تاثیر محتوا در سئو چگونه است؟ نکاتی برای داشتن یک محتوای با کیفیت
محتوا تاثیر بسیار زیادی بر روی سئو دارد، چرا که موتورهای جستجو بر کیفیت محتوا تاکید بسیاری دارند. از این رو سئو کردن محتوا تاثیر بسیار زیادی بر روی سئو و کسب رتبه در موتورهای جستجو دارد. شما باید از کلمات کلیدی در عنوان و بدنه متن محتوا استفاده نمایید. محتوا باید به طور طبیعی برای کلمات کلیدی بهینه سازی شود. الگوریتمهای گوگل در حال بروزرسانی هستند و تلاش آنها بر این است که نتایج مفیدی را برای کاربران به نمایش بگذارند. تاثیر محتوا در سئو را میتوان با فاکتورهایی مشخص کرد که این فاکتورها شامل :
- وجود اطلاعات ارزشمند بیشتر نسبت به سایتهای دیگر
- قابل اعتماد بودن محتوا
- کیفیت بالای محتوا
- جذاب بودن محتوا
- یونیک بودن
تاثیر محتوا بر سئو
تاثیر محتوا بر روی سئو به دو دسته تقسیم میشود که به شرح زیر است:
تاثیر مستقیم
اولین تاثیری که محتوا بر روی سئو دارد، تاثیر مستقیم آن است، یعنی زمانی که شما یک محتوا را در سایت منتشر میکنید، توسط موتورهای جستجو بررسی میشود و هر چه محتوای صفحه شما بهینهتر باشد برای گوگل ارزشمندتر خواهد بود.
تاثیر غیرمستقیم
تاثیر غیرمستقیم شامل رفتار کاربران در سایت میباشد که یکی از فاکتورهای تاثیرگذار است. گوگل رفتار کاربران را در سایت بررسی میکند، یعنی هر چه یک کاربر بیشتر در سایت بماند، برای گوگل به این معناست که آن صفحه یک صفحه ارزشمند میباشد و توانسته نظر کاربر را به خود جلب نماید.
یا اگر کاربر سایت آن را در کوتاهترین زمان ببندد، گوگل متوجه خواهد شد که آن صفحه به هر علتی برای کاربر مفید میباشد. بنابراین رتبه آن سایت را کاهش خواهد داد و سایتهای دیگر را جایگزین آن خواهد کرد.
نکات برای ارتقا تاثیر محتوا در سئو
حال که از تاثیر محتوا در سئو آگاه شدید، برخی از نکاتی که باید در محتوایتان رعایت کنید، مختصرا در ادامه توضیح داده شده است:
تولید محتوای یونیک
محتوایی که برای وبسایت خود تولید میکنید بهتر است یونیک باشد. هیچوقت نباید از سایتهای دیگر محتوا کپی کنید. میتوانید با استفاده از سایت CopyScape از کپی نبودن محتوای خود اطمینان حاصل نمایید. محتوای تکراری چه کم باشد چه زیاد توسط موتورهای جستجو قابل تشخیص میباشد.
اگر محتوای شما تکراری باشد رسیدن به نتایج بالای SERP سخت خواهد شد و جریمه سایت برای محتوای تکراری سنگین بوده و کمترین کاری که گوگل انجام خواهد داد اسپم کردن سایت شماست. نکاتی که باید در محتوا رعایت کنید:
- بهتر است آدرس URL مطلب شما با محتوای شما ارتباط داشته باشد.
- علاوه بر ویرگول “،” کاراکترهای “/ و – و | و + و .” نیز برای گوگل قابل درک هستند از کاراکترهایی که کمتر رایج هستند مانند #، %، &، * و غیره در تیتر نباید استفاده نمایید.
تیتربندی و استفاده صحیح از تگهای عنوان
تیتر جز مهمترین مواردی است است که در نتایج جستجو ظاهر میشود، هرچقدر تیتر جذاب و مفیدتر باشد شانس کلیک آن توسط کاربران بیشتر خواهد بود. ساختار محتوای خود را باید با استفاده از تیترها بسازید و کلمات کلیدی در تیترها استفاده نمایید. تیتر مقاله در بهترین حالت 40 کاراکتر بدون فاصله میباشد.
