لینک جویس چیست؟

فاطمه حسین پور

لینک جویس(Link Juice) یک عبارت رایج در زمینه سئو به معنی لینک دادن یا لینک شدن از یک صفحه از سایت خود (لینک داخلی) یا از سایت دیگر (لینک خارجی) است. لینک جویس تاثیر مستقیمی بر رنکینگ سایت دارد. به طور کلی پیوند‌ها نقش مهمی در سئو سایت دارند.

لینک جویس چیست

Link juice

لینک جویس یک اصطلاح عامیانه است که برای شرح و اندازه گیری میزان قدرتی که یک بک لینک به سایت دیگری منتقل می‌کند و در نتیجه آن را تقویت می‌کند. اگر وب‌سایتی با لینک (DoFollow) به سایت دیگری ارجاع داده شود، ویژگی‌های مثبت آن را تا حدی منتقل خواهد کرد. در واقع لینک جویس، یک ارزش است. این ارزش مربوط به لینک صفحه اول است و توسط این لینک به صفحه مقصد لینک داده می‌شود. لینک جویس برای موتورهای جستجو شفاف و قابل دسترس است و با کمک فرمول‌های پیچیده محاسبه می‌شود.

لینک‌ها ارزش‌های متفاوتی ‍با یک دیگر دارند. این ارزش‌ها با توجه به میزان اعتبار صفحه‌ای که لینک داده‌اید، محل قرار گرفتن لینک در صفحه، تعداد لینک‌های صفحه، نوع لینک و چند آیتم دیگر محاسبه می‌شود. هدف اصلی از بک لینک سازی، دریافت ارزش (لینک جویس) و اتوریتی از سایت‌های با کیفیت به سایت خود است.

تفاوت لینک جویس داخلی و خارجی

لینک‌های جویس داخلی و خارجی با یک دیگر متفاوت هستند. در این قسمت ما به تفاوت این دو لینک پرداخته‌ایم.

لینک جویس خارجی: این Link juice ارزش لینکی است که از صفحه سایت دیگر توسط بک لینک به سایت شما منتقل شده است.

لینک جویس داخلی: ارزش لینکی است که از یک صفحه از سایت خودمان توسط لینک داخلی به صفحات داخلی دیگر انتقال می‌یابد.

تعداد پیوندهای موجود در یک صفحه از سایت در حجم ارزش انتقالی مهم است. هر چه تعداد پیوندها از یک لینک بیشتر باشد، ارزش کمتری منتقل می‌شود. به خاطر همین مدیریت کردن لینک‌های جویس بسیار اهمیت دارد.

تاثیر لینک جویس در سئو زیاد

قبل از اینکه بخواهید تاثیر لینک جویس در سئو را درک کنید باید با دو واژه Link Profile و Trust Rank آشنا شوید. برای آشنایی با این واژه‌ها در ادامه ما تعریف کوتاهی از آن‌ها ارائه داده‌ایم.

TrustRank  رتبه اعتماد: تراست‌ رنک یک روش تجزیه و تحلیل پیوند است. این روش در آنالیز و تجزیه و تحلیل لینک کاربرد دارد و برای جدا سازی لینک‌های ارزشمند از لینک‌های بی ‌ربط و کم ارزش استفاده می‌شود.

Link Profile پروفایل بک ‌لینک‌ها: صفحه‌ای است که اکثر ابزارهای آنلاین سئو ارائه می‌دهند و مشخصات کامل بک‌ لینک‌های دریافتی سایت‌‌ها در آن نمایش داده می‌شود.

TrustRank  و Link Profile مهم‌ترین عوامل مرتبط با لینک جویس هستند. زیرا میزان ارزش دریافتی یک بک‌لینک را مشخص می‌کنند. هر چه  تراست رنک‌های سایت‌های لینک دهنده قوی‌‌تری و ارزشمند‌تر باشند، ارزش بیش‌تری از آن‌ها به سایت‌هایی که لینک گیرنده را دارند منتقل می‌شود.

