همه چیز درمورد سؤالات متداول FAQ
احتمالاً قبلاً متوجه شدهاید که موتور جستجوی گوگل نوع جدیدی از محتوا را معرفی کرده است. اینها بهاصطلاح صفحات پرسشهای متداول یا FAQ هستند، یعنی فهرستی از پرسشها و پاسخهایی که میتوانید با استفاده از دادههای ساختاریافته در وبسایت خود به شکل قابل خواندن برای Google علامتگذاری کنید. نوع داده در یک رویداد گوگل در سنگاپور در اواسط سال 2018 ارائه شد و در می 2019 به طور رسمی معرفی شد در نسخه موبایل صفحه نتایج جستجو، همه چیز کمی چشمگیرتر به نظر میرسد. اگر از قبل در موقعیت 1، 2 یا 3 برای یک کلمه کلیدی قرار داشته باشید، سؤالات متداول FAQ یک اهرم واقعی است و میتوانید با استفاده از آن فضای بیشتری را در SERPها اشغال کنید. در واقع میتوان گفت با سؤالات متداول انتظار میرود رتبه بهتری را کسب کنید.
مزایای سؤالات متداول
در نگاه اول، سؤالات متداول FAQ توجه بیشتری را به خود جلب میکند. نهتنها در موقعیت صفر، بلکه اگر کمی پایینتر فهرست شده باشد. ورودی تقریباً دوبرابر بیشتر از یک ورودی لیست معمولی در Google، گاهی اوقات حتی فضای بیشتری را اشغال میکند. در نتیجه، رقبا را جابهجا میکند و همچنین بهصورت گرافیکی برجسته میشود (مثلاً با پسزمینه خاکستری روشن). در نمایشگرهای کوچک مثل موبایل، گاهی اوقات حتی تمام پیشنهادات رقابت را در ناحیه قابلمشاهده پنهان میکند.
بخش سؤالات متداول ارتباط یک وبسایت را برای یک موضوع خاص به کاربر نشان میدهد. این بهویژه برای امتیاز جدید EAT که در گوگل مخفف تخصص، قدرت و اعتماد است، مهم است: یک شاخص مهم از محتوای خوب که با بزرگترین موتور جستجو امتیاز میگیرد.
آیا استفاده از سؤالات متداول FAQ همواره خوب است؟
سؤالات متداول یک نقطهضعف قابلتوجه نیز دارند: اگر کاربر مستقیماً به سؤال خود در Google پاسخ دهد، معمولاً دیگر دلیلی برای کلیک بر روی وبسایت پشت آن ندارد. زیرا محتوا (پاسخ) مستقیماً در گوگل نمایش داده میشود. اما این عیب با دو عامل جبران میشود:
شهرت وبسایت از طریق افزایش توجه افزایش مییابد. نمایشهای بزرگتر مثل لپتاپ، واضحتر و با مکانهای بالاتر در فهرست نتایج Google، کاهش نرخ کلیک را جبران میکند. در نهایت تعداد مطلق کلیکها افزایش مییابد.
پاسخها فضایی را برای لینکها باقی میگذارند، برای مثال به سایر صفحات فرعی وبسایت خودتان. بهاینترتیب، یک ورودی گوگل به منبع بالقوه بازدیدکنندگان برای چندین آدرس تبدیل میشود. اگر همچنان میخواهید از ارائه سؤالات و پاسخهای Google در یک قطعه سؤالات متداول جلوگیری کنید، میتوانید بهراحتی Google Robots را مطلع کنید. کد زیر برای این کار کافی است:
<meta name = محتوای “googlebot” = “nosnippet”>
به این صورت است که یک قطعه سؤالات متداول برای Google کار میکند
فیلتر گوگل برای نشانهگذاری سؤالات متداول FAQ
اما همه چیز بهسادگی نمایش داده نمیشود. گوگل محدودیت ها و فیلترهای متعددی را اضافه کرده است که میتواند منجر به محدود شدن بخش سؤالات متداول FAQ شود.
1. حداکثر 3 بازدید با قطعه سؤالات متداول
این فیلتر در مورد این واقعیت است که گوگل بیش از 3 قطعه سؤالات متداول FAQ را به طور همزمان در نتایج جستجو نشان نمیدهد. این فیلتر از همان ابتدا اعمال شد.
2. سؤالات متداول FAQ در صفحه 2 وجود ندارد
گوگل FAQPage را فقط در اولین صفحه نتایج جستجو نشان میدهد! اگر در صفحه دوم رتبهبندی قرار دارید، SERP نمایش داده نمیشود؛ بنابراین اگر شما کادر را به صفحهای اضافه میکنید که رتبهبندی صفحه ۱ ندارد، اساساً بیمعنی است.
