تحلیل کمپین بازاریابی چه مراحلی دارد؟!
کدام کمپینهای بازاریابی درآمدزایی میکنند؟ کدام کانالها یا ترکیبی از کانالها عملکرد خوبی دارند و کدامیک نه؟ برای پاسخ به این دست از سؤالات باید به نحوه تحلیل کمپین بازاریابی تسلط داشته باشید.
مراحل و اجزای کلیدی برای تحلیل کمپین بازاریابی
استراتژی بازاریابی خود را مرور کنید
توصیه میکنیم از مدل RACE برای برنامهریزی، مدیریت و بهینهسازی همه کمپینهای بازاریابی و کسبوکار طبق معمول استفاده کنید. با ساختاربندی بر روی نقاط تماس کلیدی مشتری خود در زمینه دسترسی، اقدام، تبدیل و تعامل، وقتی از مدل RACE برای تجزیهوتحلیل کمپینها استفاده میکنید، میتوانید از دادهها و بینشهای مشتری برای ردیابی سریع و بهبود سفرهای مشتریان خود استفاده کنید.
اهداف کمپین و KPIهای خود را مرور کنید
بهعنوان یک اولویت، تعیین زمینه و لحن مناسب برای تحلیل پس از کمپین بسیار مهم است. در نقطه شروع، ارائه یک مرور مختصر از اهداف کمپین و KPIها بسیار مهم خواهد بود:
تحلیل چیزی است که بازاریابی را به یک بازی علمی تبدیل میکند تا یک بازی شانسی. برای برخی از کارآفرینان، بازاریابی آنلاین میتواند هزینهای غیرضروری به نظر برسد، چیزی که فقط زمانی میتوان بودجهای را به آن اختصاص داد که همه حوزههای دیگر پوشش داده شده باشند. این به این دلیل است که نتایج یک کمپین بازاریابی آنلاین نامشخص است. من میتوانم موفق باشم و مشتریان جدیدی پیدا کنم یا شکست بخورم و برای شما زمان و هزینه داشته باشید.
تجزیهوتحلیل منظم و جامع مرتبطترین معیارهای بازاریابی آنلاین به شما کمک میکند بر این غیرقابلپیشبینی بودن غلبه کنید و موفقیت کمپینهای خود را تضمین کنید.
معیارهای کلیدی بازاریابی
مجموع بازدیدها
بازدیدها را میتوان در وبسایت شما یا هر سایت مرتبط دیگری برای استراتژی مانند وبلاگ اندازهگیری کرد. تعداد بازدیدها به ارائه اطلاعاتی در مورد چگونگی عملکرد عملکردهای باهدف هدایت ترافیک و شناسایی مشکلات کمک میکند، اگر این مقدار در مدتزمان کوتاهی بهشدت تغییر کند.
بازدیدکننده جدید
این معیار را میتوان در Google Analytics پیدا کرد و به شما امکان میدهد بدانید چه تعداد بازدیدکننده جدید و چه تعداد تکراری هستند. میتوانید دریابید که آیا سایت شما تعامل کافی دارد یا خیر و تأثیر و اثربخشی هر تغییری که ایجاد میکنید را اندازهگیری کنید.
کانال ترافیک خاص
ایدئال برای کمپینهای بزرگ، این معیار در Google Analytics به شما امکان میدهد بدانید کدام کانالها ترافیک بیشتری را به سایت شما وارد میکنند (مستقیم، از طریق ارجاع، ارگانیک یا اجتماعی). هنگامی که این را بدانید، میتوانید منابع بیشتری را به مرتبطترین کانالها اختصاص دهید.
نرخ پرش (bounce rate)
این به شما میگوید که چند درصد از کاربران پس از بازدید از صفحه اصلی سایت شما را ترک کردند (بدون تعامل با سایت). مطلوب است که این درصد پایین باشد، بنابراین اگر متوجه شدید که نرخ پرش بالایی دارید، باید تجزیهوتحلیل کنید که برای حفظ بازدیدکنندگان چه پیشرفتهایی باید انجام شود.
کل تبدیل
این یکی از مهمترین معیارها برای اندازهگیری بازده سرمایهگذاری بازاریابی است. تعاریف مختلفی از آنچه باعث تبدیل میشود وجود دارد، بنابراین ابتدا یکی را انتخاب کنید که با اهداف شما مطابقت دارد. آیا میخواهید کاربر فرمی را پر کند؟ خرید نهایی را انجام دهم؟ این قسمت به عهده شماست. به این دادهها دقت کنید – تبدیل کم میتواند نتیجه یک استراتژی ضعیف، طراحی ضعیف یا عدم جذب شخصیت خریدار مناسب باشد.
