جریمه های گوگل (پنالتی گوگل) و نحوه رفع آنها!
جریمه گوگل یا گوگل پنالتی مجازاتی است علیه وبسایتی که محتوای آن با شیوهها وقوانین اعمال شده توسط گوگل در تضاد باشد. این جریمه میتواند در نتیجه بهروزرسانی الگوریتم رتبهبندی گوگل، یا بررسی دستی که نشان میدهد یک صفحه وب از تاکتیکهای سئو «کلاهسیاه» استفاده میکند، باشد. اعمال جریمه منجر به کاهش قابلتوجه رتبه یا حذف کامل از رتبه میشود. اما چرا دقیقاً بسیاری از سایتها جریمه گوگل میگیرند و برای آن چه میتوان کرد؟ در این مقاله همراه ما باشید تا هرآنچه را که باید در مورد جریمه گوگل و تأثیرات آن بدانید را توضیح دهیم.
چه زمانی توسط گوگل جریمه میشوید؟
در بیشتر موارد، فقط نگاهی به سرچ کنسول گوگل نشان میدهد که چگونه تغییرات در عمل قابلتوجه است و آیا جریمه ناگهانی است یا خیر. بااینحال، به طور دقیق، دلایل زیادی برای جریمه گوگل وجود دارد که به نظر شما میتواند منجر به افت فوری رتبه شود.
موارد زیادی هستند که میتوانند چنین وضعیتی را ایجاد کنند، برای مثال، خرید لینک یکی از دلایل جریمه است و این به وضوح توسط دستورالعملهای موتور جستجوی گوگل ممنوع است. در نتیجه خرید لینک منجر به جریمه از سمت گوگل میشود. حتی اگر الگوریتم همیشه با جزئیات و اثرات مرتبط مواجه نشود، خطرات خرید لینکها با بهروزرسانیهای اعمال شده به طور قابلتوجهی افزایشیافته است.
استفاده از محتوای موجود در سایر سایتها نیز بسیار خطرناک است و دلیل اصلی جریمه بسیاری از سایتها است. به همین دلیل بهتر است به این موضوع توجه ویژهای داشته باشید.
اعمال جریمه خودکار و دستی
گوگل برای اعمال جریمه از دو روش دستی و خودکار استفاده میکند. روش دستی برای موارد خیلی پیشرفته است و در این صورت راه بازگشتی ندارید. اما برای اعمال جریمه با الگوریتم میتوان انتظار رفع آن را داشت. اکثر جریمههای گوگل اتوماتیک هستند. این مورد همیشه اتفاق میافتد، بهعنوانمثال، زمانی که الگوریتم گوگل از یک خطا آگاه میشود و سپس صفحه شما را در رتبهبندی جابهجا میکند. این میتواند اتفاق بیافتد، برای مثال، اگر بهینهسازی موبایل وجود نداشته باشد، اما همچنین اگر متون شما بیش از حد بهینه شده باشند. مجازات بیش از بهینهسازی یکی از مجازاتهای خودکار در Google است. با این وجود، جریمه دستی گوگل برای تخلفات پیچیدهتر نیز قابل تصور است. این مستقیماً توسط کارمندی ارائه میشود که معمولاً دلایل این مرحله را به شما میگوید. وب سایت نیز پس از رفع تخلف مستقیماً از طریق وی فعال میشود.
علل پنالتی خودکار گوگل
همانطور که قبلاً ذکر شد، جریمه گوگل معمولاً به دلیل بهینهسازی نادرست یا نقض دستورالعملهای گوگل است. با اینحال، لزومی ندارد که خطا در نگاه اول قابل تشخیص باشد. این امر، یافتن علت جریمه گوگل را برای شما به عنوان اپراتور سایت بسیار دشوارتر میکند. در بیشتر موارد، دلیل مشخصی برای کاهش رتبه بدون بررسی بیشتر قابلمشاهده نیست. بااینحال، در صورت جریمه گوگل، ارزش دارد ابتدا برخی از اصول اولیه را بررسی کنید. بهعنوانمثال، سایتهای مشابه را چک کنید تا ببینید آیا محتوای شما قبلاً به شکل مشابه یا تقریباً یکسان در صفحات دیگر ظاهر میشود. اگر شما هم لینک خریدهاید، علت جریمه گوگل را میتوان بهسرعت پیدا کرد. حذف لینک شما اجازه میدهد واکنش نشان میدهند بهسرعت به مشکل بهمنظور دوباره در صفوف بالا در گوگل با کمترین زیان یافت میشود.
انواع الگوریتمهای جریمه گوگل:
- پاندا (2011)
- Secure Update (2014)
- Mobilegeddon (2015)
- پنگوئن (2016)
- Intrusive Interstitial Penalty (2017)
سه نکته برای جلوگیری از مجازات گوگل
بهترین راهحل برای جریمه گوگل اجتناب از آن است. با سه نکته اساسی زیر، شما از قبل برای تخلفات اساسی که درگذشته مجازات شدهاند، مطمئن هستید. چگونه از خود در برابر عواقب جدی جریمه گوگل محافظت کنید:
- بهینهسازی برای کاربر: اول از همه، محتوای شما باید برای کاربر بهینه شود. این در مورد اقدامات سئو سایت شما نیز صدق میکند که منجر به دیدهشدن بیشتر میشود، اما نباید گروه هدف را نادیده گرفت. به همین دلیل، مطمئن شوید که کاربران در سایت شما احساس راحتی میکنند.
