نیچ مارکتینگ چیست؟ چرا و چگونه میتوان نیچ مارکت پیدا کرد؟
جف بزوس چشم اندازی برای ایجاد “فروشگاه همه چیز” داشت – یک شرکت اینترنتی که تقریباً هر نوع محصول را در سراسر جهان به فروش می رساند. در سال 2020 ، میتوان گفت که او موفق بود ، زیرا آمازون همه چیز را از خدمات وب برای استارتاپها تا روبالشی های نیکولاس کیج میفروشد. اما وقتی بزوس آمازون را 25 سال پیش راه اندازی کرد ، فقط یک کتابفروشی آنلاین بود.
نیچ مارکت در حقیقت یک بخش کوچک و ویژهای از بازار است که محصول یا خدمات را بر روی برآوردن نیازهای مشتریان است. نیچ مارکتینگ به نوعی استراتژی کارآمد برای کسب و کارهای کوچک است که با صرف بودجه کم، محصول یا خدمات خود را به بخشی از بازار معرفی میکنند و شانس خود را در رقابت با شرکتهای بزرگ افزایش خواهند داد. بسیاری بر این باورند که که نیچ مارکت راهبردی برای ورود به بازار، معرفی محصول به مشتری و گرفتن بازخورد است. البته این رویکرد در سازمانهای بزرگ و با جریان درآمدی بالا برای افزایش سود انجام میشود.
ریشههای آمازون یک مطالعه موردی مناسب در بازاریابی تخصصی است. یکی از بهترین راهها برای راه اندازی یک کسب و کار ، شناسایی بخشی از خدمات بازار و تطبیق محصولات یا خدمات خود با آنها است. ما درک میکنیم که یافتن یک نیچ مارکت دشوار است ، به همین دلیل ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم. در این راهنما ، ما قصد داریم مزایای نیچ مارکتینگ را توضیح دهیم و به شما نشان دهیم که چگونه میتوانید یک بازار مناسب برای تجارت خود پیدا کنید. اما ابتدا ، بیایید دقیقاً مشخص کنیم که بازاریابی تخصصی چیست و نمونه هایی از نحوه انجام آن را به شما ارائه دهیم.
نیچ مارکتینگ چیست؟
Niche Marketing یا همان بازاریابی گوشهای به متمرکز کردن فعالیتهای بازاریابی بر روی یک بخش گفته میشود. در نیچ مارکتینگ سعی بر این است که به شرکتی بزرگ در بازاری کوچک تبدیل شویم. نیچ مارکتینگ یک طرح بازاریابی هدفمند است که بر روی بخشی از بازار متمرکز است. این بخش از بازار پتانسیل بالایی را در استفاده از محصول یا خدمات دارد. نیچ مارکت میتواند ویژگیهای مورد نیاز و نحوه توسعه یک محصول را مشخص کند. قیمت گذاری قبل از اینکه به کیفیت محصول بستگی داشته باشد به نوع تقاضا و شدت نیازی که محصول آن را برآورده میکند در ارتباط است.
نیچ مارکت زیرمجموعه مارکتی است که بر روی محصول یا خدمات خاصی متمرکز است. زیرمجموعه مارکت معمولاً بر اساس پنج بخش مختلف بازار است: جغرافیایی ، جمعیت شناختی ، فیرموگرافی ، رفتاری و روانشناختی.
تقسیم بندی جغرافیایی بازار را براساس محدوده جغرافیایی آن تقسیم میکند و بر این فرض استوار است که موقعیت مکانی ما تا حدی آنچه را که خریداری میکنیم ، مشخص میکند. تقسیمبندی جمعیتی بازارها را براساس اطلاعات جمعیتی مانند جنسیت ، سن و سطح درآمد شناسایی میکند.
تقسیمبندی فیرموگرافی بازار را براساس ویژگیهای شرکت یا سازمان ، مانند موقعیت صنعت، تعداد کارکنان و درآمد جدا میکند. تقسیمبندی روانشناختی در مورد یافتن بازار براساس نگرشها ، آرزوها و ارزشها است. در نهایت ، تقسیمبندی رفتاری براساس اقدامات مشاهده شده، مانند میزان استفاده یا ترجیحات خرید است.