- از H1 گرفته تا H6 را در جای مناسب خود استفاده کنید.
- تگ H1 : از این تگ تنها باید 1 بار استفاده کنید. تگ عنوان اصلی به صورت پیش فرض H1 میباشد. بهتر است تیترهای جذاب برای محتوای خود انتخاب کنید.
- تگ H2 : در متن هر اندازه که بخواهید میتوانید از این تگ استفاده نمایید.
- تگ H3 : تگهای H3 عموما به عنوان زیرعنوان برای تگ های H2 محسوب میشوند.
- تگ های H4, H5 ,H6 : این تگها نیز به همین ترتیب به عنوان زیرعنوان استفاده میشوند.
توضیحات متا
با استفاده از توضیحات متا یا meta description میتوانید محتوای خود را جذاب کنید. این نکته در سئو تاثیر بسیاری دارد و میتواند بر روی CTR یعنی نرخ کلیک تاثیر بگذارد. توضیحات متا علاوه بر اینکه میتواند بر روی موتورهای جستجو تاثیر بگذارد، میتواند بر روی جلب نظر کاربران تاثیر بگذارد. توضیحات متا باید دارای شرایط زیر باشد:
- حداکثر 160 کاراکتر در meta description بنویسید.
- باید برای تاثیر آن محتوا در سئو توضیحاتی خلاصه از تمام محتوایی که نوشتید در توضیحات متا بنویسید.
- برای تاثیر محتوا در سئو کلمه کلیدی خود را حتما باید در meta description بگنجانید. البته کلمه کلیدی نباید زیاد در متن تکرار شود.
اینفوگرافی
صرفا یک محتوای طولانی بر روی سئو تاثیر نمیگذارد. اینفوگرافی بهینه سازی موتورهای جستجو با استفاده از رسانههای اجتماعی، در واقع اینفوگرافیک ها نمایش گرافیکی میباشند که در زمان به نمایش درآوردن اطلاعات مهم، مفید ومختصر به ما کمک میکنند و با دادهها ادغام میشوند. محتوای گرافیکی نیز میتواند به بهبود محتوا کند و در نتیجه به بهینه سازی موتورهای جستجو نیز کمک خواهد کرد.
این اینفوگرافیها توسط رسانههای مختلف اجتماعی اشتراکگذاری شوند و سرعت اشتراکگذاری این گرافیکها بیش از سایر اطلاعاتی که در اینترنت به اشتراک گذاشته میشود میباشد.
لینک سازی در محتوا
لینک سازی یکی از مهمترین نکات تاثیر محتوا در سئو میباشد، لینک سازی به دو صورت انجام میگیرد:
لینک دادن به صفحات اصلی
لینک سازی داخلی میتواند بیانگر قدرت وبسایت است که ارتباطی معنادار بین مقالات وبسایت شما محسوب خواهد شد. لینک سازی داخلی به گردش کاربر در سایت کمک میکند. همچنین درک کلمات کلیدی، ارتباط مقالات و صفحات سایت را برای موتورهای جستجو آسان خواهد کرد.
لینک سازی خارجی در شرایطی است که تمایل دارید به سایت دیگری لینک بدهید. برای حفظ ارزش محتوای سئو میتوانید محتوای سئو صفحه خود را rel=Nofollow کنیدو لینک سازی داخلی خود باید همیشه بصورت rel=follow باشد.
البته باید توجه داشته باشید که لینک سازی بیش از حد میتواند بر روی سئو تاثیر منفی بگذارد.
تگ کنونیکال
تگ کنونیکال یا canonical یک قطعه کد HTML میباشد که نسخه اصلی برگههای تکراری، نزدیک به تکراری یا شبیه به هم را برای موتورهای جستجو تعریف و مشخص خواهد کرد. از این تگ در صورتی استفاده میشود که اگر محتوای شبیه به هم در آدرسهای مختلف سایت خود داشته باشید ، میتوانید با استفاده از این تگ مشخص کنید کدام محتوا، محتوای اصلی شماست و باید توسط موتورهای جستجو ایندکس شود.
