زامبی پیج چیست؟ چگونه باید آن‌ها را از سایت خود خارج کنیم؟

سمانه پرهیزکار

زامبی پیج ، صفحاتی در یک وب سایت هستند که ترافیک کمی‌ایجاد می‌کنند یا هیچ بازدیدی ندارند و دسترسی به آنها از طریق نتایج موتورهای جستجو دشوار یا غیرممکن است.
در این مقاله، ما توصیه‌هایی را در مورد چگونگی تشخیص این صفحات و نحوه برخورد با آنها به گونه‌ای که بر بازدید کل سایت شما تأثیر نگذارد، ارائه می‌دهیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید شامل موارد زیر می‌شود:

  • چرا باید با صفحات زامبی برخورد کنیم؟
  • انواع مختلف صفحات زامبی
  • چگونه می‌توان این صفحات را پیدا کرد؟
  • چگونه با صفحات زامبی رفتار کنیم؟
زامبی پیج چیست؟

چرا باید با صفحات زامبی برخورد کنیم؟

تشخیص و پردازش صفحات زامبی به شما در بهبود موارد زیر کمک می‌کند.

بهبود تجربه کاربری بازدیدکنندگان: حذف یا اصلاح صفحات زامبی یک سایت به شما امکان می‌دهد تجربه کاربری بهتری را ارائه دهید و نرخ بازگشت و تبدیل یک سایت را بهبود ببخشید.

بهبود نمره کیفیت اعطا شده توسط Google: ازآنجاکه موتورهای جستجو یک سایت را به طور کلی قضاوت می‌کند، جبران اثرات منفی صفحات زامبی نمره کلی سایت را افزایش می‌دهد و در نتیجه موقعیت سایت را بهبود می‌بخشد.

بهینه سازی بودجه خزیدن: حذف یا مسدود کردن ایندکس صفحات زامبی به شما امکان را می‌دهد تا زمان خزیدنی را که به سایت شما و برای مهم‌ترین صفحات آن اختصاص داده شده است، گسترش دهید.

انواع مختلف زامبی پیج

در زیر به معرفی انواع مختلف زامبی پیج می‌پردازیم.

1 – صفحات بدون نمایه (بدون ایندکس)

این صفحات معمولاً دارای مشکلات فنی مانند زمان بارگذاری بیش از حد طولانی یا اسکریپت‌هایی هستند که اجرا نمی‌شوند. گوگل زمانی را که خزنده‌هایش در سایتی صرف می‌کنند را با توجه به تعداد صفحات موجود در آن سایت تقسیم می‌کند؛ و صفحاتی را که کار آن‌ها را کند می‌کند، فهرست بندی نمی‌کند. زیرا این صفحات شانس زیادی برای رها شدن توسط بازدیدکنندگان دارد.
این صفحات در فهرست نتایج گوگل وجود ندارد، از آنها بازدید نمی‌شود یا ترافیک مستقیم از موتور جستجو دریافت نمی‌کند.

2 – صفحات غیر ریسپانسیو یا “غیر واکنش گرا”.

صفحاتی که برای موبایل بهینه نشده‌اند یا بارگذاری آنها در تلفن‌های همراه بسیار طول می‌کشد نیز برای سایت شما دارای ضرر هستند. گوگل آنها را مجازات خواهد کرد زیرا معتقد است که آنها تجربه کاربری ضعیفی را ارائه می‌دهند.
این صفحات در نتایج گوگل وجود دارد اما آنها را در رتبه بندی شامل جریمه می‌کند.

3 – صفحات با محتوای منسوخ یا با کیفیت پایین.

دو نوع از این صفحات وجود دارد:

  • صفحات منتشر شده که چندین سال است به روز نشده‌اند. ممکن است گوگل با در نظر گرفتن این که صفحات دیگر به روز نیستند، رتبه آنها را پایین بیاورد.
  • صفحات با محتوای کم (کمتر از 300 کلمه) یا بدون سود و فایده واقعی نیز مجازات می‌شوند.

نتایج این صفحات در گوگل به تدریج تنزل می‌یابند.

4 – صفحاتی که برای SEO بهینه نشده‌اند (یا به اندازه کافی بهینه نشده‌اند).

این صفحات می‌توانند برای کاربران اینترنت بسیار مفید و جالب باشند اما معیارهای SEO را اعمال نمی‌کنند (مانند عدم وجود تگ‌های alt، h1، h2 یا h3، عنوان بد یا عنوان بسیار طولانی، بدون کلمات کلیدی …).
رتبه این صفحات نیز در نتایج موتورهای جستجو کاهش می‌یابد.

5 – صفحات پیوست.

صفحات پیوست، اغلب صفحاتی هستند که می‌توانید در پاورقی سایت به آنها دسترسی پیدا کنید: مانند تماس، اعلامیه‌های حقوقی، GTC، GDPR  و … این صفحات حتی اگر مورد توجه کاربران اینترنت قرار نگیرد، حاوی اطلاعات حقوقی است و حضور آنها در یک سایت برای SEO نیاز است.
عدم وجود این صفحات بر ارجاع دهی آن سایت تأثیر منفی می‌گذارد.

چگونه می‌توان صفحات زامبی را پیدا کرد؟

6 – صفحات یتیم.

