انتخاب فونت در طراحی سایت و تاثیر آن در جذب مخاطب چگونه است؟
اگر شما نیز دارای یک سایت برای کسب و کارتان باشید و یا جزو افرادی باشید که میخواهند در زمینه طراحی سایت فعالیت کنند، احتمالا این سوال برای شما نیز به وجود آمده که انتخاب فونت در طراحی سایت بر چه اساسی انجام میشود؟ یا فونت چه اثری بر روی جذب مخاطبان شما خواهد داشت؟ برای اینکه به جواب این سوالها دست پیدا کنید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
تاثیر فونت درطراحی سایت
شاید شما هم این موضوع را تجربه کرده باشید که موضوعی را جستجو نموده و در نتایج گوگل یک صفحه را باز میکنید، اما با فونت خاص نوشتهها مواجه میشوید، و زمانی که در حال مطالعه سایت هستید احساس خستگی ذهنی و چشمی داشته باشید. برخی فونتها با اینکه در لحظه اول بسیار جالب به نظر میرسند اما برای طولانی مدت برای چشم و ذهن آزار دهنده خواهند بود.
در عوض در برخی سایتها نیز شما ممکن است ساعتها مطالعه و جستجو کنید و در عین حال که به جواب آنچه به دنبال آن بودید میرسید، احساس خستگی نمیکنید.
با توجه به اینکه امروزه طراحی سایت یکی از مهمترین شیوههای معرفی برند و محصولات خود به مخاطبان شماست، دقت در نکات ظریف اما تأثیرگذار اما نکات مهمی است که میتواند نرخ تبدیل (تبدیل مخاطب به خریدار) را تحت تأثیر خود قرار دهد.
تأثیر یک فونت مناسب در طراحی سایت به سادگی میتواند خود را در بهینه ساز و جذب مخاطب نشان دهد و انتخاب یک فونت نامناسب نیز میتواند تأثیر عکس داشته باشد. زیرا این موضوع تأثیر مستقیمی بر روی تجربه کاربری دارد. ایجاد یک تجربه کاربری خوب میتواند مخاطبانی که برای اولین بار به سایت شما سر میزنند را دوباره به سایت بازگرداند و ایجاد یک تجربه کاربری ضعیف یا بد میتواند کاری کند مخاطب سریعاً سایت شما را ترک کرده به سمت رقبایتان برود.
انتخاب فونت میتواند مجموعهای از تأثیرات را برای سایت شما به دنبال داشته باشد. تأثیر انتخاب فونت مناسب میتواند باعث بهبود تجربه کاربری شود و به حفظ کاربر در سایت کمک کند. این موضوع باعث میشود سئو سایت بهبود یابد. با بهبود سئو سایت گوگل شما را به مخاطبان بیشتری پیشنهاد میکند و این باعث افزایش نرخ ترافیک ارگانیک سایت شما و در نتیجه افزایش نرخ تبدیل میشود و این چرخه به صورت مداوم تکرار میشود. در مقابل این وضعیت، انتخاب یک فونت نامناسب میتواند چرخه را معکوس کند و تمام زحمات و هزینههای شما را بی نتیجه کند.
در انتخاب فونت برای طراحی سایت به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
همانطور که در بالا توضیح دادیم، انتخاب یک فونت مناسب گرچه ساده است اما میتواند بخشهای مختلف سایت از جمله نرخ تبدیل را تحت تأثیر قرار دهد. انتخاب فونت کار سختی نیست، اما باید بدانید که اینگونه هم نیست که برای تمامی سایتها یک فونت پاسخگو باشد. بلکه بر اساس نوع کسبوکار و مخاطب شما و اینکه فونت چرا و کجای سایت استفاده میشود، متفاوت است.
انتخاب فونت باید بر اساس اصول طراحی تجربه کاربری انجام شود و نباید سلیقه شخصی یا به صورت تفننی انتخاب گردد.
برای اینکه یک فونت مناسب انتخاب کنید، باید بدانید وقتی صحبت از فونت میشود، منظور تمامی ویژگیهای فونت شامل:
- قلم
- سایز
- رنگ
- فاصله بین کلمات و خطوط
مدنظر است و فقط منظور انتخاب قلم نیست.
استفاده از قلم مناسب
قلم فونت همان اسامی هستند که شما هم در ورد با آن آشنایی دارید و نوع متفاوتی از نوشتار مانند، شکسته، فانتزی، رسمی را ارائه میدهند. در انتخاب قلم فونت باید به این نکته توجه کنید که اگر برای محتواهای طولانی استفاده میکنید، باید قلمهایی را استفاده کنید که چشم کاربر را خسته نکند. قلمهای فانتزی یا شکسته برای این متون مناسب نیستند و همه با خواندن این قلمها احساس راحتی نمیکنند.
انتخاب سایز مناسب
سایز فونت یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب فونت در طراحی سایت است. فونتهای بسیار ریز یا بسیار درشت هم ظاهر وب سایت را خراب میکنند و هم کاربران را خسته و کلافه مینمایند.
همچنین باید قواعدی را در انتخاب سایز بخشهای مختلف یک متن در نظر بگیرید. همواره عنوانها درشت و خوانا باشد تا فرد بتواند برای یک نگاه سریع و دریافت اطلاعات به راحتی عناوین را جستجو کند. انتخاب اندازههای استاندارد و اصولی بهترین انتخاب است مگر اهداف خاصی را دنبال کنید که نیازمند تغییر در این بخش باشد.
انتخاب رنگ فونت
انتخاب رنگ نیز باید متناسب با هدف وب سایت و نیز مناسب برای حفظ کاربران باشد. استفاده از رنگهای فراوان و تیز باعث حواس پرتی و خستگی چشم کاربران میگردد. هرچه انتخاب رنگ در یک طیف و با تعداد محدودتری باشد، هم در تجربه کاربری از نظر بصری بهتر است و هم سرعت بارگذاری وب سایت را افزایش میدهد. این محدودیت نباید به گونهای باشد که سایت یک نواخت و خسته کننده شود. تعادل را رعایت کنید.
فاصله بین کلمات و خطوط
حال که راجع به قلم و اندازه و رنگ فونت صحبت کردیم، نوبت به فاصله میان کلمات میرسد. فاصله بین دو کلمه و فاصله خطوط باید به قدری باشد که نه کلمات بسیار با فاصله و پراکنده دیده شود و نه آنقدر درهم تنیده باشد که خوانایی را دچار مشکل کرده و خستگی چشم و سردرگمی بیاورد. این فاصله نیز بر اساس قلم و اندازه فونت که قبلاً انتخاب شده تنظیم میشود. زیرا در قلمها و اندازههای فونت مختلف، فاصلههای حروف نیز متفاوت میشود.
انواع فونتها در طراحی سایت فارسی
فونتهای مختلف فارسی در دنیای وب وجود دارد که طراحان سایت با درنظرگرفتن نوع سایت و هدف و نوع کسب و کار فونتها را با توجه به نوع کاربرد آنها انتخاب میکنند. میتوان از فونتهای مختلف در بخشهای مختلف استفاده کرد اما در هر شرایطی باید تعادل را رعایت کرد و از شلوغ کردن بیش از حد سایت خودداری کرد.
فونتهای پرطرفدار فارسی که در سایتهای مختلف استفاده میشود، شامل:
- B Titr
- B Nazanin
- B Yekan
- Mitra
- YekanBakh
- IRANSans
- Tahoma
- Cabin
- sans-serif
و … هستند.
نظرات
0 دیدگاه