پیج آتوریتی یا Page Authority چیست و چقدر اهمیت دارند؟

دلارام کشاورز

پیج آتوریتی Page Authority (PA) امتیازی است که توسط یکی از بهترین شرکت‌های سئو به‌عنوان Moz ایجاد شده است. پیج آتوریتی به معنای اعتبار یک صفحه است یا به تعبیر عامیانه‌تری همانند یک کارنامه، نشان می‌دهد که یک سایت چقدر نمرات خوب یا بد است. در این شیوه امتیازدهی، توصیه و توضیحاتی برای رتبه‌بندی صفحات در SERP مطرح میشود. برای آنکه یک صفحه بتواند در سرچ گوگل، صدرنشین شود باید همه ویژگی‌های SERP را در رعایت کند. به همین جهت یکایک صفحات سایت برای ما اهمیت دارند. در PA هرصفحه از سایت امتیازدهی میشود؛ اما صفحات اول به دلیل داشتن بیشترین تعداد لینک و وردی دارای بالاترین اهمیت هستند.

بررسی فنی Page Authority

برای شمارش امتیاز در پیج آتوریتی، 40 فاکتور لحاظ می‌شود. باید بدانیم که اولین مورد مهم برای امتیازدهی در پیج آتوریتی، کیفیت پروفایل پیوند صفحه است. درصورتی‌که یک منبع خوب و قابل‌اعتماد صفحه شما به صفحه شما لینک دهد به معنای کیفیت محتوای صفحه شما است. نکته‌ای باید بدانید این است که کیفیت محتوای شما فقط در همین مرحله بررسی می‌شود یعنی با ارجاع لینک به صفحات شما چرا که این عناصر در یک صفحه، فراوانی کلمات کلیدی یا کیفیت محتوا را در نظر نمی‌گیرد.

برای انجام امتیازدهی در پیج آتوریتی، شرکت موز یک مقیاس لگاریتمی 100 درجه‌ای اتخاذ کرده و با استفاده از آن امتیاز می‌دهد. حالا این مقیاس به چه معناست؟ زمانی که از مقیاس‌بندی استفاده می‌کنیم یعنی رقابت در سطح پایین، راحت‌تر ا رقابت در سطح بالاست. به بیان ساده‌تر افزایش امتیاز یک صفحه از نمره 30 به 40 راحت‌تر از زمانی است که بخواهید امتیاز صفحه را از 80 به 90 برسانید. از آنجای که این الگوریتم به‌صورت مکرر آپدیت می‌شود، ممکن است هرازچندگاهی تغییراتی در امتیازات خود داشته باشید.

پیج آتوریتی

 چه امتیازی به معنای پیج آتوریتی خوب است؟

بهتر است به دنبال نمره یا امتیاز مطلق نباشید. بلکه کاردرست این است در نتایج جستجو به دنبال این باشید که کدام صفحات قدرتمندترند و با آن‌ها مقایسه کنید. به بیان کلی‌تر اعتبار صفحات ثابت نیست و این امتیازدهی مقایسه‌ای است پس نمی‌توان گفت لزوماً کسب امتیاز فلان به معنای خوب یا بد بودن سایت است. قبل از استفاده از PA checker باید بدانید که این داده‌ها چه کاری برای شما انجام می‌دهند. باتوجه‌به اهداف خون، بررسی کنید که چه فاکتوری نیاز به ارتقا دارد یا باید روی آن کار شود.

بهتر است قبل از تعیین نیاز، وضعیت کلی پروفایل پیوندی که بر DA و PA تأثیر می‌گذارد را بدانید. به‌عنوان‌مثال یک صحفه اصلی همیشه امتیاز بالاتری به نسبت یک صحفه نوساز دارد اما این بدنان معنی نیست که صفحه جدید بی کیفیت است بلکه به معنای تازه ساخت بودن آن است و شاید امتیاز کلی صفحه اصلی شما با انیکه بالا است اما از صفحات مشابهش در سایر سایت ها پایین ترباشد.به طور کلی به دست آوردن امتیازبالا بسیار سخت است، با این حال امتیاز 40 الی 50 میتواند به معنای خوب تلقی شود.

DAچیست و چرا اهمیت دارد؟

Domain Authority (DA)  نیز یک نوع  امتیازدهی است توسط Moz ایجاد شده است  و مرتبط با تبه دهی توسط موتور های جستجو است. در واقع با استفاده از DA احتمال رتبه‌بندی یک وب‌سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) را  میتوان پیش‌بینی کرد. امتیازات Domain Authority از یک تا 100 متغیر است.  هر چه امتیاز یک صفحه  بالاترباشد،  احتمال گرفتن رتبه بهتری در نتایج را دارد و به منطور این کار از ده ها عامل از جمله پیوند دادن دامنه‌های ریشه و تعداد کل پیوندها، در محاسبات خود استفاده میکند.از آنجایی که DA مبتنی بر محاسبات یادگیری ماشینی است، امتیاز سایت شما اغلب با در دسترس قرار گرفتن نقاط داده‌ای بیشتر، کمتر یا متفاوت و وارد شدن به آن محاسبات، نوسان می‌کند.

