الگوریتم سندباکس (Sandbox)؛ هر آنچه که باید در مورد این الگوریتم بدانید!
احتمالا زمانی که در اینترنت درخلال گشت و گذار هستید متوجه نشوید که در هر یک دقیقه تقریبا ۳۸۰ وب سایت جدید ساخته میشود. این عدد به این معنی است که هرچه زمان میگذرد، سایتهای جدبدتر و بیشتری در فضای مجازی تشکیل میشود. با این وجود تعداد سایتها روز به روز درحال افزایش است و رقابت در بین این سایتها سخت است. درواقع داور این رقابت موتور جستجو گوگل است. همینطور که مشخص است کار این داور بسیار سخت است. چون رتبه بندی سایتهایی که رو به افزایش است سرسام آور است و گوگل برای رتبهبندی آنها خیلی باید تمرکز کند. ابتدا باید سایتهای جدید که تازه وارد میدان رقابت شدهاند از سایر وب سایتها که اعتبار دامنهی بالایی دارند جدا شوند. با این کار داوری این رقابت عادلانهتر خواهد شد. لازم است اشاره کنیم که گوگل هیچگاه وجود الگوریتم سندباکس را به صورت عمومی تایید یا تکذیب نکرده است. به همین علت صحبت از الگورییتم سندباکس گوگل میتواند از بحث برانگیرترین موضوعات در میان کارشناسان این حوزه و سئو باشد. در این مقاله قصد داریم در مورد الگوریتم سند باکس بیشتر صحبت کنیم. تا آخر این مقاله همراه ما باشید.
گوگل سند باکس یک اصطلاح است برای توضیح، چرا وبسایتهای جدید در SERP رتبه پایینی دارند. تعداد کسانی که میدانندSandbox چیست خیلی کم است. اما سند باکس یک فیلتری است که در مارس 2004 به الگوریتمهای گوگل اضافه شد.
فایده استفاده از الگوریتم گوگل سندباکس چیست؟
گوگل مطالبی را که در نتایج نشان میدهد بروز و مفید است. به همین علت به نفعش است که نتایجی که رتبههای بالا را به خود اختصاص دادهاند در اولین نتایج نشان دهد. فیلتر کردن سایتهای جدید باعث میشود نتایج بهتری را در SERP واقعی بدست بیاورند.
چگونه بفهمیم که در سند باکس گوگل قرار گرفتهایم؟
معمولا وب سایتهای جدیدی که بعد از این که گوگل از وجود آنها مطلع بشه به سندباکس فرستاده میشوند. گوگل وب سایت را با دنبال کردن اینباند لینک (Inbound link) از طریق گوگل باتها پیدا میکنند. در این صورت اگز شما اسم دامنه وب سایت را سرچ کنید موتور جستجو گوگل آنرا در نتایج به شما نشان خواهد داد. اما سایت برای کلمات کلیدی شناسایی نخواهد شد. همینطور گوگل سایتهایی که به سایت شما لینک داده شدهاند و صفحات مرتبط به شما را نشان نخواهد داد. گوگل هیچ صفحهای به جز صفحه خانه شما را در لیست قرار نخواهد داد.
وقتی بازدید کنندگان وب سایت خود را بررسی میکنید، متوجه میشوید که ن زمانی که در Sandbox هستید گوگل بات به شما سر میزند و صفحات سایت شمارا بررسی میکند. گوگل از وجود وب سایت شما خبر دارد. اما آن را در SERP اصلی لیست نمیکند. درواقع چون وب سایت شما جدید است در Sandbox تحت نظارت قرار میگیرد. برای درک بهتر این موضوع که آیا سایتتان برای کلمات کلیدی در سند باکس قرار گرفتته است یا خیر. دو روش و راهکار وجود دارد که در ادامه به آنها پرداختهایم
استفاده از ابزارهای تشخیص الگوریتم سندباکس
ابزار زیادی در اینترنت برای تشخیص سند باکس وجود دارد. پیدا کردن این ابزارها کار سادهای است شما به راحتی میتوانید با جست و جوی عبارت Google Sandbox Checker Tool و یا عبارتهایی مثل Google Sandbox and Website Penalty Indicator در گوگل لیست ابزارهای موجود را مشاهده کنید. وب سایتهای تشخیص سندباکس عبارتند از؛
http://reconsideration.org/google-sandbox-tool ، https://www.searchenginegenie.com/sandbox-checker.htm
استفاده از راه تکنیکی
میتوانید با وارد کردن، site: www.yoursiteURL.com در گوگل محتویات ایندکس شده وب سایت خود را در گوگل مشاهده کنید .
