لینک سازی داخلی و خارجی چیست؟ چرا اهمیت دارد؟
لینک سازی در سئو از اهمیت ویژهای برخوردار است، این کار بخش مهمی از اقدامات ما در بهبود سئو و ارتقاء رتبه سایت در گوگل است. اهمیت این موضوع به قدری است که سئوکاران برای آن یک استراتژی جداگانه با عنوان استراتژی لینک سازی یا link building تدوین میکنند و این استراتژی باید متناسب با هدف و محتوای سایت باشد. اینگونه نیست که با تدوین یک مسیر یا استراتژی بتوان تمامی سایتها را به هدفهای متفاوت رساند. این استراتژی شامل لینک سازی داخلی و خارجی می باشد.
هدف از لینک سازی
هدف گوگل و سایر موتورهای جستجو رساندن کاربران اینترنت به مقصد و هدفشان با ایجاد یک تجربه کاربری مفید و موفق است. لینک سازی به معنای اتصال یک صفحه به صفحه یا صفحات دیگر است. این کار به کاربران کمک میکند برای یافتن یک پاسخ برای سؤال یا هدف خود مسیر درستی را طی کنند. لینک سازی به دو صورت لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی انجام میگیرد.
انکر تکست Anchor text
قبل از اینکه بخواهیم برایتان از مفاهیم لینک داخلی و خارجی صحبت کنیم، نیاز است که با مفهوم انکر تکست یا همان متن لنگر آشنا شوید.
حتماً بارها در یک متن لغات یا متنی را دیدهاید که با یک رنگ دیگر مشخص شدهاند. حتی گاهی زیر این لغات خط هم کشیده شده است. زمانی که روی این محتواها کلیک میکنید، یک صفحه جدید برایتان باز میشود. به این لغات که از طریق آنها یک صفحه به یک صفحه دیگر لینک میشود Anchor text میگویند.
لینک سازی داخلی
لینک سازی داخلی نوعی لینک سازی و اتصال صفحات یک سایت به صفحات همان سایت هست. به این معنی که در یک صفحه از سایت به صفحهای دیگر از عمان سایت پیوند یا ارجاع داده میشود. این کار باعث میشود فردی که برای خواندن یک محتوا یا دیدن یک کالا وارد یکی از صفحات سایت شما شده است، به دیگر صفحات نیز برود و از سایر صفحات سایت شما نیز بازدید کند. این کار کمک میکند نرخ پرش سایت کاهش یافته و میانگین زمانی که بازدید کنندگان از سایت شما بازدید میکنند افزایش یابد.
سایتهایی که از لینک سازی داخلی ضعیفی برخوردار هستند، به دلیل کاهش زمان حضور بازدید کنندگان سایت، رتبه کمتری نیز از گوگل دریافت میکنند. زیرا یک لینک سازی داخلی قوی، به بازدید کنندگان سایت شما کمک میکند، دسترسی راحتتری به سایر بخشهای مرتبط داشته باشد.
لینک سازی خارجی
اگر در حوزه سئو فعال هستید، حتماً بارها کلمه بک لینک به گوشتان خورده و از اهمیت آن برای گوگل و ارتقا رتبه سایت آگاه هستید. بک لینک یا نوعی لینک خارجی است. بک لینک، لینکها یا پیوندهایی هستند که سایر سایتها را به سایت شما متصل میکنند و زمانی که کاربری از یک سایت دیگر بازدید میکند، این لینکها بازدیدکنندگان آن سایت یا سایتها را به سایت شما راهنمایی میکنند. بک لینکها برای سایت شما امتیاز محسوب میشود و گوگل با شناسایی این بک لینکها رتبه سایت شما را ارتقاء میدهد.
البته باید این موضوع را در نظر داشته باشید که گوگل سایتهای مبدأ و مقصد بک لینک را شناسایی و بررسی میکند تا مطمئن شود این بک لینکها معتبر بوده و از طریق سئو کلاه سیاه به دست نیامده باشد.
نوعی دیگر از لینک خارجی هم وجود دارد، و آن هم زمانی است که شما به یک سایت دیگر لینک میدهید، این لینکهای خارجی که شما ایجاد کردهاید، به عنوان بک لینک برای سایت مقصد محسوب میشود.
باید بدانید که بک لینکهای دریافتی در سئو سایت و افزایش رتبه سایت شما از اهمیت ویژهای برخوردارند.
چرا لینک سازی مهم است؟
وقتی صحبت از لینک سازی میشود، باید این را بدانیم که سئوکاران این کار را با دو هدف مهم انجام میدهند. این دو هدف شامل:
لینک سازی برای خزندههای گوگل:
اولین هدف برای کسی که سئو سایت را مدیریت میکند، معرفی صفحات سایت به گوگل است. این کار راههای مختلفی دارد. برای اینکه گوگل سایت ما را بشناسد و آن را به بازدیدکنندگان معرفی کرده و نشان دهد، باید صفحات توسط خزندههای گوگل خزش و بررسی شود. معرفی یک صفحه به گوگل از راههای زیر ممکن است:
- ایندکس کردن دستی صفحه جدید در سرچ کنسول گوگل
- اضافه کردن آدرس صفحه جدید به سایت مپ
- لینک سازی داخلی و خارجی
بهترین مسیر برای راهنمایی خزندههای گوگل، استفاده از لینک سازی است. زیرا زمانی که خزندههای گوگل وارد سایت شما میشوند، چه از طریق بک لینک و یا از هر طریق دیگری، به کمک وجود لینکهای داخلی و لینک سازی قوی، به سایر صفحات نیز سر میزنند. این مسیر رفتن از صفحهای به صفحه دیگر با پایان یافتن لینکها پایان مییابد. این موضوع به این معنی است که وقتی خزندههای گوگل وارد صفحه سایت شما شدند، اگر لینکی وجود نداشته باشد که آنها را به سایر صفحات راهنمایی کند، از سایت شما خارج میگردند.
لینک سازی برای ایجاد یک تجربه کاربری مثبت:
یکی دیگر از اهمیتهای لینک سازی ایجاد رضایت برای بازدید کنندگان و خلق تجربه کاربری مثبت است. چه شما و چه گوگل هر دو به دنبال جذب رضایت کاربران و مخاطبان خود هستید. اگر کاربری که دنبال جواب سؤال خود است وارد سایت شما شود و به جواب نرسد، و با نارضایتی از سایت شما خارج شود، برای شما و گوگل هر دو بد است. چون این خلاف اهداف هر دوی شماست.
مخاطبی که گوگل سایت شما را به او پیشنهاد داده، زمانی که وارد سایت شما میشود، در همین لحظه همان فرصتی که به دنبالش بودید به شما داده شده است. شما میتوانید با پیش بینی اینکه مخاطبان شما زمانی که برای دریافت پاسخ سؤال خود، به شما مراجعه میکنند، به دنبال پاسخ چه سؤالات دیگری نیز خواهد بود، و با راهنمایی مخاطبان به مسیری که ممکن است مورد نیازشان باشد، برای آنها یک تجربه کاربری خوب بسازید. وقتی که کاربران صرف حضور در سایت شما میکنند، گنجی است که گوگل آن را بهعنوان یک امتیاز برای شما در نظر خواهد گرفت.
باید بدانید که مخاطبانتان را به مسیرهای اشتباهی راهنمایی نکنید، زیرا وقتی صفحه از سایت شما باز شود، و مخاطب متوجه شود شما او را به جای اشتباهی راهنمایی کردهاید، با خروج سریع، یک امتیاز منفی برای شما ثبت میشود.
نظرات
0 دیدگاه