چرا به وب سایت نیاز داریم؟ هدف از طراحی سایت چیست؟

سمانه پرهیزکار

وقتی صحبت از پر رنگ کردن حضور آنلاین شما در سطح وب می شود چند چیز است که باید توجه زیادی به آن ها داشته باشید. وب‌سایت شما یکی از مهم ترین جنبه های حضور آنلاین برندتان است و مهم است که آن را درست طراحی کنید. همچنین وب‌سایت شما مکانی است که مشتری های بالقوه را تبدیل به مشتری بالفعل و واقعی می‌کند. بنابراین شما نباید به خاطر نقص وبسایت‌تان مشتری های بالقوه را از دست بدهید.
وب‌سایت شما باید طوری طراحی شود که در ذهن مخاطب‌تان باقی بماند و طوری باشد که مطمئن باشید، تجربه کاربری آن ها را بهتر می‌کند. مزایای بسیار دیگری برای یک طراحی خوب وب‌سایت برای بیزینس شما و مخاطب‌تان وجود دارد. در این مقاله ما در مورد این که چرا به طراحی وب سایت نیاز داریم و طراحی وب سایت از نگاه مشتری های بالقوه چه اهمیتی دارد بحث می‌کنیم.

وب‌سایت چیست؟

وب‌سایت به مجموعه‌ای از صفحات گفته می‌شود که به یکدیگر مرتبط هستند و اطلاعات را در اختیار بیننده قرار خواهند داد. وب سایت می‌تواند علاوه بر ایجاد ارتباط و معرفی دارنده سایت، امکان اطلاع رسانی به روز، بازاریابی و معرفی بین المللی را فراهم کند. یک وب سایت برای یک شرکت مانند یک کاتالوگ تبلیغاتی است که در آن تصاویر، متون، فیلم و حتی یک فایل صوتی و یا انیمیشن قرار می‌گیرد.

تصویر برند

وب سایت شما یک بازتاب از برندتان و هر چیزی است که برای آن ایجادش کرده‌اید، می‌باشد. معمولا مشاهده وب سایت یکی از اولین مواردی است که مردم به آن نگاه می‌کنند تا یک برند را بشناسند و از این رو به ایجاد اولین تاثیرگذاری کمک می‌کند.
عناصر طراحی وب‌سایتتان، مثل رنگ‌ها، فونت‌ها، تصاویر و … ؛ همه هویت برندتان را شکل می‌دهند. به همین دلیل لازم است این عناصر را با دقت انتخاب کنید و آن ها را در کل وبسایت‌تان به صورت یکپارچه حفظ کنید. برای مثال به این اسکرین شات از صفحه سایت کوکاکولا نگاه کنید:

چرا به وب سایت نیاز داریم

ببینید که چطور این برند از رنگ قرمز متمایز شرکت روی پس زمینه ی سفید استفاده کرده است. قرمز و سفید رنگ های لوگوی شرکت، بسته بندی بطری‌های کولای قدیمی و بسیاری از دیگر عناصر برند هستند.
این کار یکپارچگی سایت را حفظ می‌کند، چون این دو رنگ متمایز نمایانگر برند و مردمی است که با این شرکت مرتبط هستند. در اینجا به بعضی از عناصر طراحی وب که باید با دقت انتخاب کنید و سپس به طور یکپارچه استفاده کنید اشاره می‌کنیم.

رنگ

اگر رنگ های خاصی برای برندتان دارید که با لوگوی شما و دیگر عناصر برندتان سازگار هستند، پس باید از آنها در وب‌سایت‌تان هم استفاده کنید. با این حال اگر قصد دارید از صفر شروع کنید می‌توانید از مقاله‌هایی در این زمینه استفاده کنید تا ارتباط رنگ ها با هم را درک کنید.
برای مثال اگر می‌خواهید برندتان را با اعتماد مرتبط کنید، پس باید از رنگ آبی استفاده کنید. و اگر می‌خواهید مشتریان فکر کنند که برند شما محصولات با کیفیت بالا تولید می‌کند، پس رنگ مشکی می‌تواند به شما کمک کند تا این تصویر را به وجود آورید. بر همین اساس بسته به این که می‌خواهید چه ارتباطاتی با برندتان ایجاد کنید، می‌توانید رنگ‌های برندتان را انتخاب کنید.
سپس می‌توانید رنگ‌هایی را انتخاب کنید که احساسات یا افکار خاصی را در مردم بر انگیزاند. برای مثال آبی رنگی است که بیشترین ارتباط را با اعتماد دارد و مشکی نیز بیشترین ارتباط را با کیفیت دارد.

