بازاریابی مشتری در فضای مجازی برای جذب مشتری!
بازاریابی مشتری به شیوههای مختلفی قابل انجام است. امروزه با پیشرفت روزافزون فضای مجازی، آیا وقت آن نرسیده است که نگاه جدیدی به این مفهوم بیاندازیم و روشهای کلیشهای را کنار بگذاریم؟ آیا نمیخواهیم با دنیای مدرن همراه شویم؟ آیا قرار است از قطار پرسرعت فروش جا بمانیم، چون خودمان را آپدیت نکردهایم؟ راهحل همه این سؤالات بسیار واضح و راحت است! همانطور که دنیا هر روز تغییر میکند، شیوههای فروش نیز تغییر میکنند و بهروز میشوند. طبیعی است زمانی که مردم بیشتر زمان خود را در فضای مجازی میگذرانند و در دنیای دیجیتال غرق میشوند، فروشندگان نیز بخواهند از آن استفاده کنند. اما بازاریابی مشتری در فضای مجازی به سبک امروزی چگونه است؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سؤال را دریابید.
بازاریابی مشتری در فضای دیجیتال
دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال، ارتباطی است که از طریق فناوریهای دیجیتال، عمدتاً از طریق اینترنت انجام میشود. این کار برای ایجاد آگاهی از برند، تبدیل افراد به مشتری، ارتقا وفاداری مشتری و افزایش فروش است. به عبارتی مهمترین هدف آن افزایش تعامل بین گروه هدف و برند است. بازاریابی دیجیتال را بازاریابی مبتنی بر داده نیز مینامند، زیرا مبتنی بر مجموعهدادهها است و از تجزیهوتحلیل دادههای مشتری برای بهینهسازی استراتژیهای ارتباطی استفاده میکند. امروزه کمتر شرکتی وجود دارد که بدون وبسایت خود این کار را انجام دهد. حتی کسبوکارهای بسیار کوچک نیز میتوانند با کمک از این روش، کسبوکار خودشان را بزرگ کنند.
بهطورکلی میتوان گفت بازاریابی مشتری از طریق فضای دیجیتال دارای مزایای زیر است:
- دسترسی و آگاهی بیشتر از شرکت شما (حتی اگر کسبوکار شما کوچک و محلی باشد)
- طراحی و تقویت تصویر برند از طریق تبلیغات آنلاین
- فرصتهای فروش کارآمدتر از طریق مدیریت موجودی دیجیتال
- افزایش وفاداری مشتری از طریق خدمات بهتر و نگهداری تماس
- ارزیابی مبتنی بر داده از فروش، فعالیتها و گروههای هدف شما
بازاریابی فروش با دیجیتال کسبوکارهای کوچک
بازاریابی آنلاین فرصتهای متعددی را برای دستیابی بهتر به گروههای هدف موجود و توسعه گروههای جدید ارائه میدهد. این بر روی چند موضوع کلیدی تمرکز دارد که امروزه کسبوکارها باید با آنها آشنا باشند. این کار با ساخت و طراحی یک وبسایت مدرن و واکنشگرا با فروشگاه آنلاین شروع میشود و منجر به بهینهسازی کارآمد برای موتورهای جستجو و ایجاد بهاصطلاح پرسونا میشود. فعالیتهای شما در رسانههای اجتماعی نیز نقش مهمی را ایفا میکند، نه فقط برای ارتباط با مشتری و روابطعمومی. رسانههای اجتماعی نیز میتوانند سهم تعیینکنندهای در افزایش فروش داشته باشند.
