متا دیسکریپشن چیست؟ نحوه نوشتن توضیحات متا به چه شکل است!

سمانه پرهیزکار

متا دیسکریپشن ، توضیحات متا (یا برچسب meta description) یک عنصر HTML است که محتویات صفحه شما را برای کاربران و موتورهای جستجو توصیف و خلاصه می‌کند. اگرچه داده‌های متا برای رتبه بندی سئو مانند گذشته اهمیتی ندارند، اما متا دیسکریپشن هنوز نقش مهمی در سئو سایت دارد. 

متا دیسکریپشن

توضیحات متا چیست؟

متا دیسکریپشن (Meta Description) یک ویژگی در متا تگ‌های شما است که به توصیف صفحه شما کمک می‌کند. این توضیحات در صفحه نتایج جستجو و زیر عنوان صفحه قرار می‌گیرند. این بخش از متن ممکن است در نتایج موتورهای جستجو تحت عنوان شما نمایش داده شود، هر چند گاهی اوقات، موتورهای جستجو به جای آن، بخشی از متن اصلی صفحه را نمایش می‌دهند. با کلیک راست روی صفحه و انتخاب “مشاهده منبع” یا “مشاهده منبع صفحه” می‌توانید توضیحات متا را در هر صفحه وب پیدا کنید:

مشاهده توضیحات متا

هنگامی که به کد صفحه نگاه می‌کنید، احتمالاً یک برچسب توضیحات متا مشاهده خواهید کرد، که احتمالاً چیزی شبیه به این خواهد بود:

کد توضیحات متا

این اطلاعات دارای چند هدف است، یکی از آنها این است که به عنوان بخشی از متن در SERP عمل کند و وقتی جستجوگران یک جستجویی را انجام می‌دهند که صفحه شما را برای آن رتبه بندی می‌کند. توضیحات متا باید به کاربران موتور جستجو توضیح مختصری بدهد که اگر در سایت شما کلیک کنند، چه چیزی را پیدا خواهند کرد. بنابراین جستجوی “کلمات کلیدی متا” در Google ممکن است فهرست SERP مانند موارد زیر را ایجاد کند:

توضیحات متا

طول توضیحات متا چقدر باید باشد؟

توضیحات متا یک تگ HTML است که برای توصیف محتوای یک صفحه وب استفاده می شود. این توضیحات همانطور که در نتایج موتور جستجو ظاهر می‌شود در زیر عنوان و آدرس صفحه شما نشان داده می‌شود. برای اینکه در Google قابل مشاهده باشد، توضیحات متای شما باید بین 140-160 کاراکتر نوشته شود.

طول توضیحات متا

چرا توضیحات متا اهمیت دارد؟

برچسب‌های توضیحات متا می‌توانند تأثیر قابل توجهی در تلاش‌های شما برای بهینه سازی موتورهای جستجو داشته باشند. توضیحات متا می‌تواند محتوای اصلی وب سایت شما را نمایش دهد. توضیحات متای شما به عنوان “متن تبلیغاتی ارگانیک” عمل می‌کند. این بدان معناست که وقتی محتوای شما برای یک کلمه کلیدی رتبه‌بندی می‌شود، گوگل و موتورهای دیگر اغلب توضیحات متا را به عنوان خلاصه‌ای از صفحه نشان می‌دهند. این باعث می‌شود که توضیحات متا به اندازه متن تبلیغاتی اهمیت داشته باشد.
یک توضیح متا قانع کننده این قدرت را دارد که میزان کلیک نتایج جستجوی ارگانیک شما را افزایش دهد. این بدان معناست که بیشتر افرادی که صفحه شما را در نتایج جستجو می‌بینند، در واقع روی سایت شما کلیک کرده و وارد سایت شما می‌شوند. این به معنای ترافیک بیشتر برای شما است، حتی اگر رتبه شما ثابت بماند!

چگونه می توانم توضیحات متای بهتری بنویسم؟

بهترین شیوه ها برای ایجاد توضیحات متا خوب مانند مواردی است که برای نوشتن متن تبلیغاتی عالی استفاده می شود:

  • از کلمات کلیدی هدفمند در توضیحات متای خود استفاده کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که آنها به محتوای هر صفحه بسیار مرتبط هستند. هرگز از توضیحات یکسان در کل سایت خود استفاده نکنید.
  • مزایا و نکات مهم محتوا صفحه را بیان کنید.
  • کاربران را وادار به کلیک کنید تا ارزش آنها نشان داده شود و آن را به گونه‌ای بنویسید که جذاب باشد.

