تولید محتوای خوشه‌ای چیست و چه تأثیری بر سئو سایت دارد؟

سمانه پرهیزکار

تولید محتوای خوشه‌ای فراتر از قرار دادن کلمات کلیدی در محتوا و امیدوار بودن به گوگل است. این روش از یک استراتژی SEO برای تولید محتوای خوشه‌ای جهت مدل سازی موضوع و پیوند داخلی برای بهبود تجربه کاربر در استفاده از محتوای سایت و افزایش عملکرد جستجو استفاده می‌کند.
ما مشتاق هستیم که نحوه عملکرد محتوای خوشه‌ای را به اشتراک بگذاریم و توضیح دهیم که چگونه این روش تلاش‌های شما برای SEO سایت‌تان را تقویت می‌کند.

تولید محتوای خوشه‌ای چیست

محتوای خوشه‌ای چیست؟

بهترین راه برای توضیح آنچه که محتوای خوشه‌ای انجام می‌دهد این است که تفاوت بین یک سایت دارای محتوای خوشه‌ای و یک سایت بدون محتوای خوشه‌ای را نشان دهیم.

می‌توان گفت، بدون خوشه‌های محتوا، این احتمال وجود دارد که تلاش‌های شما برای ایجاد محتوای SEO مانند عکس‌برداری در تاریکی باشد و شما امیدوار باشید چیزی ظاهر شود. شاید شما به یک ایده محتوا مبهم یا کلمه کلیدی آرمانی که می‌خواهید در یک قطعه محتوا مورد هدف قرار دهید، برسید و سپس فقط به دنبال آن باشید و این کار را بارها و بارها و بارها برای ایده‌ها و کلمات کلیدی مختلف انجام دهید.

در این صورت شما قبل از اینکه متوجه شوید، بایگانی وسیع و سازماندهی نشده‌ای از وبلاگ‌ها را در مورد انواع مختلف موضوعات که به طور ملموس به خدمات یا صنعت شما مرتبط هستند، جمع آوری کرده‌اید. اگر بتوانید آنها را به صورت فیزیکی جمع کنید و روی میز بگذارید، احتمالاً به این شکل است:

تولید محتوا بدون استراتژی تولید محتوای خوشه‌ای

حتی بدون استراتژی محتوای منسجم که روی موضوع خاصی تمرکز کند، بدون شک تعداد زیادی جواهر در این بایگانی وجود دارد. اما با این حال، به نظر نمی‌رسد که گوگل هنوز به عنوان یک مقام در صنعتتان شما را به رسمیت شناخته باشد یا به خاطر محتوای با کیفیتی که تولید کرده‌اید به شما پاداش دهد.
در همین حال، سایتی که از مدل خوشه محتوا استفاده می‌کند، رویکرد عمدی و بی عیب و نقص بیشتری نسبت به تولید محتوای SEO شده دارد:

نتیجه تولید محتوای خوشه‌ای

نمودار بالا نشان می‌دهد که مدل خوشه محتوا شامل سه جزء اصلی است:

  • صفحات ستون
  • محتوای خوشه ای
  • پیوندهای داخلی

این ساختار به سازماندهی محتوا کمک می‌کند تا Google  (و کاربران آنلاین) بتوانند به راحتی آنها را درک کرده و در مسیر مورد نظر حرکت کنند.

pillar page  چیست؟

pillar page  یا صفحه ستون وب سایت را می‌توان بخشی از ساختار محتوای خوشه‌ای دانست. صفحه ستون می‌تواند پایه‌ای برای تولید تعداد نامحدودی محتوا درباره یک موضوع در سایر صفحات وب سایت شما باشد. صفحات ستون یک قسمت مهم از استراتژی تولید محتوای خوشه‌ای هستند. به این صورت که یک صفحه ستون درباره یک موضوع شامل تعداد بی شماری صفحه فرعی درباره آن موضوع خاص است که به شرح کامل کلمه کلیدی اصلی در صفحه ستون از جنبه‌های مختلف و شرایط مختلف می‌پردازند.

به‌عنوان مثال فکر کنید، شما یک صفحه ستون با عنوان کلی (طراحی سایت) ایجاد می‌کنید. سپس یک مقاله با عنوان (برنامه نویسی HTML) را به عنوان موضوع جزئی‌تر و زیر مجموعه خوشه اصلی در نظر می‌گیرید. مقاله اصلی در یک صفحه فرعی قرار می‌گیرد که از صفحه اصلی لینک دریافت می‌کند.
صفحات ستون از صفحات دیگر سایت شما بلندتر است، زیرا در این صفحه به تمامی جنبه‌های موضوع اصلی به طور مختصر پرداخته می‌شود.

