تفاوت UI و UX چیست؟ و این دو چه رابطه ای با هم دارند؟

سمانه پرهیزکار

در دنیای طراحی، چند بحث معروف وجود دارد که هرگز کاملاً حل نشده است. یکی از بزرگ‌ترین آنها تفاوت بین طراحی رابط کاربری (UI) و طراحی تجربه کاربر (UX) است.
در حالی که تشبیهات بی شماری نحوه تطبیق این دو مفهوم طراحی را توضیح می‌دهد، تعیین پاسخ قطعی تقریباً غیرممکن است.
اما اگر شما در دنیای طراحی تازه کار هستید، یا مخصوصاً اگر برای موقعیت‌های طراحی مصاحبه می‌دهید، درک کلی نحوه و زمان استفاده از این اصطلاحات بسیار مهم است.
ازآنجاکه همه این سؤال را کمی متفاوت تفسیر می‌کنند، ما مصاحبه طراح با تجربه و مدیرعامل Maze، جاناتان ویداوسکی، را در این زمینه برای شما ارائه می‌دهیم. قیاس ساده او را بخوانید که به شما کمک می‌کند بین این دو تمایز قائل شوید، و مهم‌تر از همه، دریابید که چرا نباید بیش از حد درگیر این بحث طراحی قدیمی شوید.

تفاوت UI و UX

طراحی UI چیست؟

طراحی UI در مورد استفاده از تایپوگرافی، تصاویر و سایر عناصر طراحی بصری برای تبدیل یک رابط اصلی به چیزی قابل هضم و قابل استفاده است.
جاناتان طراحی UI را فرایند تبدیل اسکلت سیمی به رابط کاربری گرافیکی پرداخت شده، توضیح می‌دهد. این امر هم قابلیت استفاده از محصول را افزایش می‌دهد و هم ارتباط عاطفی بین کاربر نهایی و محصول را ایجاد می‌کند.
بنابراین یک تجربه کاربری (UX) از رابط‌های کاربری زیادی (UI) تشکیل شده است که (بدون شک) در یک جریان یکپارچه برای تشکیل یک محصول گرد هم می‌آیند.
ما می‌توانیم محدوده UI را بسیار ملموس‌تر از UX تعریف کنیم، زیرا تمرکز آن بر روی نام: interfaces است. تأثیر کلی مجموعه‌ای از رابط‌ها و تمام قسمت‌های کمتر ملموس یک تجربه محصول و فراتر از آن، تجربه کاربر را تشکیل می‌دهد، اما UI صرفاً به طراحی صفحه‌ها یا رابط‌های جداگانه در گردش کاربر توجه دارد.

طراح UI چه می‌کند؟

یک طراح رابط کاربری بر نحوه ارتباط رنگ‌ها، تایپوگرافی و تصاویر یک طرح با مارک و برند محصول تمرکز می‌کند.
کار طراح UI در جایی آغاز می‌شود که کار طراح UX در مرحله نمونه سازی، به پایان می‌رسد. آنها اسکلت سیمی را می‌گیرند و طراحی بصری را برای استفاده بیشتر، جذابیت، زیبایی و بهینه سازی برای اندازه‌های مختلف صفحه نمایش را اضافه می‌کنند.
اکنون، اجازه دهید نگاهی دقیق تر به وظایف معمول یک طراح UI بیندازیم.

ظاهر و احساس محصول

  • تحقیقات طراحی: تحقیقات اطلاعاتی در مورد کاربران و رقبا ارائه می‌دهد و به آخرین روندهای طراحی بینش می‌دهد. این امر برای یافتن الهام و ایجاد رابط‌هایی که انتظارات کاربران را برآورده می‌کند بسیار مهم است.
  • طراحی بصری: طراحان رابط کاربری مسئول طراحی ترتیب محصول و تمام عناصر بصری رابط کاربری از جمله رنگ، فونت، نمادها، دکمه‌ها و موارد دیگر هستند.
  • نام تجاری و توسعه گرافیک: طراح رابط کاربری از موقعیت نام تجاری محصول به طور کلی آگاه است. طراحان باید بین قابلیت استفاده و نمایش مداوم هویت برند ایجاد شده توسط تیم بازاریابی یا خلاق، تعادل مناسبی برقرار کنند. در نتیجه، طراحی UI ارتباط تنگاتنگی با طراحی گرافیکی دارد.
  • سیستم‌های طراحی: برای اطمینان از سازگاری محصول و نام تجاری، طراحان رابط کاربری راهنمای سبک، کتابخانه‌های الگو و اجزای سازنده را تهیه می‌کنند که جزئیات ظاهر هر عنصر (رنگ، فونت و غیره) را مشخص می‌کند.

