تفاوت تبلیغات با بازاریابی محتوا چیست؟

زهره درویشی

زمانی که یک محتوای با کیفیت در یک سایت به درستی برای موتورهای جستجو بهینه سازی نمایید، کاربران گوگل به سمت محتوای شما جذب شده و در صورتی که موضوعی که درباره آن صحبت کرده اید، مفید باشد توسط مخاطبان هدف شما انتشار خواهد یافت و شبیه به تبلیغات دهان به دهان محصول یا برند شما انتشار خواهد یافت. در صورتی که در این نوع از بازاریابی بتوانید موفق شوید هزینه ای که برای تبلیغات می‌دهید به مراتب کمتر از تبلیغات دیگر خواهد بود. علاوه بر هزینه، در زمان نیز صرفه جویی خواهید کرد، به این صورت که در بازه زمانی کوتاهتری توسط این روش به نتیجه خواهید رسید. 
نکته دیگری که وجود دارد این است که در تبلیغات(اس‌ام‌اس‌های تبلیغاتی و غیره)، ممکن است افرادی نسبت به اینکه شما توصیه می‌کنید محصول و برند شما را بخرند واکنش منفی نشان دهند. از طرفی افرادی که در از تبلیغاتی مانند بیلبوردها در سطح شهر و غیره استفاده می‌کنند حتما مخاطب هدف شما نیستند. 
در بازاریابی محتوا مشتری کاملا غیرتهاجمی با اطلاعاتی که در اختیار وی قرار می‌دهید برخورد خواهد کرد و ممکن است جذب برند یا محصول شما شوند. همچنین در شرایطی که فردی به دنبال پاسخ به پرسش خود کلمه کلیدی ای سرچ می‌کند مطمئنا مخاطب هدف شماست و احتمال بالایی وجود دارد که مخاطب هدف شما به مشتری بالقوه تبدیل شود. در ادامه تفاوت تبلیغات با بازاریابی محتوا را بیشتر بررسی خواهیم کرد. 

تفاوت تبلیغات با بازاریابی محتوا

تبلیغات چیست؟

تبلیغات در جهت تاثیر گذاشتن بر روی مخاطب، معرفی خدمات و محصولات، کالاها و غیره انجام می‌شود. تبلیغات به شیوه های متفاوتی انجام می‌شود این تبلیغات در فضاهایی مانند سایت‌ها، تبلیغات‌های اینترنتی، بیلبورد و بنرهای سطح شهری و غیره صورت می‌گیرد. امروزه نوع تبلیغات شکلی متفاوت به خود گرفته است، روش های تبلیغاتی به دو دسته سنتی و اینترنتی قابل تقسیم است. روش سنتی این تبلیغات شامل توزیع کارت، تراکت و بیلبوردها در سطح شهر؛ تبلیغات تلویزیونی از طریق صدا و سیما، برگزار کردن نمایشگاه، تبلیغ در روزنامه و غیره است. روش مدرن یا اینترنتی شامل تبلیغات در وب سایت هایی با بازدید بالا، تبلیغات در شبکه های اجتماعی محبوب مانند اینستاگرام، رپورتاژ و غیره می‌باشد. 

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا در دسته دیجیتال مارکتینگ قرار دارد. در این نوع از بازاریابی فردی که صاحب یک برند یا محصول است باید محتوای آموزشی، سرگرم کننده و در عین حال آگاهی دهنده بدهد که توجه مخاطبان را به خود جلب کند. این نوع از بازاریابی به طور مستقیم از افراد را به خرید محصول یا برند دعوت نخواهید کرد، بلکه به مخاطب هدف خود کمک می‌کنید که بهترین تصمیم را در جهت انتخاب محصول بگیرد. فرد صاحب برند یا محصول با این روش تبلیغات سعی در جذب و حفظ مشتری توسط تولید محتوا دارد. 
تفاوتی که بازاریابی با تبلیغات دارد این است که تبلیغات شاخه ای از بازاریابی است. 

بررسی تفاوت بازاریابی محتوا و تبلیغات

استراتژی: یکی از تفاوت هایی که بازاریابی محتوا با تبلیغات دارد این است که به جای برند بر روی درستی محتوا تمرکز دارد که می‌تواند پیوند عمیقی بین شما و مشتری ایجاد نماید. در این راستا براساس نیازی که مخاطب دارد محتوا تولید می‌شود. در صورتی که در تبلیغات تمرکز اصلی بر روی فروش محصول است که به مخاطبین به صورت مستقیم این پیام داده می‌شود که محصول من را خریداری نمایید. 