محتوای خوشه‌ای چیست؟

محتوای خوشه‌ای تمامی مقالات محتوای پشتیبانی کننده‌ای است که در صفحات ستون خود ایجاد می‌کنید. شما می‌توانید آنها را به عنوان مجموعه‌ای از محتواها در نظر بگیرید که بر روی همه موضوعات فرعی احتمالی برای موضوع اصلی صفحه ستون ساخته می‌شوند.

بهترین راه برای تصمیم گیری در مورد موضوعات فرعی صفحه ستون چیست؟

یک نکته مهم این است که ایده‌های عالی محتوا اغلب از بررسی آنچه کاربران آنلاین سعی می‌کنند در مورد یک موضوع یاد بگیرند، بدیت می‌آید.
شما می‌توانید برای تحقیق در مورد این ایده‌ها از Ahrefs، Google keyword planner  و Google Ads استفاده کنید.

پیوندهای داخلی چیست؟

پیوندهای داخلی (یا hyperlinks) روش‌هایی هستند که قطعات مختلف محتوای سایت را به هم متصل می‌کنند. این کار به عنوان یک تکنیک SEO در صفحه‌های سایت پیاده سازی می‌شود. لینک‌های داخلی به خوانندگان سایت شما کمک می‌کنند تا در سایت حرکت کنند و اطلاعات مربوط به موضوع مطالعه شده را پیدا کنند. این لینک‌های داخلی همچنین به ربات‌های گوگل کمک می‌کنند تا سایت شما را به راحتی خزیده و ایندکس کنند. این کار شانس سایت شما را برای کسب امتیاز بیشتر در صفحات و رتبه بندی محتوای شما در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) افزایش می‌دهد.

بهترین شیوه‌ها برای پیوندهای داخلی چیست؟

در زیر خلاصه‌ای از بهترین پیشنهادات عملی (باید و نبایدها) را برایتان آورده‌ایم:

از پیوند دادن تصاویر خودداری کنید. بهتر است از انکر تکست به جای آن استفاده کنیم. هنگام اتصال متن لنگر، مطمئن شوید که چرا از آن عبارت، کلمه یا جمله استفاده کرده‌اید. اگر به محتوایی پیوند دهید که از متن لنگر شما پشتیبانی نمی‌کند یا به کاربر ارزش افزوده نمی‌دهد، این امر اعتماد کاربران آنلاین شما و Google را کاهش می‌دهد.

پیوند دادن به محتواهایی که به راحتی در منوهای ناوبری یافت نمی‌شوند را در اولویت قرار دهید. به این کار “پیوند عمیق” می‌گویند.

در ایجاد پیوندهای داخلی در یک صفحه زیاده روی نکنید. در حالی که اکثر متخصصان سئو نمی‌توانند آنچه را که گوگل پیوندهای داخلی “زیاد” می‌داند تعیین کنند، اما می‌گوید تعداد لینک‌های داخلی یک صفحه را بین سه تا چهار لینک نگه دارید. البته برخی با این عدد مخالف‌اند. شاید یک قاعده کلی خوب این باشد که هنگام افزودن پیوندها، خواننده را قبل از هر چیز در نظر داشته باشید.

محتوای خوشه‌ای چگونه بر سئو تاثیر می‌گذارد؟

هنگامی‌که بر روی مدل خوشه محتوا کار می‌کنید، این سه جزء بالا، صفحات ستون، خوشه‌های محتوا و پیوندهای داخلی، به شما امکان می‌دهد مجموعه‌ای از مطالب بی نظیر و سازماندهی شده و با کیفیت را که برای مشتریان شما بسیار مفید است، پرورش دهید. این روش، خزیدن ربات‌های گوگل را در صفحه شما آسان می‌کند. به ویژه پیوندهای داخلی، مواردی هستند که به گوگل نشان می‌دهند که بین همه محتواهای پیوند شده رابطه وجود دارد. و زمانی که همه آن محتواهای پیوند شده مملو از محتوای با کیفیت بالا باشد، به گوگل نشان می‌دهد که شما دارای وسعت دانش تخصصی در مورد یک موضوع خاص هستید. این نوع کسب اعتبار و کیفیت چیزی است که به شما در افزایش رتبه در موتور جستجو کمک می‌کند


برچسب ها:

    نظرات


    0 دیدگاه
    instagram logo call button