تفاوت برندینگ و مارکتینگ و اهمیت آنها
مارکتینگ و برندینگ دو اصطلاح مهمی هستند که معمولا در مشاغل جدید مخصوصا مشاغلی که تازه میخواهند وارد بازار شوند، استفاده میشود. اغلب متخصصان غیر حرفهای و مبتدی تعاریف این دو واژه را اشتباه میگیرند و از آن به صورت متقابل بهره میبرند. برندینگ و مارکتینگ تفاوتهای مشخصی دارند. گاهی اوقات تصورات غلطی درباره آنها به وجود آمدهاست که در ادامه قصد داریم به طور کامی به بررسی آنها بپردازیم. برندسازی یا برندینگ مربوط میشود به درک و برقراری ارتباط عاطفی بین صاحبان کسب و کار و مشتریان. درواقع تاجر میتواند با داشتن برند این ارتباط را برقرار کند. به عبارتی برندسازی یا برندینگ یک وعده به مشتریان برای برطرف کردن انتظارات آنها است. بنابراین داشتن برند میتواند فروشی بینظیر برای محصولات شما ایجاد کند. در نتیجه دستیابی به عنصر برندینگ برای تمامی شغلها بسیار مهم و اساسی است. در این مقاله قصد داریم به تفاوت برندینگ و مارکتینگ بپردازیم. با ما همراه باشید.
برای درک بهتر تفاوت مارکتینگ و برندینگ ما به طور جدا گانه به توضیح آنها پرداختهایم. ابتدا قصد داریم مارکتینگ را بررسی کنیم.
مارکتینگ چیست؟
اگر بخواهیم مارکتینگ را تعریف کنیم، باید بگوییم که مارکتینگ یا بازاریابی یک فرآیندی است برای جذب مشتری بیشتر. این امر شامل فعالیتهایی است که شرکت برای پیشرفت و ارتقاء خرید و فروش خدمات خود استفاده میکند. درواقع مارکتینگ شامل تبلیغات، خدمات و فروش محصولات میشود. معمولا کارها و فعالیتهای بازاریابی شرکتها توسط کارکنان یا برند تجاری آن شرکت انجام میشود. به عبارتی هدف افرادی که در قسمت بازاریابی یک شرکت فعالیت دارند، جلب توجه و جذب مشتریان بیشتر است. درواقع تبلیغات به منظور مورد هدف قرار گرفتن گروهی خاص انجام میشود.
مارکتینگ شامل ۴ مرحله است. این مراحل عبارتند از؛
- تحقیق
- تبلیغ
- فروش
- توزیع
تحقیق درمورد بازارها و مارکتهای فروش. تبلیغ درمورد محصولات یا خدمات ارائه شده. فروش و توزیع شامل، فروش محصولات یا خدمات و عرضه کردن آنها در بین مشتریان و خریداران.
برندینگ چیست؟
قبل از اینکه به طور کامل تفاوت برندینگ و مارکتینگ را بیان کنیم. ابتدا به مفهوم برندیگ و برندسازی میپردازیم.
درواقع برند سازی و برندینگ یک روش بازاریابی محسوب میشود. در برندینگ برای شرکت یک لوگو طراحی میکنند. لوگو طرحی است که متعلق به شرکت، محصوالات و خدمات شرکت شما است. درواقع برند سازی به شناسایی محصول شرکت شما از سایر شرکتها کمک میکند. از این رو برندسازی و برندیگ از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا باعث میشود تا مصرف کنندگان وقتی از محصولات شرکت شما استفاده میکنند، از شما یاد کنند و همچنین باعث معرفی شرکت شما میشود. از طرفی برندیگ انتظارات مشتریان از شرکت شما را نیز شکل میدهد. با برندسازی و برندینگ میتوانید تمایز محصولات خود را از رقیبهایتان نشان دهید. همینطور میتوانید، در مورد محصولات شرکت خود و نحوه عملکردتان شفاف سازی کنید. در این میان خبر خوبی که برای شما داریم این است که شما با خیال راحت میتوانید، در مواردی مانند تبلیغات، ارائه خدمات، طراحی پوسترهای تبلیغاتی و طراحی لوگو برای برندینگ خود از تیم آدم برفی کمک بگیرید. برندسازی میتواند منجر به نحوه درک نام تجاری شما شود. همچنین از طرفی این امر باعث ایجاد مشاغل جدید و افزایش محبوبیت برند شرکت شما در بین مشتریان و عموم مردم میشود.
