کمپین تبلیغاتی چیست؟ معرفی 7 گام راه اندازی کمپین تبلیغاتی
کمپین تبلیغاتی یک استراتژی خاص است که در رسانههای مختلف به منظور دستیابی به نتایج مطلوب مانند افزایش آگاهی عموم از نام تجاری، افزایش فروش و بهبود ارتباطات در یک بازار خاص انجام میشود. همه اینها از طریق تبلیغات انجام میشود.
بسیاری از کارآفرینان تصور میکنند که انجام یک کمپین تبلیغاتی به معنای ایجاد یک تبلیغ است. در حالی که، آنها اشتباه میکنند. برای اینکه تبلیغات بهترین نتایج را به همراه داشته باشد، بسیار مهم است که همه چیز از همان ابتدا به خوبی سازماندهی شده باشد.
اگر قصد راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی را دارید، توصیه میکنیم با یک متخصص در رسانه مورد علاقه خود تماس بگیرید. یک آژانس تبلیغاتی آنلاین که مخصوص بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ) است، بهترین گزینه و بهترین راه برای دستیابی به نتایج دلخواه شما است.
علاوه بر این، در کار با افراد حرفهای میتوانید برنامه ریزی بودجه خود را بهینه کنید و به معیارهای مربوط به تکامل اقدامات دسترسی پیدا کنید.
7 گام برای راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی موفق
برای داشتن یک کمپین تبلیغاتی موفق باید گامهای متفاوتی برداشت. در زیر به بررسی هفت گام مؤثر برای راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی موفق میپردازیم.
1. هدف کمپین خود را تعیین کنید.
به طور معمول، وقتی به “اهداف” در تبلیغات فکر میکنیم، اکثر مردم تمایل به فروش دارند. اما حقیقت این است که بسیاری از اهداف تبلیغاتی دیگری نیز وجود دارد که باید بر آنها تمرکز کرد. متداولترین اهداف شامل جذب مشتریان جدید، تبلیغ محصولات فعلی و عرضه محصولات جدید است. همچنین میتوان یک کمپین تبلیغاتی برای افزایش آگاهی مردم از یک نام تجاری ایجاد کرد یا کمپینی برای کمک به ایجاد ارتباط یک نام تجاری با احساسات خاص در مخاطب طراحی نمود. هدفتان هرچه که باشد، مهم است که قبل از شروع کار آن را شناسایی کنید.
2. مخاطبان هدف را تعیین کنید.
بخشی از موفقیت یک کمپین مستقیماً به مخاطبان هدف آن بستگی دارد. اگر بازار هدف یا مخاطبان مشخصی دارید، انجام و اندازه گیری اهداف بسیار سادهتر است. تعریف نکاتی مانند سن، جنس، طبقه اجتماعی، وضعیت تأهل، سطح تحصیلات، علاقه، عادات و سرگرمیها کمک میکند تا بفهمید از طریق استراتژی کمپین تبلیغاتی خود در تلاش برای دستیابی به چه کسانی هستید.
3. مخاطبان خود را تقسیم بندی کنید
هنگامیکه مخاطب مورد نظر خود را به روشنی مشخص کردید، باید مخاطب را تقسیم بندی کرده و بر اساس محصولات یا خدماتی که میخواهید بفروشید و مشخصات جمعیتی مختلف آنها را به گروههای مختلف تقسیم کنید. خودتان را به جای مشتریان بالقوه خود قرار دهید و سعی کنید مشخص کنید چه چیزی باعث جلب توجه آنها میشود. آیا آنچه ارائه میدهید برای آنها مفید است؟ چگونه توجه آنها را جلب خواهید کرد؟ آیا آنها از مارک یا محصول شما مطلع هستند؟ آیا آنها قدرت خرید کافی برای خرید محصول یا خدمات شما با قیمت تعیین شده را دارند؟
4. در مورد رسانههای تبلیغاتی خود تصمیم بگیرید
امروزه ابزارهای مفید زیادی در اختیار ماست که میتواند پیام کمپینهای تبلیغاتی را به بخش مورد نظر برساند. بیایید انواع مختلف گزینههای تبلیغاتی موجود را مرور کنیم.
