الگوریتم های موتور جستجو گوگل و تاثیر آنها بر روی موتورهای جستجو و سئو

سمانه پرهیزکار

در حقیقت الگوریتم های موتور جستجو گوگل مجموعه‌ای از قوانین یا فرمول هستند که موتور نحوه رتبه بندی موتورهای جستجو را مشخص خواهد کرد. هر موتور جستجو دارای قوانینی است که این قوانین تعیین خواهد کرد که آیا یک صفحه وب، معتبر یا اسپم است. الگوریتم‌ها برای هر موتور جستجو متفاوت هستند. معمولا این الگوریتم‌ها محرمانه هستند، اما موارد خاصی وجود دارد که تمام الگوریتم‌های موتور جستجو در آن مشترک است. در این مقاله قصد داریم تا الگوریتم های موتور جستجو گوگل را به طور مفصل توضیح دهیم. 

الگوریتم های موتور جستجوی گوگل

الگوریتم های مشترک موتورهای جستجو

ارتباط (Relevancy) : جز اولین مواردی که گوگل آن را بررسی می‌کند ارتباط صفحه با کلیدواژه می‌باشد. تشخیص کلمات کلیدی در هر صفحه وب، نحوه استفاده از کلمات کلیدی و ارتباط آن با محتوای صفحه را این الگوریتم‌ها مشخص خواهند کرد. در صورتی که کلمات کلیدی به طور متناوب و طبیعی ظاهر شوند، به طبع وب‌سایت شما رتبه بالاتری خواهد گرفت. 

فاکتورهای ویژه (Individual Factors) : الگوریتم‌های موتور جستجو، فاکتورهای ویژه هستند که هر موتور جستجو را از موتورهای جستجو دیگر متمایز خواهد کرد. یکی از فاکتورهای ویژه مربوط به تعداد صفحات ایندکس شده در یک موتور جستجو می‌باشد. مثلا یک وبمستر ممکن است صفحات بیشتری از سایت خود را در موتورهای جستجو ایندکس نماید یا به طور متناوب این کار را انجام دهد، که این امر می‌تواند نتایج مختلفی را برای موتورهای جستجو ایجاد کند. گاهی برخی از سایت‌ها توسط موتورهای جسجو ممکن است به عنوان اسپم شناخته شوند و سایت را جریمه یا به اصطلاح پنالتی کند. 

فاکتورهای خارج از صفحه (Off-Page Factors) : فاکتورهای خارج از صفحه مواردی مانند لینک‌ها و بک لینک‌ها صفحه و اعتبار آن سایت در میان ساست‌ها می‌باشد. کلیک‌ها و لینک‌ها شخصی هستند که می‌تواند میزان ارتباط یک صفحه وب را با کاربران و بازدیدکنندگان واقعی را مشخص و ارزش سایت از دید آنها را نشان دهد که این شاخص کمک می‌کند که یک الگوریتم رتبه بندی صفحات وب را مشخص کند. 

هدف اصلی الگوریتم های موتور جستجو

تا چندسال پیش کافی بود بر روی یکی از نتایج گوگل کلیک کنید تا با سیلی از تبلیغات نامرتبط، پاپ آپ‌های آزاردهنده و غیره مواجه شوید. گوگل تصمیم به نوشتن الگوریتم‌هایی مانند پاندا، پنگوئن و مرغ مگس خوار و غیره کرد که با سایت‌های نامعتبر مقابله می‌کرد. این الگوریتم‌ها به کاربران یاد دادند که چگونه باید تولید محتوا کنند. این الگوریتم‌ها معتقدند که آموزش تولید محتوا تنها در راستای نیاز کاربران باشد.

هدف اصلی این الگوریتم‌ ها :

  • کاهش رتبه سایت های بی کفیت و اسپم 
  • افزایش رتبه سایت های با ارزش و کاربر-محور
الگوریتم پاندا گوگل

معرفی الگوریتم های موتور جستجو گوگل 

در ادامه انواع الگوریتم های موتور جستجو گوگل را بررسی خواهیم کرد:

الگوریتم پاندا گوگل 

الگوریتم پاندا(panda)در حقیقت برای مقابله با محتوای کوتاه و بی‌کیفیت ایجاد شده است. این الگوریتم شانس نمایش محتوای بی‌کیفیت، کوتاه و بی‌ارزش را در نتایج جستجو کاهش و به محتوای با کیفیت، جذاب و منحصر به فرد جایگاه بهتری را در نتایج جستجو می‌دهد. معیار تعثثن کیفیت آن براساس رضایت کاربر می‌باشد و به سرعت این الگوریتم به یکی از عوامل اساسی در رتبه بندی در نتایج جستجو تبدیل شد. 

