بازاریابی محتوا چیست؟ استراتژی های قوی برای بازاریابی محتوا

مریم فیض اللهی

یکی از مهم‌ترین بازاریابی‌ها برای رونق کسب‌و‌کارها، بازاریابی محتوایی و داشتن محتوای قابل اعتماد و با کیفیت و مناسب مخاطب می‌باشد. در  این مقاله در کنار تعریف بازاریابی محتوایی با انواع محتواها و استراتژی‌های بازاریابی محتوا آشنا خواهید شد.

با مجموعه‌ی حرفه‌ای آدم برفی، محتوای سایت خود را ارزشمند کنید. جهت سفارش تولید محتوا می‌توانید با ما در تماس باشید. با این مقاله با ما همراه باشید. 

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا یک استراتژی بازاریابی است که با ایجاد و به اشتراک‌گذاری مقالات، فیلم‌ها، پادکست‌ها و سایر رسانه‌های مرتبط، برای جذب‌، تعامل و حفظ مخاطب استفاده می‌شود. این روش، نوعی تخصص در زمینه‌ی کاریتان ایجاد می‌کند، آگاهی از برند را ارتقا می‌دهد، در نتیجه چه سایت فروشگاهی چه سایت غیرفروشگاهی داشته باشید؛ نام شما همیشه در ذهن مخاطب خواهد بود. بازاریابی محتوا، توسعه و توزیع محتوای مفید در سایت‌ها، وبلاگ‌ها ، خبرنامه‌ها، مقالات سفید، پست‌های شبکه‌های اجتماعی‌، ویدیوها و موارد مشابه برای مشتریان فعلی و بالقوه است. وقتی این کار به درستی انجام شود، نشان‌دهنده این است که کسب‌و‌کار شما برای افرادی که مخاطب آنها هستند، ارزش قائل است. استفاده درست از بازاریابی محتوا باعث ایجاد و تقویت روابط با مشتریان احتمالی و موجود شما می‌شود.

مزایای بازاریابی محتوایی برای سئو چیست؟

برای بهبود سئو سایت بازاریابی محتوایی یکی از موارد کمک‌کننده است. هدف گوگل این است که مناسب‌ترین و باکیفیت‌ترین اطلاعات را در اختیار کاربران قرار دهد. سایت شما به علت کلمات کلیدی در محتوای نوشتاری رتبه کسب خواهید کرد. هر چه محتوا بیشتر باشد چگالی کلمات کلیدی آن نیز باید بیشتر باشد. علاوه بر محتوا یکی از عوامل مهم در بهبود سئو سایت مبحث لینک دهی است و زمانی که وب‌سایت‌های دیگر به سایت شما لینک می‌دهند از دید گوگل سایت شما منبع مناسبی است و همین امر سبب می‌شود که رتبه سایت شما را نیز بهبود ببخشد. گرفتن بک لینک مستلزم محتوای سرگرم کننده و مفید است، زیرا در این صورت است که مطلب به اشتراک گذاشته خواهد شد. در کنار موارد گفته شده نباید فراموش کنید که باید محتواهای قبلی خود را به روز رسانی کنید، این امر خود به تنهایی می‌تواند بر روی بهبود رتبه تاثیر بگذارد. 

استراتژی های قوی برای بازاریابی محتوا

گاهی بازاریابی محتوا مشکل‌ساز می‌شود. یک کمپین بازاریابی محتوای موفق باید قابل کنترل و پایدار باشد. برای داشتن یک محتوای موفق، باید از استراتژی‌های زیر برای بازاریابی محتوا استفاده کنید:

مخاطبان خود را شناسایی کنید: برای ایجاد محتوا برای یک خواننده خاص، باید ایده روشنی از اولویت‌ها، چالش‌ها و غیره آنها داشته باشید. باید ابتدا مخاطبان خود را بشناسید اینکه اغلب آنها در چه گروه سنی هستند، چه جنسیتی دارند، نیاز مخاطب چه می‌باشد و غیره را بدانید. سپس با توجه به آنها لحن محتوای خود و نوع محتوای خود را، متناسب با آنها برنامه‌ریزی کنید.

قالب‌های مناسب را تعیین کنید: اینکه اغلب محتوای شما را متن یا ویدیو یا عکس تشکیل دهد، قالب محتوا گفته می‌شود. این مورد به این بستگی دارد که سایت شما چه نوع محتوایی را قرار است ارائه بدهد و اغلب مخاطبان را، چه افرادی تشکیل می‌دهند.

ارزیابی محتوا انجام دهید: علاوه بر نویسنده باید یک تصحیح کننده استخدام کنید تا متن محتوای نوشته شده را، ویرایش و تصحیح کند. تاثیر محتوا به قدری زیاد است که برای داشتن کیفیت خوب در آن، باید بسیار تلاش کرد. پس تمام محتواهای سایت خود را در هر قالبی که می باشد قبل از انتشار، ارزیابی کنید.

