طراحی سایت فروشگاهی | طراحی و پیاده سازی و راه اندازی فروشگاه اینترنتی

سمانه پرهیزکار

امروزه طراحی سایت فروشگاهی و استفاده از آن در فضای کاملا رقابتی بازار، می تواند سود بسیاری در فروش کسب و کارهای فیزیکی ایجاد کند. زیرا محصولات بسیاری در بازار وجود دارد که نمی توان تمامی آنها را در فروشگاه فیزیکی خود به مشتری عرضه کرده و یا در زمینه های مختلف به مشتری خدمات ارائه نمایید.
از این رو با استفاده از یک سایت فروشگاهی می توانید بدون محدودیت و با کمترین هزینه، محصولات و خدمات مختلفی را به فروش رسانده و از سراسر نقاط دنیا مشتری داشته باشید. البته در نگاه اول ممکن است راه اندازی سایت فروشگاهی ساده و کسب درآمد بالا از آن ممکن باشد. اما نکات و فاکتورهای بسیاری در راه اندازی و طراحی سایت فروشگاهی وجود دارد که می تواند کار را کمی سخت تر کند. شما می توانید با رعایت این موارد به راحتی فروشگاه اینترنتی خود را به بهترین شکل ممکن راه اندازی کرده و به سود بالایی دست پیدا نمایید.

در این مقاله از گروه آدم برفی بخشی از ویژگی ها و فاکتور های مهمی که یک فروشگاه اینترنتی باید داشته باشد، مورد بررسی قرار می گیرد.فاکتور ها  و موارد زیادی وجود دارند که در رونق یک کسب و کار اینترنتی باید به آن ها توجه کرد.

اگر شما به دنبال راه اندازی یک سایت فروشگاهی هستید، می توانید در این زمینه از طریق شماره تماس زیر مستقیما با مشاوران و طراحان تیم آدم برفی در ارتباط باشید، همچنین می توانید با تکمیل فرم مشاوره پروژه ، خواسته های خود را با ما در میان بگذارید.

شماره تماس : 09361911468

طراحی سایت فروشگاهی

توجه به کیفیت و ارزش محتوا

زمانی که شروع به راه اندازی سایت میکنید، در اولین قدم باید به تولید محتوا با کیفیت و با ارزش توجه کرده و دقت بسیاری در این کار به خرج دهید. همانطور که میدانید، کاربران علاقه زیادی به وب‌سایت‌هایی دارند که دارای محتوای جامع و کامل است و در آن به نکات و جزئیات اشاره شده است. در سایت فروشگاهی نیز به همین صورت است. پس بهترین کار این است که در صفحه فروش محصول، ابتدا توضیحات اجمالی و بررسی تخصصی درباره محصول را درج کرده تا کاربر بتواند به خوبی با محصول آشنا شود.

استفاده از رابط کاربری و قالب جذاب و بروز

رابط کاربری و قالب با طراحی زیبا یکی از فاکتورهای مهم طراحی سایت فروشگاهی در جلب نظر کاربران در اولین بازدید از سایت شماست. همانطور که میدانید، رابط کاربری در واقع فضایی است که کاربر با استفاده از آن می تواند از سایت شما استفاده کرده و در آن به جستجوی محصولات و خدمات مورد نیاز خود بپردازد. قالب فروشگاهی نیز مجموعه ای از افکتها، تصاویر، امکانات، قابلیتها و پیکربندی هایی است که می توان به کمک آن طرح زیبایی برای نمایش به کاربر ایجاد کرد. مجموعه رابط کاربری و قالب زیبا می تواند تصویری جذاب را به کاربر ارائه دهد. البته استفاده از گرافیک زیبا و مدرن و توجه به رنگها نیز در این خصوص تاثیر گذار است.

