داستان سرایی در تولید محتوا : ویژگی ها و تکنیک های داستان سرایی

سمانه پرهیزکار

داستان سرایی در تولید محتوا مهارتی است که به خلاقیت، مهارت و تمرین نیاز دارد. این مهارت با آزمون و خطا و تمرین قابل دستیابی است و بعد از مدتی می‌توانید بر روی آن تسلط پیدا کنید. داستان سرایی یا Story Telling برای رساندن بهتر پیام به مخاطب انجام می‌شود. داستان ها تصور و اشتیاق مخاطب را تحریک کرده و حس اجتماعی مشترکی بین شنوندگان و گوینده ایجاد می‌کند. 

داستان سرایی در تولید محتوا

 اهمیت داستان سرایی در تولید محتوا

علت‌های مختلفی برای داستان سرایی وجود دارد، این علل شامل فروش، سرگرمی، آموزش دادن و غیره می‌باشد.

  • ساده سازی مفاهیم: داستان سرایی محتوا به درک بهتر یک مفهوم کمک می‌کند. داستان ها به یکپارچه کردن مفاهیم انتزاعی کمک می‌کنند و پیام‌های پیچیده را ساده کنند.
  • داستان‌ها مردم را دورهم جمع می‌کنند: داستان سرایی یک زبان مشترک در سراسر جهان است. اشتراک گذاشتن احساسات (خوشحالی، امید، ناامیدی و خشم)در یک داستان، حتی متنوع ترین افراد از نظر سلایق و علایق را به یک حس مشترک می‌رساند.
  • داستان‌ها در افراد انگیزه ایجاد می‌کنند: داستان سرایی می‌تواند به برند اعتبار ببخشد، به مشتریان کمک می‌کند که با برند و کارکنان پشت پرده ارتباط برقرار کنند. با تحریک احساسات مشتری خود می‌توانید محصول خود را بفروشید. این داستان سرایی می‌تواند مخاطب شما را به برند وفادار کند. 

ویژگی های یک داستان سرایی خوب

خوب یا بد بودن داستان سرایی در تولید محتوا به نظر کاربر بستگی دارد. اما چند مولفه وجود دارند که می‌تواند یک تجربه داستان سرایی عالی، را هم برای خواننده و هم برای گوینده، ایجاد کند. ویژگی‌های یک داستان خوب :

  • داستان باید سرگرم کننده باشد: داستان‌های خوب می‌توانند خواننده را سرگرم کنند و منجر شوند که مخاطب به خواندن داستان ادامه دهد.
  • داستان باید آموزشی باشد: یک داستان خوب می‌تواند در خواننده یا مخاطب حس کنجکاوی را برانگیزد.
  • داستان باید سازماندهی شده باشد: داستان های خوب از یک ساختار سازمانی پیروی می‌کنند که می‌توانند به مخاطب پیام اصلی خود را انتقال دهند و به خوانندگان کمک می‌کنند آن را درک کنند.
  • داستان باید به یادماندنی باشد: داستانی که تعریف می‌کنید باید به یادماندنی و متفاوت باشد. داستان‌های خوب باید حس الهام، رسوایی، یا شوخی، را در ذهن خواننده باقی بگذارد.
  • داستان باید تاثیرگذار باشد: داستان باید به گونه‌ای باشد که مخاطب بتواند با او همزاد پنداری کند و خود را جای شخصیت اصلی داستان قرار دهد. 
تکنیک های داستان سرایی در تولید محتوا

فرمول داستان سرایی در تولید محتوا

داستان باید دارای شروع مشخص، وسط و پایان، شخصیت های جذاب باشد. اجزای اصلی داستان :

  • شخصیت: هر داستان حداقل باید 1 شخصیت داشته باشد، این شخصیت می‌تواند بین شما و مخاطب شما ارتباطی ایجاد نماید.
  • چالش: در داستان شما باید چالش وجود داشته باشد. 
  • تفکیک پذیری: هر داستان خوب باید پایان داشته باشد. باید بتوانید به خوبی داستان خود را جمع بندی کنید. متن را حول شخصیت و تعارض ها تهیه کنید و مخاطبین خود را با فراخوانی برای اقدام به یک عمل وادارید.

