پرسونال برندینگ یا برند سازی شخصی چیست؟

زهره درویشی

شاید تصور کنید برندسازی تنها برای کسب و کارها کاربرد دارد، در صورتی که این یک باور غلط است و اشخاص نیز می‌توانند یک برند معروف باشند. پرسونال برندینگ یا همان برندسازی شخصی به این معناست که افراد و مهارت هایی که دارند مانند محصولات و کسب و کارها به معرفی نیاز دارند. یعنی ما در این نوع از برندسازی ویژگی های یک برند را در یک انسان قرار خواهیم داد و در این راستا کارشناسان، کارآفرینان و هنرمندان می‌توانند در زمینه های کاری که مشغول به فعالیت هستند شهرت و اعتبار کسب کنند. اینکه تصور کنید، مدرک تحصیلی، تجربه یا عنوان های شغلی باعث موفقیت در فرد شود، تصور درستی نیست. برای اینکه برندسازی شخصی ایجاد شود باید صبر داشته باشید و هزینه کنید تا بتوانید وجهه قدرتمندی از خود بسازید. 

پرسونال برندینگ

اهمیت برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ

در صورتی که پرسونال برندینگ درست انجام شود، و مهارت شما از کیفیت بالایی برخوردار باشد در نتیجه فرصت های شغلی بیشتری برای شما ایجاد خواهد شد. شما همچنین با ایجاد یک تصویر از خود و توانایی هایی که دارید می‌توانید شناخت بهتری نسبت به خود نیز پیدا کنید. این شناخت خود باعث می‌شود شما نقاط ضعف خود را شناخته و در جهت تقویت خود گام بردارید. کم کم در حرفه ای که دارید شناخته شده و موقعیت های شغلی بیشتری به شما پیشنهاد و منجر به کسب درآمد بیشتر خواهد شد. در این راستا شما می‌توانید ارتباطات ارزشمندی با متخصصین در زمینه کاری خود پیدا کنید. 
همانطور که می‌دانید گرفتن مدرک تحصیلی امروزه بسیار ساده است و همین امر باعث شده است رقابت در بخش های مختلف زیاد باشد، برندسازی شخصی ابزاری است که می‌تواند به شما کمک کند تا مشتریان، بین شما و بقیه افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند تمایز قائل شوند. 
همچنین افرادی که یک پرسونال برندینگ قوی دارند و از طرفی خدمات و محصولاتی که ارائه می‌دهند از کیفیت مناسبی برخوردار است می‌توانند خدمات خود را با قیمت بهتر به فروش برسانند و از طرفی مشتریان وفاداری نیز داشته باشند. 
پرسونال برندینگ باعث می‌شود که افراد با شما بهتر ارتباط برقرار کنند. اگر برای ساخت برند خود زمان کافی بگذارید به جای اینکه مجبور باشید که دائما به سراغ مشتری بروید و بازاریابی کنید، مشتری خود به سراغ شما می‌آید و از این رو هزینه ای که برای جذب مشتری خواهید پرداخت به طبع کمتر خواهد بود. 

مزایای پرسونال برندینگ (برندسازی شخصی)

اعتماد و اعتبار: یک پرسونال برند می‌تواند اعتماد مخاطبانتان را به شما جلب کند و افراد شما را به عنوان یک رهبر صنعت بشناسند. 

معروف شدن در رسانه ها: افراد در صورت داشتن یک پرسونال برند بسیار راحت تر در رسانه ها مانند مجله‌ها، تلویزیون، پادکست‌ها و … در دسترس قرار خواهند گرفت و شناخته شده تر می‌شوند. 

ایجاد یک شبکه خاص برای خود: زمانی که یک برند شخصی دارید باید وظایف و نحوه خدمت رسانی خود را به دیگران معرفی نمایید. این کار را می‌توانید از طریق شبکه های آفلاین و آنلاین انجام دهید. 

جذب بیشتر مشتریان: پرسونال برندینگ می‌تواند باعث جذب بیشتر مشتریان شود و زمانی که یک متخصص شناسایی می‌شود حتی مردم راحت تر مشتریان را به سمت شما هدایت می‌کنند. 