چیدمان (layout)

بر حسب تجربه، چیدمان سایت را ساده، تمیز و طوری طراحی کنید که توجه را به مهم ترین بخش های سایت جلب کند. همچنین تعداد گزینه های منو باید بر اساس اولویت‌های مخاطب‌تان تعیین شود. شما می‌توانید چند چیدمان مختلف را امتحان کنید و چند تست مجزا انجام دهید تا ببینید کدام چیدمان برای مخاطب‌تان بهتر عمل می‌کند.
یکی از بهترین مثال های طراحی وب سایت در هم ریخته و چگونگی تاثیر آن برای استفاده کاربر در زیر نشان داده شده است. حرکت در این وبسایت بسیار دشوار است و نبود یک طراحی جدولی این سایت را به هم ریخته و نامنظم ساخته است.

طراحی بد وب سایت

حالا بیایید این نمونه را با وبسایت دیگری که چیدمان تمیزتری دارد مقایسه کنیم تا ببینیم که نمونه قبلی چطور می توانست طراحی ساختار یافته ای داشته باشد. این وبسایت نیز روی محصولات و خدمات تمرکز دارد اما عناصر مختلف وب را به خوبی سازمان داده است. استفاده از فرمت جدولی به صفحه سایت نظم بیشتری می بخشد.

طراحی خوب وب سایت

فونت ها و تایپوگرافی

قانون کلی برای انتخاب فونت این است که باید خواندن آن راحت باشد و در رنگ پس زمینه ای که انتخاب کرده‌اید به وضوح قابل رویت باشد. با این حال ملاک اصلی انتخاب به مخاطب‌تان بستگی دارد. برای مثال افراد جوان تر غالبا فونت‌های جالب و شیک را می‌پسندند. افراد مسن تر احتمالا آن هایی که تمیزتر و ساده‌تر هستند را ترجیح می‌دهند چون خواندن آن ها آسان‌تر است. همچنین فونت شما باید منعکس کننده شخصیت برند باشد که این شخصیت می‌تواند حرفه‌ای یا سرگرم کننده و جوان پسند باشد. 

فونت ها و تایپوگرافی

دسترس پذیری وب سایت

شما باید طوری وبسایتتان را طراحی کنید که برای همه قابل دسترس باشد. این کار تجربه کاربری بهتری را برای مخاطب تان فراهم می‌کند. این یعنی طراحی وب سایتتان به گونه‌ای باشد که افرادی که ناتوانی جسمی دارند هم بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.
با این حال گفتن این حرف خیلی آسان تر از عمل به آن است. اکثر طراحان و آژانس های وبسایت حتی از این موضوع اطلاع ندارند چه برسد به این که بتوانند یک وبسایت قابل دسترسی طراحی کنند.
پس شما چه خودتان وبسایتتان را می سازید و چه از یک آژانس طراحی وب استفاده می کنید، اطمینان حاصل کنید که یک وبسایت دسترس پذیر طراحی می کنید.
دسترس پذیری وب‌سایت ها علاوه بر اینکه زمینه بهره مندی کاربران معلول، ناتوان و سالمند را فراهم می‌کند، استفاده از وب‌سایت را برای افراد عادی آسان تر می‌کند. 

گردش در سایت

یکی از مهم ترین فواید طراحی خوب وب‌سایت برای مخاطبتان این است که می تواند به آن ها کمک کند در سایت به آسانی جا به جا شوند. هدف نهایی هر کسی که از وب‌سایت شما بازدید می‌کند این است که به سرعت اطلاعاتی که به دنبال آن است را پیدا کند و طراحی وب‌سایت شما باید این روند را آسان‌تر کند و به بازدید‌کنندگان کمک کند که در وب‌سایتتان بدون این که گم شوند گردش کنند.
هر چه وب‌سایت شما کاربر پسندتر باشد احتمال بیشتری وجود دارد که مردم با محتوای شما درگیر شوند و اقدام مطلوب شما را انجام دهند. هدف یک طراحی وب‌سایت خوب باید این باشد که بهترین تجربه کاربری را فراهم کند که در نهایت منجر به تبدیل مشتری بالقوه به مشتری بالفعل شود.
برای مثال سایت Airbnb ،یک طراحی سایت بسیار ساده اما جذاب دارد که می‌توانید همه محتویات سایت را از همان صفحه خانه پیدا کنید. شما چه بخواهید رزرو کنید یا انواع اقامتگاه ها و تجربه های ارائه شده توسط Airbnb را جستجو کنید، گزینه ای را در صفحه اصلی پیدا خواهید کرد.

