اسکیما چیست؟ و چرا برای سئو سایت مهم است؟

عاطفه آقایی

اگر به دنبال راهی برای هدایت بازدیدکنندگان بیشتر از طریق جستجو به سایت خود هستید، اسکیما می‌‌تواند به وب‌سایت شما کمک کند تا از مشاهده بیشتر کلیک کند. در این مقاله، اصول کار با اسکیما و دلیل اهمیت آن برای سئو را بیان خواهیم کرد.

اسکیما چیست

اسکیما چیست؟

Schema markup که به آن واژگان معنایی یا ریز داده‌ها نیز گفته می‌‌شود یک روش نشانه گذاری است که می‌توانید کدهای آن را برای وب سایت خود به HTML اضافه کنید. این ریز داده‌ها به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای شما را بهتر درک کنند تا بتوانند نتایج دقیق‌تر و آموزنده‌تری را برای جستجوگران پیدا کنند.
همان‌طور که می‌دانید موتورهای جستجو گوگل از ربات‌ها و هوش مصنوعی برای تحلیل داده‌های موجود در فضای وب استفاده می‌کنند. اما این ربات‌ها و هوش مصنوعی به خوبی انسان‌ها قادر به درک اطلاعات ساخته شده توسط انسان نیستند. به همین دلیل به طور پیوسته ابزارهایی جهت کمک به این ربات‌ها در مسیر اهداف ما ساخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پس از افزودن این کدها به وب سایت شما، نشانه گذاری اسکیما توضیحات دقیق‌تری برای صفحه شما ایجاد می‌کند، به نام rich snippet یا “قطعه غنی” که در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) ظاهر می‌شود. ما در بخش بعدی قطعات جزئی را با جزئیات بیشتری پوشش خواهیم داد.
Schema.org  یک همکاری بین بسیاری از موتورهای جستجوی مختلف از جمله Google، Bing، Yandex و Yahoo است.

داده‌های ساختاریافته نشانه گذاری اسکیما چگونه کار می‌کند؟

داده‌های ساختاری شامل تطبیق نام و مقادیر برای آسان‌تر کردن کار موتورهای جستجو برای دسته‌بندی و فهرست بندی مطالب شما است. ریز داده یا Microdata نوعی داده ساختار یافته است که با HTML5، جهانی‌ترین زبان اصلی علامت گذاری، کار می‌کند. Schema.org یا روش نشانه گذاری اسکیما، مجموعه‌ای از تعریف‌های کاملاً توافق شده را برای برچسب‌های ریز داده‌ها ارائه می‌دهد.
نشانه گذاری اسکیما اغلب برای افزودن اطلاعات در مورد مقادیر در این دسته‌ها استفاده می‌شود:

  • کار خلاقانه
  • رویداد
  • نهاد پزشکی
  • سازمان
  • شخص
  • محل

برای لیست کاملی از مقادیر و مواردی که می‌توانید با برچسب‌های اسکیما آن‌ها را علامت گذاری کنید، می‌توانید سلسله مراتب کامل را در Schema.org بیابید.
به زبان ساده، داده‌های ساختاریافته اسکیما به Google و سایر موتورهای جستجو می‌گوید که محتوای یک صفحه وب چیست. Google می‌تواند به نوبه خود این اطلاعات را به جستجوگران منتقل کند و مرتبط‌ترین نتایج را به آن‌ها نشان دهد.
به‌عنوان مثال یک محتوای ویدئویی با داده‌های ساخت یافته می‌تواند اطلاعات اضافی را در اختیار موتورهای جستجو قرار دهد. ارائه موتورهای جستجو با توضیحات ویدئو، URL تصاویر کوچک، تاریخ و مدت بارگذاری می‌تواند برای فیلم‌ها استفاده شود.
وب سایت‌های تجارت الکترونیکی می‌توانند با استفاده از کدهای نشانه گذاری اسکیما در متمایز کردن فاکتورهای محصول مانند نام، مارک‌ها، توصیفات، بررسی‌ها، تصاویر محصول، قیمت، در دسترس بودن، برای افزایش بیشتر دیده شدن محصولات خود استفاده کنند. این امر باعث افزایش دیده شدن در SERP برای تصویری واضح از یک محصول خاص می‌شود.

rich snippet در اسکیما

تصویر بالا نمونه خوبی از یک سایت تجارت الکترونیک است که از نشانه گذاری اسکیما محصول برای نمایش توضیحات، رتبه بندی بررسی، در دسترس بودن و قیمت استفاده می‌کند.

