تاثیر رنگ بندی در طراحی سایت چگونه است؟ روانشناسی رنگ‌ها

زهره درویشی

یکی از مسائلی که طراحان باید به آن توجه کنند روان‌شناسی رنگ‌ها است. رنگ‌ها می‌توانند تأثیرات گوناگونی را بر روی تفکر و رفتار افراد بگذارند. از بین رنگ‌های گوناگون در طبیعت چهار رنگ اصلی وجود دارد که با ترکیب رنگ‌ها می‌توانید رنگ‌های جدیدی بسازید. طراحان و توسعه دهندگان وب سعی دارند که مشخص کنند رنگ‌ها چه احساسات و معنایی را در پلتفرم‌های دیجیتال به بینندگان منتقل می‌کنند. می‌توان گفت یکی از مسائل مهم در طراحی و ایجاد یک وب سایت استفاده از پالت‌های رنگی مناسب می‌باشد. در حال حاضر نیز از از رنگ‌بندی و شکل‌های بسیاری در کسب و کارهای تجاری، تبلیغات و طراحی وب استفاده می‌شود. استفاده مناسب و به جا از رنگ‌ها و علم روان‌شناسی رنگ‌ها در طراحی سایت می‌تواند مخاطب هدف را جذب کند، همچنین منجر به بازگشت مجدد مخاطب به وب‌سایت شود. از تأثیر رنگ بندی در طراحی سایت همین بس که رنگ‌ها بر احساسات بازدیدکنندگان تأثیر می‌گذارند و می‌توانند مخاطب را متقاعد کنند

تاثیر رنگ بندی در طراحی سایت

اصول رنگ بندی وب‌سایت

انتخاب یک رنگ، بسیار آسان است. برای هر پروژه که با مشتری طرف هستید باید بتوانید انتخاب‌های خود را توجیه کنید و رنگ‌ها را برحسب علاقه خود انتخاب نکنید. نکاتی که باید به آن توجه کنید شامل موارد زیر است:

  • می‌توانید از رنگ لوگو یا برند استفاده کنید.
  • بهتر است اگر در زمینه کسب و کار خود رقیب قَدَری دارید، از رنگ‌هایی که او برای نام تجاری خود استفاده کرده است استفاده نکنید.
  • مخاطب هدف خود را شناسایی کنید و به این موضوع فکر کنید زمانی که از وب سایت شما بازدید می‌کنند چه احساسی پیدا خواهد کرد.
  • اگر در کسب و کار شما کلماتی وجود دارد، این کلمات می‌توانند به شما ایده‌هایی را برای انتخاب رنگ‌ها ارائه بدهند. 
  • از رنگ‌های ساده به اندازه استفاده کنید. 
  • می‌توانید از وب سایت‌های dribbble ، colordrop ، colourco ، Color-hex و … برای ایده گرفتن استفاده کنید. 

تأثیر رنگ بندی در طراحی سایت

تأثیر رنگ بندی در طراحی سایت از این جهت است که زمانی که مخاطبان وارد وب سایت شما می‌شوند، در عرض چند ثانیه تصمیم می‌گیرند که در صفحه وب سایت شما بمانند یا خیر. یک صفحه لندینگ جذاب برای موفقیت سایت حیاتی است و در صورتی که نتوانید سریعاً توجه مخاطب را جلب کنید و حس اعتماد را در مخاطب ایجاد نمایید، احتمالاً موفق نخواهید شد چنین تأثیری در آنها بگذارید. در همین راستا صفحه لندینگ جذاب می‌تواند با رنگ‌هایی بهتر باعث افزایش فروش شما گردد و به تجارت شما کمک‌های شایسته‌ای نماید.
در زمان طراحی صفحه لندینگ روان‌شناسی رنگ‌ها را باید در نظر بگیرید. اگر به معنای رنگ‌های انتخاب شده نگاه کنید، متوجه خواهید شد که ترکیب رنگ‌های سایت شما چه پیامی را به بازدیدکنندگان انتقال می‌دهند. ممکن است رنگ‌های انتخاب شده حتی معنایی را منتقل کنند که شما قصد انتقال آن را نداشته باشید.

ویژگی صفحه لندینگ موفق

  • ترکیب رنگ متضاد و خوانایی مطالب
  • روان‌شناسی و ارتباطات رنگ‌ها در طراحی سایت
  • از رنگ‌های گرم و سرد خیلی زیاد استفاده کنید.
  • یکی از اشتباهاتی که ممکن است در یک صفحه وب ایجاد شود استفاده از رنگ‌های زیاد است. 
روانشناسی رنگ‌ ها در کسب‌ و کار

روان‌شناسی رنگ‌ها در کسب و کار

رنگ‌ها می‌توانند بر روی عناصر مختلفی در وب سایت تأثیر بگذارند، این عناصر شامل: زمینه، منو، دکمه‌ها، عناوین، متن، پیوندها و تصاویر و غیره می‌باشند. رنگ‌ها می‌توانند قابلیت خوانایی را تحت تأثیر بگذارند و بر روی فروش تأثیر بگذارند. همچنین بر روی شناخت برند تأثیر بگذارند. دانستن روان‌شناسی رنگ‌ها می‌تواند بر روی طراحی سایت تأثیر بگذارد. در ادامه مفهوم هر رنگ و نحوه استفاده از آن در برندهای مختلف را بررسی خواهیم کرد:

روان‌شناسی رنگ قرمز

رنگ قرمز نشان‌دهنده هیجان، انرژی و احساسات شدید است و مفاهیمی مانند انرژی، شجاعت، قدرت، هیجان را انتقال خواهد داد. به لحاظ فیزیکی نیز می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب و برانگیختن فرد شود. عموماً از این رنگ در رستوران‌ها، مد و فشن، سرگرمی و سرویس‌های اضطراری و غیره استفاده می‌کنند. برندهایی مانند کوکاکولا، KMART ,H&M از این رنگ استفاده می‌کنند. 