یک برنامه پایدار انتخاب کنید: همانطور که در بالا گفتیم باید محتواهای خود را به روز نگه دارید. برای رسیدن به این هدف و داشتن یک محتوای باکیفیت و معتبر باید برای آن برنامه‌ریزی دقیق کرد. هنگامی که خوانندگان هدف و قالب‌ها را شناختید، براساس بودجه و منابع خود، برای تعداد واقعی عناصر محتوایی که می‌توانید ایجاد کنید، یک برنامه کوتاه مدت (3-6 ماهه) ایجاد کنید.  تهیه یک برنامه بازاریابی محتوا بسیار بلند پروازانه آسان است. پیگیری کنید که ایجاد هر قسمت از محتوای شما چقدر طول می‌کشد تا بتوانید این زمان را در برنامه خود قرار دهید.
در ضمن اینکه محتوای شما قرار است چگونه توزیع شود را باید به طور دقیق مشخص کنید. آیا تمام محتواهای شما فقط در سایت منتشر می‌شود؟ برای محتواهای شبکه‌های اجتماعی برنامه دارید؟ کدام یک محتواها در وبلاگ باید منتشر شوند؟ 

سئوی محتوا: یک عامل اصل در سئو داخلی داشتن محتوای باکیفیت و مورد نیاز مخاطب می‌باشد. حتی اگر سایت شما با سئوی خارجی و عوامل دیگر در رتبه‌های برتر صفحه‌ی گوگل ظاهر شود، برای آنکه مخاطب را در صفحه نگه دارد و به یک مخاطب باوفا تبدیل کند، نیاز می‌باشد که محتوای سایت، نیاز مخاطب را تامین کند. نکاتی هست که در سئوی محتوا باید رعایت بشود. در ابتدا باید کلمات کلیدی را شناسایی کنید.
کلمات کلیدی پایه و اساس تلاش شما در زمینه جستجوگرها هستند. این کلمات و اصطلاحات مهم ، اصطلاحاتی است که هر مخاطب در جستجوی یک شرکت ، محصول یا خدمات آن را در موتورهای جستجو ذکر می کند. وقتی کلمات کلیدی مناسب را در محتوای خود بگنجانید، بازدید بیشتری خواهید داشت. بهترین کلمات کلیدی عبارتند از:

  • زبان ساده: زبانی که مخاطب شما برای توصیف نیازهای خود استفاده می‌کند.
  • مرتبط: کلمات کلیدی متناسب با تخصص، محصولات و خدمات ارائه شده شما

 به دلیل اهمیتی که موتورهای جستجو به نسخه کپی دارند، نباید محتواهای شما از محتواهای دیگران کپی شده باشد. استفاده از کلمات کلیدی در کل محتوای شما حائز اهمیت است. از دستورالعمل‌های زیر استفاده کنید:

  1. روی 1 تا 2 کلمه کلیدی تمرکز کنید. آن ها را با آنالیز کلمات کلیدی سایت خود بدست آورید. بر روی آنها تمرکز کنید اما از “پر کردن کلمات کلیدی” در محتوای خود، خودداری کنید.
  2. از کلمات کلیدی در عنوان مقاله استفاده کنید. آنچه راجع به مقاله است را در عنوان، واضح و صریح و جذاب بیان کنید.
  3. راهی برای ترکیب طبیعی کلمات کلیدی خود در محتوای خود پیدا کنید.
  4. محتوای شما باید دقیقا مرتبط با عنوان و کلمات کلیدی، ارائه شود. لطفا از استفاده از محتواهای غیرمرتبط خودداری کنید. 
استراتژی های بازاریابی محتوا

ارائه محتوا از طریق رسانه های اجتماعی

پس از داشتن یک محتوای خوب و با کیفیت، وقت آن است که در مورد ارائه آن حرف بزنید. رسانه‌های اجتماعی از جملهFacebook ، LinkedIn ،YouTube ،Twitter ،Instagram و سایر موارد یک روش اثبات شده و آسان و رایگان برای تبلیغ محتوای شما است. می‌توانید این کار را از طریق 3 مرحله انجام دهید:

  • روی شبکه‌های اجتماعی با پتانسیل بالا تمرکز کنید: بهترین رسانه‌های اجتماعی برای شما رسانه‌هایی هستند که بیشتر مخاطبان شما در آن حضور داشته باشند. کانال‌های بزرگ و پرطرفدار و همچنین کانال‌های کوچکتر و متمرکز در صنعت را در نظر بگیرید؛ که شما را با چشم‌اندازهای خوبی ارتباط می‌دهد. از مخاطبان خود بپرسید که چه کانال‌هایی را ترجیح می‌دهند و براساس تنظیمات خود، لیستی قابل مدیریت تهیه می‌کنند.
  • محتوای خود را متناسب با شبکه‌ی اجتماعی مد‌نظر، تهیه کنید: هر کانال رسانه‌های اجتماعی دارای سطحی از حرفه‌ای بودن، نحوه‌ی ارتباط با مخاطب و سایر جزئیات است که مخصوص به خود است. قبل از نوشتن پست برای یک شبکه‌، مدتی را صرف یادگیری آن کنید تا با این جزئیات آشنا شوید. سپس‌، محتواهای خود را متناسب با آن ارائه دهید. 
  • روش خود را آزمایش و اصلاح کنید: تلاش برای برنده شدن در تبلیغات رسانه‌های اجتماعی، شامل آزمون و خطا است. پاسخ‌ها را از کانال‌های مختلف برای کمیت و کیفیت پیگیری کنید. باید تعامل مخاطب با خود را، افزایش دهید. 