نشانه گذاری اسکیما چگونه بر SEO تأثیر می‌گذارد؟

وقتی از نشانه گذاری اسکیما استفاده می‌کنید، Google می‌تواند به راحتی محتوای صفحه وب شما را درک کند. در نتیجه، صفحه وب شما یک rich snippet دریافت می‌کند و می‌تواند به عنوان موجودی در نمودار دانش Google تبدیل شود.

rich snippet

قطعه غنی یا rich snippet یک نتیجه جستجوی Google است که اطلاعات اضافی بین URL و توضیحات متا را نشان می‌دهد. قطعه‌های غنی اغلب برای دستورالعمل‌ها، بازبینی‌ها و رویدادها نشان داده می‌شوند.
به‌عنوان‌مثال، اگر “دستورالعمل لازانیا” را جستجو کنید، ممکن است این دو نتیجه را در SERP مشاهده کنید:

قطعه غنی یا rich snippet

در این مثال، هردو نتیجه یک قطعه غنی را نشان می‌دهند. این شامل اطلاعاتی مانند رتبه بندی دستورالعمل، زمان پخت، میزان کالری و عکس از وعده غذایی نهایی است.
اطلاعات موجود در قطعه‌های غنی غالباً از داده‌های ساختار یافته در HTML صفحه گرفته می‌شوند. وقتی داده‌های ساختاریافته را با علامت گذاری اسکیما همراه می‌کنید، وقتی صفحه وب شما در نتایج جستجو ظاهر می‌شود، Google قطعه‌های غنی را در SERP نشان می‌دهد.
rich snippet از نتایج جستجوی معمول جالب‌تر و جذاب‌تر هستند، بنابراین دادن داده‌های مورد نیاز برای ایجاد یک قطعه غنی به Google می‌تواند باعث افزایش بازدید سایت شما و افزایش کلیک از طریق جستجوی ارگانیک شود.

گراف دانش

علامت گذاری اسکیما همچنین یکی از منابع اصلی اطلاعات Google’s Knowledge Graph است، پایگاه دانشی که موجودیت هر چیز و روابط بین آن‌ها نمایش می‌دهد.

گراف دانش دیجی کالا
گراف دانش دیجی کالا

گراف دانش به Google کمک می‌کند تا سؤالات جستجوی کاربران را بهتر درک کند، که در نتیجه به ربات‌های گوگل کمک می‌کند نتایج مرتبط‌تری را ارائه دهند.
یکی از مزایای قابل توجه قرار گرفتن در گراف دانش Google، دریافت پنل دانش است، هنگامی‌که افراد به طور خاص برند شما را جستجو می‌کنند.
Google پنل‌های دانش را به‌عنوان “جعبه‌های اطلاعاتی توصیف می‌کند که هنگام جستجوی موجودیت‌ها (افراد، مکان‌ها، سازمان‌ها، سایر موارد) که در گراف دانش هستند، در Google ظاهر می‌شوند. این‌ها برای کمک به شما در دریافت تصویری سریع از اطلاعات یک موضوع بر اساس درک Google از محتوای موجود در وب است.
پنل‌های دانش راهی عالی برای به دست آوردن تمام اطلاعات مربوط به برند تجاری شما در برابر جستجوگرانی است که به طور فعال در جستجوی آن هستند.
گرچه هیچ مدرک قطعی وجود ندارد که نشان دهد نشانه گذاری اسکیما به طور ذاتی باعث افزایش رتبه شما شود، اما داده‌های ساختاریافته کمک می‌کند تا توجه بیشتری به محتوا و نام تجاری شما جلب شود.
با کلیک بیشتر افراد روی صفحه وب شما، خواه از طریق یک قطعه غنی (rich snippet) و یا پنل دانش، Google متوجه خواهد شد افرادی که یک عبارت مرتبط یا نام تجاری شما را جستجو می‌کنند، انتخاب می‌کنند که بر روی سایت شما بیش از سایرین کلیک کنند. این به گوگل می‌گوید که صفحه شما نتیجه مربوط به آن جستجوی خاص است، که به نوبه خود باعث بهبود دید کلی درباره برند شما می‌شود.
برای بهترین نتیجه، برچسب‌های مختلف نشانه گذاری اسکیما را در صفحات مختلف آزمایش کنید و ببینید که چگونه بر رتبه بندی و بازدید صفحات شما تأثیر می‌گذارد. برای تولید کدهای خود، می‌توانید از ابزار Google Marked Data Markup Helper استفاده کنید.


برچسب ها:

    نظرات


    0 دیدگاه
    instagram logo call button