نحوه نوشتن توضیحات متا

از آنجا که میزان کلیک بر روی SERP‌ها به عنوان یک عامل رتبه بندی در نظر گرفته می‌شود، بهترین راه برای توصیف متا، نوشتن آنها به منظور دریافت کلیک بیشتر است. به نتایج جستجوی خود مانند یک آگهی سنتی در روزنامه یا مجله فکر کنید. تبلیغات چاپی کلاسیک از سرفصل‌ها و برچسب‌ها برای ترغیب شخص به تماس با یک شماره تلفن یا سفر به آدرسی برای خرید محصول در فروشگاه استفاده می‌کرد.
در نتایج جستجو کلمه کلیدی، عنوان صفحه شما، توضیحات متای شما و URL شما نمایش داده می‌شود. از آنجا که توضیحات متا در اصل یک بخش کوچک برای یک صفحه وب است، باید آن را طوری پر کنید که باعث شود افراد بخواهند بر روی URL شما کلیک کنند.

آیا متا دیسکریپشن در سئو مهم است؟

آیا متا دیسکریپشن در سئو مهم است؟

متا دیسکریپشن در سئو و بهینه سازی بسیار اهمیت دارد. البته توضیحات متا یکی از فاکتورهای رتبه بندی صفحات سایت نمی‌باشد. در گذشته اهمیتی نداشت که متا دیسکریپشن کوتاه باشد یا بلند یا وجود کلمه کلیدی در آن اهمیتی نداشت. البته در هر صورت گوگل در شرایط مختلف توضیحات متا مختلفی ایجاد می‌کرد. در زمینه سئو، متا دیسکریپشن می‌تواند موجب افزایش کلیک، ترافیک، نرخ تبدیل و درآمد سایت شود:

  • افزایش ترافیک : افزایش نرخ کلیک یا CTR توسط بهینه سازی متا دیسکریپشن می‌تواند منجر به افزایش ترافیک سایت نیز شود. 
  • افزایش نرخ کلیک سایت در نتایج جستجو : ارتباط مستقیم بین متا دیسکریپشن و افزایش نرخ کلیک سایت وجود دارد. 
  • افزایش نرخ تبدیل : اگر توضیحات متا برای کاربر جذاب باشد و مطابق با خواسته اصلی کاربران نوشته شده باشد، می‌تواند باعث افزایش نرخ تبدیل شود. همچنین با افزایش نرخ کلیک و ترافیک سایت، گوگل نیز به ارتقا رتبه آن می پردازد. باید توجه داشته باشید که زمان حضور کاربران در سایت بعد از کلیک بر روی آن جز مهم‌ترین فاکتورها برای رتبه‌بندی است.

نکات و ویژگی های توضیحات متا

  • گوگل در زیر هر نتیجه جستجو، حدود 1-2 جمله (140-160 حرف) توضیحات ارائه می‌دهد. بنابراین، در یک تا دو جمله، توضیحات شما باید دلیل قانع کننده‌ای برای بازدید از صفحه وب ارائه دهد. 
  • اگر خیلی طولانی باشد، مناسب نخواهد بود، گوگل آن را کوتاه می‌کند و مردم نمی‌فهمند سایت شما چه چیزی می تواند ارائه دهد.
  • اگر خیلی مبهم باشد، مردم اهمیتی نمی‌دهند. همیشه نتایج دیگری برای کلیک کردن وجود دارد.
  • همچنین داشتن توضیحات منحصر به فرد برای هر صفحه در وب سایت شما بسیار مهم است. مطالعه SEO در محل ما نشان داد که تقریبا 30 درصد از سایت ها دارای توضیحات متای تکراری و 25 درصد دارای صفحاتی بوده اند که به طور کلی توضیحات متا ندارند.
  • در توضیحات متا کلمه کلیدی خود را وارد کنید.
  • از نوشتن متا دیسکریپشن تکراری خودداری کنید.
  • با ابزار SERP view generator ظاهر آن را دوبار بررسی کنید.
  • متا دیسکریپشن را با محتوای خود مطابقت دهید و آن را معنادار و توصیفی کنید.

منبع


برچسب ها:

    نظرات


    0 دیدگاه
    instagram logo call button