آموزش گام به گام و تصویری ثبت سایت در گوگل آنالیتیکس
اگر شما هم یک وبسایت دارید و یا مدیریت وبسایت شخص دیگری را برعهده دارید، احتمالاً به فکر استفاده از امکانات گوگل آنالیتیکس Google Analytics افتادهاید. این وبسایت که اطلاعات خود را از گوگل دریافت میکند و این موضوع کمک میکند آمار دقیقی از وبسایت خود برای مدیریت بهتر آن داشته باشید. در این مقاله قرار است با هم مراحل ثبت سایت در گوگل آنالیتیکس را مشاهده کنیم.
گوگل آنالیتیکس
گوگل آنالیتیکس ابزاری است که در آن میتوان بازدیدهای سایت را با جزئیات بسیار دقیقی مشاهده نمایید. البته گوگل آنالیتیکس تنها سرویس آمار بازدید نبوده و کاراییهای زیر را نیز دارا میباشد:
- مشاهده کامل بازدیدهای سایت بصورت لحظه ای و آرشیوی
- امکان مشاهده منابع بازدیدها
- امکان مشاهده رفتار کاربران در سایت
- دسترسی به آمارهای مرتبط با تجربه کاربری
- تعیین و تعریف صفحات UTM
- تعیین و تعریف اهداف مرتبط با کاربران
- و غیره
ثبت سایت در گوگل آنالیتیکس
برای ثبت آدرس سایت در گوگل آنالیتیکس باید مراحل زیر را طی کنید:
- ابتدا باید به اکانت گوگل خود وارد شوید.
- استفاده از آیپی غیر برای دسترسی به گوگل آنالیتیکس
- ورود به صفحه گوگل آنالیتیکس Google Analytics
- منوی Admin و گزینه Create a new account
- وارد کردن مشخصات سایت
- قرار دادن کد Tracking در سایت
- در سایتهای وردپرسی پیشنهاد میشود از افزونه Insights استفاده شود.
باید توجه کنید که بعد از ثبت، اطلاعات حدود 24 ساعت بعد در پنل آنالیتیکس قابل مشاهده خواهد بود.
در ابتدا شما برای استفاده از امکانات گوگل آنالیتیکس میبایست از یک اکانت گوگل یا همان Gmail داشته باشید. پس اگر اکانت گوگل ندارید، دستبهکار شوید و یکی برای خود بسازید. زیرا برای دسترسی به سایر امکاناتی که گوگل در اختیار شما میگذارد نیز به آن احتیاج پیدا خواهید کرد.
حال که اکانت گوگل دارید، وارد اکانت خود شوید و درحالی که در اکانت Gmail خود login هستید، به صفحه سایت گوگل آنالیتیکس بروید. در زمان ورود به صفحه روی گزینه Sing up کلیک کنید تا صفحه جدیدی برایتان باز شود.
در این مرحله اگر قبلاً در گوگل آنالیتیکس سایتی را ثبت نکرده باشید، وارد صفحه New Account خواهید شد. در این صفحه یک سری اطلاعات از شما خواسته میشود. اول نام اکانت خود را انتخاب کنید.
در پایین این بخش چندین گزینه وجود دارد که به طور پیشفرض تیک خورده و انتخاب شده است. این گزینهها شامل Google Products & Services و Benchmarking و Technical support و Account specialists هستند که به گوگل آنالیتکس اجازه میدهد که از اطلاعات حساب آنالیتیکس شما بهصورت ناشناس در جهت ارتقاء خود استفاده نماید. همچنین در صورت وجود اشکال در اکانت شما و نیاز به پشتیبانی، با درخواست شما از تیم پشتیبانی گوگل برای بررسی اکانت شما، تیم پشتیبانی از شما پشتیبانی میکند.
همچنین گزینه benchmarking به شما این امکان را میدهد که بتوانید اطلاعات وب سایت خود را با سایر وب سایتهای مرتبط مقایسه کنید.