نمونه های نیچ مارکتینگ
نیچ مارکتینگ معمولاً از ترکیبی از بخشهای مختلف بازار تشکیل شده است و ویژگیها ، محدوده قیمت و کیفیت محصول یا خدمات را آگاه میکند. چند نمونه از شرکت های بازاریابی تخصصی واقع در بازار عبارتند از:
- Square: این شرکت فروش نرم افزار سادهای را برای بسیاری از مشاغل کوچک که قادر به پردازش پرداخت های کارت اعتباری نبودند یا نیاز به راهی آسان تر برای رسیدگی به این معاملات داشتند ، ارائه می دهد.
- Lululemon: این مارک محبوب ورزشی و ورزشی مناسب زنان و مردانی است که به دنبال لباسهای شیک تناسب اندام یا لباسهای راحتی راحت هستند.
- Zen Courses: این شرکت آنلاین دوره آموزشی کارآفرینان و صاحبان مشاغل را که میخواهند کارگاه ها و دورههای خود را ایجاد کنند ، مورد هدف قرار می دهد ، اما نمیدانند چگونه شروع کنند.
چرا باید نیچ مارکت خود را پیدا کنید؟
به عنوان یک صاحب مشاغل کوچک ، طراحی کسب و کار شما برای برآوردن تقاضای خاص در بازار چندین مزیت اصلی دارد ، از جمله:
منابع کمتر
اگرچه ممکن است زمان و هزینه لازم باشد تا بتوان بازار خاصی را پیدا کرد ، اما کار در داخل و بازاریابی در بازارهای معمولی معمولاً ارزان تر و زمانبرتر از تلاش برای جلب نظر مخاطبان گستردهتر است. این امر به این دلیل است که زمان و هزینه کمتری برای توسعه و بازاریابی یک محصول یا خدمات و ارائه خدمات به مشتریان است که به گروه کوچکتری از مردم توجه میکند.
رقابت کمتر
نیچ مارکت از خدمات کمتری برخوردار است. بنابراین ، اگر یک نیچ مارکت را شناسایی کنید ، نباید رقابت زیادی وجود داشته باشد. کاهش رقابت میتواند خوب باشد زیرا به شما این امکان را میدهد تا کسب و کار خود را همانطور که میخواهید اداره کنید بدون اینکه نگران این باشید که توسط یک رقیب تحت ضعف قرار گرفته یا تحت کنترل قرار گرفته اید.
با این حال ، اگر یک نیچ مارکت با رقابت کمی پیدا کنید، یکی از دو مورد به احتمال زیاد اتفاق میافتد: شما با پیدا کردن موفقیت در بازار رقابت را تقویت میکنید ، یا متوجه میشوید که رقابت وجود ندارد زیرا بازار به اندازه کافی سودآور نیست.
وفاداری به نام تجاری
از آنجا که نیچ مارکت کوچک است، مشاغل میتوانند با تمرکز بر کیفیت روابط فردی با مشتری راحتتر وفاداری به نام تجاری خود را ایجاد کنند. این امر میتواند از طریق تعاملات مستقیمتر مشتری ، مانند ارسال ایمیلهای شخصی و کارتهای تشکر، پذیرش درخواستهای ویژه و ارائه خدمات سفارشی انجام شود. این نوع اقدامات ، مشاغل تکراری را تقویت میکند ، که برای بقا در هر کسب و کار کلیدی است.
سئو
اگر کسب و کار شما حضور دیجیتالی دارد (و باید داشته باشد) ، بازاریابی تخصصی به شما این امکان را میدهد که روی چند کلمه کلیدی بسیار خاص تمرکز کنید. این به شما کمک میکند رتبه بالایی در نتایج موتورهای جستجو داشته باشید ، که میتواند محرک عظیمی در ترافیک و فروش باشد. برای اینکه بتوانید بیشترین استفاده را از بازار طاقچه خود از منظر SEO داشته باشید ، انتشار مطالب مرتبط با نیچ خود را در نظر بگیرید.
به یاد داشته باشید: قرار گرفتن در برابر مخاطب هدف بهتر از قرار گرفتن در برابر افراد زیادی است که ممکن است به تجارت شما علاقهای نداشته باشند.