به عنوان مثال، اگر سایتی یک میلیارد لینک جدید به دست آورد، DA سایت های دیگر نسبت به  آن سایت کاهش می یابد. بیایید DAرا یک فضا با ظریفت محدود در نظر بگیریم.زمانی که یک دامنه معتبر،پروفایل لینک بزرگ تری داشته باشد در اصل فضای بیشتری درسطح بالای DA اشغال خواهد کرد. در نتیجه در مقیاس بالا فضای کمتری برای دیگر دامنه ها باقی خواهد ماند. پس رقابت برای کسب امتیاز بالا به نسبت امتیاز پایین سخت تر است.

 تفاوت اعتبار صفحه (PA) با اعتبار دامنه(DA)

برای آنکه بگویید صفحه خوبی دارید باید هم اعتبار سایت شما بالا باشد و هم رتبه سایت. هر چه تعداد لینک‌هایی که به صفحه شما ارجاع بدهند بالاتر باشد، اعتبار صفحه بالاتر می‌رود. هرچه صفحه شما بیشتر بازدید داشته باشد، رتبه صفحه شما بالا می‌رود. دقت کنید که ممکن است امتیازات این دو باهم بسیار متفاوت باشد اما برای حفظ وضعیت مناسب یک سایت بهتر است نرخ آنها در حدود مشابه و روبه بالا باشد.

پیج آتوریتی

از کجا می توانید اعتبار صفحه یا پیج آتورنییتی را بررسی کنید؟

 بسیاری از بازریابان سئو این خدمت را ارائه میدهند و پلتفرم های زیادی برای ان طراحی شده است اما معتبرترین آن مراجعه به خود MOZ است.

چرا  Page Authorityتغییر میکند؟

بسیاری از افراد اغلب از جستجوگر Page Authority برای مشاهده تغییرات در امتیاز خود استفاده می‌کنند. ازآنجایی‌که این نرخ اساساً به پروفایل پیوند بستگی دارد و تغییرات پیوندهای شما بر امتیاز PA تأثیر می‌گذارد،به راحتی نوسانات امتیاز در اعتبار را نشان میدهد. نکات زیادی درمورد تغییرات امتیازات وجود دارد و مهم ترین عامل نیز مقایسه ای بودن این سیستم است .

همان‌طور که گفته شد، هر چه تعداد لینک‌های خارجی از وب‌سایت‌های معتبر بیشتری داشته باشید، امتیاز PA شما بهتر است. اما این نمی‌توان گفت  100٪ درست است. یکی دیگر از اقداماتی که موتور جستجو انجام می‌دهد بازرسی لینک‌های ارجاعی است یعنی موتورهای جستجو متوجه می‌شوند که اگر یک سایت خاص لینک‌ها را سریع‌تر از سایت‌ها رشد دهد، آن را به‌عنوان اقدامات مضر یا ساختگی تشخیص می‌دهد و امتیاز سایت شما را کاهش می‌دهد.

چه اقداماتی کمک می‌کنند تا امتیاز پیج آتوریتی افزایش باید؟

هر اقدامی که در جهت ارتقا سئو سایت باشد، پیج آتوریتی را افزایش خواهد داد. یکی از مهم ترین فاکتورها که بارها به آن اشاره شد، لینک‌سازی داخلی و خارجی است اما همان‌طور که گفتیم باید به شیوه صحیح انجام شود. ابتدا توجه کنید که لینک‌سازی داخلی می‌تواند تأثیر خوبی روی اعتبار سایت داشته باشد و لینک خارجی باعث می‌شود سایت شما به‌عنوان مرجع شناخته شود که این کار به‌خوبی اعتبار سایت شمارا افزایش خواهد داد. نکته دیگر تولید محتوای یونیک و اختصاصی است. هرچه مطلب شما اختصاصی‌تر باشد برای گوگل اعتبار بیشتری دارد. گرفتن ورودی از شبکه‌های اجتماعی نیز می‌تواند روی میزان اعتبار سایت تأثیر بگذارد به همین منظور در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید.

پیج آتورنیتی پایین به چه معناست؟

ممکن است بیان کند اعتبار یک صفحه کم است یا صفحه تازه ساخته شده‌است.


برچسب ها:

    نظرات


    0 دیدگاه
    instagram logo call button