ماه عسل گوگل چیست و چه معیارهایی دارد؟

دلارام کشاورز

راه‌اندازی سایت جدید همیشه با دردسرهای زیادی مواجه می‌شود و این موضوع فقط بخش فنی یا سئوی کار نیست. الگوریتم‌های موتور جستجوگر گوگل روی سایت‌های جدید به‌شدت نظارت می‌کند تا بتوانند بازار رقابتی سایت را به بهترین شکل آنالیز کنند. در این میان الگوریتم ماه عسل گوگل به وجود آمده است تا سایت‌های تازه‌وارد را آنالیز کند. در ادامه همراه ما باشید تا به طور دقیق به مفهوم و کارایی ماه عسل گوگل آشنا شویم.

ماه عسل گوگل

الگوریتم ماه عسل گوگل یک نظریه است که در رابطه با محتوای جدید ایجاد شده است. طبق ماه عسل گوگل، زمانی که محتوای جدید گذاشته می‌شود، گوگل محتوا را به بالای نتایج جستجوی گوگل می‌برد تا ببیند کاربران چقدر نسبت به آن محتوا تمایل دارند و به این صورت کیفیت محتوا را بررسی کند. در این حالت با بررسی نرخ کلیک CTR و بررسی نرخ خروج یا بانس ریت، متوجه می‌شود که کاربران چقدر محتوای شمارا دوست داشته‌اند. با بررسی این نرخ‌ها سایت شما رنک می‌گیرد و ممکن است گوگل ترافیک سایت را کاهش دهد. نکته پنهانی که در این موضوع وجود دارد، مقایسه سایت‌هاست.

در ابتدا فکر می‌کنیم که این کار برای بررسی کیفیت محتوای جدید ما ایجاد شده اما این تمام ماجرا نیست. گوگل با بالابردن رتبه محتوای جدید، سعی در مقایسه این محتوا با محتواهای مشترک در گوگل دارد تا بتواند ارزش هرکدام را دقیق‌تر شناسایی کند. به همین دلیل است که گاهی اوقات بعضی از پیج‌ها بعد از افت رتبه در زمان کوتاهی مجدداً افزایش رنک می‌گیرد.

نکته دیگری که باید بدانید این است که هیچ زمان مشخصی برای ماه عسل گوگل در نظر گرفته نشده است و ممکن است یک هفته تا چند ماه در وضعیت ماه عسل باقی بمانید.

ماه عسل گوگل

چرا با الگوریتم ماه عسل در نتایج گوگل رتبه اول را کسب می‌کنید؟

در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد:

با کلمه کلیدی جستجو ارتباط برقرار کنید

یکی از دلایلی که شما شروع به دریافت نتایج کرده‌اید این است که گوگل می‌خواهد لینک شما را به همان کلمه کلیدی جستجو بررسی کند. اگر از همان کلمه کلیدی در صفحات خود استفاده کرده باشید، کاربر ممکن است از سایت شما بازدید کند. گوگل به دنبال این است که نزدیک‌ترین و بهترین نتایج را به کاربران خود نشان دهد. به همین دلیل بهتر است محتوای مرتبط و باکیفیت تولید کنید.

 قرارگرفتن در معرض دید کاربر

دلیل دومی که باعث می‌شود در ابتدای نتایج باشید ممکن است این باشد که گوگل می‌خواهد سایت شما را در معرض دید کاربران تازه راه‌اندازی قرار دهد. Google Honeymoon می تواند گمراه کننده و غافلگیر کننده باشد، می تواند به رشد سایت شما در مدت کوتاهی کمک کند. در این فرصت داشتن محتوای مفید و باکیفیت و همچنین سئوی اصولی به سایت شما کمک خواهد کرد تا بعد از ماه عسل گوگل هم بتواند رتبه خود را در جایگاه خوبی حفظ کند و بالا بماند.

