بازاریابی محتوا در شبکه های اجتماعی باید چگونه باشد؟

زهره درویشی

مردم از شبکه های اجتماعی برای ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کنند، از این رو این شبکه ها در امر بازاریابی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. در این شبکه های اجتماعی مخاطبین بسیاری وجود دارد که می‌توانند به سادگی به مشتری تبدیل شوند. یکی از مهمترین انواع مارکتینگ در شبکه های اجتماعی بازاریابی محتوا است. در بازاریابی محتوا در شبکه های اجتماعی علاوه بر ایجاد ارتباط با مخاطبین باید اطلاعاتی که در اختیار آنها قرار می‌دهید مفید و جذاب باشد. 

بازاریابی محتوا در شبکه های اجتماعی

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا یکی از روش‌های جذب مشتری است که توسط ابزارهای مختلفی مانند سایت، شبکه های اجتماعی و غیره این کار انجام می‌شود. محتوایی که تولید می‌کنید باید بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند و مخاطب را به مشتری بالقوه تبدیل نماید. تولید محتوا تنها نوشتن یک متن نیست، متنی که می‌نویسید باید جذاب و مفید باشد و مخاطب بتواند با آن به سادگی ارتباط برقرار کند. محتوای با کفیت می‌تواند بر روی مخاطب تاثیر مثبت بگذارد و باعث شود که مخاطبین شما به شما اعتماد کنند. 

بازاریابی محتوا در شبکه های اجتماعی

اما بهترین محل برای تولید محتوا و جذب مشتری شبکه های اجتماعی هستند. در شبکه های اجتماعی انتقال اطلاعات بسیار سریع صورت می‌گیرد. بازاریابی محتوا در شبکه های اجتماعی بیشتر برای فروش محصول و خدمات انجام می‌گیرد، اما امروزه اهمیت بیشتر برای افزایش فروش دارد. میزان تعاملی که در شبکه های اجتماعی وجود دارد بسیار بالاست و از این رو برندهای مختلف می‌توانند مخاطبان خود را شناخته و از مسائلی که با آنها درگیر هستند آگاهی پیدا کند و در جهت رفع نیازهای مخاطبان خود برآید. با جلب رضایت مشتری و بالا بردن کیفیت کار فروش محصول یا خدمات بیشتر شده و صاحب برند می‌تواند علاوه بر پیشی گرفتن از رقبای خود به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کند. 
باید مشخص کنید که چه محتوایی با چه معیارهایی می‌تواند بیشترین تاثیر را بر روی مخاطبین در شبکه های اجتماعی بگذارد. محتوای بازاریابی شبکه های اجتماعی باید به گونه ای باشد که برند یا کسب و کار خود را به مخاطبین بشناسانید. آشنایی با برند باید در اولویت محتوایی که برای شبکه های اجتماعی تولید می‌کنید باشد. همچنین جذابیت و خلاق بودن در محتواهای تولید شده در شبکه های اجتماعی می‌تواند منجر به افزایش بازدید و ترافیک وب سایت شود. 

مزیت بازاریابی شبکه های اجتماعی

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که شبکه های اجتماعی دارند رایگان بودن این شبکه ها است. همچنین همه گیر بودن این شبکه‌های اجتماعی و در دسترس بودن آن برای همه یکی دیگر از پوئن های مثبت شبکه های اجتماعی می‌باشد. بسیاری از افراد به طور میانگین حدودا 2 ساعت از زمان خود را در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام صرف دیدن و خواندن پست های موجود در شبکه های اجتماعی می‌کنند. استفاده از این شبکه ها بیشتر بین افراد 16 تا 25 سال رواج دارد. از این رو این بازار هدف بستر مناسبی برای افرادی است که بازار هدف آنها جوانان و نوجوانان هستند. همچنین جذب مخاطب از شبکه های اجتماعی می‌تواند منجر به افزایش ترافیک و بازدید سایت نیز می‌تواند باعث بهتر شدن سئو سایت شود. 

ویژگی های محتوای بازاریابی شبکه های اجتماعی

به فکر فروش محصول نباشید: لازم است بدانید کسب و کارها و برندهایی که در محتوای خود تنها از محصول یا خدمات خود صحبت می‌کنند نتیجه نخواهند گرفت، و حتی ممکن است نتیجه عکس بگیرند. 

جذابیت در نوشتن و انتخاب تصاویر: در شبکه های اجتماعی باید به این نکته توجه داشته باشید که شما برای انتشار یک پست به یک عکس یا ویدئو و یک متن نوشتاری نیاز دارید. از این جهت انتخاب عکس و ویدئو جذاب و یک متن دقیق می‌تواند به شکل گیری یک محتوای با کیفیت کمک کند. 

از هشتگ ها استفاده کنید: هشتگ‌ها کمک می‌کنند که محتوای شما در بین محتواهایی که با موضوع شما یکی هستند قرار بگیرند. باید یاد بگیرید که چگونه از هشتگ های مناسب استفاده نمایید. 

