی یا اعضای تیم در یک آژانس رسانه های اجتماعی کار می کند ، یک متخصص ماهر در بازاریابی ، تبلیغات و مدیریت شبکه های اجتماعی است. آنها به رشد اهداف و درآمد شما از شبکه های اجتماعی کمک می کنند.

چرا باید مدیریت شبکه های اجتماعی را یاد بگیرید ؟

مدیریت رسانه های اجتماعی مزایای مختلفی از جمله:

  • هزینه : صرف نظر از بودجه بازاریابی شما ، شبکه های اجتماعی مقرون به صرفه است. عضویت در شبکه های رسانه های اجتماعی ، ارسال محتوا ، پاسخ به نظرات کاربران و سایر موارد رایگان است.
  • دسترسی : شبکه های رسانه های اجتماعی ، از فیس بوک تا لینکدین، می توانند شما را با کاربران در سراسر جهان متصل کنند. همچنین می توانید از سیستم عامل های شبکه های اجتماعی مانند پینترست برای جلب مخاطبان خاص استفاده کنید. 
  • کاربران : گنجاندن شبکه های اجتماعی در استراتژی بازاریابی به شما امکان می دهد ابتکارات بازاریابی خود را با رفتار کاربر هماهنگ کنید. به عنوان مثال ، 74٪ از مردم اکنون هنگام تصمیم گیری در خرید از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. ناگفته نماند ، 80٪ مردم از طریق شبکه های اجتماعی در مورد خرید خود مشاوره نیز می گیرند.
  • عملکرد : بازاریاب ها و صاحبان مشاغل به طور یکسان در مورد عملکرد بازاریابی و تبلیغات در شبکه های اجتماعی توافق دارند. از طریق social ، شرکت ها می توانند برند خود را بسازند و حتی محصولات خود را بفروشند. به عنوان مثال تقریباً 45٪ از بازاریابان تجارت به کار (B2B) از طریق فیس بوک مشتری کسب کرده اند.

با مزایای متعدد رسانه های اجتماعی ، لازم است که برای خود استراتژی بازاریابی در نظر بگیرید.

انواع شبکه های اجتماعی

فیسبوک

فیسبوک

با بیش از یک میلیارد کاربر روزانه ، فیسبوک یک شبکه عظیم رسانه های اجتماعی است. به همین علت آژانس هایی که خدمات مدیریت رسانه های اجتماعی را ارائه می دهند ، نه تنها با فیس بوک آشنایی دارند بلکه به دلیل تنوع مخاطبان ، آن را نیز توصیه می کنند.
فیس بوک امکان دسترسی به چندین جمعیت مختلف از بزرگسالان و جوانان گرفته تا مردان و زنان را فراهم می کند. بعلاوه ، بیش از 50 درصد بزرگسالان در ایالات متحده چندین بار در روز از فیس بوک استفاده می کنند که به شما امکان می دهد با مخاطبان مختلف خود ارتباط برقرار کنید.
به لحاظ مدیریت شبکه های اجتماعی ، فیس بوک برای ایجاد ارتباط با مشتریان فعلی و آینده مفید است. همچنین می تواند به ایجاد وفاداری به برند نیز کمک کند و فرد را به خرید های بعدی تشویق کند.

توییتر

توییتر نزدیک به 330 میلیون کاربر دارد و دسترسی تجاری شما به گروهی از کاربران که روزانه با مارک های تجاری درگیر می شوند را فراهم می کند. بسته به مخاطب مورد نظر ، این یک مزیت است. توییتر بیشتر بر روی اخبار تمرکز دارد و همچنین مکالمات دو طرفه میان کاربران (برند یا مصرف کننده) تاکید دارد. در صورتی که بخواهید مخاطب هدفمند بگیرید توییتر گزینه مناسبی است. کاربران توییتر فعال هستند و علاقه دارند که با کاربران دیگر ارتباط برقرار کنند. کاربران توییتر عموما رده سنی 18 تا 29 سال هستند.

