بریف محتوا چیست و چگونه تنظیم میشود؟
یک بریف محتوای خوب، شرح کاملی از استراتژی و اهداف مقاله، و همچنین دستورالعملهایی برای آنچه که مقاله باید پوشش دهد، مانند الزامات سئو، سؤالاتی که باید پاسخ داده شود، پیوندهای داخلی و تصاویر ارائه میدهد. به عبارت دیگر، اگر شما یک بریف محتوایی را به هر نویسندهای تحویل دادهاید، صرفنظر از اینکه چقدر با برند یا موضوع آشنایی دارد، نویسنده باید همه چیزهایی را که نیاز دارد برای تولید مقالهای آماده برای موتورهای جستجو و کاربران داشته باشد. در ادامه همراه ما باشید تا درمورد هر جز از بریف محتوا توضیح دهیم.
خلاصهٔ پروژه
ابتدا، میخواهید خلاصهای از پروژه را در سطح بالایی به نویسنده ارائه دهید. گنجاندن یک خلاصه سطح بالا تضمین میکند که نویسنده باهدف و اهداف مقاله و از همه مهمتر اینکه چگونه این مقاله با استراتژی محتوای بزرگتر و اهداف تجاری شما مطابقت دارد، همسو است.
این امر بهویژه زمانی مهم است که نویسندگان متعددی در حال کار بر روی قطعات مختلف محتوایی هستند که به یک کمپین یا استراتژی تغذیه میشوند. در اینجا مواردی که باید در خلاصه پروژه خود لحاظ کنید آورده شده است.
هدف مقاله را در بریف محتوا مشخص کنید
اینجا مکانی است که میتوانید به اهداف محتوایی خود اجازه درخشش دهید. آیا سعی میکنید در SERPها رتبهبندی کنید تا آگاهی از برند خود را افزایش دهید؟ یا شاید میخواهید به سؤالات متداول پاسخ دهید تا به کاهش تماسهای خدمات مشتری کمک کنید؟
دانستن اهداف شما، محتوای شما را برای موفقیت آماده میکند. علاوه بر این، داشتن اهداف محتوای واضح به ایجاد KPIهای محتوا شما و پیگیری عملکرد کمک میکند.
بریف محتوا برای چه کسی نوشته میشود؟
هرچه اطلاعات بیشتری در مورد افرادی که محتوا برای آنها در نظر گرفته شده است ارائه دهید، برای نویسنده آسانتر خواهد بود که پیام را مستقیماً مطابق با نیازهای مخاطبان شما ایجاد کند. به همین منظور باید سؤالات زیر را در نظر بگیرید:
- خواننده در چه مرحلهای قرار دارد؟
- چرا کسی میخواهد این مقاله را بخواند؟
- بر اساس روند جستجو در مورد این مخاطبان چه میدانید؟
مثال:
بر اساس روند جستجو و سؤالاتی که از مشتریان خود دریافت کردهایم، این شرح مخاطبان برای این پست است:
مخاطبان بازاریابان و مدیران محتوای سطح ابتدایی هستند که به دنبال یادگیری نحوه بهبود استراتژی محتوای وبلاگ خود هستند. آنها اطلاعات خاصی در مورد آنچه در خلاصه محتوا، بهترین شیوهها و نکاتی برای تولید الگوی مختصر محتوای خود قرار دهند میخواهند.
در بریف محتوا توضیح میدهید که از کاربران میخواهید چه اقدامی انجام دهند.
قبل از تصمیمگیری در مورد دعوت به اقدام، به این فکر کنید که میخواهید کاربران پس از خواندن مقاله شما چه کاری انجام دهند. شاید بخواهید خوانندگان از مقاله دیگری بازدید کنند، در خبرنامه شما ثبتنام کنند یا نسخه نمایشی محصول را تماشا کنند. محل سفر کاربر خود را در نظر بگیرید.
بهعنوان مثال، یک CTA برای یک مقاله آموزشی ممکن است برای ادامه یادگیری در مورد موضوع باشد، در حالی که یک مطالعه موردی ممکن است برای مشاهده یک صفحه خدمات باشد.
تحقیقات سئو در بریف محتوا
پیروی از بهترین شیوههای سئوی درون صفحه و سئو داخلی تضمین میکند که مقاله شما برای موتورهای جستجو بهینه شده است. این امر بهویژه در صورتی مهم است که هدف محتوای شما هدایت ترافیک ارگانیک به وبسایت شما و رتبهبندی در SERPها باشد.
هدف کاربر و تجزیهوتحلیل SERP
هدف جستجو «چرا» پشت یک عبارت جستجو است. بهترین راه برای شناسایی هدف جستجو، مشاهده رتبهبندی محتوا در صفحه اول SERP است. هدف جستجو را میتوان به سه دسته تقسیم کرد:
- آیا کاربر قصد خرید، ثبتنام، یا تعامل با یک قطعه از محتوا را دارد.