تراست‌ رنک هر وبسایت، یک مقدار مشخصی برای موتورهای جستجو دارد. البته ابزارهایی مثل مازتراست وجود دارند که با الگوریتم‌های مخصوص خودشان یک معیار تحت عنوان تراست‌ رنک ارائه می‌دهند که همانطور که گفتیم، مربوط به گوگل نمی‌شود. هرچند تجربه ثابت کرده است که این معیار تا حدی شبیه با معیار موتورهای جستجوگر مانند گوگل است.

لینک جویس

کیفیت و ارزش مربوط به لینک جویس چگونه تعیین می‌شود؟

هر دو نوع لینک، یعنی لینک داخلی و خارجی دارای لینک جویس هستند. اما باید بدانید ارزش قابل انتقال هر کدام از این لینک‌ها چگونه بالا و پایین می‌رود. در ادامه به بررسی تعدادی از عوامل پرداخته‌ایم. لازم است برای کمپین‌های لینک‌سازی خود به این نکات دقت کنید. این نکات عبارتند از؛

مرتبط بودن لینک

 اگر از یک مقاله‌ای در مورد روش پخت کیک به صفحه‌ای درباره تعمیر موبایل لینک دهید، این لینک اصلا مرتبط نیست و گوگل متوجه آن خواهد شد. لینک‌هایی که از صفحات غیر مرتبط داده می‌شوند، اعتبار و ارزش زیادی نخواهند داشت.

اعتبار صفحه لینک‌دهنده

 دریافت لینک‌ها از سایت‌های معتبر و با سابقه، ارزش بیشتری را نسبت به سایت‌های جدید و نو پا خواهند.

فالوو بودن لینک

لینک‌های نوفالو به ربات‌های گوگل می‌گویند، صفحه مقصد را کرال نکنند. این کار باعث می‌شود که ارزش کمی را به صفحه مقصد منتقل ‌کنند.

قابل خزش بودن لینک

وقتی با استفاده از فایل robots.txt یا کدهای متاروبوت، صفحه برای خزنده‌های گوگل مسدود باشد، لینک‌های موجود در صفحه ارزشی را منتقل نخواهند کرد.

محل قرارگیری لینک در صفحه

 به لینک‌هایی که در پایین صفحه یا نوار کناری (سایدبار) قرار گرفته‌اند به اندازه پیوندهای موجود در متن محتوای صفحه یا منوی بالای صفحه اعتبار بالایی ندارند. در طراحی و دیزاین سایت، باید به نحوه قرارگیری لینک‌ها توجه زیادی داشته باشید تا دیزاین سایت به گوگل کمک کند چه محتواهایی برای مخاطبان اهمیت بیش‌تری دارد یا مفیدتر است. در بک‌ لینک‌های دریافتی هم باید توجه کنید بک‌ لینک از کجای صفحه داده می‌شود.

تعداد لینک‌های موجود در صفحه

اگر لینک‌های شما در میان بسیاری از لینک‌های دیگر گم می‌شود، بعید است که مخاطب بتواند آن را پیدا کند و روی آن کلیک کند. همچنین گوگل هم چنین مشکلی را خواهد داشت.

شرایط کد وضعیت صفحه مقصد

این مورد مربوط می‌شود به صفحه گیرنده لینک. این صفحه‌ها کد وضعیت 200 (صفحه موجود است) یا 301 (انتقال اتوماتیک صفحه) را به موتور جستجوگر بر می‌گردانند. به خاطر داشته باشید که لینک جویس بسیار مهم است زیرا به نوعی می‌تواند ارزش و اهمیت یک صفحه‌ای را برای گوگل مشخص ‌کند و باعث افزایش یا کاهش تراست رنک آن صفحه شود. به همین علت لینک جویس برای کسب رتبه صفحه اهمیت زیادی دارد.

کلام آخر

هرچند که لینک جویس نمی‌تواند به صورت مستقل باعث افزایش فروش ‌شود، ولی هر چه وب سایت شما link juice بهتری داشته باشد از نظر گوگل اعتبار بیش‌تری خواهد داشت. و امکان این که در اولین نتایج جستجو ظاهر شوید افزایش پیدا می‌کند. و در نتیجه باعث افزایش بازدید مخاطب از سایت شما خواهد شد.


برچسب ها:

    نظرات


    0 دیدگاه
    instagram logo call button