اینفلوئنسر مارکتینگ چگونه به بازاریابی کمک می‌کند؟!

دلارام کشاورز

اصطلاح اینفلوئنسر از فعل «نفوذ» می‌آید که به نوبه خود به معنای تأثیرگذاری و شکل‌دادن است. با تکیه‌بر این تعریف، اینفلوئنسر کسی است که به ابتکار خود، محتوا (متن، تصویر، صدا، ویدئو) را در مورد موضوعی با فرکانس بالا و منظم منتشر می‌کنند و در نتیجه تعامل اجتماعی را برقرار می‌کنند. این امر از طریق کانال‌های ارتباطی مبتنی بر اینترنت مانند وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام، یوتیوب، اسنپ چت یا توییتر انجام می‌شود. اینفلوئنسرها از میان انبوه کاربران رسانه‌های اجتماعی متمایز هستند، زیرا با کار خود توجه بسیار زیادی را به خود جلب می‌کنند. به طور خلاصه، اینفلوئنسرها افراد با نفوذی هستند که در رسانه‌های اجتماعی دسترسی دارند. اگر این افراد توسط برندها برای دستیابی به اهداف مختلف شرکتی مورداستفاده قرار می‌گیرند، اینفلوئنسر مارکتینگ رخ داده است.

دسته‌بندی اینفلوئنسرها

تمایز بین اینفلوئنسرها در زیرمجموعه‌ها بیشتر با تعداد دنبال‌کنندگان مشخص می‌شود. به‌طورکلی اینفلوئنسرها در چهار دسته تقسیم می‌شوند:

اینفلوئنسرهای مگا اکثراً افراد مشهور هستند و در حال حاضر در تجارت گواهینامه کلاسیک هستند. تعداد فالوورهای شما معمولاً در محدوده هفت‌رقمی است.

اینفلوئنسرهای کلان بیشتر از طریق رسانه‌های اجتماعی شناخته شده‌اند و اغلب بر یک یا دو حوزه موضوعی تمرکز می‌کنند. تعداد فالوورهای شما بین 50000 تا 1000000 است.

میکرو اینفلوئنسرها متخصصان عمومی موضوع / صنعت هستند و بین 10000 تا 49000 دنبال‌کننده دارند.

اینفلوئنسرهای نانو اکثراً کاربران تعاملی با دسترسی کمتر از 10000 فالوور هستند و رابطه نزدیک و شخصی با فالوورهای خود دارند.

نکته مهم این است: هر چه برد بیشتر باشد، تأثیر کمتری دارد. افرادی که با آنها رابطه شخصی وجود دارد به‌عنوان افراد قابل‌اعتماد طبقه‌بندی می‌شوند و بنابراین می‌توانند نفوذ زیادی داشته باشند، حتی با محدوده محدود.پلتفرم‌ها اجتماعی که اینفلوئنسرها در آن فعالیت می‌کنند عبارت‌اند از:

اینستاگرام

اینستاگرام مسلماً محبوب‌ترین پلتفرم برای کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ است. به لطف طیف گسترده‌ای از عملکردها، اینستاگرام یک زمین‌بازی ایده‌آل برای بازاریابان و تولیدکنندگان محتوا ارائه می‌دهد. فرمت‌های این پلتفرم عبارت‌اند از پست‌های فید، استوری‌ها، تلویزیون اینستاگرام (IGTV)، پخش لایو و هایلات‌ها. یکی از راه‌های جذب مشتری در اینستاگرام، اینفلوئنسرمارکتینگ است.

اگر دقت کرده باشید بیشتر برندها از این روش برای افزایش فروش خود استفاده می‌کنند. به طور معمول بازدید محتوای مرتبط با یک برنده در پیچ اینفلوئنسر، خیلی بیشتر از بازدید همان محتوا در پیج اصلی است. این سبک از اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران به‌شدت رایج است و هزینه‌های زیادی را هم می‌تواند روی دوش برند قرار دهد. اگر به‌صورت صحیح و هدفمند از این روش استفاده کنید، می‌تواند برای شما سودآور باشد.

یوتیوب

اینستاگرام معمولاً اولین انتخاب برای اینفلوئنسر مارکتینگ رسانه‌های اجتماعی است و پس از آن یوتیوب و تیک‌تاک قرار دارند. به‌طورکلی، اینفلوئنسر مارکتینگ در فیس‌بوک و توییتر کمتر رایج است. برای اینفلوئنسر مارکتینگ در یوتیوب یوتیوب‌برهای زیادی در زمینه‌های مختلف و موضوعات مختلف وجود دارند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به دنبال آن بگردید.

وبلاگ‌ها

وبلاگ‌ها هنوز هم بخشی از کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ هستند، اگرچه کمپین‌های به نسبت سایرین از توجه کمتری برخوردار هستند اما گذاشتن تبلیغ کمپین‌ها در صفحات وبلاگ بی‌تأثیر نیست. شاید دلیل اصلی تأثیر کمتر وبلاگ‌ها این باشد که برخلاف دیگر پلتفرم‌ها، تمرکز وبلاگ روی محتوا و بلندمدت است.

