سوشال لیسنینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

دلارام کشاورز

سوشال لیسنینگ یا گوش‌دادن در شبکه‌های اجتماعی یک از جدیدترین روش‌های است که مدنظر بازاریابان شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است. این کلمه دارای معادل‌هایی چون شنود رسانه‌ای و شنود شبکه‌های اجتماعی است اما این معادل‌ها معنی کاملی از سوشال لیسنینگ ارائه نمی‌دهند. در ادامه همراه ما باشید تا به طور دقیق و کامل بدانیم سوشال لیسنینگ چیست و چگونه از آن می‌توانیم در جهت رونق کسب‌وکار خود استفاده کنیم.

سوشال لیسنینگ

سوشال لیسنینگ به چه معناست؟

سوشال لیسنینگ در کلمه به معنی گوش‌دادن به شبکه اجتماعی است اما در کاربرد به این معنی نیست که هر چه در شبکه اجتماعی گفته می‌شود را باید گوش دهیم بلکه به این معنی است که درمورد ما در شبکه اجتماعی چه چیزی گفته می‌شود. به بیان ساده‌تر باید بدانیم در شبکه‌های اجتماعی درمورد کسب‌وکار ما و خدماتی که ارائه می‌دهیم چه‌حرف‌هایی زده می‌شود تا بتوانیم با بررسی آنها کسب‌وکار خود را ارتقا دهیم. درصورتی‌که این روش را درمورد برند خودمان و رقبا انجام دهیم به‌راحتی می‌توانیم نظرات را مقایسه کنیم تا متوجه تفاوت خود و رقبایمان بشویم. با سوشال لیسنینگ می‌توانیم  واقعی‌ترین نظرات مردم را متوجه شویم.

سوشال لیسنینگ برای چه کسانی کاربرد دارد؟

یکی از ویژگی‌های فوق‌العاده سوشال لیسنینگ کاربرد آن در تمامی کسب‌وکارهاست. چه کسب‌و کار شما بزرگ باشد چه کوچک نباید از اهمیت از آن غافل شوید. مهمترین افرادی که از سوال لیسنیگ استفاده میکنند تیم بازاریابان و فروش است که با تحلیل داده‌های حاصل از سوشال لیسننیگ می‌توانند مشتری‌ها را طبقه بندی، نقاط ضعف و قوت رقبا را شناسایی، تشخیص بخش های نامطلوب محصول و ارتقا کیفیت را انجام دهند.با توجه به سوال لیسنینگ می‌توانیم نرخ کلیک (CTR) را به طور قابل ملاحظه‌ای بالا ببریم. از طرفی برندهای بزرگ برای یافتن جدیدترین ترند‌ها و تاثیرگذارترین اینفلوئنسرها، از سوشال لیسنینگ نیز استفاده می‌کنند.

حتی اگر به‌تازگی به دنیای کسب‌وکار پیوسته‌اید باتوجه‌به سوشال لیسنینگ می‌تواند جایگاه رقبای خود را شناسایی کرده و با برطرف‌کردن نقاط ضعف آن‌ها در کسب‌وکار خود، یک‌قدم جلوتری بی‌افتید. همچنین می‌توانید ترندهای بازار را شناسایی کرده و روی آن‌ها مانور دهید.

تفاوت سوشال لیسنینگ و سوشال مانیتورینگ

احتمالاً بارها اسم سوشال مانیتورینگ را شنیده باشید و ندانید تفاوت آن با سوشال لیسنینگ در چه است. هر دوی این پارامترها درمورد حضور نام ما در شبکه اجتماعی صحبت می‌کنند. در سوشال مانیتورینگ با ارقام کار داریم. در واقع با استفاده از سوشال مانیتورینگ می‌توانیم متوجه شویم چند بار منشن شده‌ایم. اما سوشال مانیتورینگ توان تحلیل اینکه چرا منشن شده‌ایم را ندارد. درواقع اینکه کاربران چه نظری درباره ما داده‌اند و این نظر خوب است یا بد، صرفاً با سوشال لیسنینگ معلوم می‌شود. به طور مثال ممکن است شایعه‌ای درمورد یک کسب‌وکار در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده باشد که باعث افزایش منشن شده باشد اما محتوای نظر به‌گونه‌ای باشد که به ضرر برند است و باید جلوی انتشار آن گرفته شود. به همین جهت است که سوشال لیسنینگ در واقع ماهیت برند ما را نشان می‌دهد.

