سوشال مانیتورینگ چیست و چگونه کار میکند؟
سوشال مانیتورینگ به معنای نظارت بر رسانههای اجتماعی، اندازهگیری رسانههای اجتماعی، یا گوشدادن اجتماعی نیز شناخته میشود. فرایند ردیابی محتوای رسانههای اجتماعی، وبلاگها، سایتهای خبری و سایر وبسایتها بهعنوان راهی برای یافتن اطلاعات است. در واقع سوشال مانیتورینگ تمام چیزهایی که میخواهید از کسبوکار خود بدانید را به شما اطلاع خواهد داد. شامل آنچه مردم در مورد نام تجاری، رقبا، محصولات یا خدمات شما، و تقریباً هر چیز دیگری که به دنبال یادگیری در مورد آن هستید، است. به طور خلاصه شما با این روش تمام جنبههای اینترنتی کار خود را رصد میکنید.
چرا از سوشال مانیتورینگ استفاده میکنیم؟
سوشال مانیتورینگ میتواند به شما کمک کند تا با درک بهتر اینکه چقدر در مکالمه از شما نامبرده میشود، بینشهایی در مورد دیده شدن برندتان بهصورت آنلاین به دست آورید. این موضوع میتواند به شما کمک کند تا تأثیر کمپینهای خود را با پیداکردن اینکه آیا در اطراف آنها سروصدا وجود دارد و اینکه مردم درباره آنها چه میگویند، اندازهگیری کنید. سوشال مانیتورینگ فرصتهایی را برای تعامل با مخاطبان شناسایی میکند و باعث بهبود سطح خدمات به مشتری میشود.
علاوه بر این، سوشال مانیتورینگ به شما این امکان را میدهد که اطلاعاتی در مورد فعالیت آنلاین رقبای خود به دست آورید و با یادگیری آنچه که مردم در مورد آنها میگویند، ببینید چه کاری بهتر یا بدتر از شما انجام میدهند. این میتواند با کمک به شما در بهروز ماندن از روندهای صنعت خود به شما کمک کند مرتبط و رقابتی بمانید. حتی میتواند به شما در مورد بحرانهای قریبالوقوع هشدار دهد. به عبارتی شما کمک میکند با شنیدن شکایات آنلاین در مورد نقصها یا مشکلات دیگر هرچه زودتر آنها را رفع کنید.
در نهایت، نظارت بر سوشال مانیتورینگ در مرحله تحقیق توسعه استراتژی رسانههای اجتماعی شما بسیار مهم است، بنابراین میتوانید از مؤثر بودن آن تاحدامکان اطمینان حاصل کنید. وقتی بدانید مشتریان و مشتریان بالقوه شما چه میگویند و چه میخواهند، میتوانید تلاشهای خود را در رسانههای اجتماعی بهبود ببخشید.
سوشال مانیتورینگ چگونه کار می کند؟
به منظور سوشال مانیتورینگ ،برندها میتوانند از انواع ابزارهای نظارت اجتماعی استفاده کنند. این ابزارها تمام کارهای وقت گیر، خسته کننده و پیچیده را برای یافتن نام تجاری و کلمات کلیدی شما در سراسر وب انجام می دهند. برای استفاده حداکثری از سوشال مانیتورنیگ، باید کلمات یا عبارات کلیدی خود را با دقت انتخاب کنید. البته شما باید با نام برند و محصولات یا خدمات خود و همچنین نام رقبای خود شروع کنید. سپس، شما باید اصطلاحات کلی مربوط به صنعت خود را انتخاب کنید.
ابزار سوشال مانیتورینگ
ابزارهای سوشال مانیتورنیگ به طور مدام در سایتها و دادههای در دسترس عموم میخزند و سپس آنها را فهرستبندی میکنند. پس از ایندکس شدن سایتها، جستجوی خودکار برای کلمات کلیدی شما آغاز می شود. سپس تمام اطلاعات در یک مکان برای شما جمع آوری می شود.این ابزارها از بررسی چگالی کلمات کلیدی، الگوریتمهای تطبیق الگوی هوشمند و سایر سیستمها استفاده میکنند تا از مسدود کردن دادههای شما در محتوای اسپمر و ناخواسته جلوگیری کنند.