برآورد دقیق هزینهها(CPL)
CPL بسته به نوع استراتژی انتخاب شده برای هر یک از کانالها متفاوت است، بنابراین معیاری بسیار خاصتر از موارد ذکر شده است. برای محاسبه آن، هزینه ماهانه یک کمپین را با تعداد سرنخهای تولید شده در همان دوره مقایسه کنید. مطمئن شوید که هزینههای “نامرئی” مانند زمان و سایر هزینههای مرتبط را در نظر بگیرید.
بازگشت سرمایه
بدون شک، ROI مهمترین معیار برای هر کمپین بازاریابی است، زیرا مستقیماً بر درآمد شما تأثیر میگذارد. این امر بهینهسازی بودجه را تسهیل میکند و به بهبود تصمیمگیری کمک میکند. برای محاسبه از معادله زیر استفاده کنید:
ROI = (سود – سرمایهگذاری) / سرمایهگذاری
درصد بازاریابی در هزینه جذب مشتری (% M-CAC)
به طور معمول، متخصصان بازاریابی هزینه جذب مشتری جدید را میدانند. بااینحال، دانستن درصد آن هزینههایی که به بازاریابی تعلق دارد، میتواند یک پروژه را به سطح بعدی برساند. اگر متوجه شدید که درصد M-CAC (درصد بازاریابی در هزینه جذب مشتری) افزایشیافته است، به این معنی است که فروش کاهشیافته است یا صرفاً هزینه زیادی برای بازاریابی میکنید. در این مورد، باید تلاش خود را بر روی تماس با رهبران فروش واجد شرایط متمرکز کنید.
بازخورد منفی در شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام
بازخورد منفی در شبکههای اجتماعی یک معیار کلیدی بازاریابی است. در واقع، نادیدهگرفتن آن ممکن است منجر به خطاهای مداوم شود که میتواند منجر به کاهش فالوورها شود. برای اندازهگیری این، به اقدامات منفی که کاربر در صفحه شما انجام داده است نگاه کنید. بهعنوانمثال، پنهان کردن پیامها و پستها، لغو فالوکردن صفحه یا حتی گزارش پستها بهعنوان هرزنامه. این به شما کمک میکند پستهایی را که باعث بازخورد منفی میشوند پیدا کنید. با این اطلاعات، میتوانید استراتژی تولید محتوای خود را تغییر دهید .
Domain Authority (DA) و Page Authority (PA)
قدرت صفحه و اعتبار دامنه دو معیار بازاریابی هستند که توسط Moz ایجاد شدهاند، وبسایتی که بینش SEO را ارائه میدهد.
- Domain Authority امکان موقعیتیابی در نتایج جستجو را برای کل دامنه یا زیر دامنه پیشبینی میکند.
- Page Authority امکان موقعیت یا رتبه بندی یک صفحه خاص در نتایج جستجو را اندازهگیری میکند.
نرخ ریزش
نرخ انصراف تعداد مشتریان یا مشترکینی را که حساب خود را لغو میکنند اندازهگیری میکند. این یک ابزار مفید برای درک اینکه کدام عناصر از وبسایت یا استراتژی کسبوکار شما کار میکنند و کدام یک نیاز به بهبود دارند است. دادههای بهدستآمده به شما این امکان را میدهد که مستقیماً تلاشهای بازاریابی خود را بر روی نقاط ضعف شناسایی شده متمرکز کنید. چند مثال از راهحلها میتواند باشد:
- بهبود تجربه کاربری
- محتوای وبلاگ یا سایت خود را جذابتر کنید و اطلاعات ارزشمندی را در اختیار کاربران خود قرار دهید.
- تجربیات یا پیشنهادهایی را کنار هم قرار دهید که احتمال پذیرش محصول یا خدمات شما توسط کاربران جدید را افزایش دهد.
اسناد فردی (اولین و آخرین تماس)
این معیار بازاریابی ارزش را به اولین یا آخرین نقطه تماس (کانال) که کاربر قبل از انجام فروش با آن تعامل داشته است، نسبت میدهد. بهعنوانمثال، اگر مصرفکننده از طریق وبلاگ شما وارد سایت شما شود، دو مقاله را یکی پس از دیگری بخواند، و سپس اقدام به خرید کند، اولین پست وبلاگی که کاربر خوانده است برای فروش شناخته میشود. از سوی دیگر، انتساب آخرین تماس به معنای عنصر نهایی است که کاربر درست قبل از خرید با آن تعامل داشت، شناسایی میشود.