سایت Airbnb

همان طور که در صفحه به سمت پایین می‌روید گزینه های بیشتری برای جستجو پیدا می‌کنید. از اقامتگاه های Airbnb تا توصیه‌های سفر همه این ها را در صفحه اصلی پیدا می‌کنید. پس اگر می‌دانید که کجا می‌خواهید بروید به سادگی می‌توانید از بالای صفحه رزرو کنید. اگر فقط مشغول جستجوی گزینه‌ها هستید می توانید به سادگی سایت را بررسی کنید و برای سفر بعدی‌تان ایده بگیرید.
می بینید این استراتژی چقدر هوشمندانه است؟ Airbnb نه تنها کار را برای مردم آسان کرده تا اقامتگاه رزرو کنند بلکه آن ها را تشویق می کند که اگر هنوز مطمئن نیستند، برای یک سفر برنامه ریزی کنند.
و تمام این کار می تواند تنها در صفحه خانه انجام شود. اثری از منو های کشویی و فهرست بندی های گیج کننده نیست، فقط یک طراحی ساده و تمیز که در این جا می بینید در این سایت به کار گرفته شده است.

چرا به وب سایت نیاز دارم ؟

چرا به وب سایت نیاز دارم ؟ فواید داشتن وب سایت

  • در دسترس بودن: وب سایت شما در هر زمان از روز باز است و اطلاعات و محصولات یا خدمات شرکت شما را در تمامی ساعات شبانه روز یا حتی در روزهای تعطیل می‌تواند در اختیار کاربران و مشتریان قرار دهد. 
  • کاهش هزینه ها: داشتن وب سایت می‌تواند به کاهش هزینه ها نیز کمک کند که شما هزینه های ثابتی مانند قبض آب، برق، مالیات و غیره معاف می‌شوید. 
  • جلوگیری از اتلاف زمان: بخشی از وب سایت می‌تواند به سوالات متداول مشتریان پاسخ بگوید، به این صورت از اتلاف وقت پاسخگویی به مشتریان جلوگیری می‌شود.
  • بازاریابی قوی: وب سایت یک بازاریاب 24 ساعته است که موتورهای جستجو بدون هزینه برای شما بازاریابی می‌کنند. 
  • کسب درآمد فقط از طریق داشتن وب سایت: درآمد خود را می‌توانید از طریق وب سایت افزایش دهید. امروزه بسیاری از افراد هستند که از طریق وب سایت و مشتریان آنلاین فعالیت و کسب درآمد می‌کنند.
  •  تبلیغات موثر: داشتن وب سایت می‌تواند باعث صرفه جویی در هزینه تبلیغات شود. در حالیکه هزینه به روزرسانی وب سایت قابل قیاس با هزینه های چاپ نمی باشد، در عین حال که گستره وسیع تری را نیز می‌تواند هدف قرار دهد.
  •  ارائه محصولات: ارائه محصولات به آسانی انجام می‌شود، ارائه محصولات به روش های دیگر مانند تلفن، ارسال نامه، یا فاکس ممکن است زمان بر و در عین حال پرهزینه باشد.
  •  ارتباط نامحدود با مردم خارج از مرزهای جغرافیای: یکی از راه های فعالیت در خارج از مرزهای کشور داشتن یک سایت چند زبانه می‌باشد. 
  • ارتباط آسان با مشتری: با داشتن وب سایت می‌توانید خیلی بیشتر و راحت‌تر با مشتریان خود در تماس باشید.

نتیجه گیری

طراحی وبسایت یک معیارهای مهم است و نباید دست کم گرفته شود. وب سایتی که به خوبی طراحی شده می‌تواند به شما کمک کند که تاثیرگذاری خوبی روی مشتری های احتمالی خود داشته باشید. همچنین می تواند به شما در جذب مشتری‌های بالقوه و تبدیل آنها به مشتری‌های بالفعل کمک کند.
اما از همه مهم تر تجربه کاربری خوبی فراهم می‌کند و به بازدیدکنندگان وب‌سایت‌تان کمک می‌کند به سهولت به وب سایت شما دسترسی داشته باشند و در آن بچرخد.
پس اگر به دنبال طراحانی برای ساخت وب سایت خود هستید، آن ها را به خوبی بررسی کنید و مطمئن شوید که می‌توانند وبسایت کاربر پسند و دسترس پذیر طراحی کنند.
اگر خودتان یک وبسایت دارید، همیشه می‌توانید از آمار سایت گزارشی تهیه کنید و آن را بهینه کرده تا تجربه کاربری بهتری ایجاد کنید و قابلیت دسترسی را بهبود ببخشید.


برچسب ها:

    نظرات


    0 دیدگاه
    instagram logo call button