استفاده از فونت و رنگ پس زمینه مناسب

فونت و رنگ پس زمینه المان ها و صفحات سایت یکی از فاکتورهای ساده اما مهم در طراحی سایت فروشگاهی است که باید از طرف طراح و برنامه نویس سایت با دقت بالایی انتخاب شود. زمانی که کاربر به سایت شما مراجعه می کند، اول از همه رنگ پس زمینه المان‌ها و صفحه سایت است که با آن مواجه می شود. بهترین رنگ برای استفاده در صفحات سایت، رنگ سفید است زیرا می تواند با رنگهای دیگر به راحتی هماهنگ شده و در توجه کاربر به رنگهای دیگر تاثیر منفی نگذارد. نوع فونت و سایز آن نیز تاثیر زیادی در باقی ماندن کاربر در صفحه مورد نظر و مطالعه محتوای درج شده در آن دارد. اگر نوع فونت یا ساز آن باعث اذیت شدن چشم کاربر شده و یا کاربر نتواند نوشته ها را به راحتی و به سرعت بخواند، این امر باعث خروج سریع کاربر از سایت شما می شود. در نتیجه بهتر در طراحی سایت فروشگاهی از فونت خوانا و سایز مناسب برای تیترها و متن اصلی استفاده نمایید تا علاوه بر راحتی در مطالعه، توجه کاربر به خواندن نوشته های ارزشمند شما جلب گردد.

نحوه نمایش و چینش محصولات سایت

دومین قدم برای داشتن یک سایت فروشگاهی خوب و کاربر پسند، توجه به نحوه چینش محصولات و نحوه نمایش آنها در صفحه اصلی و صفحات جستجو و معرفی است. برای طراحی سایت فروشگاهی با کیفیت باید بتوانید ویژگی هایی همچون دسته بندی های متنوع، مرتب سازی محصولات بر اساس اولویت های مختلف، گروه بندی محصولات و فیلترهای مورد نیاز در جستجو را در سایت خود پیاده سازی کرده تا کاربر بتواند به کمک آنها به سرعت به محصول مورد نظر خود دست یابد. قرار گیری جدید ترین محصولات در اول صفحه و امکان مشاهده پربازدید ترین محصولات در یک سایت فروشگاهی بسیار اهمیت دارد.

پست مطالب جدید و بروزرسانی پست های قدیمی

زمانی که مدیریت یک سایت را بر عهده دارید، برای بالا بردن رتبه خود در نتایج جستجو و همچنین جلب کاربران با استفاده از اطلاعات درست و دقیق، باید بتوانید به طور روزانه و منظم در سایت خود پست جدید ایجاد کنید. ارسال پست های جدید در طراحی سایت فروشگاهی می تواند فعال بودن سایت شما را به کاربران نشان داده و همچنین نظر آنها را به محصولات جدید جلب کند. علاوه بر این، بروزرسانی پست های قدیمی از جمله قیمت‌ها، توضیحات، ویژگی‌ها و…  می تواند اطلاعات دقیق تری به کاربران ارائه کرده و در سئو سایت شما موثر باشد.

استفاده از تصاویر و ویدئوهای جذاب

تصاویر و ویدئوها نقش بسیار موثری در جلب نظر کاربران داشته و می توانند میزان فروش محصولات را بسیار بالا ببرند. زیرا تصاویر و ویدئوها می توانند اطلاعات بسیاری را در اختیار کاربران قرار داده و توضیحات دقیق تری در خصوص ویژگی های محصولات ارائه نمایند. همچنین از نظر روان شناسی نیز می توان به کمک آنها کاربران را ترغیب به خرید کرد.

استفاده از قابلیتهای سبد خرید، جستجوی محصول و عضویت

زمانی که شروع به طراحی سایت فروشگاهی می کنید باید قابلیت‌هایی نظیر پنل عضویت و پروفایل شخصی، سبد خرید و لیست محصولات منتخب و امکان جستجو در میان محصولات با توجه به کلمه کلیدی یا دسته بندی، برای کاربران در نظر گرفته شود. این قابلیت ها در سایت فروشگاهی می توانند به راحتی رضایت کاربران را برای شما به ارمغان آورده و فرایند خرید و سفارش محصول را برای آنها آسان تر نمایند. همچنین کاربران می توانند به کمک چنین امکاناتی، در هر زمان به لیست محصولات منتخب خود مراجعه کرده و نسبت به خرید آنها اقدام کند.

