مدیریت شبکه های اجتماعی چگونه است؟ چه کارهایی باید انجام شود؟
اهمیتی ندارد که به چه منظور میخواهید از شبکههای اجتماعی استفاده کنید، درک مدیریت شبکههای اجتماعی ضروری است. در این بخش مدیریت شبکههای اجتماعی را بررسی میکنیم و در نهایت به شما خواهیم گفت که چگونه میتوانید از آن در جهت پیشرفت کسبوکار خود استفاده کنید.
مدیریت شبکه های اجتماعی چیست؟
مدیریت شبکههای اجتماعی فرآیندی است برای ایجاد، انتشار و تجزیه و تحلیل محتوایی که در رسانههای اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام و توییتر آن را منتشر میکنید.
مدیر شبکههای اجتماعی کیست؟
یک مدیر شبکههای اجتماعی به عنوان مشاور، کارمند داخلی یا اعضای تیم در یک آژانس رسانههای اجتماعی کار میکند، یک متخصص ماهر در بازاریابی، تبلیغات و مدیریت شبکههای اجتماعی است. آنها به رشد اهداف و درآمد شما از شبکههای اجتماعی کمک میکنند.
چرا باید مدیریت شبکه های اجتماعی را یاد بگیرید ؟
مدیریت رسانههای اجتماعی مزایای مختلفی از جمله:
- هزینه: صرف نظر از بودجه بازاریابی شما، شبکههای اجتماعی مقرون به صرفه است. عضویت در شبکههای رسانههای اجتماعی، ارسال محتوا ، پاسخ به نظرات کاربران و سایر موارد رایگان است.
- دسترسی: شبکههای رسانههای اجتماعی، از فیسبوک تا لینکدین، میتوانند شما را با کاربران در سراسر جهان متصل کنند. همچنین میتوانید از سیستم عاملهای شبکههای اجتماعی مانند پینترست برای جلب مخاطبان خاص استفاده کنید.
- کاربران: گنجاندن شبکههای اجتماعی در استراتژی بازاریابی به شما امکان میدهد ابتکارات بازاریابی خود را با رفتار کاربر هماهنگ کنید. به عنوان مثال ، 74٪ از مردم اکنون هنگام تصمیمگیری در خرید از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. ناگفته نماند، 80٪ مردم از طریق شبکههای اجتماعی در مورد خرید خود مشاوره نیز میگیرند.
- عملکرد: بازاریابها و صاحبان مشاغل به طور یکسان در مورد عملکرد بازاریابی و تبلیغات در شبکههای اجتماعی توافق دارند. از طریق social ، شرکتها میتوانند برند خود را بسازند و حتی محصولات خود را بفروشند. به عنوان مثال تقریباً 45٪ از بازاریابان تجارت به کار (B2B) از طریق فیس بوک مشتری کسب کردهاند.
با مزایای متعدد رسانههای اجتماعی، لازم است که برای خود استراتژی بازاریابی در نظر بگیرید.
انواع شبکههای اجتماعی
- فیسبوک
- توییتر
- اینستاگرام
- لینکدین
- یوتیوب
- پینترست
فیسبوک
با بیشاز یک میلیارد کاربر روزانه، فیسبوک یک شبکه عظیم رسانههای اجتماعی است. به همین علت آژانسهایی که خدمات مدیریت رسانههای اجتماعی را ارائه میدهند، نه تنها با فیسبوک آشنایی دارند بلکه به دلیل تنوع مخاطبان، آن را نیز توصیه میکنند.
فیسبوک امکان دسترسی به چندین جمعیت مختلف از بزرگسالان و جوانان گرفته تا مردان و زنان را فراهم میکند. بعلاوه، بیش از 50 درصد بزرگسالان در ایالات متحده چندین بار در روز از فیسبوک استفاده میکنند که به شما امکان میدهد با مخاطبان مختلف خود ارتباط برقرار کنید.
به لحاظ مدیریت شبکههای اجتماعی، فیسبوک برای ایجاد ارتباط با مشتریان فعلی و آینده مفید است. همچنین میتواند به ایجاد وفاداری به برند نیز کمک کند و فرد را به خریدهای بعدی تشویق کند.