نرخ تعامل توییتر
نرخ تعامل توییتر محاسبه میکند که چند درصد از طرفداران شما درباره شما توییت کردهاند. شما میتوانید این را با تقسیم تعداد تعاملات اجتماعی (درگیری) بر تعداد فالوورهای فعلی محاسبه کنید. سپس، نتیجه را در 100 ضرب کنید تا به درصد برسید. این معیار میتواند به شما کمک کند تا بفهمید کدام توییتها کار میکنند و بینشی درباره نحوه تعامل بهتر با فالوورها ارائه میکند.
سرنخ واجد شرایط بازاریابی (MQL)
این معیار بازاریابی بر اساس تعداد بازدیدکنندگانی است که به محصولات یا خدمات یک شرکت علاقه نشان دادهاند و اقدامی انجام دادهاند که آنها را بهعنوان سرنخهای واجد شرایط بازاریابی تعریف میکند. معمولاً در ازای موارد زیر اطلاعاتی را در اختیار یک برند قرار میدهند:
- شرکت در یک وبینار
- دانلود کتاب الکترونیکی
- عضویت در خبرنامه
- اشتراک در یک وبلاگ
سرنخ واجد شرایط فروش (SQL)
کلید موفقیت در اینجا هماهنگ کردن تیمهای فروش و بازاریابی است. هر دو باید در جهت یک هدف تلاش کنند. یک رویکرد رایج برای شناسایی سرنخهایی که آماده فروش هستند، BANT (بودجه، اختیار، نیاز و بازه زمانی) است. با استفاده از این سیستم، میتوانید در مورد مشکلات، نقاط ضعف آنها و نحوه حل آنها بیشتر بدانید.
ببینید درمورد شما چه میگویند
این یک معیار بازاریابی است که برند شما را با رقبای شما در همان بازار مقایسه میکند. نظارت بر مکالمات آنلاین و آنچه کاربران در مورد شما میگویند بسیار مهم است. شاید مردم در فیسبوک و توییتر درباره برند شما صحبت کنند، اما در انجمنهای آنلاین مانند Reddit یا Quora از شما نام نمیبرند. با دانستن آن، میتوانید حضور خود را در آن سایتها تقویت کنید. برای محاسبه این معیار، تعداد مکالمات یا ذکر نام تجاری خود را بر تعداد کل مکالمات یا ذکر رقبای خود تقسیم کنید.
معیارهای کلیدی در شبکههای اجتماعی
محبوبیت
یک استراتژی بازاریابی جهانی شامل اقداماتی در شبکههای اجتماعی است. شبکهها یا کانالهایی را که میخواهید در آن حضور داشته باشید انتخاب کنید و روند محبوبیت صفحات خود (لایک، فالوور و غیره) را از نزدیک دنبال کنید. این به شما کمک میکند تا تعیین کنید چه اقداماتی ترافیک بیشتری را به صفحات و نمایههای شما میآورد.
محدوده بالقوه
دامنه به شما امکان میدهد بدانید پیام شما به چند نفر میتواند برسد. برخی از شبکهها، مانند فیسبوک، این را در آمار خود گنجاندهاند. بااینحال، زمانی که یکی از پستهای شما به اشتراک گذاشته میشود یا دوباره توییت میشود، دامنه آن بسیار بیشتر میشود. برای دریافت ایدهای از محدوده بالقوه از فرمول زیر استفاده کنید:
تعداد فالوورها + تعداد فالوورهای هر کاربری که مطالب شما را به اشتراک میگذارد.
اثر متقابل
تعامل شامل تمام راههایی است که کاربران در شبکههای اجتماعی با شما در ارتباط هستند. “لایک” (میزان تشویق) و “اشتراکگذاری” (نرخ تقویت) خود را دنبال کنید. هر دو اطلاعات ارزشمندی در مورد علایق دنبالکنندگان شما ارائه میدهند تا بتوانید اقدامات خود را بهینه کنید.
نرخ تعامل
این به میزان تعامل کاربران با محتوای شما اشاره دارد. برخی ممکن است ویدئوها را به اشتراک بگذارند، تصاویر را نمایش دهند یا بهسادگی روی پیوندهای تعبیه شده کلیک کنند. نرخ تعامل به شما کمک میکند تا درک عمیقتری از رفتار کاربر در صفحات خود داشته باشید.
نسبت تبدیل
ابتدا تعریف کنید که یک تبدیل چیست، سپس تعداد اقدامات انجام شده را با تبدیلهایی که ایجاد کردهاند مقایسه کنید.مرور منظم این معیارها به کمپین شما کمک میکند بسیار مؤثرتر باشد و این فرصت را به شما میدهد تا اقدامات خود را اصلاح کنید!
نظرات
0 دیدگاه