ویژگی طراحی سایت فروشگاهی

ایجاد قابلیت مقایسه محصولات با یکدیگر

یکی از قابلیت‌هایی که می تواند در انتخاب و خرید بیشتر محصولات به کاربران کمک کند، وجود قابلیت مقایسه ویژگی ها و امکانات دو یا چند محصول با یکدیگر است. این قابلیت می توان دید روشن تری از تفاوت‌ها و تشابهات میان محصولات مورد نظر را به کاربران داده و سرعت انتخاب و خرید را افزایش دهد. زیرا شک و تردیدهای کاربر در هنگام خرید را برطرف کرده و باعث می شود تا انتخاب دقیق تری داشته باشد. علاوه بر این، با استفاده از این قابلیت در طراحی سایت فروشگاهی می توان رضایت کاربران را بیشتر به سایت خود جلب کرده و کاربران بیشتری به سایت وارد کنید.

امکان ثبت نظرات و امتیازدهی به محصولات

زمانی که کاربران به سایت شما مراجعه کرده و قصد خرید محصولی دارند، برای کسب اطمینان از کیفیت و ارزش خرید محصول مورد نظر، دوست دارند تا نظرات دیگر کاربران را مطالعه کرده و حتی خودشان نیز نظر شخصیشان را ثبت نمایند تا دیگر کاربران به آنها پاسخ داده و امتیاز دهند. همچنین با مشاهده و امتیاز دهی به محصولات، رضایت خود از محصول را بیان کنند. ثبت نظر و امتیاز دهی به محصولات و نظرات دیگر کاربران باعث افزایش تعامل کاربران در سایت شما شده اطمینان آنها به سایت شما را بالاتر خواهد برد. فراموش نکنید که اطمینان خاطر کاربران کلید اصلی فروش اینترنتی است.

تعیین جوایز ویژه، کد تخفیف و فایلهای رایگان برای محصولات

یکی از راه‌های تشویق کاربران برای خرید بیشتر و معرفی وبسایت شما به دیگران، تعیین کد تخفیف، جوایز ویژه، دانلود فایل رایگان به ازای خرید نوع یا مبلغ مشخصی از محصولات در طراحی سایت فروشگاهی است. همچین می توانید به صورت دوره ای مسابقات و قرعه کشی های روزانه انجام داده و یا تخفیف مدت دار برای برخی محصولات تعیین کنید. این موارد می تواند کاربران را به انجام خرید و پرداخت پول بیشتر ترغیب کرد. همچنین باعث می شود تا کاربران وبسایت شما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنند. در نتیجه تعداد کاربران و کلیک های سایت شما افزایش چشمگیری خواهد داشت.

ایجاد صفحه فرود و مزایای ویژه برای اعضا

عضویت در وبسایت های فروشگاهی یکی از راه‌هایی است که کاربران برای استفاده از امکان و امتیازات ویژه انجام می‌دهد. هدف از ایجاد صفحه فرود و مزایای ویژه در طراحی سایت فروشگاهی نیز، ارائه خدمات و قابلیتها به کاربران خاص و اعضای سایت است. از جمله این مزایا می توان به کدهای تخفیف ویژه، استفاده از قابلیتهای اختصاصی، مشاهده فروش‌های ویژه، دریافت خبرنامه و اطلاع از تخفیف ها زودتر از دیگران اشاره کرد.

ایجاد درگاه پرداخت آنلاین در سایت

 یک سایت فروشگاهی بدون درگاه پرداخت امن و پرسرعت، شبیه به مغازه ای است که نمی توان از آن خرید کرده و فقط می توان اجناس آن را نگاه کنید. درواقع استفاده از درگاه پرداخت آنلاین ایمن و مورد تایید نهاد های مربوطه نظیر پلیس فتا در طراحی سایت فروشگاهی می تواند اطمینان خاطر زیادی برای کاربر به همراه داشته باشد. بنابراین کاربر می توان با خیال راحت اطلاعات مربوط به کارت بانکی خود را در درگاه پرداخت وارد کرده و خرید خود را با رضایت خاطر انجام دهد. البته انواع مختلفی از درگاه ها برای پرداخت آنلاین وجود دارد. با استفاده از برخی از آنها می توان مبلغ محصول را به صورت اقساطی پرداخت کرده و یا از کد تخفیف در آن استفاده کرد. برخی دیگر نیز امکان پرداخت با استفاده از پول های بین‌المللی و یا دیجیتالی را برای شما فراهم می‌کنند.