پاسخگویی و تعامل

  • طراحی واکنش گرا: رابط‌ها باید از نظر شکل و عملکرد به طور روان با همه دستگاه‌ها، سیستم عامل‌ها و اندازه صفحه نمایش تنظیم شوند.
  • تعامل و متحرک سازی: طراحان رابط کاربری می‌توانند از انیمیشن‌ها، انتقال دهنده‌ها یا سایر عناصر تعاملی برای طراحی تعاملی رابط استفاده کنند.
  • نمونه سازی: یک نمونه اولیه UI هر عنصر UI و تعامل طراحی را در زمان واقعی نشان می‌دهد. طراحان رابط کاربری آنها را ایجاد می‌کنند تا از نحوه عملکرد محصول در زمان آزمایش کاربری مطلع شوند.
تفاوت های طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری

طراحی UX چیست؟

طراحی UX در مورد درک سفر کلی کاربران شما و تبدیل آن به یک محصول است.
به گفته جاناتان، طراحی UX به کل تجربه‌ای گفته می‌شود، که شخص از ابتدا تا انتها با محصول شما دارد. طراح UX تلاش می‌کند به این سؤال پاسخ دهد: چگونه می‌توانم به مردم در دستیابی به اهداف خود در ساده‌ترین و بدون اصطکاک ترین روش ممکن کمک کنم؟

به عبارت دیگر، طراحی UX به کاربرپسندی کلی یک سفر مشتری مربوط می‌شود. و ازآنجاکه UX دارای تاریخچه‌ای غنی است، بحث‌هایی در مورد اینکه کجا شروع می‌شود و چگونه به پایان می‌رسد وجود دارد:
UX به عنوان یک مقوله لزوماً به وب سایت‌ها متصل نیست. استیو جابز تجربه رفتن به فروشگاه اپل را به عنوان بخشی از UX در نظر گرفت. حتی مکان باید کامل باشد. بنابراین نحوه خرید محصول، نحوه مشاهده اولیه آن، همه این‌ها برای UX مهم است.

با این حال، جاناتان محدودیت‌های UX را از نظر توسعه محصول و طراحی وب کاملاً واضح می‌داند.
جاناتان ویداووسکی، مدیر عامل شرکت Maze:” UX با یک مشکل شروع می‌شود و با یک قاب اسکلت سیمی یا نمونه اولیه به پایان می‌رسد.”
بسته به میزان آشنایی شما با طراحی، این جمله می‌تواند همه چیز را روشن کرده یا آن را گیج کننده‌تر کند. بنابراین بیایید عمیقاً به مفهوم طراحی UX در عمل بپردازیم.

طراح UX چه می‌کند؟

نقش طراح تجربه کاربر (UX) درک سفر مشتری است. این به معنای درک مخاطب هدف، مصاحبه با مشتریان، تعریف مسیر کاربر و انجام آزمایش کاربری است.

تحقیق و استراتژی

  • برنامه: در ابتدای فرایند طراحی UX، طراحان باید یک برنامه استراتژیک ایجاد کنند که از همسویی ذی‌نفعان و کار در جهت اهداف مشترک اطمینان حاصل کند.
  • تحقیقات کاربر: در حالی که ما اغلب طراحی را چیزی بصری می‌پنداریم، کار یک طراح UX بیشتر بر اساس تحقیقات و داده‌ها به صورت مفهومی مشکل را حل می‌کند.
  • معماری اطلاعات: معماری اطلاعات (IA) بر سازماندهی و برچسب گذاری محتوای یک وب سایت، برنامه یا محصول متمرکز است. هدف این است که به کاربران در یافتن اطلاعات و تحقق اهداف خود کمک کنیم.