.عدم رقابت در کلمه کلیدی مورداستفاده

سومین دلیل احتمالی این است که ممکن است از کلمه کلیدی استفاده کرده باشید که در آن رقابتی وجود ندارد یا در مورد چیزی نوشته‌اید که در حال پیشرفت است و به‌زودی رقبای سرسخت به سراغ شما خواهند آمد. اگر چنین حالتی باشد باید گفته که احتمالاً به‌آرامی رتبه شما را کاهش پیدا می‌کند. به‌عنوان‌مثال شما اولین وب‌سایتی هستید که درمورد کرونا مطلب نوشته است و ممکن است سرچ یک کرونا باشید اما با همه‌گیری این خبر، بهترین و قوی‌ترین سایت‌ها درمورد آن محتوای زیادی را تولید کرده‌اند، با وجود چنین سایت‌هایی که قاعدتاً نرخ کلیک بسیار بالایی هم دارند، شما حتماً رتبه بالا را از دست خواهید داد.

معیارهای رتبه‌بندی گوگل

  1. نرخ کلیک (CTR)
  2. نرخ پرش یا بانس ریت
  3. عمر کاربر در سایت (زمان حضور در سایت)

فرمول محاسبه نرخ کلیک:

به تعداد کلیک‌های یک وب‌سایت تقسیم بر تعداد بازدید از صفحه در گوگل، CTR یا همان نرخ کلیک می‌گویند.

حفظ کاربر در سایت

زمانی که کاربر وارد سایت شما می‌شود تا زمانی که سایت شما از سیستم خارج نشود، زمان حضور شما در سایت محاسبه می‌شود. بااین‌حال، این زمان ممکن است طولانی‌تر یا طولانی‌تر در سایت باشد، به این معنی که صفحه‌ای که کاربر بازدید می‌کند محبوب است و این به معنای عقب افتادن است. 

نرخ پرش یا بانس ریت

بانس ریت حتی ممکن است مهم‌تر از دو معیار بالا باشد. بانس ریت به این معنی است که کاربر تنها از یک صفحه از وب‌سایت شما بازدید کرده و از آن خارج می‌شود و وارد صفحه دیگری از وب‌سایت شما نمی‌شود. هر چه میزان پرش کمتر باشد، بهتر است.

نکته: زمانی که در ماه عسل گوگل هستید، احتمال ورود کاربران به سایت شما بیشتر از آنچه که واقعاً هستند وجود دارد. زیرا همان‌طور که قبلاً گفته شد، شما در ابتدای ماه عسل گوگل هستید و باید کاربران را در بالای صفحه نتایج قرار دهید تا از سایت خود راضی بمانند و محتوای جذاب و جذابی را منتشر کنید. برای راضی نگه‌داشتن آنها مفید است.

ارتباط سندباکس گوگل والگوریتم ماه عسل گوگل

Sandbox چیست؟

Google Sandbox ایده ای است که جدیدترین محتوای منتشر شده در چند ماه اول انتشار، در موقعیت خود در جستجوی Google قرار می گیرد. همان‌طور که محتوا بالغ تر می‌شود، رتبه‌بندی ها افزایش می یابد و ترافیک نیز افزایش می یابد. به همین دلیل است که وب‌سایت‌های جدید، مهم نیست که چقدر محتوا منتشر می‌کنند، در چند ماه اول آنچنان مورد توجه قرار نمی‌گیرند. درک این نکته مهم است که Google sandbox به طور رسمی توسط گوگل به رسمیت شناخته نشده است و این اصطلاح توسط آنها ایجاد نشده است. در نهایت، پس از ماندن شما در الگوریتم ماه عسل، در الگوریتم دیگری به نام الگوریتم sandboxing قرار می گیرید.

آیا Google Sandbox هنوز وجود دارد؟

گوگل رسماً وجود افکت سندباکس را رد می‌کند، اگرچه بسیاری از سئو کاران عمیقاً باور دارند که هنوز وجود دارد. از دید ما و باتوجه‌به تجزیه تحلیل‌هایی که روی سایت‌ها انجام داده‌ایم و موارد مشابه زیادی که دیده‌ایم، سندباکس همچنان در سال 2021 وجود دارد و کار می‌کند حتی اگر گوگل به طور کامل منکر آن شود. چیزی که ما مشاهده کرده این است که بسیاری از محتوای وبلاگ‌ها، تا ماه سوم پس از انتشار کمترین بازدید را داشته و پس از آن تعداد زیادی بازدیدکننده دریافت کرده و افزایش رتبه می‌گیرد.