تبلیغات در شبکههای اجتماعی
همانطور که از نامش پیداست، تبلیغات در رسانههای اجتماعی این امکان را فراهم میکند که تبلیغاتی را در شبکههای اجتماعی که مخاطبان هدف شما هستند ایجاد کنید. این به معنای باز کردن یک خط ارتباطی است که به شما امکان میدهد به راحتی با مخاطبان خود تماس بگیرید. قالبها و سیستم عاملهای مختلف موجود، استراتژیهای طراحی شخصی را ارائه میدهند که میزان موفقیت بالایی را به همراه دارد.
بازاریابی ایمیلی
بازاریابی ایمیلی یکی دیگر از ابزارهای تبلیغاتی است که میتواند در کمپین استفاده شود. اگرچه میتوانید از آن برای به دست آوردن مشتریان جدید (که میتواند منجر به ایجاد مشتریان احتمالی شود) استفاده کنید، اما استفاده از “فرمول وفاداری” نتایج باورنکردنی را به همراه دارد. آیا میدانید به دست آوردن یک خریدار جدید 7 برابر هزینه برتر از حفظ خریدار فعلی است؟
بازاریابی محتوا
با توجه به محبوبیت محتوای مارک دار و بازاریابی ویدئویی، این یک راه عالی برای کمپینهای تبلیغاتی دیجیتال است. با این حال، در مورد اینکه بازاریابی محتوا واقعاً چیست، کمی ابهام وجود دارد. به گفته مؤسسه بازاریابی محتوا، “بازاریابی محتوا یک رویکرد بازاریابی استراتژیک است که بر ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار برای جذب و حفظ مخاطبان مشخص و در نهایت، برای ایجاد سودآوری مشتریان تمرکز دارد.” بنابراین، محتوا نمیتواند منحصراً تبلیغاتی باشد. شما باید ارزش (مانند سرگرمی، اطلاعات جدید، تبلیغات و غیره) را نیز به آن اضافه کنید. در نظر داشته باشید که در اجرای بازاریابی محتوا چهار مرحله وجود دارد: تولید ترافیک، تولید سرنخ (مشتری بالقوه)، پرورش سرنخها و تولید مشتری.
بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)
این روش به تبلیغات پولی در موتورهای جستجو اشاره دارد. این روشها شامل تبلیغاتی هستند که با استفاده از مدل پرداخت به ازای کلیک (PPC) پرداخت میشوند. SEM یک راه عالی برای تقویت موقعیت شما در موتورهای جستجو است و مانند تبلیغات در شبکههای اجتماعی، این تبلیغات نیز میتوانند بسیار هدفمند و تقسیمبندی شده استفاده شوند.
5. ارتباط
پیام یک کمپین تبلیغاتی نیز یکی از بخشهای اساسی است. حتی اگر هر شرکت و هر استراتژی متفاوت باشد، متن تبلیغات باید همیشه دارای اطلاعات طبیعی، منظم، شفاف، مختصر، روان و منسجم باشد. ممکن است این موضوع آسان به نظر برسد، اما اگر این نکته را نیز اضافه کنید که پیام نیز باید مختصر باشد (برای اینکه مخاطب را خسته نکند) فشار برای ایجاد یک محتوای تبلیغاتی درست واقعاً میتواند افزایش یابد. توصیه میکنیم کار را به متخصصان مجرب در این بخش یا نویسندگان تبلیغات بسپارید.
6. به طراحی خود توجه کنید
طراحی به اندازه پیام اهمیت دارد. برای جلب رضایت مخاطبان خود از طراحی واکنش گرا و وب سایتهای با تجربه کاربری خوب استفاده کنید. مخاطبانتان را ابتدا با یک چشمانداز خوب، و سپس از طریق هر چیز دیگری که باید به آنها بگویید، خوشحال و راضی کنید.
7. پیگیری متریکها و KPIها
اندازه گیری در بسیاری از زمینههای مختلف مهم است، اما در دنیای تبلیغات بسیار مهمتر است. اگر نتایج خود را پیگیری نکنیم، نمیدانیم که چه چیزی خوب پیش میرود یا چه چیزی را میتوانیم بهبود دهیم. در یک کمپین تبلیغاتی، معیارها باید بخشی جداییناپذیر از این فرایند را تشکیل دهند. تنها راه درک میزان اثربخشی کمپین؛ ردیابی و اندازه گیری معیارها و دادهها است. علاوه بر این، ما باید تفاوت بین معیارهای عمومی و KPIها (Key Performance Indicator) را مورد توجه قرار دهیم. حتی اگر KPI معیارهایی را ارائه ندهد، بازهم به چگونگی اندازه گیری اهداف استراتژیک شرکت میپردازد.
نظرات
0 دیدگاه