این ابزارها همچنین ورودیهای مضاعف را حذف می کنند، و محتوای نامربوط را از بین میبرند تا زمان خود را با بررسی دادههای بیکیفیت تلف نکنید. هنگامی که دادههای شما پیدا شد و دستهبندی شد، میتوانید از این ابزارها برای بررسی نویسندگان، ابردادهها و نمودارها استفاده کنید. میتوانید یک تحلیل احساسات و یک تحلیل موضوعی انجام دهید، پرسوجوها را با هم مقایسه کنید و تجسم دادهها را ببینید. شما حتی میتوانید محتوایی را پست کنید و به مکالمات و کامنتها پاسخ دهید!
تفاوت ابزارهای سوشال مانیتورنیگ
برخی از ابزارهای سوشال مانیتورینگ مستقل هستند در حالی که برخی دیگر از آنها به عنوان یک ویژگی در ابزار مدیریت رسانههای اجتماعی استفاده میشوند. برخی از این ابزارها پیامهای رسانههای اجتماعی را جمعآوری میکنند، در حالی که برخی دیگر مجموعهای از محتوا و روند رسانههای اجتماعی را تحلیل میکنند. به هرحال هریک از این ابزارها میتوانند متناسب با نیاز شما مفید باشند. ابزارهای رایج سوشال مانیتورنیگ عبارتاند از:
- Hootsuite
- Sprout Social
- Agora Pulse
- Zoho Social
- Brand24
- Mention
- Social Mention
- Keyhole
- Trackur
- Buzzlogix
- TweetDeck
- Iconosquare
- Tailwind
- Sendible
- Union Metrics
- HubSpot
- NUVI
- Falcon.io
- Talkwalker
تفاوت سوشال لیسنینگ و سوشال مانیتورینگ
سوشال مانیتورینگ فرآیند شناسایی، ردیابی و پاسخ به ذکر نام تجاری فردی در رسانههای اجتماعی، وبلاگها، وبسایتها، سایتهای بررسی، و … است تا بفهمید مردم در مورد برند، محصولات و رقبای شما به صورت آنلاین چه میگویند درحالی که دامنه کاری سوشال لیسنینگ وسیع تر است.در مقیاس وسیعتر، سوشال لیسننیگ نگاهی کلان به نحوه بحث مشتریان درباره برند شما در رسانههای اجتماعی دارد. در سوشال لیسنینگ، دادهها را از سوشال مانیتورینگ و تعاملات با مشتری (اغلب از طریق نرمافزار هوش مصنوعی ) جمعآوری میکند و آنها را برای ایجاد دید جامعتری از مشتریان و اینکه چگونه برند شما میتواند نیاز را برطرف کند، جمعآوری میکند.
سوشال مانیتورینگ قدم اول است
به بیان دیگرسوشال مانیتورینگ یک قدم جلوتر از سوشال لیسنینگ وارد عمل میشود.سوشال مانیتورینگ بررسی یک حرکت واکنشی است. مشتری اولین حرکت را انجام می دهد و در رسانه های اجتماعی به برند می رسد.در اینجا با استفاده از سوشال مانیتورنیگ نسبت به رفتار مخاطب واکنش نشان داده میشود. سپس سوشال لیسنینگ، که فعالانه است، وارد میشود. سوشال لیسنینگ به برندها این امکان را میدهد تا از آن تعاملات کوتاهمدت استفاده کنند تا بینشهایی را برای یک استراتژی بلندمدت جمعآوری کنند. به خاطر داشته باشید که هردو اینها استراتژی های جداگانه ای هستند و برای ارائه خدمات بهتر و حفظ مشتری، به هر دو آنها نیاز دارید.
نظرات
0 دیدگاه