یک داستان سرا برای نوشتن از پنج عنصر جهت جمع آوری اطلاعات استفاده می‌کند که اساس هر داستان خبری را تشکیل می‌دهد:

  • چه کسی؟
  • چه چیزی؟
  • چه وقت؟
  • کجا؟
  • چرا؟

تکنیک های داستان سرایی در تولید محتوا

داستان سرایی در تولید محتوا یک مهارت است که به خلاقیت، دیدگاه، مهارت و تمرین نیاز دارد. خلاقیت به آن‌ها کمک می‌کند بدانند که از کجا شروع کنند، چطور چشم انداز خود را توسعه دهند، و چگونه فرآیند کاری خود را در طول زمان تکمیل کنند. این حالت برای کسب و کار نیز اتفاق میفتد. 

مخاطب خود را بشناسید!

باید مخاطبان خود را بشناسید و بدانید که برای چه کسی داستان سرایی می‌کنید. برای اینکه یک داستان جذاب ایجاد نمایید باید ابتدا خوانندگان خود را درک کنید. 

پیام اصلی خود را برسانید!

اهمیتی ندارد داستانی که تعریف می‌کنید برای خواندنش چقدر زمان نیاز دارید، داستان باید پیامی داشته باشد. 

  • هدف خود را از داستان سرایی بگویید؟!
  • آیا داستان تان فروش محصول یا افزایش سرمایه است؟
  •  توضیح یک خدمات و یا دفاع از یک مساله؟

باید تصمیم بگیرید که چه نوع داستانی تعریف کنید!

همه داستان‌ها با هم برابر نیستند. باید مشخص کنید که چه نوع داستانی را می‌خواهید تعریف می‌کنید، باید بفهمید که چگونه می‌خواهید مخاطبین با خواندن داستان، عکس العمل یا واکنش نشان دهند. این کار به شما کمک می‌کند تا داستان خود را به جریان بیندازید و هدفی را که دارید دنبال کنید. باید از جزئیات اضافی، اغراق آمیز یا تغییر در سوژه خود دوری نمایید. 
باید در مورد خود داستانی واقعی تعریف کنید و در آن شکست‌ها، و پیروزی‌ها، چالش ها و تلاش‌های خود را نشان دهید. مخاطبان امروزه با برندهایی که از طریق داستان سرایی بازاریابی می‌کنند، ارتباط برقرار خواهند کرد. هیچ استثنایی وجود ندارد. شما باید داستانی تعریف کنید که احساسات خواننده را تحریک نماید و خوانندگان به طور کامل متوجه شوند که داستان چه ارتباطی با زندگی آنها دارد. این موضوع زمانی ارزش پیدا خواهد کرد که در مورد ارزش هایی بحث کنیم که برخی افراد ممکن است با آن موافق نباشند و آن را درک نکنند. همچنین باید داستانی تعریف کنید که خوانندگان شما را مجبور به بحث و تبادل نظر و اشتراک داستان تان با دیگران می کند.

تثبیت فراخوان اقدام به عمل

کاری را که دوست دارید، خواننده بعد از خواندن انجام دهند، را مشخص کنید. برای مثال در صورتی که هدف شما پرورش جامعه یا هم کاری است،  CTAممکن است “جهت انتشار کلیک کنید” باشد. داستان‌ها می‌توانند شکل‌ها و فرم‌های مختلفی داشته باشند، راه‌های بسیاری برای بیان آن نیز وجود دارد. برخی از داستان‌ها خوانده می‌شوند، برخی تماشا می‌شوند و برخی به آن گوش داده می‌شود. یک داستان از طریق مقالات، پست های وبلاگ، کتاب، پادکست، محتوای ویدئویی، انیمیشن، داستان های تعاملی و حتی بازی ها می‌تواند بیان شود. 
لازم به ذکر است که داستان سرایی از طریق رسانه‌های دیجیتالی می‌تواند بیشترین تاثیر را بر روی مخاطب بگذارد. 

بنویسید!

با توجه به پیغام اصلی، هدف مخاطب، و فراخوانی اقدام  که از قبل تثبیت شده بودند، بنویسید. این مرحله به سادگی در مورد افزودن جزئیات و استعداد خلاق به داستان‌تان است.

داستان خود را به اشتراک بگذارید

باید داستان خود را به اشتراک بگذارید و تبلیغ کنید! تولید محتوا بخشی از کار است، بخش دیگر آن به اشتراک گذاری مربوط است. بسته به رسانه‌ای که انتخاب کردید باید داستان خود را در رسانه‌های اجتماعی مانند ایمیل و شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. هر چه بیشتر داستان تان را به اشتراک بگذارید، تعامل بیشتری را می توانید از مخاطبین خود انتظار داشته باشید. 

 


برچسب ها:

    نظرات


    0 دیدگاه
    instagram logo call button