قیمت گذاری: مسئله دیگری که جز مزایای پرسونال برندینگ است بحث قیمت های برتری است که برای محصولات و خدمات شما تعیین می‌شود. 

ایجاد یک بستر ماندگار: گذشت زمان میتواند باعث تکامل در کسب و کار شما شود و بعد از چند سال چند کسب و کار را در صنایع مختلف شروع کنید. زمانی که در چندین سرمایه گذاری مختلف فعالیت می‌کنید، این پرسونال برندینگ با شما باقی خواهد ماند. 

چگونگی ساخت پرسونال برند یا برند شخصی

چگونگی ساخت پرسونال برند یا برند شخصی

برای داشتن یک پرسونال برند باید یک سری نکات را رعایت کنید، این نکات شامل:

به‌طور مشخص بگویید که هستید

به طور واضح و مشخص خود را معرفی کنید. باید برند شخصی شما و اعتبار نام شما به مخاطبان شناسانده و با آنها به اشتراک گذاشته شود. برای معرفی خود باید بتوانید به چندین سوال جواب دهید، این سوالات شامل موارد زیر است، پاسخ به این سوالات برند شما را می‌سازد. اصلی ترین مسائلی که برای شما و مخاطبانتان اهمیت دارد:

  • ارزش‌های اصلی من چیست؟
  • بزرگترین علاقه من چیست؟
  • من چه مهارت‌های منحصربه‌فردی دارم؟
  • چه تجربه‌های خاصی من را اینگونه که هستم شکل داده است؟
  • چگونه می‌توانم موثرترین خدمت‌رسانی را برای مخاطبان اصلی‌ام انجام دهم؟
  • چه کار تازه‌ای انجام دهم که فرد دیگری انجام نداده است؟

کاری را که می‌خواهید انجام دهید تعیین نمایید

تعیین کاری که قرار است انجام دهید. اینکه از جنبه های شخصی و حرفه ای چه فعالیتی را می‌خواهید انجام دهید. قصد دارید چگونه و با چه چیزی شناخته شوید. چگونه و با چه پیامی قصد دارید که با مخاطب خود ارتباط برقرار نمایید. در صورتی که قرار است به افراد یک توصیه ارائه دهم آن توصیه چیست! پاسخ به این پرسش ها می‌تواند به شکل گیری برند شما کمک کند. 

جامعه مخاطبان هدفتان را مشخص کنید

جامعه مخاطب خود را باید مشخص نمایید، زیرا طبیعتا برند شخصی شما یک سری از افراد را تحت تاثیر قرار خواهد داد. شما باید مشخص کنید که می‌توانید به چه کسانی کمک کنید، چه کسانی می‌توانند بیشترین فایده را از دانش و مهارت من کسب نمایند. چه خدماتی قرار است ارائه دهم و چه افرادی تحت تاثیر من و برند من قرار است قرار بگیرند.

سوالاتی که باید به آن ها پاسخ دهید شامل:

  • شناخت مخاطب: سن، جنسیت، وضعیت تاهل، تحصیلات، حرفه و شغل
  • خواسته ها و آرزوها: اهداف آینده شما و مخاطبین‌تان
  • چالش‌ها: موانعی که با آن روبرو هستید و بررسی علتی که با آن روبرو هستید.

مزیت رقابتی برند شخصی خود را تعیین کنید

خدماتی که ارائه می‌دهید باید ساده و صریح باشد و به طور خلاصه و مفید آن چیزی که انجام می‌دهید در یک جمله بیان کنید. شما باید در راستای اهداف خود یک شعار کوتاه داشته باشید که حاوی اهداف اصلی و نحوه کمک شما به مخاطب تان است. این گزاره باید حاوی یک نام منحصربه‌فرد باشد که در ذهن مخاطبان شما باقی بماند.