این صفحات به سادگی توسط روبات‌های خزنده یافت نمی‌شوند، زیرا با هیچ پیوند داخلی به سایر صفحات سایت پیوند داده نمی‌شوند و از طریق منوی سایت قابل دسترسی نیستند. آنها صفحاتی هستند که به نحوی در یک جهان موازی شناور هستند و تقریباً هیچ شانسی برای بازدید از آنها وجود ندارد.

چندین روش برای شناسایی صفحات یتیم یک سایت وجود دارد. یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای سایت‌های کوچک این است که نقشه XML سایت (سایت مپ خود) را با فهرست Google از سایت خود مقایسه کنید (این فهرست را با جستجویی مانند “site: mywebsite.com” در Google دریافت خواهید کرد). برای شناسایی صفحات موجود در نقشه سایت که در فهرست Google وجود ندارد، فقط باید دو لیست را با هم مقایسه کنید. سپس صفحات یتیم را با لینک دهی داخلی به بقیه سایت خود پیوند دهید.

چگونه می‌توان زامبی پیج را پیدا کرد؟

اگر می‌خواهید بدون مراجعه به شرکت‌های مربوطه، خودتان کار تشخیص این زامبی پیج را انجام دهید، به شما توصیه می‌کنیم از Google search Console  استفاده کنید. در این سایت ابزارهایی را خواهید یافت که به شما امکان می‌دهد صفحات با عملکرد پایین یا کاهش یافته را تشخیص دهید.

  • سربرگ ” performance” (مخصوصاً اگر سایت شما فقط چند صفحه داشته باشد) خیلی ساده قابل استفاده است. این بخش به شما این امکان را می‌دهد که سیر بازدیدها را در طول زمان در هر یک از صفحات خود مقایسه کرده و بدین ترتیب مواردی را که کاهش شدید ترافیک را تجربه می‌کنند، پیدا کنید.
  • سر برگ ” excluded ” به شما امکان می‌دهد دو نوع صفحه زامبی را تجزیه و تحلیل کنید:

    صفحات “کشف شده، که در حال حاضر ایندکس نمی‌شوند.”

اینها صفحاتی هستند که گوگل در آخرین خزش خود تصمیم گرفته است، ایندکس نکند؛ زیرا محتوای آنها بسیار ضعیف، تکراری یا حاوی اطلاعات موجود در بسیاری از سایت‌های دیگر است؛ بنابراین توصیه می‌شود ابتدا محتوای این صفحات را تکمیل و یا بازنویسی کنید و منتظر بمانید تا روبات‌های Google بیایند و دوباره آنها را کشف (Explored) کنند.

    صفحات “شناسایی شده، که در حال حاضر ایندکس نشده است”.

اینها صفحاتی هستند که گوگل به دلیل مشکلات فنی ایندکس نکرده است (به‌عنوان مثال وقتی زمان پاسخ سرور بسیار طولانی است).

چگونه با زامبی پیج رفتار کنیم؟

برخی از صفحات فقط باید به روز یا بهینه شوند، در حالی که برخی دیگر واقعاً نیاز به حذف و تغییر مسیر دارند.

این صفحات را بهبود بخشید.

ازآنجاکه صفحات زامبی اغلب صفحاتی هستند که زمان بارگذاری آنها زیاد است، در شبکه سایت وجود ندارد یا دارای محتوای نامناسب هستند، باید آنها را در نظر Google و همچنین در دید بازدیدکنندگان خود بازسازی کنید.

  • به‌روزرسانی و غنی سازی محتوای این صفحات؛
  • بررسی کنید که این صفحات کلمات کلیدی مناسب را داشته باشند و غنای معنایی متن متناسب با موضوع مورد نظر باشد.
  • بهبود UX و زمان بارگذاری
  • افزودن لینک‌ها به سایر صفحات مرتبط در سایت
  • لینک‌های ورودی داخلی را به سایر صفحات سایت خود اضافه کنید.
  • این صفحات را در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید
  • نشانی وب آنها را تغییر ندهید.

آیا حذف زامبی پیج کار خوبی است؟

بدون بررسی صفحاتی که قصد حذف آنها را به صورت موردی دارید، وارد این عملیات ظریف نشوید.
اگر صفحات زامبی در سایت شما وجود دارد که دارای محتوای قدیمی هستند و هیچ گونه تبدیل ایجاد نمی‌کنند، امکان حذف آنها وجود دارد.
از طرف دیگر، صفحاتی که فقط مورد علاقه تعداد کمی از بازدیدکنندگان هستند، اما نرخ تبدیل آنها بسیار سودآور است، باید نگهداری شوند.

البته، صفحات زامبی وجود دارند که ضروری هستند: اعلانات قانونی، شرایط عمومی فروش، RGPD … که بازدیدهای کمی ایجاد می‌کند یا هیچ بازدیدی ندارد و باید نگهداری شود.
پس از حذف شدن صفحات زامبی، فراموش نکنید که آدرس‌های این صفحات (301) را به صفحات در دسته مناسب یا صفحات دیگری که با موضوعی مشابه سروکار دارند، هدایت کنید.


برچسب ها:

    نظرات


    0 دیدگاه
    instagram logo call button