تگ کنونیکال چیست؟ چرا تگ کنونیکال برای سئو مهم است؟
اگر یک صفحه دارید که با چندین نشانی اینترنتی یا صفحات مختلف با محتوای مشابه قابل دسترسی است، گوگل این صفحات را نسخه های تکراری یک سایت میداند. گوگل یک نشانی اینترنتی را به عنوان نسخه متعارف انتخاب میکند و آن را جستجو می کند و همه نشانی های اینترنتی دیگر به عنوان آدرسهای تکراری در نظر گرفته می شوند و کمتر دیده میشوند. در شرایطی که به گوگل اطلاع ندهید کدام آدرس اینترنتی متعارف است، گوگل ممکن است به جای شما یکی از این صفحات را انتخاب کند، یا ممکن است که آنها را با وزن یکسان در نظر بگیرد.
تگ کنونیکال تگی است که برای معرفی صفحه به موتورهای جستجو مورد استفاده قرار میگیرد. این تگ در حقیقت به موتورهای جستجو اطلاع میدهد که درون یک صفحه چگونه بخزند و میزان اهمیت یک محتوا چقدر است. در شرایطی که یک محتوا در وب سایت دارای URLهای مختلف باشد توسط این تگ میتوانید به موتورهای جست و جو اعلام کنید که محتوای اصلی کدام است و مساله محتوای تکراری را حل کرده و رتبه سئو خود را بهبود بخشید.
تگ کنونیکال چیست؟
این تگ یک قطعه کد HTML در بخش head سایت است که به موتورهای جستجو معرفی میکند. این تگ در کدهای URL غیر اصلی قرار خواهد گرفت و به موتورهای جستجو نسخه اصلی محتوا را اعلام میکند. با این کار URL کانونی محتوا را به گوگل معرفی خواهید کرد.
چگونه ربات گوگل آدرس را فهرست بندی و انتخاب میکند؟
وقتی ربات گوگل سایتی را فهرست بندی میکند ، سعی میکند محتوای اصلی هر صفحه را تعیین کند. اگر ربات گوگل چندین صفحه را در یک سایت پیدا کند که به نظر میرسد یکسان هستند، صفحه ای را انتخاب میکند که فکر میکند کاملترین و مفیدترین است و آن را نشان میدهد. صفحه منتخب به طور منظم خزیده میشود. برای کاهش بار خزیدن گوگل در سایت شما، موارد تکراری کمتر مشاهده میشوند.
گوگل براساس عوامل متعدد (یا سیگنال ها) صفحه را انتخاب میکند ، مانند اینکه آیا صفحه از طریق HTTP یا HTTPS ارائه میشود ، کیفیت صفحه ، وجود نشانی اینترنتی در نقشه سایت و هرگونه برچسب گذاری دیگر. با استفاده از این تکنیکها میتوانید ترجیح خود را به گوگل نشان دهید، اما ممکن است گوگل به دلایل مختلف صفحه دیگری را به عنوان صفحه اصلی شما انتخاب کند.
نسخههای مختلف زبان یک صفحه تنها در صورتی تکراری در نظر گرفته میشوند که محتوای اصلی به یک زبان باشد (یعنی اگر فقط سرصفحه ، پاورقی و سایر متنها ترجمه شده باشند ، اما بدنه یکسان باقی بماند، صفحات تکراری در نظر گرفته میشوند).
چرا تگ کنونیکال برای سئو مهم است؟
گوگل با محتوای تکراری در صفحات مشکل دارد. محتوای تکراری باعث میشود که انتخاب خزنده گوگل در مواردی که کدام صفحه باید ایندکس شود، کدام نسخه از صفحه در کلمات کلیدی باید در نتایج اصلی موتورهای جستجو نشان داده شود، اعتبار لینکهای ورودی به یک صفحه انتقال یافته و یا بین چند صفحه قابل تقسیم هستند. توسط تگ کنونیکال به راحتی میتوانید این مشکلات را حل کنید و به گوگل این پیغام را بدهید که کدام صفحه باید ایندکس و رتبه بندی شود و اعتبار لینکها را به کجا باید انتقال دهد.
اصول اجرای تگ کنونیکال
برای اجرای تگ کنونیکال 4 اصل وجود دارد، این 4 اصل شامل:
- باید از URLهای مطلق استفاده نمایید، به این معنا که از ادرس کامل URL استفاده نمایید.
- از حروف کوچک در URLها استفاده نمایید. گوگل URL های با حروف یزرگ و کوچک را به عنوان یک آدرس متفاوت در نظر میگیرد. باید ابتدا اطمینان حاصل نمایید که یوآرالها با حروف کوچک تعریف شده باشند و سپس از حروف کوچک برای آدرس دهی صفحات کانونی استفاده نمایید.
- باید از نسخه اصلی دامنه استفاده نمایید. زمانی که از SSL استفاده کردید باید اطمینان حاصل کنید که هیچ نشانی اینترنتی بدون SSL را در تگ کنونیکال استفاده نشده است.
- در هر صفحه باید از یک تگ کنونیکال استفاده نمایید. در شرایطی که از تگ کنونیکال چند گانه استفاده میکنید، در این شرایط گوگل آن را نادیده میانگارد.
علت به وجود آمدن محتوای تکراری در سایت
علت به وجود آمدن محتوای تکراری در سایت به دلایل زیر اتفاق میافتد، این دلایل شامل:
- آدرسهای چندگانه (Multiple URLs): این آدرس بیشتر در سایتهای فروشگاهی است که با تغییر متغیرهایی مانند قیمت، رنگ و غیره تولید میشوند.
- آدرسهایی که با Sessionهای مختلف تولید خواهند شد: آدرسهایی که به طور اتوماتیک توسط سیستم مدیریت محتوا سایت و با تغییر در Session ایجاد میشود.
- نسخههای HTTPS، HTTP و با WWW و بدون WWW یک سایت: اگر به رباتهای گوگل به صورت درست اعلام نکنید که آدرسهایی که در زیر آوردهایم، همه به یک صفحه اشاره میکنند، این صفحات به صورت جداگانه هریک در گوگل خود به تنهایی ایندکس خواهند شد.
http://example.com
http://www.example.com
https://example.com
https://www.example.com
- بزرگ یا کوچک بودن کلمات در آدرس صفحات سایت: موتورهای جستجو نسبت به این موضوع حساس هستند.
- آدرس متفاوت: اگر آدرس صفحات در حین استفاده کاربر از سایت و دسکتاپ URLها متفاوت باشد.
- بعضی از وبسایتها از URLهای کوتاهتری برای اشتراک گذاشتن محتوای خود در شبکههای اجتماعی استفاده میکنند که این URLها ریدایرکت نمیشود.
در موارد ذکر شده محتوا تکراری ایجاد نشده است، بلکه وجود تعدد در آدرس منجر به به وجود آمدن محتوای تکراری در صفحات یکسان شده است که با چندین آدرس در دسترس هستند.
کنونیکال و ریدایرکت دو مفهوم جداگانه هستند، این تگ زمانی استفاده خواهد شد که چند نسخه از یک محتوا با یوآرال مختلف
وجود داشته باشد و متخصص سئو قصد دارد یکی از محتواها در نتایج جستجو نمایش داده شود. ریدایرکت 301 زمانی استفاده میشود که تمامی URLهاس مشابه به سمت یک URL هدایت گردد و نسخههای کپی آن در دسترس کاربر قرار نگیرد.
نظرات
0 دیدگاه