الگوریتم پنگوئن گوگل

الگوریتم پنگوئن گوگل

الگوریتم پنگوئن(penguin)در حقیقت به مبارزه با سایت‌هایی پرداخت که توسط یک روش غیرطبیعی مانند لینک سازی اسپم رتبه کسب کرده‌اند. این الگوریتم هنوز هم کاربرد دارد و جز هسته اصلی الگوریتم های موتور جستجو گوگل می‌باشد. این الگوریتم در فاصله‌های زمانی مختلف به وبسایت‌ها سر می‌زند و در صورتی که نشانه‌هایی از لینک‌سازی اسپم یا روش‌های غیرطبیعی دیگر به دست بیاورد، ممکن است سایت خاطی را جریمه کند. هدف این الگوریتم کاهش تاثیرگذاری روش‌های کلاه سیاه و به دست گرفتن کنترل اوضاع توسط گوگل بود. الگوریتم پنگوئن توانست وب‌سایت‌هایی که اقدام به دریافت لینک‌های طبیعی و معتبر می‌کنند را ارتقاء ببخشد و وب‌سایت‌هایی که لینک‌های اسپم و ساختگی دریافت کردند را از نتایج اصلی گوگل حذف کند. 

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

در حقیقت الگوریتم مرغ مگس خوار(Hummingbird)به گوگل در تفسیر سوالات جستجو کنندگان کمک می‌کند تا نتایج دقیق را ارائه دهد. این الگوریتم حتی اگر کلمه دقیقی را وارد نکرده باشید می‌تواند توسط پردازش زبان طبیعی با فهرست بندی معنایی نهفته، به اصطلاحات مشترک و مترادف و در نهایت منظور جستجوگر را بفهمد. نامی که برای این الگوریتم گذاشته شده است بسیار جالب است، مرغ مگس خوار در اصل دارای دو ویژگی سرعت و دقت می‌باشد. این پرنده در دنیای وب و صفحات اینترنتی با دقت و سرعت زیادی متن شما را بررسی خواهد کرد و کلمات هم‌خانواده و مترادف را شناسایی می‌کند و سعی دارد که نزدیکترین نتایج را به کاربر معرفی کند. 

الگوریتم کبوتر گوگل

الگوریتم کبوتر گوگل

الگوریتم کبوتر گوگل(Pigeon)نقش مهمی بر روی سئو محلی و مکان کاربر دارد. به این معنا که الگوریتم کبوتر براساس موقعیت شما، به سوالات شما پاسخ می‌دهد. برای مثال در گوگل “رستوران های خوب” را سرچ کنید آنگاه رستوران‌های محل زندگی خود را مشاهده خواهید کرد.  

الگوریتم سندباکس گوگل

الگوریتم سندباکس گوگل

اگر بعد از مدتی سایت شما در گوگل جایگاه مناسبی را کسب نکرد (در حالی که سایت خود را سئو کرده‌اید.) و نتیجه تلاش‌های خود را نمی‌بینید به این معناست که گوگل هنوز به شما اعتماد نکرده است، به همین دلیل باید مدتی در sandbox بمانید. گوگل سندباکس (Sandbox)معمولاً بین 1 تا 4 ماه بعد از راه‌اندازی دامنه جدید، وب سایت شما را در سندباکس قرار می‌دهد تا در این مدت از کیفیت محتوا و زمینه اصلی کار شما مطمئن شود. در این مدت زمان سایت شما نمی‌تواند در هیچ کلمه ارزشمندی جایگاه بگیرد زیرا هنوز در سندباکس هستید.

الگوریتم رقص گوگل یا گوگل دنس 

الگوریتم رقص گوگل یا گوگل دنس 

بسیاری از کاربران هر روز هفته در حال جستجو و پرسیدن سوالات در فضای وب هستند.گوگل برای اینکه بتواند نتایج دقیقی را به کاربران نشان دهد تمام تلاش خود را می‌کند. هر روزه صفحات اینترنتی جدید منتشر می‌شوند و ربات‌های گوگل آن را ایندکس و آنالیز خواهند کرد. در این زمان گوگل محتوای صفحات جدید را بررسی می‌کند اما هنوز مطمئن نیست که جایگاه واقعی و میزان رضایت کاربران از محتوای آن‌ها چقدر است. الگوریتم گوگل دنس (Google Dance)بسته به میزان سرچ وکلیک افراد بر روی محتوا وب سایت و زمان صرف شده در وب سایت، به شما رتبه و امتیاز می‌دهد. برای مثال زمانی که صفحه تازه منتشر شده وب‌سایت شما اگر در گوگل جایگاه خوبی گرفت، گوگل قصد دارد نحوه واکنش کاربران را مشاهده کند. 