چرا گوگل سندباکس را راه‌اندازی کرده است؟

وبمسترها و متخصصین سئو تخمین می‌زنند که برای اویل 2004 این الگوریتم ارائه شده و هنوز هم ادامه دارد. علت اصلی راه‌اندازی سند باکس ایجاد یک فیلتر برای جلوگیری از رشد غیرطبیعی سایت‌ها است. سایت‌هایی که در ابتدای راه قرار دارند اما با حجم بالای بک‌لینک همراه‌اند. این حجم از بک‌لینک غیرطبیعی است و نشان از سئو کلاه‌سیاه دارد.

همچنین، برخی از سایت‌های اسپم کارهایی را انجام می‌دهند که در ابتدا با سیاست‌های گوگل مغایرت دارند و هدفشان کسب رتبه یک شبه و دور زدن قوانین گوگل است. برای جلوگیری از چنین سایت‌هایی، گوگل در ابتدا این سایت‌ها را رتبه‌بندی نمی‌کند تا فعالیت آنها را دقیق‌تر نظارت کند. .

چه نوع سایت‌هایی در سندباکس گوگل قرار دارند؟

باید گفت اصل کار در گوگل یک رقابت است. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که این روش برای سایت‌های نوپا طراحی شده که غلط هم نیست اما هدف دیگر آن شناسایی و بررسی رقبا در یک مفهوم مشخص است. به بیان ساده‌تر گوگل سند باکس روی کلمات کلیدی حساس است یعنی سایت‌هایی که می‌خواهند به‌سرعت در کلمات کلیدی رقیب به صدر گوگل برسند. همه سایت‌ها ممکن است مدتی را در  google sen boxبگذرانند، اما آنهایی که با موضوعات رقابتی شروع می‌کنند، احتمالاً زمان بیشتری را در آنجا می‌گذرانند.

 دقت کنید که شما می‌توانید با خرید یک وب‌سایت قدیمی و راه‌اندازی مجدد آن، از قرارگرفتن در sandbox جلوگیری کنید. همچنین می‌توانید به‌جای خرید یک دامنه جدید، یک دامنه قدیمی خریداری کنید و با استفاده از مدیریت زمان از سندباکس شدن آن جلوگیری کنید.

مدت‌زمان یک سایت در سندباکس چقدر است؟ 

به طور دقیق نمی‌توان گفت چه مقدار طور می‌کشد اما تا زمانی که گوگل بررسی‌های خود را تکمیل نکند یا رقابت چند سایت نزدیک باشد، این وضعیت ادامه خواهد داشت. بااین‌حال، مدت‌زمانی که طول می‌کشد تا یک سایت در sandbox باشد می‌تواند از یک تا شش ماه باشد اما معمولاً بین 3 تا 4 ماه است. سایت‌هایی با موضوعات غیررقابتی ممکن است تا یک ماه در این وضعیت باشند، اما سایر سایت‌های رقیب ممکن است تا شش ماه سندباکس شوند. به طور متوسط، این مدت برای اکثر سایت‌ها سه ماه است.                                                                                                                                                 

چگونه بفهمیم که سایت ما در Sandbox است؟

برای فهمیدن این موضوع باید به جزئیات سند باکس دقت کنید. همان‌طور که گفته شد، حساس‌ترین بخش در سند باکس کلمه کلیدی است. به همین جهت باید پرسش‌های زیر را مطرح کنید تا جواب را بیابید.

 آیا سایت شما پیج رنک و بک‌لینک قوی دارد؟ آیا در جستجوی زیر کلمه‌ها رتبه خوبی دارد؟ اما آیا در کلمات کلیدی جایی ندارد؟ اگر پاسخ شما مثبت است، احتمالاً سایت شما در sandbox است.

از کجا بفهمیم که سایت ما در سندباکس است نه پنالتی گوگل؟

کار سند باکس با کلمه کلیدی است. پس اگر در کلمه‌هایی که رقیب بالایی ندارند و محتوای رقابتی نیستند هم وضعیت مشابهی داشتی یعنی پنالتی شده‌اید.