اینستاگرام

اینستاگرام با بیش از یک میلیارد کاربر فعال در هر ماه ، در حال تبدیل شدن به استاندارد جدیدی برای خدمات مدیریت شبکه های اجتماعی است. تمرکز آن بر روی تصاویر و همچنین فیلم ها ، شرکت ها را ترغیب می کند تا روش های خلاقانه ای برای جذب مخاطبان خود ارائه دهند.
اینستاگرام مانند فیس بوک برای برقراری ارتباط با مصرف کنندگان و همچنین جلب نظر آنها مفید است. بسته به صنعت خود ، می توانید از اینستاگرام برای تولید آگهی های جدید استفاده کنید. به همین علت که مشاغلی مانند خرده فروشی ، سرگرمی و زیبایی اغلب از این پلتفرم استفاده می کنند.
از مزایای اینستاگرام این است که کاربران عاشق استفاده از این پلتفرم هستند. کاربران نه تنها پست های شما را ببینند بلکه با آنها تعامل داشته باشند. برای برخی از بازارها ، اینستاگرام یک بستر ضروری برای شبکه های اجتماعی است.

لینکدین

لینکدین به عنوان بزرگترین شبکه اجتماعی حرفه ای در جهان ، امکان دسترسی به بیش از 550 میلیون کاربر را فراهم کرده است. به همین علت این یک بستر ایده آل برای مشاغلی است که به دنبال جذب افراد متخصص هستند.
لینکدین یک بستر خوب در میان فارغ التحصیلان دانشگاه است ، به همین دلیل 50 درصد از فارغ التحصیلان مشخصات خود را در لینکدین ثبت می کنند. حتی بهتر ، 90 درصد از کاربران لینکدین نیز در فیس بوک هستند ، که اگر استراتژی شما روی هر دو سیستم عامل متمرکز باشد ، مفید خواهد بود.
مانند توییتر ، لینکدین نیز برای به اشتراک گذاشتن مطالب مرتبط با اخبار ، مانند اطلاعیه های شرکت یا اخبار مربوط به صنعت ، مفید است. همچنین می تواند در ایجاد روابط با سایر شرکت ها ، به علاوه ایجاد اعتبار شما از طریق بازاریابی محتوا ، کمک کند.

یوتیوب

یوتیوب یا YouTube بیش از یک میلیارد کاربر  دارد. با یوتیوب ، شرکت شما می تواند محتوای اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار دهد. چند مثال شامل فیلم های نحوه تهیه محصولات شما و همچنین فیلم های توضیح دهنده مربوط به صنعت یا خدمات شما می باشد. این موارد می تواند باعث افزایش آگاهی از نام تجاری کاربر و همچنین منجر به تبدیل آن به برند می شود.
از مزایای قابل توجه یوتیوب این است که بیش از سایر شبکه های اجتماعی – حتی فیس بوک – می تواند برای شرکت سودآور باشد ، خصوصاً اگر کالایی با قیمت بالا ارائه می دهید.

پینترست

پینترست یا Pinterest با بیش از 200 میلیون کاربر ، با تمرکز بصری قوی مانند تولید کنندگان کابینت ، فروشگاه های پوشاک و گل فروشی ها ، امکان برقراری ارتباط با افراد مخاطب خود را در اختیار شرکت ها قرار می دهد.
پینترست برای نمایش محصول شما به روش غیر تبلیغاتی بسیار عالی است. به عنوان مثال ، می توانید موارد استفاده و ویژگی کالاهای خود را نشان دهید. 

پینترست

مدیریت شبکه های اجتماعی شامل چه مواردی است؟

به دلیل تعریف گسترده ای از مدیریت شبکه های اجتماعی ، طبیعی است که تعجب کنیم که مدیریت رسانه های اجتماعی شامل چه مواردی است. شما می خواهید بدانید که باید تلاش خود را کجا متمرکز کنید و همچنین اینکه چقدر به رسانه های اجتماعی زمان نیاز دارید. به طور کلی ، مدیریت رسانه های اجتماعی بر موارد زیر متمرکز است:

  • بررسی استراتژی موجود در شبکه های اجتماعی 
  • تحقیق درباره مخاطب مورد نظر خود
  • ایجاد استراتژی برای شبکه های اجتماعی خود
  • طراحی پروفایل یا لوگو برای شبکه های اجتماعی 
  • ساعاتی را برای انتشار محتوای در شبکه های اجتماعی خود ایجاد نمایید
  • ایجاد محتوای شبکه های اجتماعی ویژه آن پلتفرم
  • پاسخ دادن به کاربران شبکه های اجتماعی 
  • نظارت بر عملکرد شبکه های اجتماعی 

چگونه می توان مدیریت شبکه های اجتماعی برای مشاغل آغاز کرد؟

بررسی استراتژی موجود در شبکه های اجتماعی خود

آیا در حال حاضر در شبکه های اجتماعی در حال بازاریابی و تبلیغ تجارت خود هستید؟ سپس ، می خواهید مدتی را برای بررسی استراتژی موجود خود اختصاص دهید. مراحل معمول در حسابرسی شبکه های اجتماعی عبارتند از:

بررسی اهداف خود در شبکه های اجتماعی

  • اطمینان از اینکه مارک مشابه شبکه تجاری شما در شبکه های اجتماعی 
  • اندازه گیری معیارهای شبکه های اجتماعی خود ، مانند دنبال کنندگان ، میزان تعامل و موارد دیگر
  • تجزیه و تحلیل معیارهای شبکه های اجتماعی مانند محتوا مناسب
  • شبکه های اجتماعی رقیب خود را مرور کنید

تحقیق درباره مخاطب مورد نظر خود

تحقیق درباره مخاطبان اصلی ترین قسمت مدیریت رسانه های اجتماعی است. اگر نمایندگی شما یا شرکت شما نمی داند مخاطبان شما چه کسانی هستند ، ایجاد یک استراتژی شبکه های اجتماعی را به چالش می کشد. مخاطبان خود را بشناسید و باید بدانید کجا آنها را به صورت آنلاین پیدا کنید.
اگر میخواهید سرمایه گذاری خود را در مدیریت رسانه های اجتماعی به حداکثر برسانید. با هدف قرار دادن مخاطبان خود در شبکه های اجتماعی مورد نظر خود ، می توانید بازدهی بیشتری بدست آورید.

انتخاب شبکه اجتماعی 

در مرحله بعدی این است که تصمیم بگیرید که از کدام شبکه های اجتماعی استفاده کنید. زمان یکی از با ارزش ترین منابع در مورد مدیریت رسانه های اجتماعی برای مشاغل است ، بنابراین مهم است که تلاش خود را روی شبکه هایی قرار دهید که بیشترین اهمیت را برای مخاطبان شما دارند.
در حالی که باید در بالاترین شبکه های رسانه های اجتماعی مانند Facebook ، Twitter و LinkedIn نمایه داشته باشید ، نباید زمان خود را به طور مساوی بین آنها تقسیم کنید. در عوض ، بسترهای رسانه اجتماعی را با توجه به میزان استفاده مخاطبان از آنها در اولویت قرار دهید.
اگر حسابرسی در شبکه های اجتماعی انجام دادید ، می توانید به نرخ تعامل خود نیز مراجعه کنید تا ببینید کدام شبکه ها بهترین عملکرد را دارند. فعالیت رقیب را نیز بررسی کنید.
اگر از خدمات مدیریت شبکه های اجتماعی استفاده می کنید ، نگران نباشید. مدیر حساب شما توصیه های پلتفرم را براساس تحقیقاتی که درباره صنعت ، مخاطبان و اهداف شما انجام می دهد ، ارائه می دهد.

ایجاد استراتژی رسانه های اجتماعی خود

قبل از اینکه مدیر حساب شما (یا تیم داخلی شما) بتواند کمپین رسانه های اجتماعی شما را راه اندازی کند ، آنها باید استراتژی شما را توسعه دهند.