بازاریابی بسیار هدفمند
ما اشاره کردیم که فروش به تعداد کمتری از افراد، موثرتر است. این به این دلیل است که اعضای یک بازار نیچ بیشتر شبیه یکدیگر هستند. بازار کوچکتر نیز قضاوت در مورد تأثیر تلاش های بازاریابی شما را آسان میکند.
بازاریابی دهان به دهان
یکی دیگر از مزایای نیچ مارکت این است که افراد با علایق مشابه تمایل دارند با یکدیگر در تماس باشند. به عنوان مثال ، طرفداران نمایش تلویزیونی “بازی تاج و تخت” درباره علاقه خود به انجمنهای اینترنتی آنلاین بحث میکنند. اگر شما کار خوبی را انجام میدهید ، افرادی که در تخصص شما هستند، این خبر را به دیگران نیز منتقل میکنند که بازاریابی دهان به دهان قویترین شکل بازاریابی است.
تلاش خود را متمرکز کنید
تمرکز بر نیچ مارکت به شما این فرصت را میدهد که در یک کار خاص واقعاً مهارت داشته باشید. هرچه در کاری که انجام میدهید بهتر باشید ، بیشتر متخصص یا رهبر بازار خود محسوب میشوید. این به یک چرخه خودکفا تبدیل میشود ، زیرا مشتریان بیشتری مایل به خرید یا کار با تجربهترین یا معتبرترین مشاغل بازار هستند.
جای پای خود را ایجاد کنید
در نهایت ، اگر تازه شروع به کار کردهاید ، بر ایجاد موقعیت خود در بازار متمرکز شدهاید. با یافتن نیچ، حداقل تقاضا برای محصول شما تضمین میشود. این میتواند به شما در ایجاد هویت و ایجاد پایه و اساس برای گسترش در بازار بزرگ کمک کند.
چگونه یک نیچ مارکت پیدا کنیم؟
اکنون که مزایای یافتن نیچ مارکت را میدانیم ، بیایید فرصتهای نیچ مارکت را برای تجارت شما بررسی کنیم. اگر قبلاً کسب و کار خود را راه اندازی کردهاید ، ممکن است برخی از این عوامل را در نظر گرفته باشید. اگر به دنبال ایده های تجاری هستید ، شناسایی نیچ مارکت میتواند نقطه شروع خوبی باشد.
1. از علایق خود انتخاب کنید!
مهم نیست که چه نوع مشاغلی را میخواهید راه اندازی کنید ، شروع به کار با این پرسش از خودتان که به چه چیزی علاقه دارید شروع میشود. یک تکه کاغذ بردارید و همه سرگرمیها ، علاقهها و مهارتهای خود را بنویسید. هنگامی که فهرستی تهیه کردید ، مهمترین دستاوردهای شخصی و درسهای زندگی و رویکرد خود برای حل مشکلات را در نظر بگیرید. همچنین از خود بپرسید که میخواهید با چه کسانی تجارت کنید و کجا میخواهید تجارت کنید.
این موارد چگونه برای هر مورد در لیست سرگرمیها ، علاقهها و مهارتهای شما اعمال میشود؟ در حالت ایده آل ، ایده شما به طور طبیعی زمانی ایجاد میشود که به ترکیب این عوامل نگاه کنید. به عنوان مثال ، شما ممکن است عاشق لباس باشید و به شدت به محیط زیست اهمیت دهید ، بنابراین تصمیم میگیرید که یک خط تولید لباسهای تفریحی سازگار با محیط زیست را راه اندازی کنید.
در نظر گرفتن همه این موارد به شما اطمینان میدهد که راهی را که واقعاً در آن سرمایه گذاری میکنید انتخاب کنید. این مهم است زیرا شما وقت و انرژی زیادی را در این زمینه صرف خواهید کرد و اشتیاق شما به تجارت عامل اصلی انگیزه شما خواهد بود.
2. بازار بالقوه را کاوش کنید!