استفاده از لینک مقالات وب سایت: اگر امکان قرار دادن لینک در شبکه های اجتماعی وجود دارد می‌توانید این کار را انجام دهید و لینک محتوا یا سایت خود را در این شبکه ها قرار دهید و مخاطبین را به سمت سایت خود هدایت کنید. این کار می‌تواند باعث افزایش ترافیک شما شود و به بهبود سئو سایت شما نیز کمک کند. 

ویژگی های محتوای بازاریابی شبکه های اجتماعی

چطور یک استراتژی بازاریابی با کیفیت در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید؟

برای داشتن یک بازاریابی خوب در شبکه های اجتماعی باید موارد زیر را رعایت کنید.

اهدافتان را بررسی کنید!

مهم ترین نکته در بازاریابی محتوا تعیین اهداف است. باید هدف خود را از کسب و کار، حضور در شبکه های اجتماعی و غیره مشخص کنید. همچنین باید مشخص کنید به مشتریان خود می‌توانید چه کمکی کنید و چه خدماتی را می‌خواهید ارائه دهید!؟

پرسونای مخاطب را تدوین کنید!

پرسونا به معنای شناخت مخاطب فرضی است، به این معنا که باید با توجه به هدفی که دارید آن را برای شخصیت های مختلف در نظر بگیرید. 

بهترین شبکه های اجتماعی را برای فعالیت انتخاب نمایید!

زمانی که صحبت از فعالیت در شبکه های اجتماعی می‌شود باید توجه داشته باشید که قرار نیست که در تمامی شبکه های اجتماعی فعالیت کنید، همینکه بهترین شبکه اجتماعی را برای فعالیت انتخاب کنید کافی است، همچنین با تولید محتوا با کیفیت و فعالیت مستمر می‌‌توانید بهترین نتیجه را بگیرید. برای مثال فیسبوک در ایران از اهمیت پایینتری برخوردار است، اما در صورتی که مشتریان بین المللی دارید باید در فیسبوک نیز فعالیت کنید. در مقابل اینستاگرام از اهمیت بالایی در بین ایرانیان برخوردار است و به راحتی می‌توانید در این فضا کسب و کار خود را معرفی کنید. 

یک شخصیت و لحن برای خود انتخاب کنید!

برای خود باید یک شخصیت و لحن انتخاب نمایید. با توجه به برندی که دارید می‌توانید برای خود یک لحن انتخاب کنید. این لحن می‌تواند رسمی، معمولی، صمیمانه و حتی گاهی همراه با طنز باشد. 

تولید محتوا مستمر و منظم

شروع پر قدرتی داشته باشید، البته جدا از اهمیت شروع استمرار و مداومت در کار نیز اهمیت دارد و می‌تواند به موفقیت برند شما کمک کند. در شرایطی که به صورت مستمر محتوای خود را انتشار می‌دهید، و نتیجه ای نمی‌گیرید باید استراتژی خود را تغییر دهید. 

برای کاربر محتوای ارزشمند و جذاب تولید کنید!

باید تولید محتوا و معرفی محصول همزمان آغاز شود. محتوایی که تولید می‌کنید باید مفید و آموزنده برای کاربر باشد، نه تبلیغ محصولات و خدمات!

تولید محتوا باید هدفمند باشد!

محتوایی تولید کنید که مخاطب را به چالش بکشد، محتوایی تولید کنید که کاربر از شما خرید کند، محتوایی تولید کنید که برای کاربر مفید و ارزشمند باشد و در آخر باید محتوایی تولید کنید که کاربران آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. 

تقویم محتوا داشته باشید!

منظور از تقویم محتوا این است که به صورت هفتگی یا ماهانه یا هر روز مشخص کنید که در چه ساعتی در کدام شبکه اجتماعی محتوا باید انتشار پیدا کند. 

عناوین جذاب انتخاب کنید!

عناوین جذاب به جذب مخاطب کمک می‌کند. باید زمان زیادی را برای عنوان پست های خود صرف کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. 

از انواع محتوا استفاده کنید!

منظور از انواع محتوا تصویر، متن، ویدئو، اینفوگرافیک، پادکست و غیره است. 

با کاربران خود تعامل داشته باشید!

ایجاد تعامل با کاربران و شناخت مسائل و مشکلات آنها و شنیدن انتقادات و پیشنهادات آنها می‌تواند بهترین نوع تعامل با کاربران باشد.

رقبای خود را بررسی کنید!

رقبیان خود را در کسب و کار مرتب چک کنید. بررسی کنید که آنها چه ایده ای دارند، چه کارهایی برای مخاطبان خود انجام می‌دهند که باعث موفقیت شان شده است.


برچسب ها:

    نظرات


    0 دیدگاه
    instagram logo call button