روان‌شناسی رنگ آبی

رنگ آبی برعکس رنگ قرمز رنگی آرام و امن و نشان‌دهنده اعتماد، تعهد و صداقت می‌باشد. این رنگ مفاهیم ارتباط برقرار کردن، منطق و جذابیت را نیز انتقال می‌دهد. از این رنگ بیشتر در بانک‌ها استفاده می‌شود. همچنین برندهایی مانند فیس‌بوک، توییتر و دل نیز از این رنگ استفاده کرده‌اند. 

روان‌شناسی رنگ سبز

رنگ سبز رنگ ثروت و نشان‌دهنده قدرت، باروری، طبیعت و شانس است. این رنگ بر روی شما اثری آرامش بخش می‌گذارد و کسب وکارهایی مانند محیط زیست، علم، جهانگردی، منابع انسانی و غیره از آن استفاده می‌کنند. 

روان‌شناسی رنگ زرد

رنگ زرد نشان‌دهنده نیروی جوانی، شادابی و خوش‌بینی است که می‌تواند مفاهیمی مانند احساسات، اعتماد به نفس، خلاقیت و دوستی را انتقال دهد. البته در طراحی سایت زیاد نباید از این رنگ استفاده کنید زیرا باعث خستگی چشم می‌شود. برندهایی مانند مک دونالد، Hertz , national geographic از این رنگ استفاده می‌کنند.

روان‌شناسی رنگ نارنجی

رنگ نارنجی نشان‌دهنده صمیمیت، جنبش و اشتیاق است و مفاهیمی مانند تفریح، گرما، شوق و امنیت را انتقال می‌دهد. این رنگ برای طراحی سایت‌های تجارتی، خودرو، تکنولوژی، سرگرمی و غیره مناسب است. فروشگاه آمازون در طراحی لوگوی خود از این رنگ استفاده کرده است.

روان‌شناسی رنگ صورتی

این رنگ، رنگی زنانه و رمانتیک است که مفاهیمی مانند عشق، گرما، مراقبت، آسایش و احساسات جنسی را انتقال می‌دهد. 

روان‌شناسی رنگ بنفش

این رنگ آرام‌بخش است و بیشتر با مفاهیمی مانند تجمل، دید، کیفیت و واقعیت در ارتباط است.

روان‌شناسی رنگ سیاه

سیاه رنگی قدرتمند است که نرمی، پیچیدگی و اثربخشی را انتقال می‌دهد.

اصول ترکیب رنگ برای طراحی سایت

پالت رنگی متداول برای طراحی سایت را در ادامه معرفی خواهیم کرد. پالت‌های رنگی، طرح‌هایی هستند که می‌توان از آن‌ها برای طراحی کمک گرفت. این پالت‌ها از دایره رنگ و کنتراست‌های هفت‌گانه به دست می‌آید. دایره رنگ یکی از ابزارهای پایه طراحی است که در آن رنگ‌ها بر اساس فرکانس دورتادور آن چیده شده‌اند و هر دو رنگ مقابل هم، مکمل هم هستند.

  • تک رنگ: یک طرح تک رنگ بر اساس یک رنگ پایه بنا شده است که سایه‌ها و رنگ‌های متفاوتی با همان رنگ را شامل می‌شود. 
  • رنگ‌های مکمل و آنالوگ: یک طرح رنگی مکمل، پالتی است که از 2 رنگ مقابل هم در دایره رنگ استفاده خواهد کرد که می‌تواند منجر به یکنواختی در سایت شود، بدون اینکه این احساس را القا کند. از این پالت در ادارات، مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها، سایت‌های علمی و اخبار استفاده می‌شود.
  • رنگ‌های شاد و پویا: این رنگ‌ها می‌توانند از سایه‌های مختلفی از طیف رنگ استفاده کنند. این رنگ‌‌ها می‌توانند انرژی را به کاربر انتقال دهند و برای جلب توجه بهترین گزینه هستند. 
  • رنگ‌های تاریک و روشن: برای طراحی محتواهای آموزشی و امنیتی بهتر است از رنگ‌های تیره در قسمت‌های جزئی سایت استفاده کنید. 

حرف آخر

با توجه به کسب و کار خود می‌توانید رنگ مناسب سایت خود را انتخاب نمایید. رنگ و نحوه ایجاد پالت رنگی برای وب سایت بسیار ساده و گسترده می‌باشد. نکته‌ای که باید درباره طراحی سایت در نظر داشته باشیم ایجاد تعادل مناسب در طراحی هر سایت است. هر چقدر دانش شما در این زمینه بیشتر باشد طراحی و رنگ بندی بهتری در سایت خود خواهید داشت. 


برچسب ها:

    نظرات


    0 دیدگاه
    instagram logo call button