در صورتی که یک سیستم مدیریت محتوای خوب که به درستی راهاندازی شده استفاده کنید، این مورد به خودی خود حل میشود. در صورتی که از زبانهای برنامه نویسی یا قالبهای شخصی استفاده میکنید، ممکن است مشکل ایجاد شود. باید بررسی کنید که این تگها در دسترس هستند و به درستی استفاده شدهاند و به URL صحیح اشاره شدهاند یا خیر. در این زمینه نکات مهمی هستند که باید به آنها توجه کنید:
- Http در مقابل Https
- داشتن www یا نداشتن آن
رعایت نکردن این موارد میتواند باعث شود گوگل چند آدرس مختلف برای تاثیر محتوا شناسایی نماید.
اسکیما
در صورتی که در محتوای خود که نوعی داده است استفاده میکنید، بهتر است کد اسکیمای مرتبط با آن را نیز به کار ببرید. در این شرایط موتورهای جستجو مفاد محتوا را متوجه خواهند شد. تاثیر اسکیما را در سئو خواهید دید و میتوان از آن برای بهبود سئو استفاده نمایید. نداشتن این قابلیت سایت را یک گام عقبتر نگه خواهد داشت.
قابلیت اشتراک گذاری محتوا
محتوایی که نوشتید در صورتی که کامل، هیجان انگیز و سئو شده میباشد و کاربران بسیاری را به خود جذب کرده است، بهتر است برای آن قابلیت اشتراک گذاری در شبکههای اجتماعی را نیز فراهم نمایید. این کار را میتوانید با استفاده از دکمههای اشتراک گذاری در انتهای محتوای خود انجام دهید و کاربر در صورت تمایل میتواند لینک شما را به اشتراک بگذارد. این کار تاثیر بسیار مثبتی بر روی محتوای سئو شما خواهد داشت.
برای نوشتن محتوای سئو شده باید به چه نکاتی توجه نمایید!
پیدا کردن کلمات کلیدی: قبل از نوشتن محتواها باید لیستی از کلمات کلیدی تهیه نمایید. این کلمات باید همان کلماتی باشند که کاربران هدف آن را در موتورهای جستجو خود سرچ میکنند.
نوشتن محتوای با کیفیت: نوشتن یک محتوای با کیفیت میتواند در کسب رتبه تاثیر بگذارد. در صورتی که محتوایی که تولید کردید بیکیفیت باشد، زمانی که برای سایت صرف خواهید کرد ارزشی نداشته و سایت شما با شکست مواجه خواهد شد.
چگالی کلمات کلیدی :باید توجه داشته باشید که کلمه کلیدی را در بخشهای مهم صفحه استفاده کردهاید. همچنین از کلمات کلیدی نباید به صورت افراطی استفاده نمایید.
نمایش هر چه بیشتر محتوا: انتشار محتوا در شبکههای اجتماعی میتواند تاثیر بسزایی در نمایش هر چه بیشتر آن داشته باشد. اشتراک گذاری محتوا در شبکههای اجتماعی میتواند تاثیر بسزایی در نمایش هر چه بیشتر آن داشته باشد.
بررسی سوالات رایج یا نیاز کاربران: محتواهایی که در سطح وب و شبکههای اجتماعی انتشار مییابند ارزش آنچنانی ندارند، زیرا قادر به پاسخگویی به نیاز یا سوال کاربران نیستند. گاهی ممکن است یک محتوا برای شما جذاب باشد ولی در نهایت به سوال شما پاسخ ندهد. فرد ناخودآگاه به برند کسب و کار توجهی نمیکند و به صورت کاملا موقتی محتوا برای فرد جذاب به نظر میرسد، این در صورتی است که اگر شما جواب سوال خود را در این مقاله مشاهده میکردید پیگیر محتواهای دیگر آن نیز شده و بر روی کسب و کار و برند فرد تاثیر زیادی خواهد گذاشت.
نحوه ارائه محتوا: در مورد نحوه ارائه محتوا نیز باید تحقیق نمایید. نوع ارائه اهمیت فراوانی دارد، تا جایی که گاهی موضوعات کم اهمیت با ارائه بهتر، از موضوعاتی که کاربران زیادی به دنبال آن هستند تاثیرگذارتر خواهد بود. برای یک ارائه درست و مناسب نکتهای که باید به آن توجه نمایید شناخت دقیق و درست مخاطبین و ویژگیهای وی است.
نظرات
0 دیدگاه