چرا سایتهای جدید رتبه بالایی در گوگل بدست نمیآوردند؟
کارشناسان گوگل گفتهاند که برای رتبه بندی یک سایت نیاز به دادههای کافی دارند. یک وب سایت جدید باید تخصص، اعتبار و اعتماد (E-A-T) خود را بتواند به گوگل نشان دهد. به همین علت احتمال این که یک سایت جدید بخواهد خیلی سریع اعتماد گوگل را به دست آورد کم است.
چند دلیل که سایتهای جدید رتبه بالایی در گوگل بدست نمیآورند
داشتن محتوای کم
برای درک ارتباط سایت شما با یک موضوع google باید صفحات سایت شما را به طور کامل بررسی کند. به همین علت اگر وب سایت شما به اندازه کافی محتوا نداشته باشد گوگل نمیتواند تشخیص دهدد که هدف سایت شما چیست.
تعداد بک لینکهای کم
بک لینکها از مهمترین فاکتورها در رتبه بندی گوگل هستند. به همین علت اگر سایت شما بک لینکهای ضعیفی داشته باشد گوگل نمیتواند رتبه بالایی به آن اختصاص دهد. مهمتر از آن سایت شما باید لینکهای داخلی نیز داشته باشد. البته گاهی اوقات شما موفق به ساخت لینکهای داخلی در یک زمان میشوید، اما اگر این لینکها بیکیفیت باشند گوگل به آنها توجه نمیکند. این را هم به خاطر داشته باشید که ساخت بک لینک با سرعت زیاد از طرف گوگل برای شما پنالتی محسوب می شود.
سیگنالهای کم کاربرد
گوگل برای تجزیه و تحلیل دادههای رفتار مخاطبان وب سایت شما یک زمانی خاضی را اختصاص میدهد. به همین علت نمیگذارد رتبه سایت شما با کلمات کلیدی افزایش یابد. گوگل رفتارهایی مثل: تعداد کلیکها، Dwell time، و نرخ پرش را مشاهده میکند و تصمیم میگیرد آیا سایت شما میتواند رتبه بالاتری بگیرد یا خیر.
نتیجه مطالعات در خصوص الگوریتم سندباکس (SandBox)
رتبه بندی سایت به رقبا و استراتژیهای سئو بستگی دارد. اینها از فکتورهای مهمی برای رتبه بندی سایت هستند. برای مثال رتبه یک سایتی با شبکههای اجتماعی شروع به بالا رفتن کرده است. فرض کنید این سایت در خصوص خرید لوازم بهداشتی است. برای این سایت هیچ لینک سازی انجام نشده است. فقط محتواها در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است. با این کار در عرض چند هفته رتبه کلمات کلیدی این سایت به صفحه اول گوگل میرسد.
کلام آخر
احتمالا گوگل الگوریتم خاصی برای سایتهای جدید دارد اما با این وجود این امکان وجود دارد که در مدت کوتاه رتبه بالا بدست بیاورید. باید توجه کنید که از روز اول پرخاشگرانه و عجولانه عمل نکنید. آهسته شروع کنید و با گذشت زمان تلاش خود را برای سئو افزایش دهید. بهتر است از سایتهای معتبر لینک سازی کنید، همچنین جستجوی برند و رضایت مشتری را بالا ببرید. با استفاده از این روشها خواهید دید که رتبه سایت شما بالا میآید.
نظرات
0 دیدگاه