خودتان را به چشم یک برند ببینید

بعد از گذراندن مراحل بالا، باید خود را به چشم یک برند ببینید. به این صورت که باید در هر زمانی که با برند خود ارتباط برقرار می‌کنید (بلاگ، ایمیل، پادکست و غیره) به پیامی که در برند خود می‌دهید پایبند باشید. در مورد مسائلی که حل کردید صحبت کنید و دائما پیام برند خود را بیان کنید. هدف شما باید این باشد که خود را به عنوان یک برند قدرتمند نشان دهید نه یک فرد عادی. در حقیقت برندی قدرتمند است که پیام قدرتمندی نیز داشته باشد. 

اگر وب سایتی دارید آن را بهینه کنید

حضور آنلاین و فعال مخاطبین بسیار اهمیت دارد و اصلی ترین مکانی که افراد برای اینکه ببینند شما که هستید و چه می‌کنید به آن مراجعه خواهند کرد. یک وب سایت توانایی این را دارد که بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل نماید، از این جهت وب سایت از اهمیت زیادی برخوردار است. اولین تاثیر برای مخاطبینی که وارد وب سایت شما می‌شوند بسیار اهمیت دارد. بازدیدکنندگان بعد از ورود به سایت تشخیص خواهند داد که شما چگونه می‌توانید به حل مشکلات خود کمک کنید. در صورتی که مخاطب چیزی که می‌خواهد را به دست نیاورد به سرعت سایت را ترک خواهد کرد. نکاتی برای بهینه سازی برند:

  • در بخش درباره ما، مدارک و گواهی نامه ارائه دهید، همچنین همه چیز را صادقانه و شفاف توضیح دهید. 
  • از تصاویر حرفه ای و با کیفیت استفاده کنید.
  • از گزینه کال تو اکشن (CTA) استفاده کنید.
  • صفحه‌ای حاوی جزییات خدمات خود در سایت قرار دهید.
  • ایجاد صفحه تماس با ما

استراتژی محتوایی خود را توسعه دهید

ایجاد یک محتوای استراتژیک در زمینه فعالیتی که انجام می‌دهید. منظور از محتوا پست های بلاگ، ویدئوها، مطالب شبکه‌های اجتماعی، ایمیل‌ها، پادکست‌ها و موارد مشابه است. محتوایی که با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارید باید در راستای ساخت برند شخصیتان باشد. پست‌های فیسبوک و بلاگ، ویدئوهای اینستاگرام و یوتیوب و ایمیل‌ها همیشه پیام برند شخصی شما را به مخاطب می‌رسانند.

بطور مداوم ارزشی به مخاطب اضافه کنید

بعد از ایجاد یک پرسونال برند باید مداوم و بدون چشم داشت مطالب مفید و ارزشمند به مخاطب خود ارائه داده و به مخاطب خود ارزشی اضافه کنید. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که در طول تعامل باید نشان دهید که برند شخصی شما چه فایده و ارزشی برای مخاطب دارد. 

ایجاد یک فضایی که مخاطبان در آن با یکدیگر ارتباط دارند

یکی از راه ها برای بهبود پرسونال برند ایجاد یک جامعه خاص مرتبط با برند است که اعضای آن با یکدیگر در ارتباط باشند. جامعه ای که در آن افرادی را دور هم جمع می‌کنید دارای علایق مشترکی هستند و زمینه کاری مشترکی دارند. 

  • ایجاد یک گروه خصوصی در فیسبوک: در این فضا افراد قابلیت تعامل با یکدیگر، اشتراک گذاری نظرات و طرح سوال با یکدیگر را دارند. 
  • ایجاد کارگاه های آموزشی، دیدارهای تفریحی و غیره که می‌تواند روابط عمیقی در بین افراد ایجاد کند. 
  • یک سایت عضوگیری ایجاد نمایید: با گرفتن مبلغ کمی می‌توانید به افراد دسترسی انحصاری بدهید و دسترسی به امکاناتی مانند تماس گروهی، وبینار و غیره که تعامل با شما و افراد دیگر ایجاد کنید.

نظرات


0 دیدگاه