چرا دیجیتال مارکتینگ را در بازاریابی فروش لحاظ کنیم؟
برای شناخته شدن و یافتن آسانتر توسط مشتری، هیچ گزینه کارآمدتر از دیجیتال مارکتینگ نیست. امروزه مردم با یک سرچ ساده آدرس، شمارهتلفن و وبسایت یا حتی شبکههای مجازی هر شخصی یا کسبوکاری را پیدا میکنند. بهعنوانمثال اگر شما یک کسبوکار تزئین دکور تولد داشته باشید اما در فضای مجازی تبلیغ نکرده باشید و یا روی دیجیتال مارکتینگ خودکار نکرده باشید، بهراحتی از دامنه رقبا خط میخورید. مشتری با یک سرچ ساده سعی میکند تا نزدیکترین ارائهدهنده خدمات تولد را در شهر خود پیدا کند. زمانی که این کلمه را سرچ میکند هیچ محتوایی از شما نمایش داد نمیشود پس عملاً مشتری هرگز شمارا نخواهد شناخت و سراغ گزینههایی خواهد رفت که در فضای مجازی یا در حال سرچ کردن دیده است.
اما کل داستان به اینجا ختم نمیشود. این موضوع برای شرکتهای بزرگ بسیار حائز اهمیت است. بهتر است همیشه از دو جهت به موضوع تحول دیجیتال نگاه کنید.
- از دیدگاه مشتری و مصرفکننده: شما شفافیت و مقایسه، راحتی را دریافت میکنید.
- از دیدگاه شرکت: آنها از اتوماسیون، تجزیهوتحلیل، شخصیسازی، دادههای بزرگ استفاده میکنند.
آیا باید از شرکتهای دیجیتال مارکتینگ استفاده کنیم؟
این گزینه درواقع سریعترین و بهترین گزینه است اما واجب نیست. شرکتهای دیجیتال مارکتینگ با آزمون و خطاهایی که در طی تجربیات خود کسب کردهاند و علم کاملی که در این حوزه دارند، قاعدتاً میتوانند بهترین نتایج را برای بازاریابی مشتری و افزایش فروش انجام دهند. از آنجایی که کار این شرکتها کاملاً تخصصی است، تمام رقبای شمارا میشناسند و میتوانند استراتژی مناسبی متناسب با نیاز شما ایجاد کنند. با این حال اگر بودجه این کار ر ا ندارید باید بهشدت تحقیق کنید و بهصورت مداوم در فضای مجازی حضور داشته باشید.
باید روشهایی چون سوشال مانیتورینگ، ایمیل مارکتینگ و… را یاد بگیرید. به طور کلی وظایفی که آژانس دیجیتال مارکتینگ برای شما انجام میدهد، عبارتاند از:
- مدیریت و گسترش بیشتر بازاریابی آنلاین
- هماهنگی فعالیتهای بازاریابی آنلاین با گروهای مشترک المنافع و ایجاد کمپین گروهی
- توسعه بیشتر فعالیتهای رسانههای اجتماعی و اینفلوئنسر مارکتینگ
- برنامهریزی کمپینهای تبلیغاتی آنلاین و رسانههای اجتماعی
- مفهوم وبسایتهای جدید و بهینهسازی وبسایتهای موجود
- توسعه بیشتر خبرنامه ایمیل B2B
- روابطعمومی محصول و کار مطبوعاتی
- پشتیبانی آنلاین برای مشتریان ما (پشتیبانی بازاریابی و آموزش آنلاین)
- همکاری با آژانسهای خارجی و ارائهدهندگان خدمات
- گزارش به مدیریت و شرکا
بازاریابی مشتری با فروش آنلاین
فروش میتواند بدون تماسهای معمولی و کمتر از موفقیتآمیز انجام شود و با استراتژی بازاریابی ورودی مناسب، وبسایت را میتوان به یک آهنربا تبدیل کرد که با کمک بازاریابی محتوای خوب و بازاریابی آنلاین درست قدرت را میسنجد. در صورت قانعکننده بودن محتوای وبسایت، شخص علاقهمند میتواند خود را در فرمی وارد کند، اطلاعات دقیقتری را دانلود کند و بهاینترتیب به یک منبع مشخص از یک علاقهمند ناشناس تبدیل شود. با کمک یک در فرآیندهای پرورش سرب، سرنخها میتوانند به طور خودکار در نرمافزار توسعه داده شوند تا زمانی که برای فروش آماده شوند و تنها زمانی به تیم فروش ختم میشوند که علاقه خاصی به خرید وجود داشته باشد.