TikTok

روش رایج کار اینفلوئنسرها در TikTok از طریق حمایت مالی و همکاری است. یکی از نکات مهم در مورد پلتفرم این است که خلاقیت را در کاربر خود به نمایش می‌گذارد. برخی فیلم‌های رقص، فیلم‌های خنده‌دار، دوبله و دیگران انجام می‌دهند. بسته به نوع محتوای اینفلوئنسرها، معمولاً تبلیغات محصولات یا خدمات را به این صورت در می‌آورند. آنها ویدئویی می‌سازند که محصول را به نمایش می‌گذارد، چالش ایجاد می‌کند و از هشتگ برای تشویق سایر کاربران استفاده می‌کند.

اینفلوئنسر مارکتینگ در کچا استفاده می‌شود

انواع اینفلوئنسر مارکتینگ

تعدادی از اشکال ممکن همکاری در اینفلوئنسر مارکتینگ وجود دارد. اساساً در اینفلوئنسر مارکتینگ هیچ محدودیتی برای خلاقیت ترکیب‌ها و سایر اشکال وجود ندارد. اگرچه هزینه هریک از این گروه‌ها برای انجام اینفلوئنسر مارکتینگ متفاوت است، اما همیشه هزینه بالا به معنای گزینه بهتر نیست. شما باید به این موضوع اهمیت دهید که گروه هدف شما به کدام اینفلوئنسر اهمیت می‌دهد. در اینجا چند شکل متداول همکاری وجود دارد:

کد تخفیف و پیوندهای محصول: کدها و لینک‌های تخفیف توسط اینفلوئنسرها در پلتفرم‌های اجتماعی قرار می‌گیرند. این کار باعث می‌شود که سرنخ‌ها و فروش‌های تولید شده برای هر اینفلوئنسر به طور بهینه اندازه‌گیری شوند.

رقابت: محصول یا خدمات ارائه می‌شود و سپس برای دنبال‌کنندگان قرعه‌کشی می‌شود.

Live event: اینفلوئنسرها از یک شرکت، رویداد یا موارد مشابه بازدید می‌کنند و برداشت‌های خود را با دنبال‌کنندگان خود به اشتراک می‌گذارند.

تصاحب حساب: اینفلوئنسرها حساب یک برند را برای مدت معینی در اختیار می‌گیرند و ازنقطه‌نظر خود در مورد راه‌اندازی محصول و غیره گزارش می‌دهند.

برنامه سفیر برند: اینفلوئنسرها نقش سفیران برند را برای یک دوره زمانی توافق شده بر عهده می‌گیرند و بنابراین به چهره تبلیغاتی برند تبدیل می‌شوند.

مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ

از مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

اینفلوئنسر = تولیدکنندگان محتوا

اینفلوئنسرها هنرمندان، عکاسان، مدل‌ها، نوازندگان، ویراستاران ویدئو و کارشناسان رسانه‌های اجتماعی هستند. برخلاف محتوای مارک‌دار کلاسیک، اینفلوئنسرها نه‌تنها توزیع، بلکه کل تلاش تولید محتوا را نیز بر عهده می‌گیرند. تنها چیزی که نیاز دارید یک جلسه توجیهی دقیق با تمام معیارهایی است که باید در کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ رعایت شود و سپس محتوای خود را براین‌اساس تولید کنید. باید مطمئن شوید که خلاقیت اینفلوئنسر را خیلی محدود نکنید. آنها معمولاً فالوورهای خود را بهتر می‌شناسند و می‌دانند چه چیزی به نفع آنها خواهد بود.

اصالت و اعتبار

یکی از مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ اعتباری است که اینفلوئنسرها در بین فالوورهای خود دارند. مطالعات مختلف نشان داده‌اند که مصرف‌کنندگان به توصیه‌های اینفلوئنسرها بیشتر از خود شرکت‌ها اعتماد دارند. یعنی زمانی که اینفلوئنسر یک محصول را تأیید می‌کند، فالوورها به چشم تبلیغ به آن نگاه نمی‌کنند یا آن را یک تبلیغ صادقانه و دلسوزانه حساب می‌کنند. درحالی‌که اگر شرکت‌ها تمام حقیقت ر ا هم بگویند بازهم مردم به چشم یک تبلیغ کاملاً بازاریابی و پر تملق نگاه می‌کنند.

دسترسی به گروه‌های هدف خاص

 گروه‌های هدف جوان، زمان بیشتری را در رسانه‌های اجتماعی صرف می‌کنند و در عین حال جزو گسترده‌ترین گروه مصرف‌کنندگان هستند. این نسل به طور معمول توجهی به بنرها یا تبلیغات تلویزیونی ندارند اما به‌راحتی تحت‌تأثیر تبلیغات مجازی قرار می‌گیرند. از طرفی ساختن محتوایی که نظر این گروه را جلب کند، در پلتفرم‌هایی چون اینستاگرام راحت‌تر است. این گروه به طور معمول هیچ کمپینی را از دست نمی‌دهند و تابع مد هستند. به همین جهت اینفلوئنسرمارکتینگ به‌راحتی شمارا به این گروه می‌رساند.