تأثیر Google AdWords و Google AdSense برای جلوگیری از قرارگرفتن در sandbox

 باید گفته استفاده از این دو هیچ تأثیری بر حضور Google Sandbox ندارد.  همان‌طور که میدانید با این ویژگی های کسب درآمد گوگل، می‌توانید پول خود را برای تبلیغات گوگل خرج کنید و رتبه بگیرید، اما این کار به هیچ عنوان تاثیری در کوتاه شدن حضور سایت شما در Sandbox ندارد.

وقتی سایتی در سندباکس است چه‌کار باید بکنم؟

تنها راه‌حل خلاص شدن از سند باکس، زمان است. بسته به رقابت کلمات کلیدی سایت شما، این کار ممکن است از یک تا شش ماه طول بکشد. در این زمان کیفیت سایت خود را بالا ببرید تا بتوانید با خروج از سندباکس رشد قابل‌توجهی را تجربه کنید.

هنگامی که سایت شما در sandbox قرار گرفت، بهتر است محتوای جدید تولید کنید و بک‌لینک‌های قوی برای سایت ایجاد کنید. از ایجاد لینک‌هایی که به‌خودی‌خود مشکل‌ساز هستند خودداری کنید. لینک‌های خوب و محتوای باکیفیت هنگام خروج از سندباکس تأثیر خوبی در رتبه سایت خواهند داشت.

اگر در Sandbox هستید، محتوا تولید کنید و بک‌لینک بگیرید.

وقتی در sandbox هستید، بهترین زمان برای تولید محتوا است. سعی کنید با کلمات کلیدی جدی محتوا تولید کنید و سئو داخلی و سئو خارج از صفحه را از دست ندهید. اطمینان حاصل کنید که عنوان صفحه با کلمه کلیدی موردنظر شما یکسان باشد. یک نقشه سایت بسازید و از لینک‌های داخلی برای لینک دادن به یکدیگر استفاده کنید. همچنین، پارامترهای سئوی درون صفحه را در نظر بگیرید و پیوندهای خوبی متناسب با کلمات کلیدی خود دریافت کنید. زمانی که در سندباکس هستید وقت خود را تلف نکنید. انجام این کار در حین حذف فیلتر، شانس دریافت نتایج جستجوی بالا را از دست نمی‌دهد.

حضور در sandbox یکی از بهترین زمان‌ها برای دریافت بک لینک است. اهمیت بک لینک در سئو بسیار بالا است. قراردادن بک‌لینک روی هر فیلتر زمان می‌برد تا تأثیر آن لینک را احساس کنید. دو فیلتر به طور هم‌زمان کار می‌کنند و در وقت شما صرفه‌جویی می‌کنند. با حذف هر دو فیلتر تأثیر این دو را در کنار هم احساس خواهید کرد و شاهد تقویت بسیار زیادی خواهید بود. بک‌لینک با کلمات کلیدی قوی ایجاد کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. با افزودن محتوای باکیفیت و لینک‌هایی با انکر تکست‌های قوی، می‌توانید رتبه سایت را هنگام خروج افزایش دهید.

پس از خروج از سند باکس

با وجود خروج سایت شما از Sandbox،  باز هم امکان دارد سایت شما رتبه خوبی نداشته باشد. این بدان معناست که شما هنوز راه زیادی برای افزایش رتبه سایت خود با افزایش تولید محتوا و بک‌لینک دارید. خوشبختانه این مشکل با تلاش شما قابل حل است و همچنان می‌توانید روی صفحه اول گوگل حساب کنید.

این  موضوع که چقدر زودتر تر رنک بگیرید، بستگی به سختی کلمه کلیدی شما و بسیاری از پارامترهای دیگر دارد. اگر بتوانید محتوای بک‌لینک را از سایت‌هایی که شبیه به کسب و کار شما هستند دریافت کنید، سریعتر خواهد بود. با تولید محتوا در مورد کلمات کلیدی جدید، حضور خود را در صفحات جستجو افزایش دهید. البته، هر چه رقبای شما در این زمینه قوی تر باشند، رتبه گوگل سخت تر می‌شود.


برچسب ها:

    نظرات


    0 دیدگاه
    instagram logo call button