الگوریتم فرش نس گوگل

الگوریتم فرش نس گوگل

هدف اصلی الگوریتم Freshness گوگل تاکید بیشتر بر تازگی محتوا می‌باشد، زیرا کاربران همیشه به دنبال آخرین و جدیدترین اطلاعات هستند. در برخی از حوزه ها مانند اخبار و سیاست اهمیت این موضوع حتی بیشتر نیز خواهد شد. افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند باید تلاش کنند که محتوای خود را مرتب بروز کنند. 

الگوریتم برت گوگل

الگوریتم برت گوگل

الگوریتم برت گوگل با نام BERT شناخته می‌شود، الگوریتمی بر پایه هوش مصنوعی است که به ربات‌های گوگل کمک می‌کند تا ساختار معنایی کلمات موجود در یک عبارت جستجو شده را به شکل دقیق تری درک کند. کلمه BERT مخفف عبارت Bidirectional Encoder Representations from Transformers است! در حقیقت بِرت مدلی از زبان محاوره و روزمره است که به الگوریتم های گوگل کمک می‌کند تا کوچک ترین بخش های زبان محاوره مثل حروف اضافه را به خوبی یک انسان درک کند. هدف اصلی برت گوگل :

  • الگوریتم ها میتوانند زبان ما را درست به همان شیوه ای درک کنند که ما از آن استفاده میکنیم.
  • الگوریتم های سرچ گوگل می‌توانند با درک بهتر زبان ما، کوئری‌های کاربران را با دقت بیشتری تحلیل کنند.
الگوریتم E-A-T گوگل

الگوریتم E-A-T گوگل

E-A-T شامل 3 اصل مهم بود که این سه پارامتر عبارت بودند از:

  • Expertise یا اطلاعات مدیر محتوای اصلی صفحه : محتوا باید با کیفیت و منحصر به فرد باشد، و محتواهای موجود در سایت باید با دانش و تجربه نوشته شده باشد. 
  • Authoritativeness یا اعتبار صفحه و دامنه آن (PA و DA) 
  • Trustworthiness یا همان فاکتور قابل اعتماد بودن و صحت محتوای صفحه و کیفیت آن : محتواهای وب‌سایت باید به اندازه کافی قابل اعتماد و مرتبط باشند. 

اما چیزی که توجه آنالیزورها را به خود جلب کرد، این بود که این الگوریتم E.A.T تاثیر خود را متمرکز بر سایت های فعال در حوزه‌های پزشکی و سلامت و مالی کرده و بر روی سایر سایت‌ها تاثیر چندانی نگذاشت.

الگوریتم page authority

الگوریتم page authority

الگوریتم page authority عاملی غیررسمی برای رتبه بندی و سئو سایت می‌باشد که توسط MOZ توسعه یافته است. این الگوریتم پیش‌بینی می‌کند که صفحات در نتایج موتور جستجو چگونه رتبه‌بندی می‌شود. رتبه‌بندی از 1 تا 100 متغیر است. 

الگوریتم page layout

الگوریتم page layout

الگوریتم page layout وب‌سایت‌های برای مقابله با تبلیغات بیش از حد در بالای صفحه را هدف قرار گرفته است. این تبلیغات کاربران را وادار می‌کنند تا صفحه را آنقدر پایین بکشند تا محتوا را مشاهده کنند. گوگل دکر کرده است که این الگوریتم کمتر از 1 درصد وب سایت ها را تحت تأثیر قرار خواهد داد، که همان 1 درصد مجبور شدند یک تجربه کاربری بهتری را طراحی کنند.

الگوریتم EMD گوگل

الگوریتم EMD گوگل

الگوریتم EMD با جریمه کردن وب‌سایت‌هایی که بدون کفیت هستند باعث شد که سایت‌های با کیفیت و معتبر به چشم بیایند. این الگوریتم در حقیقت به مقابله با سئو کلاه سیاه میپردازد تا بتواند به مردم محتوای ارزشمندتر را مشاهده کنند. 

الگوریتم loan گوگل

الگوریتم loan گوگل

الگوریتم payday loan سایت ها و کوئری های اسپم دار را هدف گرفت. این الگوریتم با هدف جریمه کردن افرادی که از کلمات مستهجن مانند شرط‌بندی و غیره در محتواهای خود استفاده می‌نمایند، کار خود را شروع می‌کنند. 

الگوریتم گورخر

الگوریتم گورخر

الگوریتم گورخر( Google Zebra)بیشتر بر روی وب‌سایت‌های فروشگاهی تمرکز دارد و که گوگل از این الگوریتم برای پیشگیری از تخلف هایی مانند هک اطلاعات کاربران، راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی دروغین که باعث می‌شود کاربران را به اشتباه بیندازد استفاده می‌کند. الگوریتم گورخر بیشتر بر روی کیفیت محصولات و عملکرد فروشگاه‌های اینترنتی تمرکز دارد. 