اهداف شما : تجارت شما می خواهد با شبکه های اجتماعی به چه نتیجه ای برسد؟ آیا می خواهید آگاهی از نام تجاری بیشتری را در بین مصرف کنندگان ایجاد کنید یا وفاداری به برند را در بین مشتریان ایجاد کنید؟ آیا هدف دیگری وجود دارد که بخواهید به آن برسید؟
صنعت شما : مخاطبان صنعت شما چه می خواهند بدانند؟ آیا محتوایی وجود دارد که شرکت شما بتواند مانند پست های وبلاگ یا راهنماهایی که می توانید در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید ، پر کند؟ 
نام تجاری شما : صدای برند شما چیست؟ آیا هنگام تعامل با مشتری در یک انجمن عمومی ، مجموعه ای از استانداردها یا فرایندها را دارید؟ یا ، مارک تجاری شما چه تاثیری بر رنگ ها و رسانه هایی دارد که استفاده می کنید؟

طراحی پروفایل های شبکه های اجتماعی خود

بهتر است حساب های شبکه های اجتماعی شما با نام تجاری شما یکی باشد. از خدمات مدیریت شبکه های اجتماعی می توان به طراحی رسانه های اجتماعی اشاره کرد. این سرویس بر ایجاد تصاویر حرفه ای متمرکز است که نام تجاری شما را به تصویر می کشد و اولین تأثیر را در کاربران ایجاد می کند. در بیشتر موارد ، طراحی شبکه های اجتماعی بر روی تصاویر ثابت حساب شما مانند موارد زیر تمرکز می کند:

  • عنوان و پس زمینه توییتر شما
  • سرصفحه ، نماد و عکس نمایه فیس بوک شما
  • عکس پروفایل اینستاگرام شما

توسعه تبلیغات خود در شبکه های اجتماعی

بسته به اهداف و برنامه خدمات تجاری شما ، مدیر رسانه های اجتماعی شما یک استراتژی تبلیغاتی برای شرکت شما ایجاد می کند. اگر می خواهید کاربران بیشتری کسب کنید و همچنین مشارکت کاربران بیشتر شود، تبلیغات در شبکه های اجتماعی ضروری است.
بسترهای نرم افزاری ، از اسنپ چت گرفته تا فیس بوک ، از نظر برخورد با تبلیغات متفاوت هستند. آنها انواع تبلیغات مختلف و همچنین اهداف مختلفی دارند. برخی دیگر از ویژگی های تبلیغات که مدیر شبکه های اجتماعی شما به آنها نگاه می کند عبارتند از:

  • کاربران 
  • رسانه ها
  • محتوا
  • دکمه فراخوان یا اقدام به عمل یا (CTA)
  • هزینه هر کلیک (CPC)

اینها همه عوامل مهمی است که در موفقیت تبلیغات شما تأثیرگذار است. ممکن است شما یک تبلیغ با CTA جذاب ایجاد کنید ، اما اگر آن را مخاطب اشتباه قرار دهید ، نتایج مورد انتظار را نمی بینید.

ساعاتی را برای انتشار محتوای در شبکه های اجتماعی خود ایجاد نمایید

در برخی از شبکه های اجتماعی ساعت انتشار یک محتوا نیز بسیار اهمیت دارد. باید بررسی کنید که مخاطب هدف شما در چه زمانی شبکه اجتماعی خود را بررسی می کند. 

ایجاد محتوای مخصوص پلتفرم

ایجاد محتوای مناسب برای شبکه های اجتماعی نیز بسیار اهمیت دارد. یک مدیر شبکه اجتماعی باید بر همه جنبه های ایجاد محتوا ، از موضوع تا نوشتن و انتخاب آن برای شبکه اجتماعی نیز نظارت داشته باشند.

پاسخ دادن به کاربران شبکه های اجتماعی 

برای بسیاری از مشاغل ، این سرویس بسیار ارزشمند است زیرا تأثیر مستقیمی بر آگاهی از برند و وفاداری به برند دارد. تعامل با کاربران تاثیر مثبتی بر روی نام تجاری و شرکت شما خواهد داشت و منجر میشود که کاربران به شما وفادار باشند. 

نظارت بر عملکرد شبکه های اجتماعی شما

بخش مهمی از مدیریت رسانه های اجتماعی نظارت بر عملکرد شبکه های اجتماعی می باشد. 


برچسب ها:

    نظرات


    0 دیدگاه