3. بدون HTML در قسمت سؤال
این مورد یکی از جزئیات جالب در سؤالات متداول FAQ است. دستورالعملهای گوگل میگوید که میتوانید از HTML در “پاسخ” استفاده کنید، اما نباید از آن در “سؤال” استفاده کنید.
گوگل استفاده از HTML را در قسمتی که سؤال نوشته میشود دوست ندارد. برخی سئو کاران برای آزمایش این مورد، در یک صفحه آزمایشی بهصورت مورب (<i>) را امتحان کردند و گوگل سؤال را از صفحهنمایش SERP فیلتر کرد.
همچنین با FAQPage JSON-LD شما میتوانید کد JSON + LD مربوطه را نسبتاً آسان ایجاد کنید، اما مراقب باشید: متن باید در صفحه بهصورت خوانا برای کاربر موجود باشد. فقط درج بلوک JSON + LD برخلاف دستورالعملهای Google است و (دیر یا زود) به مشکلاتی منجر میشود
دقیقاً چگونه در وردپرس کار میکند؟
مطمئناً سادهترین کار این است که فقط خروجی JSON + LD لازم را در جایی در صفحه با هر کادر یا افزونه تزریق کد داشته باشید. سپس شما یک رابط کاربری گرافیکی برای ایجاد لیست سؤالات و پاسخها ندارید و باید زیاد با کدها دستوپنجه نرم کنید. علاوه بر این، سؤالات و پاسخها در هیچ کجای صفحه برای کاربر ظاهر نمیشوند.
گزینه دوم استفاده از Gutenberg Blocks و افزونه Yoast SEO برای ایجاد یک صفحه پرسشوپاسخ ساختاریافته و مبتنی بر داده است. Yoast دستورالعملهای عالی در مورد نحوه انجام این کار دارد:
متأسفانه، صادقانه بگویم، ایجاد کد کوتاه موردنیاز برای این کار واقعاً خوب نیست، اما در حال حاضر این راهحل برای تلاش من برای قدمزدن با کادر FAQPage کافی است. امیدواریم در آینده نزدیک به wpSEO و سایر افزونهها ادغام شود.
مهم است که URL را برای وجود خطا در پایان با ابزار تست گوگل برای دادههای ساختاریافته بررسی کنید! بسیار جالب است که سؤالات متداول را میتوان تنها چند دقیقه پس از نصب در نتایج جستجو مشاهده کرد.
اگر در بین 10 رتبه برتر قرار میگیرید، از کادر سؤالات متداول استفاده کنید. اگر بخش سؤالات متداول FAQ نشان داده نشدن، ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد.
احتمالاتی وجود دارد که عبارتاند از:
- گوگل تصمیم گرفته است تا سؤالات متداول FAQ شما را فیلتر کند، زیرا عبارت جستجو بهاندازه کافی با محتوای صفحه شما مرتبط نیست.
- دستورالعملهای پیادهسازی بهنوعی نقض میشود (شاید محتوای شما بیش از حد تبلیغاتی یا حتی اسپمر باشد).
- مشکل فنی در اجرا وجود دارد.
- امکان تسلط بر SERP دیگر امکانپذیر نیست.
چرا اصلاً FAQPage وجود دارد؟
ما احتمال میدهیم که گوگل در تلاش است تا محتوای بیشتری را در SERP به روشی تمیز نمایش دهد تا کاربر بتواند چیزی را که به دنبالش است سریعتر پیدا کند. بههرحال، عملاً گزینه انتخابی است و شخص بهسادگی از محتوای شخص ثالث مانند قطعههای برجسته استفاده نمیکند. این بدان معناست که معمولاً کیفیت پاسخها به طور قابلتوجهی بهتر است، زیرا این سؤالات و پاسخها بهصورت ساختاریافته در دسترس هستند و بنابراین میتوانند برای جستجوی صوتی و دستیار Google کاملاً استفاده شوند! اکنون بسیاری از سئوکارها (بهدرستی) بحث کردهاند که آیا نمایش سؤالات و پاسخهای شما در صفحه نتایج جستجو میتواند مفید باشد، زیرا اگر کاربر قبلاً پاسخ سؤال خود را بدون بازدید از وبسایت خود پیدا کرده باشد، به طور بالقوه میتوانید ترافیک اینجا را از دست بدهید.
CTR و کلیکها به دلیل نشانهگذاری سؤالات متداول FAQ افزایش مییابد.