انتخاب هیچکدام از این گزینهها اجباری نیست و در صورتی که نمیخواهید میتوانید تیک گزینهها را غیر فعال کنید. اما ما به شما پیشنهاد میکنیم که این گزینهها را بپذیرید. در انتها بر روی گزینه Next کلیک کنید تا به مرحله بعدی بروید.
بخش بعدی انتخاب بین وب سایت و اپلیکیشن موبایل است. اگر شما یک وبسایت را در گوگل آنالیتیکس وارد میکنید، گزینه WebSite را انتخاب کنید و در پایین صفحه گزینه Next را بزنید.
در ادامه در صفحه بعدی اطلاعات زیر را درباره وبسایتتان از شما میخواهد. این اطلاعت شامل:
- Website Name : نام وب سایت
- Website URL : آدرس دقیق وب سایت
- Industry Category : موضوع سایت
- Reporting Time Zone :موقعیت زمانی برای ارائه گزارشها بر اساس منطقه زمانی انتخابی شما
بعد از وارد کردن تمامی این اطلاعات روی گزینه create کلیک کنید.
در این مرحله پنجرهای برای شما باز میشود که شرایط استفاده از سرویس گوگل آنالیتیکس را به شما نمایش میدهد. شما بایستی این شرایط و قوانین را مطالعه کنید و در صورت موافقت روی گزینه Accept کلیک نمایید.
پس از طی کردن تمامی این مراحل، گوگل آنالیتیکس به شما یک Tracking ID میدهد که از این پس گوگل آنالیتیکس سایت شما را با این کد میشناسد. در زیر همین بخش سایت یک کد اسکریپت با نام Global Site Tag به شما میدهد که باید آن را در <head> صفحه اصلی سایتتان قرار دهید. این کار برای این است که گوگل آنالیتیکس بتواند ترافیک سایت شما را بررسی و آنالیز کند و به شما گزارش دهد. با این آمارها شما میتوانید سایتتان را بهتر و هوشمندانهتر مدیریت کنید و با استفاده از این اطلاعات سایتتان را برای موتورهای جستجو بهینه (سئو) کنید.
البته شما میتوانید این کد را در هر جای از صفحه HTML حتی footer آن قرار دهید. حتی برخی از سیستمهای مدیریت محتوا یا CMSها افزونههایی دارند که شما میتوانید با قرار دادن Tracking ID در این افزونهها، از این سرویس گوگل آنالیتیکس استفاده نمایید.
زمانی که کد اسکریپت را در صفحه سایتتان قرار دادید، برای تست عملکرد آن روی دکمه Send test traffic کلیک کنید تا آنالیتیکس سایت شما را یک بار باز کند و در بخش گزارش Real time آنالیتیکس وجود یک کاربر را مشاهده کنید.
اضافهکردن یک سایت جدید در گوگل آنالیتیکس
اگر از قبل در گوگل آنالیتیکس اکانت دارید، یا مثلاً بعد از ثبت اولین سایت میخواهید چند سایت دیگر نیز به اکانت خود اضافه کنید، باید به شیوه زیر عمل کنید.
کافی است در قسمت پایین سمت چپروی آیکون چرخدنده کلیک کنید تا به صفحه Admin وارد شوید. سپس روی گزینه Create Property کلیک کنید و اطلاعات سایت جدید را اینجا وارد کنید.
نکته:
شما میتوانید در هر اکانت گوگل آنالیتیکس خود حداکثر 50 سایت یا Property اضافه کنید و همینطور میتوانید حداکثر 100 اکانت در گوگل آنالیتیکس داشته باشید.
پس اگر نیاز دارید یک اکانت جدید درست کنید، میتوانید از درون همین اکانت فعلی خود یک اکانت جدید نیز ایجاد کنید.
به این صورت که اول روی آیکون چرخدنده در قسمت سمت چپ و پایین سایت کلیک کنید. زمانی که وارد صفحه Admin شدید، روی گزینه Create Account کلیک کنید و مراحل ساخت یک اکانت جدید را طی نمایید.
نظرات
0 دیدگاه