چرا باید برندسازی داشته باشی؟
اما سوال اینجاست که چرا برند سازی اهمیت دارد و چرا باید برند مخصوص به خود را داشته باشید:
برندسازی یک استراتژی پربازخورد در بازاریابی است
با داشتن برندینگ میتوان به موارد زیر دسترسی پیدا کرد. این موارد عبارتاند از؛ اصلیترین دلیل برندسازی برای یک شرکت این است که چگونه میتوان محصولی را به رسمیت شناسایی کرد و چگونه میتوان آن را از محصولات سایر رقبا متمایز کرد. آرم یا لوگو به دلیل آن که نشانگر شرکت شما است، بخشی از مهمترین عناصر برندینگ است. به همین علت طراحی لوگوی حرفهای میتواند در نگاه اول جلب توجه کند و باعث جذب مشتری بیشتری شود. همچنین به این نکته هم توجه داشته باشید که لوگو باید با محتوا برند شما همخوانی داشته باشد.
برندسازی منجر به افزایش ارزش تجاری یک شرکت یا برند میشود
معمولا برند سازی یک تلاشی برای ایجاد مشاغل مختلف در آینده است. برای مثال یک مارک تجاری جدید میتواند افراد بسیاری را در حوزههای شغلی متفاوت در کنار یکدیگر جمع کند و به این صورت ارزش تجاری برند را افزایش دهد. این روند با گذشت زمان به دلیل افزایش عمر برند و پیشرفت آن در بازار، آن برند را به یک فرصت عالی برای سرمایه گذاری تبدیل میکند.
برندسازی باعث افزایش مشتریان شرکت شما میشود
یک برندسازی قوی و حرفهای به این معنی است که میتواند تصور مثبتی از شرکت شما را در بین مصرف کنندگان به وجود آورد.افراد به دلیل آشنایی با شرکت توسط برندسازی شما میتوانند به آن اعتماد کنند. در نتیجه این امر باعث پیشرفت و افزایش تجارت شما میشود. بعد از ثبت یک مارک یا برند تجاری برای شرکت خود، تبلیغ دهان به دهان (معرفی برند شما به دوستان و آشنایان) بهترین و مؤثرترین تکنیک تبلیغاتی شرکت شما خواهد بود.
برندسازی منجر به ایجاد و افزایش احساس غرور و رضایتمندی کارکنان شما میشود.
هنگامی که یک کارمند برای یک شرکت با برند معروف، محبوب و حرفهای کار میکند، از فعالیت کاری خود رضایت بیشتری را خواهد داشت و از اینکه برای این برند کار میکند، احساس غرور و افتخار زیادی دارد. کار کردن برای یک نام تجاری و برندی که اعتبار بالایی در بین مردم دارد لذت بخش خواهد بود. هویت داشتن برند همان چیزی است که علاوه بر افزایش ارزش شرکت شما را از رقیبهایتان متمایز میکند.
کلام آخر
در این مقاله ما به تفاوت برندینگ و مارکتینگ پرداختیم. امیدواریم که با فرآیند برندسازی و بازاریابی در کنار تفاوتهای برندینگ و مارکتینگ آشنا شده باشید. شما متناسب با کار خود میتوانید از نکاتی که ذکر کردیم برای جذب خریدار بیشتر و یا حتی ایجاد رابطه قوی بین برند تجاری خود و مشتریان خود استفاده کنید. در نتیجه کسب کار خود را میتوانید گسترش دهید و کیفیت محصول خود را بالا ببرید. تیم آژانس دیجیتال مارکتینگ آدم برفی، ضمن آرزوی موفقیت برای شما در مسیری که پیش رو دارید، میتواند همراه مطمعنی براش شما باشد. باعث افتخار ما خواهد بود که در این مسیر همراه مطمعنی برای شما باشیم.
نظرات
0 دیدگاه