طول عمر: تبلیغات مدت زمان کمتری در دید مخاطب قرار می‌گیرد و به طبع طول عمر کمتری دارد. اما محتوا اینگونه نیست و طول عمر محتوا بسیار طولانی تر است. همچنین محتوا در سایت یا شبکه های اجتماعی موجود است و زمانی که مخاطب هدف جستجوی انجام دهد، محتوای شما نمایش داده خواهد شد. 

کاربرپسند بودن: در نوع تبلیغات سنتی ممکن است مخاطب واکنش منفی نسبت به تبلیغات ومحصول شما نشان دهد، که این مورد در بازاریابی محتوا وجود ندارد. 

هدف قرار گرفتن مخاطب هدف: زمانی که از محتوا برای جذب مخاطب استفاده می‌کنید در حقیقت مخاطب هدف خود را نشانه می گیرد و احتمال اینکه این مخاطب به مشتری بالقوه تبدیل شود بسیار بالاست. اما در تبلیغات سنتی شما عموم مردم را مخاطب قرار می‌دهید که تبدیل مخاطب به مشتری کمی دشوار است. 

تبلیغات یا بازاریابی

ریسک و خطرپذیری: بازاریابی محتوا ریسک کمتری دارد. زمانی که محتوایی که نوشته اید، بهینه سازی شده باشد، از نظر موتورهای جستجو ارزشمند خواهد بود. در نتیجه در نتایج اولیه موتورهای جستجو قرار خواهد گرفت و می‌تواند مخاطبان هدف زیادی را به خود جذب نماید. اما تبلیغات علاوه بر هزینه بر بودن، تضمینی نمی‌کند که مشتری شما جذب شود. 

موضوع: شما در بازاریابی محتوا یک مطلب مفیدی را در جهت اطلاع رسانی، کمک و رفع مشکل ارائه خواهید داد. اما در تبلیغات فرد برند خود را تبلیغ می‌کند. در این شرایط موضوع اصلی تبلیغات که در بنرها نمایش داده می‌شود برند، محصول و غیره است. 

انعطاف پذیر بودن: بازاریابی محتوا به این صورت است که شما قادر خواهید بود که برای مخاطبین جدید و قدیم خود محتوای کاربردی تولید و رضایت آنها را جلب نمایید که این ویژگی در تبلیغات وجود ندارد. 

فضای نشر: در بازاریابی محتوا بستر نشر وب سایت ها، شبکه های اجتماعی و غیره است، اما تبلیغات در بسترهای دیجیتال مثل وب سایت‌ها، شبکه های اجتماعی و غیره و بسترهای فیزیکی مانند بیلبوردها، فضاهای شهری و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

بازاریابی بدون تبلیغات معنی ندارد. همچنین بازاریابی بدون تبلیغات نیز می‌تواند دیده شود و وابستگی ای برای دیده شده ندارد. تبلیغات می‌تواند در مکان های مختلفی به نمایش گذاشته شود، این نوع از تبلیغات در بین مردن و افراد جامعه کمتر محبوبیت دارد. 

تبلیغات یا بازاریابی

می‌دانیم که تبلیغات بخشی از بازاریابی است. تبلیغات در بازاریابی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر بازاریابی را یک مجموعه بزرگ در نظر بگیرید این مجموعه دارای یک سری زیر مجموعه خواهد بود که به آن بازاریابی محتوا گفته می‌شود.این مجموعه شامل:

  • به کار گیری و خلق روش‌های مدرن و نو در کار خود
  • شناخت علایق مشتری و تسلط بر خواسته‌های او 
  • شناخت عوامل موثر در موفقیت و تقویت نقاط قدرت
  • شناسایی بازار هدف و مخاطبان هدف 
  • به دام انداختن مشتری هدف
  • تبلیغات برای بازاریابی با محتوا 
  • برگزیدن استراتژی و برنامه‌ای برای خود
  • حفظ مشتری و تبدیل آن به مشتری ثابت

جمع بندی

بسیاری از افراد بر این باورند که تفاوتی بین تبلیغات با بازاریابی محتوا وجود ندارد، در صورتی که این گونه نیست و این دو علاوه بر شباهت هایی که دارند تفاوت هایی نیز دارند. 


برچسب ها:

    نظرات


    0 دیدگاه
    instagram logo call button