از طرفی بررسی محتوای یک اینفلوئنسر باعث می‌شود تا گروه هدف خود را به طور دقیق پیدا کنید. یعنی اگر شما فروشنده محصولات آرایشی هستید فقط کافی است تا کمپین‌های خود را به اینفلوئنسرهای آرایشی بسپارید.

قابلیت اندازه‌گیری موفقیت کمپین

شما می‌توانید با کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ اهداف متنوعی را دنبال کنید. برای اینکه بدانید پس از پایان کمپین چگونه پیش رفت، می‌توانید از طیف گسترده‌ای از KPIها استفاده کنید. KPI یک شاخص کلیدی بازاریابی است که براساس رقم‌کار می‌کند. شما باید اهداف اصلی، شاخص‌های کلیدی عملکرد و تکنیک‌های اندازه‌گیری خود را قبل از شروع کمپین تعیین کنید تا بتوانید موفقیت را به طور شفاف اندازه‌گیری کنید. یعنی بدانید که چه تعداد بازدید کنند در سال داشتید و پس از کمپین به چه مقدار رسیده‌اید. یعنی متوجه شوید که درصد فروش شما چقدر افزایش داشته و آیا اصلاً این افزایش فروش ارزش این هزینه را داشته است یا نه!

چالش‌های اینفلوئنسر مارکتینگ

چالش‌های اینفلوئنسر مارکتینگ شامل موارد زیر است:

شناسایی تأثیرگذاران مناسب

قبل از اینکه بتوانید کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود را شروع کنید، البته ابتدا به اینفلوئنسرهای مناسب برای برند خود نیاز دارید. انتخاب اینفلوئنسر مناسب، یکی از مهم‌ترین نکات و درعین‌حال یک چالش بزرگ است، زیرا شناسایی دستی سازندگان مناسب معمولاً بسیار زمان بر است. این موضوع تا این حد مهم است که برخی از شرکت‌ها در بخش بازاریابی خود به طور تخصصی یک نیرو برای بررسی اینفلوئنسرها و چهرهای مطرح دارند. این چالش را تشخیص داده و راه‌حل‌ها و خدمات هوشمندانه‌ای ارائه می‌دهد که با کمک آن‌ها می‌توان تأثیرگذاران مناسبی را بر اساس ارقام کلیدی، ویژگی‌های جمعیت‌شناختی دنبال‌کنندگان یا موضوعات پیدا کرد.

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، اینفلوئنسرها معمولاً دنبال‌کنندگان خود را بهتر می‌شناسند و می‌دانند که کدام محتوا می‌تواند امتیاز بگیرد. اینفلوئنسرها برای اینکه بتوانند به طور واقعی ارتباط برقرار کنند، به مقدار مشخصی از آزادی خلاقانه نیاز دارند؛ بنابراین باید مطمئن شوید که اینفلوئنسرهای خود را بیش از حد با مشخصات جلسه توجیهی خود محدود نکنید. هدف باید نزدیک کردن تأثیرگذاران به ارتباطات برند خود باشد، اما نه کنترل آن. اغلب می‌توان مشاهده کرد که هر دو طرف ابتدا باید به یکدیگر نزدیک شوند و رویکرد طولانی‌مدت و تداوم هنگام کار با اینفلوئنسرها قطعاً نتیجه می‌دهد.

اجرای سازمانی اینفلوئنسر مارکتینگ

اگر قصد دارید یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ را اجرا کنید، این سؤال را از خود خواهید پرسید: “آیا می‌توانم خودم این کار را انجام دهم یا از خدمات یک آژانس استفاده می‌کنم؟” هر دو ممکن است و بستگی زیادی به نیازهای شما و شرکت شما دارد. اساساً، مدیریت حرفه‌ای همکاری باید برای شما در اولویت باشد، بنابراین باید به استخدام مدیران اینفلوئنسر مارکتینگ باتجربه یا استخدام یک آژانس دیجیتال مارکتینگ مناسب فکر کنید.

احتمالاً مشاهده کرده‌اید که برخی از تبلیغات سازمانی به‌شدت مخاطب را به خود جذب کرده است. چنین تبلیغاتی عملاً با خلاقیت، ابتکار و صمیمت بالایی همراه بوده‌اند که نظر عموم را به خود جلب کرده‌اند. این‌گونه تبلیغات شاید بازده فروش بسیار بالایی رد آن واحد ایجاد نکنند اما نام برند را به‌شدت معروف می‌کنند. برای این کار باید یک گروه از نیروهای تولید محتوا داشته باشید تا همواره روی نقاط قوت و ضعف کار کنند.


برچسب ها:

    نظرات


    0 دیدگاه
    instagram logo call button