- تولید لینک طبیعی
- اجتناب از محتوای تکراری
پنالتی گوگل چقدر فعال میماند؟
اگر یک جریمه خودکار Google دریافت کردهاید، معمولاً فقط تا زمانی که مشکل حل نشده فعال میماند. اگر مثلاً بحث لینکهای معیوب یا خریداری شده باشد، تعویض لینک برای رفع پنالتی گوگل کافی است. این امر در مورد محتوای کپی شده نیز صدق میکند، به این معنی که میتوانید بهسرعت با متون جدید و جداگانه برای پروژه خود دوباره با موفقیت رتبه بندی کنید. جریمه خودکار گوگل در این زمینه فقط تا زمانی که علت واقعی آن باشد فعال باقی میماند. با پنالتی دستی گوگل فرق میکند.
از آنجایی که این موارد نقضهایی هستند که توسط الگوریتم Google شناسایی نمیشوند، عواقب آن میتواند بسیار شدیدتر باشد. این میتواند، برای مثال با وعدههای ممنوعه یا عمدی که توسط یک کارمند به رسمیت شناخته میشود، اتفاق بیافتد. تلاش مرتبط نیز بیشتر است، زیرا تنها با مشورت کارمند مسئول میتوانید جریمه Google را بازنشانی کنید. به همین دلیل از معرفی پنالتیهای گوگل با بهینهسازی کاربر محور خودداری کنید.
مواردی که باعث میشود توسط گوگل پنالتی شوید
پنالتی گوگل در چندین سطح قابل تشخیص است. فهرست زدایی کامل بزرگترین تنبیهی است که باید از خود در برابر آن محافظت کنید. علاوه بر جریمه دستی و همچنین نه چندان آسان گوگل، رویه خودکار در مجموع به سه بخش مختلف تقسیم میشود:
Uniform Resource Locator
اگر خطا یکبار در یک صفحه فرعی رخ دهد، معمولاً فقط URL جریمه میشود. بهعنوانمثال، اگر صفحه ای با 100 صفحه فرعی دارید، ضعیف شدن یک صفحه فرعی تنها در تجزیهوتحلیل دقیق در اکثر موارد قابل توجه است.
سطح دامنه (Level Domain)
در صورت نقض کامل دستورالعملهای گوگل توسط دامنه شما، تمامی صفحات و محتوا جریمه خواهند شد. اگرچه در موارد بسیار کمی حذف کامل از نتایج جستجو است، اما حرکت به ردههای پایینتر قابل تصور است.
سطح کلمه کلیدی
اگر از کلمات کلیدی اشتباه استفاده شده باشد یا بهینهسازی بیش از حد انجام شده باشد، رتبه شما میتواند در سطح کلمه کلیدی جریمه شود. به عبارت دقیق، این بدان معناست که صفحه شما دیگر در یک کلمه کلیدی خاص یافت نمیشود و از رتبهبندی ناپدید میشود.
رفع خطاها و بازیابی رتبه
در رایجترین موارد، رفع باگ موجود از طرف شما برای لغو جریمه گوگل کافی است. بهمحض اینکه خطاها دیگر در بررسی پیشرو توسط الگوریتم گوگل قابلتوجه نباشند، صفحه شما دوباره در رتبهبندی پیدا میشود.
اگر هنوز نتوانستهاید دلیل پنالتی گوگل خود را بیابید، ما بهعنوان یک آژانس سئو خوشحال خواهیم شد که به شما در جستجو کمک کنیم. ما سال ها تجربه داریم و میدانیم چگونه میتوانیم از شما حمایت کنیم تا دوباره بدون محدودیت در رتبهبندی قرار بگیرید.
نتیجه پنالتی گوگل چیست؟
به طور خاص، جریمه گوگل به این معنی است که صفحه شما دیگر در نتایج جستجو یافت نمیشود یا فقط به میزان محدودی میتوان آن را پیدا کرد. این مرحله بهویژه برای فروشگاههای آنلاین ویرانگر است، به همین دلیل تجزیه و تحلیل و رفع سریع مشکل مهم است.
اکثر جریمههای گوگل به طور کاملاً خودکار توسط Googlebot و الگوریتم مرتبط تعیین میشوند. فقط چند جریمه توسط کارمندان مسئول گوگل اعمال میشود که در این مورد باید ابتدا متوجه صفحه شما شده باشند.
جریمههای کوچک گوگل اغلب موردتوجه قرار نمیگیرند یا تنها پس از تجزیهوتحلیل دقیق آشکار میشوند. بااینحال، جریمههای واقعاً بزرگ گوگل نادر است، زیرا شرکتهای آسیبدیده بهسرعت ساختار سایت خود را در بیشتر موقعیتها بازیابی میکنند.
نظرات
0 دیدگاه