توییتر
توییتر نزدیک به 330 میلیون کاربر دارد و دسترسی تجاری شما به گروهی از کاربران که روزانه با مارکهای تجاری درگیر میشوند را فراهم میکند. بسته به مخاطب مورد نظر، این یک مزیت است. توییتر بیشتر بر روی اخبار تمرکز دارد و همچنین مکالمات دو طرفه میان کاربران (برند یا مصرف کننده) تاکید دارد. در صورتی که بخواهید مخاطب هدفمند بگیرید توییتر گزینه مناسبی است. کاربران توییتر فعال هستند و علاقه دارند که با کاربران دیگر ارتباط برقرار کنند. کاربران توییتر عموما رده سنی 18 تا 29 سال هستند.
اینستاگرام
اینستاگرام با بیش از یک میلیارد کاربر فعال در هر ماه، در حال تبدیل شدن به استاندارد جدیدی برای خدمات مدیریت شبکههای اجتماعی است. تمرکز آن بر روی تصاویر و همچنین فیلمها، شرکتها را ترغیب میکند تا روشهای خلاقانه ای برای جذب مخاطبان خود ارائه دهند.
اینستاگرام مانند فیسبوک برای برقراری ارتباط با مصرف کنندگان و همچنین جلب نظر آنها مفید است. بسته به صنعت خود، میتوانید از اینستاگرام برای تولید آگهیهای جدید استفاده کنید. به همین علت که مشاغلی مانند خردهفروشی، سرگرمی و زیبایی اغلب از این پلتفرم استفاده میکنند.
از مزایای اینستاگرام این است که کاربران عاشق استفاده از این پلتفرم هستند. کاربران نه تنها پستهای شما را ببینند بلکه با آنها تعامل داشته باشند. برای برخی از بازارها، اینستاگرام یک بستر ضروری برای شبکههای اجتماعی است.
لینکدین
لینکدین به عنوان بزرگترین شبکه اجتماعی حرفهای در جهان، امکان دسترسی به بیش از 550 میلیون کاربر را فراهم کرده است. به همین علت این یک بستر ایدهآل برای مشاغلی است که به دنبال جذب افراد متخصص هستند.
لینکدین یک بستر خوب در میان فارغالتحصیلان دانشگاه است، به همین دلیل 50 درصد از فارغالتحصیلان مشخصات خود را در لینکدین ثبت میکنند. حتی بهتر، 90 درصد از کاربران لینکدین نیز در فیسبوک هستند، که اگر استراتژی شما روی هر دو سیستم عامل متمرکز باشد، مفید خواهد بود.
مانند توییتر، لینکدین نیز برای به اشتراک گذاشتن مطالب مرتبط با اخبار ، مانند اطلاعیههای شرکت یا اخبار مربوط به صنعت، مفید است. همچنین میتواند در ایجاد روابط با سایر شرکتها، به علاوه ایجاد اعتبار شما از طریق بازاریابی محتوا، کمک کند.
یوتیوب
یوتیوب یا YouTube بیش از یک میلیارد کاربر دارد. با یوتیوب، شرکت شما میتواند محتوای اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار دهد. چند مثال شامل فیلمهای نحوه تهیه محصولات شما و همچنین فیلمهای توضیح دهنده مربوط به صنعت یا خدمات شما میباشد. این موارد میتواند باعث افزایش آگاهی از نام تجاری کاربر و همچنین منجر به تبدیل آن به برند شود.
از مزایای قابل توجه یوتیوب این است که بیش از سایر شبکههای اجتماعی- حتی فیسبوک-2میتواند برای شرکت سودآور باشد، خصوصاً اگر کالایی با قیمت بالا ارائه میدهید.
پینترست
پینترست یا Pinterest با بیش از 200 میلیون کاربر، با تمرکز بصری قوی مانند تولیدکنندگان کابینت، فروشگاههای پوشاک و گل فروشیها، امکان برقراری ارتباط با افراد مخاطب خود را در اختیار شرکتها قرار میدهد.
پینترست برای نمایش محصول شما به روش غیرتبلیغاتی بسیار عالی است. به عنوان مثال، میتوانید موارد استفاده و ویژگی کالاهای خود را نشان دهید.