تضمین بازگشت وجه در صورت عدم رضایت

همانطور که میدانید، هدف اصلی راه اندازی و طراحی سایت فروشگاهی، جلب رضایت مشتری و ارائه محصولات با کیفیت و مرغوب به آنهاست. به همین منظور می توان در ازای خرید محصولات، به مشتریان خود زمان تست و بررسی محصول اختصاص داده و ضمانت بازگشت وجه در ازای عدم رضایت از محصول را اعلام کنید. به طور مثال برخی محصولات را به مدت 24 ساعت ضمانت کرده و در صورت بروز هرگونه مشکل یا عدم رضایت، مبلغ پرداختی را به مشتری عودت دهید. این کار می تواند تاثیر بسزایی در اعتماد کاربران داشته و خلوص نیت شما را به آنها نشان داد.

طراحی فروشگاه اینترنتی اختصاصی

ارائه پشتیبانی 24 ساعته و همیشه در دسترس

ارائه پشتیبانی و خدمات پس از فروش به کاربران در ازای خرید محصول از شما، یکی از راه‌های تضمین شده در افزایش تعداد کاربران و میزان خرید آنها از سایت شماست. این کار باعث می شود تا اطمینان بیشتری در مشتری ایجاد کرده و به او تضمین دهید تا در صورت بروز هرگونه مشکل در خرید و استفاده از محصول می توانید خدمات لازم جهت پشتیبانی را به مشتری ارائه دهید. پاسخگویی به تماس های کاربران در 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته می تواند اولین قدم در پشتیبانی از مشتری باشد.

اخذ مجوزها در طراحی سایت فروشگاهی

اگر می‌خواهید یک سایت فروشگاهی حرفه ای و قابل اعتماد به کاربران ارائه دهید، بهترین راه اخذ مجوزها و تاییدیه های لازم نظیر نماد اعتماد الکترونیک، نماد ملی ثبت و…  است. این نماد ها زمانی به وبسایت فروشگاهی تعلق می‌گیرد که بتواند بر اساس اصول و قوانین وزارت صنعت، معدن و تجارت عمل کند. بنابراین یک وبسایت فروشگاهی دارای نمادها و مجوزهای لازم می تواند به راحتی اطمینان کاربران را به خود جلب کرده و محصولات خود را بفروش برساند.

افزایش سرعت لود سایت و بارگذاری اطلاعات

سرعت لود بالا و نمایش سریع و کامل اطلاعات به کاربران، یکی از فاکتورهای مهم و تاثیر گذار طراحی سایت فروشگاهی در برتری یک سایت نسبت به دیگری است. اگر بتوان وبسایت فروشگاهی را به گونه ای بهینه سازی و برنامه نویسی کرد که در بتواند در کوتاه ترین زمان ممکن بارگذاری شود، می توان با اطمینان بالا گفت که این وب‌سایت از فروش بالا و تعداد کاربران زیادی برخوردار است. زیرا سرعت بالا برای کاربران یک اولویت بوده و تاخیر در لود صفحات باعث کاهش چشمگیر تعداد بازدید های سایت در کوتاه ترین زمان خواهد شد. برای بالابردن سرعت سایت نیز می توان از روش هایی مثل فشرده سازی و کاهش حجم عکس و ویدئوها، استفاده از برنامه نویسی بجای نصب افزونه های زیاد، حذف خودکار کش سایت، استفاده از کدنویسی های بروز و رفع ارورها و خطاهای سایت اشاره کرد. بهترین زمان برای لد و بارگذاری سایت، بین 1 تا 3 ثانیه است و زمان بیشتر برای کاربران قابل پذیرش نیست.