قاب بندی و نمونه سازی اولیه

  • خلق مسیر کاربر: طراحی UX فرایندی است که با کاربران برای مشخص کردن دقیق نیازهای آنها صحبت می‌شود، سپس بهترین مسیر کاربر را طراحی می‌کند که به آنها در تکمیل کار خود کمک می‌کند. این تمرکز مفهومی بر سفر کاربر به این معنی است که تأثیر طراح UX در ظاهر محصول نهایی محدود است. همان‌طور که جاناتان توضیح می‌دهد:
  • خروجی یک طراح UX یک نمونه اولیه از رابط محصول است، که به آن wireframe نیز گفته می‌شود.
  • Wireframing : یک قاب سیم مانند یا اسکلت یک رابط است، حداقل چیز مورد نیاز برای درک نحوه عملکرد یک طرح در سطح عملکردی. می‌توان آن را به صورت دیجیتالی تولید کرد یا حتی روی کاغذ کشید.
  • آزمایش: بهترین راه برای یک طراح UX که بداند آیا کار خود را درست انجام می‌دهد یا خیر، آزمایش است؟ آزمایش با کاربران واقعی. طراحان UX با آزمایش در مراحل اولیه طراحی با یک نمونه اولیه یا حتی فقط با یک نمونه کاغذی، داده‌ها را از کاربران جمع آوری می‌کنند تا ایده‌ها و فرضیات خود را تأیید کنند.
  • تجزیه و تحلیل: طراحان UX برای تجزیه و تحلیل نتایج آزمایش و تعیین مراحل بعدی، با مدیران محصول و محققان همکاری می‌کنند.
مثالی از تفاوت بین UI و UX

تفاوت بین UI و UX چیست؟

تفاوت بین رابط کاربری (UI) و تجربه کاربر (UX) در این است که UI به زیبایی عناصری که افراد با یک محصول تعامل می‌کنند اشاره می‌کند، در حالی که UX در مورد تجربه‌ای است که یک کاربر از یک محصول یا خدمات دارد. بنابراین، رابط کاربری بر عناصر رابط بصری مانند تایپوگرافی، رنگ‌ها، نوار منو و موارد دیگر تمرکز می‌کند، در حالی که UX بر کاربر و سفر او در رسیدن به محصول تمرکز می‌کند.

یک راه آسان برای توضیح تفاوت بین UI و UX قیاس ساده جاناتان است:
تصور کنید که در حال طراحی یک خانه هستید. UX پایه و اساس (foundation) خواهد بود، در حالی که UI رنگ و مبلمان خواهد بود.
پایه (UX) در وهله اول قرار می‌گیرد، تعیین نحوه اتصال و ارتباط هر اتاق با اتاق بعدی، انتخاب مکان‌های کاربردی برای درها، یافتن کاربردی‌ترین مکان برای ساختن پله‌ها و غیره.

هنگامی‌که پایه و اساس خود را ایجاد کردید، می‌توانید به طراحی داخلی فکر کنید: آویزان کردن تصاویر به شیوه‌ای جذاب، انتخاب سبکی از مبلمان متناسب با رنگ کاغذ دیواری، چیدمان وسایل آشپزخانه به‌گونه‌ای که دسترسی به آنها بدون به‌هم‌ریختن خانه آسان باشد.
این مثال یک قیاس تقریبی از نحوه تقسیم مسئولیت‌های طراحی بین طراحان UX و طراحان UI که روی محصول کار می‌کنند به شما ارائه می‌دهد، ابتدا جریان منطقی اقدامات و قسمت‌های اساسی در جای خود قرار می‌گیرند، سپس جزئیات بصری تعریف می‌شود.
همچنین به شما طرز کار این همکاری را نشان می‌دهد و طراحان UX پس از آزمایش مفاهیم اصلی، کار و توصیه‌های خود را به تیم UI تحویل می‌دهند.


برچسب ها:

    نظرات


    0 دیدگاه
    instagram logo call button