به لطف دادههای بزرگ و سایر تکنیکهای تجزیهوتحلیل، تقریباً هرگز نمیتوان دید که مشتریان به چه چیزهایی علاقه دارند و به چه چیزی علاقه ندارند. ما نیازها و علایق مشتریان خود را بهتر و بهتر درک میکنیم و بنابراین میتوانیم محصولات بهتر و بهتری را توسعه دهیم و بازاریابی بهتر و بهتری انجام دهیم. از سوی دیگر، مشتری نیز چنین انتظاری را دارد. این بدان معنی است که ما بهعنوان یک شرکت باید به پیشرفت ادامه دهیم و سریع و سریعتر واکنش نشان دهیم.
این نهتنها برای B2C (کسبوکار به مصرفکننده)، بلکه برای B2B (کسبوکار به تجارت) نیز صدق میکند. مشتریان B2B عادات خود و همچنین مشتریان خصوصی را تغییر دادهاند. حتی کسانی که برای یک شرکت خرید میکنند میتوانند اطلاعات گستردهای را از قبل در اینترنت پیدا کنند.
تغییر در فناوری (دیجیتالی شدن) همچنین منجر به تغییر عمیق در عادات و انتظارات (تحول) شده است. اگر نهتنها میخواهید واکنش نشان دهید، بلکه فعالانه از فرصتهای تحول دیجیتال در شرکت خود استفاده کنید، باید به طور خاص به دو نکته توجه کنید:
- دیجیتالی کردن فرآیندهای کسبوکار
- توسعه مدلهای جدید کسبوکار دیجیتال
تفاوت بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی آنلاین چیست؟
اصطلاحات یا مفاهیم بازاریابی دیجیتال و بازاریابی آنلاین ممکن است شبیه به نظر برسند، اما مطابقت نداشته باشند – برعکس! بازاریابی دیجیتال، ارتباط هدفمند که اکنون به طور فزایندهای شخصیسازی شده است، با مشتریان (بالقوه) از طریق دستگاههای الکترونیکی با استفاده از سیگنالهای دیجیتال است. مزیت فناوری دیجیتال در اندازهگیری همه معیارها نهفته است: سیگنالهای کاربر، مدیر بازاریابی دیجیتال را قادر میسازد تا موفقیت را برای بهینهسازی بازاریابی اندازهگیری کند. محتوا اغلب از طریق برنامههای دیجیتال مانند وبسایتها، برنامهها، ایمیلها یا در پلت فرمهای رسانههای اجتماعی پخش میشود. بازاریابی آنلاین زیرشاخهای از بازاریابی دیجیتال است.
ارتباطات دیجیتال لزوماً نباید به وب متصل باشد. بازاریابی دیجیتال همچنین میتواند بهصورت آفلاین انجام شود، بهعنوانمثال از طریق تبلیغات نمایشی در مکانهای عمومی. در معنای محدودتر، بازاریابی دیجیتال فقط ارتباطات از طریق فناوری دیجیتال را توصیف میکند. صرفنظر از منبع و رسانهای که محتوا از طریق آن پخش میشود، سیگنالهای آن بر اساس سیستم باینری است.
اقدامات و استراتژیها بازاریابی مشتری بهصورت آنلاین
بازاریابی دیجیتال از ابزارهای مختلفی تشکیل شده است که هرکدام اهداف متفاوتی دارند. امکانات فردی بهعنوان بخشی از یک استراتژی بزرگتر به هم متصل میشوند و اغلب بر یکدیگر تأثیر میگذارند. یک استراتژی بازاریابی دیجیتال معمولاً برای پیوند دادن اقدامات مختلف بهمنظور ایجاد رابط و فعالکردن اثرات ضربی طراحی میشود. یک کمپین موفق در چند رسانه با پیامی ثابت و ارزش تشخیص قوی، ارتباطات یکپارچه نامیده میشود. درعینحال، باید دقت شود که محتوا و قالب مطابق با نیازها، الزامات و انتظارات کاربر در رابطه با رسانه مربوطه باشد.