- بدانید کاربر قصد دارد یاد بگیرد یا به یک سؤال پاسخ دهد.
- کاربر قصد دارد به یک وبسایت یا صفحه خاص برسد.
گوگل به طور مداوم الگوریتمها و نتایج جستجوی خود را برای کاربران بهروزرسانی میکند، بنابراین میدانیم که هر چیزی که در حال حاضر در نتایج برتر قرار دارد، احتمالاً مفیدترین محتوا در آن زمینه هستند. در اینجا چیزی است که باید در تجزیه و تحلیل SERP خود به دنبال آن باشید.
نوع محتوا
چه نوع محتوایی در SERPها نمایش داده میشود؟ این میتواند یک مقاله خبری اخیر، یک راهنمای همیشه سبز، ویدئو یا صفحه محصول باشد. اگر میخواهید برای یک کلمه کلیدی رتبهبندی کنید، باید بفهمید که کاربر هنگام واردکردن عبارت جستجو میخواهد چه کاری انجام دهد: آیا آنها سعی در یادگیری، تماشا یا خرید دارند؟
بهعنوان مثال، اگر «مختص محتوا» را جستجو کنید، محتوای رتبهبندی مقالات است. این به شما میگوید که کاربرانی که برای خلاصه محتوا جستجو میکنند به دنبال یادگیری در مورد خلاصه محتوا هستند.
فرمت محتوا و تعداد کلمات
مقالات دارای فرمتهای متعدد هستند. محبوبترین آنها مقالات خبری، راهنماهای نحوه انجام، فهرستها، مطالعات موردی و بررسی محصول هستند. درک قالب مقالاتی که در صفحه اول SERP رتبهبندی میشوند به شکلدادن به ساختار و عنوان پست شما کمک میکند.
علاوه بر این، نگاهکردن به میانگین تعداد کلمات برای رتبهبندی مقالات بهاندازه گیری عمق محتوای شما کمک میکند. در Portent، از ابزار Content harmony استفاده میکنیم که میانگین تعداد کلمات را برای درخواستهای جستجوی فردی جمعآوری میکند. با این حال، اگر به ابزاری جذاب دسترسی ندارید، توصیه میکنیم یک افزونه رایگان کروم مانند Word counter plus ایجاد کنید و میانگین تعداد کلمات سه تا پنج صفحه رتبهبندی برتر را محاسبه کنید.
کلمات کلیدی
برای اطمینان از اینکه محتوای شما برای سئو آماده است، باید تحقیقاتی در سئو انجام دهید تا فرصتهای کلمات کلیدی با پتانسیل رتبهبندی را پیدا کنید. برای این بخش، باید از ابزاری مانند Moz برای شناسایی کلمات کلیدی اولیه و ثانویه استفاده کنید.
اگر به ابزار سئو دسترسی ندارید، میتوانید از Google Trends برای کشف عبارتهای جستجوی رایج استفاده کنید. روش دیگری که میتوانید در مورد عبارتهای جستجوی محبوب تحقیق کنید. بهعنوان مثال، اگر در حال نوشتن مقالهای در مورد لوازم نظافت هستید و نمیدانید از کجا شروع کنید، ممکن است بخواهید تشخیص دهید که چه موضوعاتی در حال افزایش هستند.
جستجوی Google Trends
بهاحتمال زیاد شما در نظر داشته باشید که چند کلمه کلیدی ثانویه را برای نویسنده خود بگنجانید. اینها معمولاً کلمات کلیدی با حجم جستجوی کمتری هستند که همچنان به موضوع شما مرتبط هستند. این کلمات کلیدی همچنین میتوانند انواع مختلفی از کلیدواژه اصلی شما باشند که به نویسنده کمک میکند واژههای متنوعتری را گنجانده باشد.
سؤالات کاربر
اگر کاربر شروع به خواندن مقاله شما کند و پاسخ یا اطلاعات موردنظر خود را پیدا نکند، احتمالاً به سایت دیگری مراجعه میکند. ارائه لیستی از سؤالات به نویسنده شما کمک میکند تا اطمینان حاصل شود که کاربران آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا میکنند، زمان بیشتری را در وبسایت شما صرف میکنند و اعتماد آنها را به برند شما افزایش میدهد. برای یافتن سؤالاتی که کاربران میپرسند، میتوانید از ابزارهای سئو مانند Ahrefs استفاده کنید که به شما امکان میدهد پرسوجوهای جستجویی را که سؤال هستند تقسیمبندی کنید.
عنوان و توضیحات متا
همه نویسندگان با شیوههای صحیح توضیحات متا و شیوههای تگ عنوان آشنایی ندارند. به همین دلیل است که میخواهید این موارد را در استراتژی مختصر محتوای خود بگنجانید. علاوه بر این، ایجاد ابر داده تضمین میکند که مقاله شما برای نتایج جستجو بهینه شده است.