تفاوت سوشال لیسنینگ و سوشال مانیتورینگ

سوشال لیسنینگ را در چه جهاتی استفاده کنیم؟

با مخاطبان خود تعامل داشته باشید

می‌توانید با استفاده از این روش بگویید که به مخاطبان خود ارزش داده‌اید. یعنی نظر شما برای ما اهمیت دارد. زمانی که صحبت از تعامل می‌شود یعنی به آنچه که مخاطب می‌گوید اعتبار دهید. مثلاً بسیاری از برندهای مطرح با وجود دریافت نظرات بالا، به کامنت مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی پاسخ می‌دهند و درخواست آن‌ها را پیگیری می‌کنند حتی در صورت لزوم آنها را به دایرکت راهنمایی کرده یا با مخاطب تماس می‌گیرند. زمانی که چنین حرکتی از سوی شما انجام شود حس ارزش دادن به مخاطب القا شده از طرفی حس رضایت مشتری بالاتر رفته و نرخ فروش افزایش می‌یابد و از طرفی کامنت خوب دریافت می‌کنید که می‌تواند منجر به افزایش مشتریان جدید شود.

رصد دقیق مخاطبان با کمترین هزینه

هیچ‌کس به‌اندازه مردم یا مشتریان نمی‌توانند به‌خوبی اطلاعات فروش برندی را در اختیار رقبایشان بگذارند. با پیگیری نظرات مردم در شبکه‌های اجتماعی رقبا متوجه خواهید شد که رقبایتان در چه وضعیتی قرار دارند و میزان رضایت مشتریانشان چقدر است. همچنین فرصت یادگیری از رقبا نیز فراهم می‌شود. ممکن است بخواهیم موردی را در شبکه فروش خود تست کنیم که دیده باشیم مشابه آن در کار رقیب ما نیز وجود داشته است اما مفید واقع نشده است. در این حالت ممکن است به کل آن مورد را کنار بگذاریم یا بعد از برطرف‌کردن ایراداتش آن را عملی کنیم.

سریع‌ترین روش شناسایی و کنترل بحران را با سوشال لیسنینگ انجام دهید 

باتوجه‌به سبک زندگی امروزه اغلب مردم واکنش‌های خودشان از یک محصول یا خدمات ناکارآمد را سریعاً در شبکه اجتماعی به اشتراک می‌گذارند. در این حالت می‌توانیم سریعاً متوجه شایعات یا عدم رضایت مشتریان شویم و به آن‌ها پاسخ بگوییم. از طرفی نیاز مخاطبان به‌خوبی شناسایی شده و در اقدامات بعدی پوشش داده می‌شود.

تشخیص سریع جدیدترین ترندها و فرصت‌ها

ممکن است در تعیین استراتژی محصول خود برخی نکات را جا انداخته باشیم اما با استفاده از سوشال لیسنینگ متوجه آن‌ها شویم. از طرفی سوشال لیسنینگ آگاهی ما را از جدیدترین ترندها و موضوعات جذاب شبکه‌های اجتماعی بالاتر می‌برد. در این حالت می‌توانیم محصول یا خدمات خود را بروز تر کنیم و تبلیغات جذاب‌تری ر ا نیز به اشتراک بگذاریم.

فرصت ایجاد همکاری یا کمپین

  ایجاد کمپین یکی از روش‌های بازاریابی محتوا در شبکه های اجتماعی است. برخی مواقع در حین بررسی شبکه مجازی اطلاعات جذابی از سایر کسبوکار ها به دست می آوریم که در صورت همکاری میتوانیم نتایج جالبی را تجربه کنیم. مثلاً شرکت در کمپین فروش چند محصول هم زمان یا اسپانسری یک چالش می‌تواند از نتایج سوشال لیسنینگ باشد. شناسایی اینفلوئنسرها نیز باعث موفق تر شدن این کمپین ها یا اسپانسرینگ میشود .

ابزارهای سوشال لیسنینگ

برای انجام سوشال لیسنینگ می‌توانید از ابزارهایی نیز کمک بگیرید. برخی از کاربردی‌ترین ابزارها عبارت‌اند از:

ابزارهای ایرانی:

  • زلکا
  • دیتاک
  • نیوزباکس
  • کاوان

ابزارهای خارجی:

  • Keyhole
  • Mention
  • Brandwatch
  • Awario
  • Agorapulse
  • TweetDeck

به یاد داشته باشید!

سوشال لیسنینگ یک روش افزایش فروش است اما اگر در راستای افزایش کیفیت مورد استفاده قرار نگیرند به سرعت ممکن است افت کنید. یعنی  درصورتی‌که برای حفظ ظاهر برند خود یا تبلیغات از سوشال لیسننیگ استفاده می‌‎کنید، تنها به  فکر تبلیغات و پاسخ گرفتن از این راه نباشید چراکه در نهایت موفقیت یک برند در گرو کیفیت محصول یا خدمات آن برند است.


برچسب ها:

    نظرات


    0 دیدگاه
    instagram logo call button