مدیریت شبکه های اجتماعی شامل چه مواردی است؟
به دلیل تعریف گستردهای از مدیریت شبکههای اجتماعی، طبیعی است که تعجب کنیم که مدیریت رسانههای اجتماعی شامل چه مواردی است. شما میخواهید بدانید که باید تلاش خود را کجا متمرکز کنید و همچنین اینکه چقدر به رسانههای اجتماعی زمان نیاز دارید. بهطورکلی، مدیریت رسانههای اجتماعی بر موارد زیر متمرکز است:
- بررسی استراتژی موجود در شبکههای اجتماعی.
- تحقیق درباره مخاطب مورد نظر خود.
- ایجاد استراتژی برای شبکههای اجتماعی خود.
- طراحی پروفایل یا لوگو برای شبکههای اجتماعی.
- ساعاتی را برای انتشار محتوای در شبکههای اجتماعی خود ایجاد نمایید.
- ایجاد محتوای شبکههای اجتماعی ویژه آن پلتفرم.
- پاسخ دادن به کاربران شبکههای اجتماعی.
- نظارت بر عملکرد شبکههای اجتماعی.
چگونه میتوان مدیریت شبکههای اجتماعی برای مشاغل آغاز کرد؟
سوال اینجاست که چگونه میتوانیم شبکههای اجتماعی را مدیریت کنیم. در ادامه به بررسی این مساله خواهیم پرداخت:
بررسی استراتژی موجود در شبکههای اجتماعی خود
آیا در حال حاضر در شبکههای اجتماعی در حال بازاریابی و تبلیغ تجارت خود هستید؟ سپس، میخواهید مدتی را برای بررسی استراتژی موجود خود اختصاص دهید. مراحل معمول در حسابرسی شبکههای اجتماعی عبارتند از:
بررسی اهداف خود در شبکه های اجتماعی
- اطمینان از اینکه مارک مشابه شبکه تجاری شما در شبکههای اجتماعی
- اندازهگیری معیارهای شبکههای اجتماعی خود ، مانند دنبال کنندگان ، میزان تعامل و موارد دیگر
- تجزیه و تحلیل معیارهای شبکههای اجتماعی مانند محتوا مناسب
- شبکههای اجتماعی رقیب خود را مرور کنید
تحقیق درباره مخاطب مورد نظر خود
تحقیق درباره مخاطبان اصلیترین قسمت مدیریت رسانههای اجتماعی است. اگر نمایندگی شما یا شرکت شما نمیداند مخاطبان شما چه کسانی هستند، ایجاد یک استراتژی شبکههای اجتماعی را به چالش میکشد. مخاطبان خود را بشناسید و باید بدانید کجا آنها را به صورت آنلاین پیدا کنید.
اگر میخواهید سرمایهگذاری خود را در مدیریت رسانههای اجتماعی به حداکثر برسانید. با هدف قرار دادن مخاطبان خود در شبکههای اجتماعی مورد نظر خود، میتوانید بازدهی بیشتری بدست آورید.
انتخاب شبکه اجتماعی
در مرحله بعدی این است که تصمیم بگیرید که از کدام شبکههای اجتماعی استفاده کنید. زمان یکی از باارزشترین منابع در مورد مدیریت رسانههای اجتماعی برای مشاغل است، بنابراین مهم است که تلاش خود را روی شبکههایی قرار دهید که بیشترین اهمیت را برای مخاطبان شما دارند.
در حالی که باید در بالاترین شبکههای رسانههای اجتماعی مانند Facebook ،Twitter و LinkedIn نمایه داشته باشید، نباید زمان خود را به طور مساوی بین آنها تقسیم کنید. در عوض، بسترهای رسانه اجتماعی را با توجه به میزان استفاده مخاطبان از آنها در اولویت قرار دهید.
اگر حسابرسی در شبکههای اجتماعی انجام دادید، میتوانید به نرخ تعامل خود نیز مراجعه کنید تا ببینید کدام شبکهها بهترین عملکرد را دارند. فعالیت رقیب را نیز بررسی کنید.
اگر از خدمات مدیریت شبکههای اجتماعی استفاده میکنید، نگران نباشید. مدیر حساب شما توصیههای پلتفرم را براساس تحقیقاتی که درباره صنعت، مخاطبان و اهداف شما انجام میدهد، ارائه میدهد.
ایجاد استراتژی رسانههای اجتماعی خود
قبل از اینکه مدیر حساب شما (یا تیم داخلی شما) بتواند کمپین رسانههای اجتماعی شما را راه اندازی کند، آنها باید استراتژی شما را توسعه دهند.