طراحی سایت فروشگاهی ریسپانسیو

از مهمترین ویژگی های یک سایت فروشگاهی حرفه ای و با کیفیت، بهره مندی از قابلیت واکنش گرا یا ریسپانسیو است. این قابلیت به وبسایت ها توانایی تطبیق با نمایشگر دستگاه های گوناگون موبایل، تبلت، لپ تاپ، تلویزیون هوشمند و… را می‌دهد تا بتواند اطلاعات و آلمان های موجود نظیر تصاویر، آیکن ها و افکت های قالب سایت را متناسب با ابعاد نمایشگر تنظیم نماید.
بنابراین وبسایت شما می تواند به راحتی در تمامی دستگاه ها به نمایش درآمده و کاربر بتواند از تمامی امکانات وبسایت شما استفاده نماید.
این قابلیت برای وبسایت های فروشگاهی بسیار حیاتی است، زیرا بیشتر کاربران این وب‌سایت ها با استفاده از موبایل یا تبلت به وبسایت مراجعه کرده و خریدهای خود را انجام می‌دهند. نکته قابل توجه در طراحی سایت فروشگاهی این است که بسیار از رابط های کاربری از جمله وردپرس، جوملا، پرستاشاپ و…  به طور خودکار این قابلیت را به مدیران وب‌سایت‌ها ارائه می‌دهند اما برخی قالب های وبسایت برای استفاده از این قابلیت نیاز به کدنویسی دارند.

رعایت استانداردهای سئو و الگوریتم های موتور جستجو

همانطور که میدانید، رعایت استانداردهای سئو و پیروی از الگوریتم های موتورهای جستجو باعث بالا رفتن رتبه سایت شما در نتایج جستجو و افزایش سریع کاربران و مشتریان شما می شود. در نتیجه میزان فروش محصولات شما نیز افزایش خواهد یافت. البته استانداردسازی و بهینه سازی وبسایت فروشگاهی بر اساس قوانین سبو کمی دشوار و زمان‌بر است. اما نتایج و ثمرات بسیار زیادی به همراه دارد که مهمترین آنها درآمد بالا و کاربران زیاد است.

استفاده از شبکه های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ

امروزه شبکه های اجتماعی به یکی از راه‌های سریع و آسان برای تبلیغات و فروش محصولات وبسایت‌های فروشگاهی تبدیل شده اند و به راحتی می توان از طریق آنها کاربران و مخاطبان بسیاری را به وب‌سایت‌های فروشگاهی سرازیر کرد. علت این امر نیز توجه بسیار کاربران اینترنت به سهولت استفاده از شبکه های اجتماعی با استفاده از موبایل و تبلت است. همانطور که گفته شد، در طراحی سایت فروشگاهی قابلیت نمایش درست محتوای وبسایت در موبایل و تبلت بسیار ضرورت دارد. حال با استفاده از شبکه های اجتماعی می توان بسیار راحت تر این کار را انجام داد.
زیرا این نرم افزارها به طور کامل با موبایل و تبعیت هماهنگ بوده و بستری باز و آماده برای عرضه محصولات هستند. در نتیجه طراح سایت باید بتواند زمینه ارسال پست ها و محتوای درج شده در سایت را برای شبکه های اجتماعی بهینه کرده تا محصولات به طور مستقیم در شبکه های اجتماعی به نمایش درآیند. از جمله این شبکه ها می توان به اینستاگرام، فیسبوک و تلگرام اشاره کرد. تنها کافیست لینک صفحه محصولات به همراه عکس زیبا و جذاب را درون آن قرار دهید تا کاربر برای خرید و پرداخت به وبسایت شما وارد شود.
ایمیل مارکتینگ نیز به همین صورت عمل کرده و می توان برای هر کاربر ایمیل تبلیغاتی زیبا و جذاب ارسال کرد. تنها کافیست تا ابزار مناسب برای ارسال خودکار ایمیل در طراحی سایت فروشگاهی اعمال گردد تا ایمیل به راحتی برای تمامی اعضا و کاربران مورد نظر ارسال شود.


برچسب ها:

    نظرات


    0 دیدگاه
    instagram logo call button