هنگامی که نیچ مارکتی را پیدا کردید که به آن علاقه دارید ، باید تعیین کنید که آیا دیگران به اندازه کافی به آن علاقهمند هستند یا خیر که میتواند از یک تجارت پشتیبانی کند. یک راه عالی برای انجام این کار ، ارزیابی اینترنت و ترافیک رسانههای اجتماعی در اطراف کلمات کلیدی مربوط به نیچ مارکت شما است. چندین ابزار برای ارزیابی حجم جستجو برای کلمات کلیدی خاص وجود دارد:
- ابزار کلمات کلیدی Google AdWords.
- UberSuggest
- Google Trends
هنگام یافتن کلمات کلیدی ، اصطلاحات مرتبطی را که نمایش داده میشوند را نیز به خاطر بسپارید ، زیرا اینها بینشهای دیگری را در نیچ مارکت شما ارائه خواهند داد. AdWords و UberSuggest همچنین به شما نشان میدهند که هر کلمه کلیدی چقدر رقابتی است. اگر رقابت زیادی وجود داشته باشد ، بازار شما ممکن است آنطور که فکر میکردید خوب نباشد. همچنین محبوبیت کلمات کلیدی را در طول زمان در نظر داشته باشید ، زیرا این امر میتواند به شما نشان دهد که علاقه در حال افزایش، کاهش یا فصلی است.
بررسی وب سایت های رسانه های اجتماعی مانند فیسبوک ، Pinterest و Reddit همچنین میتواند پنجره ای را برای علاقه به یک موضوع خاص ایجاد کند. بررسی کنید که آیا تعداد قابل توجهی از افراد در مورد نیچ مارکت شما پست میگذارند یا خیر ، و آیا گروههای آنلاین وجود دارد که افراد در مورد موضوعات مربوط به نیچ مارکت بحث کنند. اگر کسب و کار شما تصمیم به راه اندازی کمپین بازاریابی در رسانههای اجتماعی گرفت ، این افراد اهداف ایدهآلی را هدف قرار میدهند.
رویکرد دیگری که میتوانید انجام دهید این است که از افرادی که فکر میکنید مشتریان احتمالی هستند بپرسید که نظرات آنها در مورد تجارت شما چیست. این میتواند به شما کمک کند ایده خود را اصلاح کرده و آن را بیشتر در بازار دوست داشته باشید.
در نهایت ، اگر رقابتی در بازار طاقچه شما وجود دارد، درباره آنها تحقیق کنید. رتبه آنها در نتایج جستجو چگونه است؟ آیا بازاریابی آنها موثر است؟ چه کاری میتوانید بهتر از آنچه آنها انجام میدهند انجام دهید؟ پاسخ به این سوالات میتواند به تحکیم ایده کسب و کار فرد کمک کند.
3. تعیین سودآوری
هنگامی که یک بازار تخصصی مورد علاقه خود را پیدا کردید و وجود مخاطب را تأیید کردید ، باید تعیین کنید که آیا واقعاً میتوانید با تمرکز بر آن بازار درآمد کسب کنید. به صورت آنلاین میتوانید این کار را با بررسی لیست پرفروشهای آمازون ، لیست محصولات بازار بررسی کنید.
رویکرد دیگری که میتوانید برای تعیین نقطه قیمت خود در نظر بگیرید ، بازاریابی دیجیتال است. بوچر توصیه میکند که یک کمپین بازاریابی هدفمند در رسانههای اجتماعی راه اندازی کنید که شامل پستهایی با قیمتهای متفاوت باشد و میزان مشارکت در هر پست را مقایسه کنید.
4. محصول یا خدمات خود را تبلیغ کنید
در نهایت، شما باید محصول خود را به بازار عرضه کنید، بازخورد را براساس بازاریابی خود جمعآوری کنید.
مراحل عمومی در نیچ مارکتینگ
- یافتن و انتخاب بخشی از بازار که نیاز خاص و برآورده نشده ای دارد.
- اجرا تحقیقات بازار برای مشخص کردن اندازه و امکان سنجی ایده
- اطمینان یافتن از امکان پذیری برندینگ در نیچ مارکتینگ
- شناخت کانالهای توزیع
- برنامه ریزی برای دسترسی به بازار
- اجرا
- بازار را به صورت منظم بررسی کنید تا از امکان ادامه استراتژیها اطمینان حاصل کنید. همچنین فرصتها و تهدیدات را شناسایی نمایید.
نظرات
0 دیدگاه