اهداف شما : تجارت شما میخواهد با شبکههای اجتماعی به چه نتیجهای برسد؟ آیا میخواهید آگاهی از نام تجاری بیشتری را در بین مصرف کنندگان ایجاد کنید یا وفاداری به برند را در بین مشتریان ایجاد کنید؟ آیا هدف دیگری وجود دارد که بخواهید به آن برسید؟
صنعت شما : مخاطبان صنعت شما چه میخواهند بدانند؟ آیا محتوایی وجود دارد که شرکت شما بتواند مانند پستهای وبلاگ یا راهنماهایی که میتوانید در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید، پر کند؟
نام تجاری شما : صدای برند شما چیست؟ آیا هنگام تعامل با مشتری در یک انجمن عمومی، مجموعهای از استانداردها یا فرایندها را دارید؟ یا ، مارک تجاری شما چه تاثیری بر رنگها و رسانههایی دارد که استفاده میکنید؟
طراحی پروفایلهای شبکههای اجتماعی خود
بهتر است حسابهای شبکههای اجتماعی شما با نام تجاری شما یکی باشد. از خدمات مدیریت شبکههای اجتماعی میتوان به طراحی رسانههای اجتماعی اشاره کرد. این سرویس بر ایجاد تصاویر حرفهای متمرکز است که نام تجاری شما را به تصویر میکشد و اولین تأثیر را در کاربران ایجاد میکند. در بیشتر موارد، طراحی شبکههای اجتماعی بر روی تصاویر ثابت حساب شما مانند موارد زیر تمرکز میکند:
- عنوان و پس زمینه توییتر شما
- سرصفحه، نماد و عکس نمایه فیسبوک شما
- عکس پروفایل اینستاگرام شما
توسعه تبلیغات خود در شبکههای اجتماعی
بسته به اهداف و برنامه خدمات تجاری شما، مدیر رسانههای اجتماعی شما یک استراتژی تبلیغاتی برای شرکت شما ایجاد میکند. اگر میخواهید کاربران بیشتری کسب کنید و همچنین مشارکت کاربران بیشتر شود، تبلیغات در شبکههای اجتماعی ضروری است.
بسترهای نرمافزاری، از اسنپ چت گرفته تا فیس بوک، از نظر برخورد با تبلیغات متفاوت هستند. آنها انواع تبلیغات مختلف و همچنین اهداف مختلفی دارند. برخی دیگر از ویژگیهای تبلیغات که مدیر شبکههای اجتماعی شما به آنها نگاه میکند عبارتند از:
- کاربران
- رسانهها
- محتوا
- دکمه فراخوان یا اقدام به عمل یا (CTA)
- هزینه هر کلیک (CPC)
اینها همه عوامل مهمی است که در موفقیت تبلیغات شما تأثیرگذار است. ممکن است شما یک تبلیغ با CTA جذاب ایجاد کنید، اما اگر آن را مخاطب اشتباه قرار دهید، نتایج مورد انتظار را نمیبینید.
انتشار محتوای ویدئویی
محتواهای ویدئویی میتواند به سادگی نظر کاربران را به خود جلب کند. برای تولید محتوای ویدئویی نیز نیاز به برنامهریزی درست و مناسب دارید.
مدیریت شبکههای مجازی از طریق ایجاد یک نام تجاری مشخص
انتخاب و طراحی یک نام مناسب برای فعالیت در حوزهها و بخشهای بیشتری وجود دارد که با انتخاب یک نام مناسب میتوان بر روی جذابیت شبکه اضافه کرد و تعداد کاربران را افزایش داد. ثبت نام تجاری شرکت باعث میشود که کاربران و طرفداران شما بتوانند، شما را به آسانی پیدا کنند و با شما ارتباط برقرار کنند. جستجو از طریق وب باعث توانایی دریافت اطلاعات بسیار سریع توسط مشتریان میشود.
ساعاتی را برای انتشار محتوای در شبکههای اجتماعی خود ایجاد نمایید!
در برخی از شبکههای اجتماعی ساعت انتشار یک محتوا نیز بسیار اهمیت دارد. باید بررسی کنید که مخاطب هدف شما در چه زمانی شبکه اجتماعی خود را بررسی میکند.