روابطعمومی
یک ابزار نسبتاً کلاسیک برای برقراری ارتباط با گروههای هدف است، اما از طریق روابطعمومی آنلاین به بازاریابی دیجیتال جهش کرده است. روابطعمومی در بازاریابی دیجیتال نهتنها برای قرار دادن یک شرکت در یک نور مثبت است، بلکه در درجه اول باهدف دیدهشدن بیشتر در اینترنت است. حضوری که یک شرکت در اینترنت دارد اگر بهعنوان شفافیت نیز تلقی شود – به شرطی که همه ذینفعان در فضای دیجیتال با محتوای مربوطه انتخاب شوند، برای بازاریابی دیجیتال سودمند است. روابطعمومی آنلاین ماهرانه به بازاریابی دیجیتال کمک میکند تا اعتماد، اعتبار و شهرت برند شرکت را در بین گروههای هدف تقویت کند.
رسانههای اجتماعی
شبکههای اجتماعی فرصتهای جالبی را برای دستیابی به گروه هدف بازاریابی دیجیتال ارائه میدهند. در اینجا کاربران خود را تقسیمبندی میکنند: در داخل از طریق تنظیمات در حساب خود. پویایی روانشناختی در رسانههای اجتماعی نیز از موقعیتیابی هدفمند کاربر به وجود میآید: درون یک فضای اجتماعی با استفاده از پذیرش و تعامل انتخابی. چه از طریق لایک، اشتراکگذاری یا نظرات – بامحتوا، کاربران خودپنداره خود را تقویت میکنند. برایناساس، ارتباط از طریق رسانههای اجتماعی تمایل به احساساتی شدن دارد. در زمینه رسانههای اجتماعی، انتظار میرود که کاربران محتوایی دریافت کنند که آنها را الهامبخش، شگفتزده یا سرگرم کند. آدرس باید در سطح احساسی انجام شود. بازاریابی دیجیتال در اینجا به معنای رویکرد عاطفی است.
محتوا
هسته اصلی بازاریابی دیجیتال، محتوا است. در واقع ما تمام تلاشمان را میکنیم تا مشتری را به محتوا برسانیم و اگر مشتری محتوا را نپسندد، عملاً تمام زحمات ما بیهوده است. مانند کسی که تمام روز را وقت گذاشته تا آشپزی کند، میز بچیند و همه را به سر میز دعوت کند اما غذایش خوشمزه نیست! به بیان حرفهایتر، بازاریابی محتوا به معنای پرداختن به گروه هدف بهصورت نیاز محور از طریق ایجاد ارزش افزوده بامحتوا است. در کانالهای ارتباطی مربوطه منتشر میشود بدون اینکه گیرنده در ازای آن چیزی بخواهد. محتوا باید غیر الزامآور و رایگان باشد تا گروه هدف بتواند درگیر آن شود. هرچه محتوا برای کاربر مرتبطتر و ارزشمندتر باشد، تعامل آنها با آن بیشتر میشود و احتمال تصمیمگیری برای خرید بیشتر میشود.
با این حال، ارزش افزوده تنها در صورتی میتواند پتانسیل کامل خود را با کاربر توسعه دهد که واقعاً با نیازها مطابقت داشته باشد و از نظر روانی آنها را هدف قرار دهد. باید در جایی که کاربر به دنبال پاسخ است قابلدرک و ارتباط باشد.
بازاریابی مشتری با محتوا
بازاریابی محتوا به فضای دیجیتال محدود نمیشود، بلکه نقش محوری در ارتباط بین یک شرکت و گروههای هدف آن دارد. اما بهطور فزاینده و عمدتاً دیجیتالی اتفاق میافتد. علاوه بر این، بازاریابی دیجیتال به طور قابلتوجهی توسط رویکرد استراتژیک بازاریابی محتوا شکلگرفته است. درعینحال، بازاریابی دیجیتال مبتنی بر محتوا، رشتههای بیشتر را با دیگر وزندهیهای استراتژیک متحد میکند که بااینحال، همه با همکار میکنند تا اثرات چند برابری موردنظر را ایجاد کنند.
نظرات
0 دیدگاه