طبق آزمایش، بهبودی در تعامل با قطعه به طور کلی برای هر سه کلمه کلیدی و URL به دلیل نشانهگذاری سؤالات متداول وجود داشت. تکههایی که با نشانهگذاریها گسترش مییابند اطمینان میدهند که نتیجه جستجو توجه بیشتری را به خود جلب میکند. نرخ کلیک حتی در برخی موارد با وجود موقعیتهای پایینتر بهبودیافته است.
نگرانی بزرگ برای سئوکاران و وبمسترها این سؤال است که آیا کاربران پس از خواندن پاسخ به طور مستقیم در SERP، کلیک بر روی وبسایت را متوقف میکنند یا خیر. در همه موارد، ترافیک ارگانیک بیشتری در صفحات فرود وجود داشت که نشان میدهد این نشانهگذاریها همچنین منجر به بازدیدکنندگان بیشتری از وبسایت میشود. قبل از شروع به فکرکردن در مورد استراتژی سؤالات متداول، باید نگاهی گذرا به دستورالعملهای Google بیندازید. در آنجا واضح است که فقط در صورتی میتوانید از FAQPage استفاده کنید که صفحه دارای لیستی از پرسشوپاسخ باشد؛ بنابراین تنها ادغام لیست در جایی از طریق JSON + LD کافی نیست. تمام محتوای سؤالات متداول باید برای کاربران در صفحه منبع قابلمشاهده باشد! همچنین، گوگل میگوید اگر صفحه شما فقط یک سؤال دارد و کاربران میتوانند پاسخهای جایگزین ارسال کنند، بهجای آن از QAPage استفاده کنید.
موارد استفاده معتبر برای FAQPage ، به عنوان مثال، یک صفحه سؤالات متداول است که توسط خود تیم وبسایت بدون اینکه کاربران بتوانند پاسخهای جایگزین ارسال کنند، یا یک صفحه پشتیبانی محصول با سؤالات متداول بدون اینکه کاربران قادر به ارسال پاسخهای جایگزین باشند، نوشته شده است.
موارد استفاده نامعتبر برای FAQPage همه انواع UGC هستند، مانند صفحه انجمن که در آن کاربران میتوانند به یک سؤال پاسخ دهند یا صفحه پشتیبانی محصول که در آن کاربران میتوانند به یک سؤال پاسخ دهند.
FAQPage نمیتواند برای اهداف تبلیغاتی استفاده شود
درهرصورت، مهم است که هر عنصر سؤال باید شامل کل متن سؤال و هر عنصر پاسخ شامل کل متن پاسخ باشد. باید امکان مشاهده تمام متن پرسشوپاسخ وجود داشته باشد؛ بنابراین استفاده از یک متن تیزر در قطعه بهطوریکه کاربران بر روی صفحه کلیک کنند صراحتاً مجاز نیست!
رتبه ارگانیک در رتبه اول بهتر است یا در کادر سؤالات متداول FAQ؟
در طی ارزیابی که انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که بهینهسازی بههیچوجه منجر به بهبود ترافیک نمیشود. بهتر است با وجود حذف در حوزه ارگانیک در رأس پاسخ مستقیم قرار بگیرید تا اینکه این مکان را به یک رقیب بسپارید و “فقط” رتبه ارگانیک را در رتبه اول قرار دهید!
نتایج کمی متفاوت است. اما مهمترین جنبه این است که قابلیت کلیک مهمتر است.
امروزه سئو چیزی بیش از یک کلمه کلیدی در یک عنوان و چند لینک در یک صفحه است. ویژگیهای SERP میتوانند تأثیر مستقیمتری بر کلیکهای شما نسبت به بهینهسازی صفحه خود داشته باشند. اما این بدان معنا نیست که SEO دیگر تحت کنترل ما نیست.
کلام آخر
مزایای سؤالات متداول FAQ به طور قابلتوجهی بیشتر از معایب آن است. اینگونه میتوان به سؤال کارآمدی سؤالات متداول جدید Rich Snippet پاسخ داد. البته نگرانی بزرگ این است که اگر کاربر از طریق سؤالات متداول FAQ پاسخ خود را دریافت کند، دیگر هیچ بازدیدکنندهای برای وبسایت شما وجود نخواهد داشت. برای همین باید به محتوایی که در این بخش قرار میگرید توجه کافی داشته باشید تا مخاطب را به سایت شما جذب کند.
همین کادری که مشاهده میکنید،سوالات متداول است.
هر پاسخ و پرسشی که به همین شکل در جستجوی گوگل مشاهده میکنید یک سوال متدوال است .
نظرات
0 دیدگاه