مدیریت موثر شبکههای مجازی
کسب و کار و مشاغل در شبکههای اجتماعی در حال فعالیت هستند میتوانند کاربران آنلاین بسیاری را به خود جذب کنند. افرادی که صفحه شخصی شرکت را دنبال میکنند طبعا به شرکت وفادارترند. مدیر یک شبکه باید یکسری اقدامات زیر را انجام دهد:
- مدیریت بر روی تمامی شبکههای اجتماعی سازمان
- با استفاده از ابزارهای تحلیلی نظارت کامل بر روی شبکههای اجتماعی داشته باشد.
- فعالیتهای نسبتا زیاد در شبکههای پرطرفدار مانند اینستاگرام،فیسبوک و غیره داشته باشد.
- پاسخ به سوالات کاربران و مشتریان در صفحه سایت طبق سیاستهای کاری کسب و کار.
- ایجاد طوفان افکار در راستای ایجاد ایدههای بسیار.
ایجاد محتوای مخصوص پلتفرم
بدون محتوا شبکههای اجتماعی نیز معنایی ندارند. ایجاد محتوای مناسب برای شبکههای اجتماعی نیز بسیار اهمیت دارد. یک مدیر شبکه اجتماعی باید بر همه جنبههای ایجاد محتوا، از موضوع تا نوشتن و انتخاب آن برای شبکه اجتماعی نیز نظارت داشته باشند. تولید محتوا برای شبکههای اجتماعی بسیار اهمیت دارد، زیرا این دو از یکدیگر جداشدنی نیستند. نکاتی که باید در تولید محتوا رعایت کنید جذابیت و خاص بودن محتوا است. در کنار جذابیت، باید به خلاقیت نیز اهمیت داد. نکتهای که در اینجا بسیار اهمیت دارد این است که باید بر روی محتوا تمرکز و برای آن برنامهریزی کنید!
پاسخ دادن به کاربران شبکه های اجتماعی
برای بسیاری از مشاغل، این سرویس بسیار ارزشمند است زیرا تأثیر مستقیمی بر آگاهی از برند و وفاداری به برند دارد. تعامل با کاربران تاثیر مثبتی بر روی نام تجاری و شرکت شما خواهد داشت و منجر میشود که کاربران به شما وفادار باشند.
نظارت بر عملکرد شبکه های اجتماعی شما
بخش مهمی از مدیریت رسانههای اجتماعی نظارت بر عملکرد شبکههای اجتماعی میباشد.
مدیریت شبکه های مجازی از طریق بهینه سازی موتور جستجو(SEO)
سئو میتواند به ایجاد ارتباط و مشاهده وب سایت برای رسیدن به رتبهبندی کمک کند. سئو سایت یکی از فعالیتهایی است که سئوکار آن را انجام میدهد. فرآیند سئو سایت ممکن است ماهها زمان ببرد تا فرد را به نتیجه مطلوب برساند. سئو کردن یک سری مزایا دارد که این مزایا از قبیل:
- افزایش بازدید از سایت
- برندینگ برای سایت
- بهترین ابزار برای تبلیغات
- باعث رتبهبندی بهتر و بالاتر سایت شما میشود.
- افزایش فروش محصولات سایت و غیره
مدیریت شبکه های مجازی از طریق سنجش میزان موفقیت کمپینها
برای اجرای یک کمپین سه مرحله را باید بگذرانید:
تعیین اهداف بازاریابی
ابتدا باید اهداف کلی بازاریابی را مشخص نمایید. برخی از این اهداف شامل آگاهی نسبت به برند، تعریف دوباره جایگاه برند و دسترسی و رسیدن به مخاطبان جدید و غیره میباشد.
شناسایی و شناخت مخاطبان هدف
قبل از هر چیز شناختن و شناسایی هدف یک برند بسیار اهمیت دارد، که بتوانند پیام را به دست مخاطبان و مشتریان برسانند و پیامهایی که به دستشان میرسد بر روی تصمیمگیری تاثیر میگذارد.
ارزیابی و اندازهگیری موفقیت کمپین
شیوههای مختلفی برای اندازه گیری نتایج کمپین وجود دارد، مانند میزان فروشی که انجام میشود، بازگشت سرمایه و غیره میباشد.
نظرات
0 دیدگاه