بهترین تمرینات تگ عنوان
- طول 50-60 کاراکتر (545-650 پیکسل).
- باید برای همه صفحات نمایه شده نوشته شود.
- باید برای صفحه فرود منحصربهفرد باشد.
- شامل کلمات کلیدی موردنظر است که در ابتدا ترجیح داده میشود.
- با درنظرگرفتن جستجوگران نوشته شده است . (بهاندازه کافی توصیفی برای ترغیب کاربران به بازدید از صفحه)
- با نام برند به پایان میرسد.
توضیحات متا بهترین روشها
- طول بین 150-160 کاراکتر
- باید برای همه صفحات نمایه شده نوشته شود.
- برای منحصربهفرد باشد.
- باید شامل CTA اولیه یا هدف صفحه باشد.
- ارزش محتوای صفحه را توضیح میدهد.
طرح کلی مقاله
هنگامی که خلاصه پروژه و تحقیقات سئو را کامل کردید، آماده نوشتن طرح کلی هستید. این جایی است که تمام تحقیقات عالی شما وارد عمل میشود.
سرفصلها
سرفصلها تگهای HTML<h1> تا <h6> هستند که برای ایجاد سلسله مراتب محتوا استفاده میشوند. آنها به کاربران کمک میکنند تا بفهمند صفحه در مورد چیست و اطلاعات را بهراحتی پیدا کنند. آنها را بهعنوان فهرست مطالب در نظر بگیرید.
علاوه بر این، عنوانها محتوای شما را برای کاربرانی که از فناوریهای کمکی برای پیمایش به بخشهای مختلف صفحه استفاده میکنند، در دسترس تر میکنند.
سرصفحهها باید بر اساس اهمیت مرتب شوند و <h1> مهمترین و <h6> کمترین اهمیت باشد.
سرفصل تمرینات برتر
- از یک تگ <h1> در هر صفحه استفاده کنید.
- از تگهای <h2> – <h6> برای جداکردن ایدهها و شکستن نسخههای سنگین استفاده کنید.
- اطمینان حاصل کنید که تگهای هدر هنگام خواندن خود بهخوبی جریان دارند.
- کلمات کلیدی هدف را در هدرها بگنجانید.
- از استفاده از تگهای هدر برای استایل خودداری کنید.
نکاتی برای تولید یک خلاصه کپیرایتینگ عالی
من چند کپی بریف زیر کمربندم دارم (خوب، بیشتر شبیه ده ها)، و در طول راه چند چیز برداشتهام. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک میکند خلاصه مطالب شما مؤثرتر باشد.
در صورت لزوم، زمینه را برای نویسنده فراهم کنید
آیا تصاویری در مقالات رقیب وجود دارد که به توصیف یا تجسم محتوا کمک کند؟ آیا رقبا از جداول و مثالها برای تجزیه دادهها و اطلاعات پیچیده استفاده میکنند؟ هنگامی که فرصتهایی برای انجام بهتر از رقبا پیدا میکنید، مطمئن شوید که این را با ارائه مثالهای خاص به نویسنده در خلاصه کپی خود بگنجانید.
لینکهای داخلی وارد کنید
افزودن پیوندهای داخلی تضمین میکند که استراتژی پیوند داخلی شما برای موفقیت تنظیم شده است و همچنین به نویسنده کمک میکند تا با سایر محتوای سایت شما آشنا شود. هر زمان که ممکن است، متن لنگر را توصیه کنید تا مطمئن شوید که پیوند توصیفی است و به خوانندگان اجازه میدهد قبل از تعامل با پیوند بدانند چه انتظاری دارند.
قالب مختصر محتوا
آخرین اما نه کم اهمیتترین، از یک الگوی کپیرایتینگ استفاده کنید تا مطمئن شوید که هیچچیز از خلاصه شما کم نمیشود. علاوه بر این، داشتن یک الگوی منسجم به نویسندگان شما این امکان را میدهد که بدانند هر بار چه انتظاری دارند. الگوها زندگی همه را کمی آسانتر میکند. به همین دلیل است که ما یک الگوی کوتاه کپی ساده را به اشتراک میگذاریم که میتوانید امروز آن را دانلود کنید!
افکار نهایی برای بریف محتوا
خلاصه محتوا برای موفقیت محتوای شما ضروری است. چه با یک نویسنده داخلی، یک آژانس یا یک فریلنسر کار کنید، ارائه یک محتوای مختصر متفکرانه و کامل تضمین میکند که به نتایج دلخواهتان برسید.
به یاد داشته باشید، محتوای خوب زمان و تلاش میخواهد. هر چه بیشتر تلاش کنید، محتوای شما برای کاربران مفیدتر و مرتبطتر خواهد بود.
نظرات
0 دیدگاه