الگوریتم Hilltop

الگوریتم Hilltop

الگوریتم هیلتاپ(Hilltop) با هدف شناسایی صفحات وب معتبر برای رتبه بندی معرفی شد و بر چگونگی عملکرد سئو تاکید داشت. این الگوریتم همراه با الگوریتم Page Rank بر روی شناسایی صفحات وب متخصص و معتبر کار می‌کند. هنگامی که کاربر یک کلمه کلیدی در گوگل سرچ می‌کند، این الگوریتم به یافتن کلمات کلیدی مرتبط کمک خواهد کرد. هدف الگوریتم Hilltop شناساندن سایت‌های معتبر می‌باشد. 

الگوریتم کافئین گوگل

الگوریتم کافئین گوگل

الگوریتم کافئین سیستمی جدید در فهرست بندی صفحات وب است. کافئین یک سیستم جدیدی در ایندکس کردن در وب محسوب می شود، این سیستم جدید به گوگل کمک می‌کند به شکل موثرتری در وب سایت ها بخزد و داده ها را ذخیره کند. بعد از اجرایی کردن الگوریتم کافئین گوگل، نه تنها تعداد ایندکس ها افزایش یافت، بلکه گوگل نتایج جدیدتری در موتورهای جستجو ارائه داد.

الگوریتم رنک برین

الگوریتم رنک برین

الگوریتم رنک برین(Rank Brain)جز جدیدترین راهکارها برای پردازش داده‌ها و نمایش بهترین نتیجه و رتبه‌بندی است. Rank Brain یک فناوری بر پایه هوش مصنوعی می‌باشد که با استفاده از یادگیری ماشین(Machine Learning)طراحی شده است. یادگیری ماشین یعنی کامپیوتر بجای آموزش توسط انسان و یا استفاده از برنامه‌هایی با جزئیات فنی دقیق، خودبه‌خود نحوه کارکرد چیزی را یاد بگیرد. گوگل توسط این الگوریتم بر روی پرسش و پاسخ‌های گوگل نظارت می‌کند و سعی دارد سوالات نامربوط به سوال کاربر را حذف کند.

الگوریتم موش کور

الگوریتم موش کور

 الگوریتم موش کور(possum)بیشتر برروی کسب و کارها نظارت دارد. هدف الگوریتم موش کور تنوع در نتایج محلی است. موش کور یک آپدیت برای الگوریتم رتبه بندی جستجوی محلی گوگل است و تصمیم می‌گیرد که چه زمانی یک بیزنس، در نتایج محلی گوگل نشادن داده شود و چه زمانی فیلتر و در نتایج نشان داده نشود. این به این معناست که کسب و کارهای محلی، ممکن است همیشه در یک جستجوی یکسان، نمایش داده نشوند. 

الگوریتم فرد

الگوریتم فرد

الگوریتم فرد(Fred Algorithm) بر روی لینک‌‌های تبلیغاتی، خرید بک لینک و بی‌‌کیفیت بودن محتوای سایت‌‌ها به دلیل حجم بالای تبلیغات حساسیت زیادی دارد. در اصل الگوریتم فرد با تعداد لینک‌‌های تبلیغاتی شما کاری ندارد برای Fred نوع لینک‌‌ها و بک لینک‌‌ها مهم است. هدف الگوریتم Fred :

  • محتوای باکیفیت و ارزشمند تولید کنید.
  • سایت خود را از تبلیغات و لینک‌‌های زیاد پر نکنید.
  • از تبلیغاتی که موجب فریب کاربران می‌‌شود استفاده نکنید.
  • به دنبال لینک های اسپم بگردید و آن‌‌ها Disavow کنید.
الگوریتم YMYl

الگوریتم YMYl

الگوریتم YMYl(Your Money or Your Life) الگوریتمی است که شامل سایت‌هایی می‌شود که ممکن است درصورت درج مطالب فریبنده و یا غیرمعتبر و غلط بسیار در زندگی افراد از جنبه‌های شادی و ایمنی و مالی و غیره تاثیر می‌گذارد. گوگل تصمیم دارد که سخت‌ترین استاندارد مطمئن و ایمن را داشته باشد، یعنی اگر YMYL متوجه شود که جستجوی کاربر به موضوع YMYL برمیگردد، سیستم رتبه‌بندی و رنکینگ گوگل به نکات و عواملی مانند درک خود از اعتبار ، متخصص بودن و مطمئن بودن تمامی صفحاتی که در لیست نتایج جستجو به نمایش درمی‌آید، عملکرد و وزن بهتری داشته باشند.


برچسب ها:

    نظرات


    0 دیدگاه
    instagram logo call button