بازاریابی محتوا قادر به بهبود خدمات مشتری است!

استراتژی محتوایی خوب یک منبع مناسب برای مشتریان محسوب می‌شود، این منبع باید شامل موارد زیر باشد: 

  • مطالب آموزشی: محتواها و مطالب آموزشی به خوانندگان کمک خواهد کرد که بیشترین اطلاعات را کسب کنند. 
  • پرسش‌های متداول در محتوا: در محتواها بهتر است که پرسش‌های متداول را نیز قرار دهید و زمانی که مشتری از شما سوال می‌کند شما می‌توانید محتوای مربوط را ارسال نمایید. اضافه بر پرسش متداول ترافیک ارگانیک بالا نیز افزایش خواهد یافت. 
  • بروزرسانی انجمن: اشتراک‌گذاری مطالب آموزشی یا اطلاع‌رسانی مشتریان می‌تواند حس یک انجمن یا اجتماع را القا نماید و برند شما را به نحوی اصیل تبلیغ نماید. 

بازاریابی محتوا چگونه کار می‌کند؟

کسب‌و‌کار شما می‌تواند از بازاریابی محتوا برای جذب مخاطب‌، ایجاد پرونده برای محصول یا خدمات شما برای ماندن مخاطب در صفحات سایت استفاده کند. برای استفاده موثر از آن‌، باید محتوای مناسب را در فاصله زمانی‌های به‌موقع، به‌روز‌رسانی کنید؛ و محتوایتان باید کامل باشد. در ادامه، بازاریابی محتوا برای سایت‌های فروشگاهی را مثال زده‌ایم. 

مرحله‌ی آگاهی: در اولین مرحله از فرآیند فروش، محتوای شما باید به مهم‌ترین نگرانی‌های مخاطبان شما متمرکز شود. نوشتن در مورد  چالش‌ها و سوالات آنها بهترین فرصت را برای تعامل با مشتریان فراهم می‌کند. محتوا در مرحله آگاهی باید آموزشی و نوعی راهنمایی  باشد. مثال‌ها:

  • یک رستوران درباره چگونگی برنامه‌ریزی منو برای یک جشن فارغ التحصیلی در بهار یک پست وبلاگ می‌نویسد.
  • یک شرکت تور دوچرخه‌سواری یک فیلم کوتاه با موضوع “3 راه برای انتخاب یک سفر مناسب با دوچرخه” ایجاد می‌کند.
  • یک شرکت معماری کتاب الکترونیکی به نام “سوالاتی را که باید قبل از استخدام معمار بپرسید” ایجاد می‌کند.

مرحله بررسی: در مرحله بررسی ، محتوا باید اطلاعات مفید را ارائه بدهد. باید به خواننده بیاموزد که در جستجوی چه ویژگی‌ها باشد و چگونه ویژگی‌های مختلف نیازهای آنها را برطرف می‌کند. البته، محتوای شما باید به سمت آنچه که کسب‌وکار شما ارائه می‌دهد، متمایل باشد. مثال:

  • یک شرکت سیستم تلفنی یک لیست چک با عنوان “8 راه برای بهبود خدمات مشتری تلفنی شما” ایجاد می‌کند که ویژگی‌هایی را بیان می‌کند که ارائه خدمات عالی به مشتری را، امکان پذیر می‌کند.

مرحله اختتامیه: بازاریابی محتوا هنگامی که هدف فروش محصول است، نقش مهمی را ایفا می‌کند. در این مرحله، می‌توانید بر روی فروش تمرکز کنید؛ چرا بهترین انتخاب هستید! مثال‌ها:

  • یک آژانس طراحی، ویدئوهای کوتاه ایجاد می‌کند که تنوع کار خود را در صنایع مختلف به نمایش می‌گذارد تا تخصص متنوع خود را نشان دهد.
  • یک جراح ارتودنسی بیماران را در مورد تجهیزات پیشرفته و درجه یک خدمات خود و مزایای آنها آگاه می‌کند.

سخن آخر

برای بازاریابی محتوایی کسب‌و‌کار‌ها، باید تجربه و تخصص کافی در این زمینه داشته باشید. اگر شما هم برای کسب‌و‌کار‌ خود و ارائه خدمات  یا فروش محصولات خود نیاز به تولید محتوا دارید، پیشنهاد می‌شود این کار را به یک تیم حرفه‌ای بسپارید.


برچسب ها:

    نظرات


    0 دیدگاه
    instagram logo call button