سوشیال مدیا مارکتینگ چیست؟

سمانه پرهیزکار

سوشیال مدیا مارکتینگ استفاده از بسترهای رسانه‌های اجتماعی برای ارتباط با مخاطبان برای ایجاد آگاهی از نام تجاری، افزایش فروش و افزایش ترافیک وب سایت است. این موضوع شامل انتشار محتوای عالی در نمایه‌های رسانه‌های اجتماعی، گوش دادن و جذب فالوور، تجزیه و تحلیل نتایج و اجرای تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی است.

شبکه‌های اجتماعی اصلی (در حال حاضر) عبارت‌اند از:

  • فیس بوک
  • اینستاگرام
  • توییتر
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • YouTube
  • Snapchat

همچنین طیف وسیعی از ابزارهای مدیریت رسانه‌های اجتماعی وجود دارد که به مشاغل کمک می‌کند حداکثر استفاده را از بسترهای شبکه‌های اجتماعی ذکر شده در بالا ببرند. چه بخواهید یک برند بسازید و چه کسب و کار خود را توسعه دهید، ما می‌خواهیم به شما در موفقیت کمک کنیم.

سوشیال مدیا مارکتینگ چیست؟

مروری سریع بر سوشیال مدیا مارکتینگ

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی ابتدا با انتشار آغاز شد. مشاغل محتوای خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند تا ترافیک وب سایت‌های خود را ایجاد کنند و امیدوارند که فروش داشته باشند. اما شبکه‌های اجتماعی بسیار فراتر از آنکه فقط محلی برای پخش محتوا باشند، رشد کرده اند.

امروزه کسب و کارها از شبکه‌های اجتماعی به طرق بی شماری استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال، کسب و کاری که درباره آنچه مردم در مورد نام تجاری او می‌گویند، نگران است؛ مکالمات رسانه‌های اجتماعی و پاسخ به منشن کردن‌های مربوطه (مشارکت در رسانه‌های اجتماعی) را زیر نظر دارد. شرکتی که می‌خواهد نحوه عملکرد خود در رسانه‌های اجتماعی را بفهمد، میزان دسترسی، تعامل و فروش خود را در رسانه‌های اجتماعی با یک ابزار تجزیه و تحلیل (تجزیه و تحلیل رسانه‌های اجتماعی) تجزیه و تحلیل می‌کند. یک کسب و کار که می‌خواهد به مجموعه خاصی از مخاطبان برسد، تبلیغات رسانه‌های اجتماعی بسیار هدفمند (تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی) را اجرا می‌کند.

به طور کلی، مواردی که در بالا توضیح داده شد، اغلب به عنوان مدیریت رسانه‌های اجتماعی نیز شناخته می‌شوند.

پنج رکن اصلی سوشیال مدیا مارکتینگ

در زیر به معرفی و بررسی پنج رکن اصلی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی می‌پردازیم.

1. استراتژی

قبل از اینکه مستقیماً وارد شوید و چیزی را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کنید، بیایید یک قدم به عقب برداریم و به تصویر بزرگ‌تر نگاه کنیم. اولین قدم این است که در مورد استراتژی کار در شبکه‌های اجتماعی خود فکر کنید.

اهداف شما چیست؟ رسانه‌های اجتماعی چگونه می‌توانند به شما در دستیابی به اهداف تجاری کمک کنند؟ برخی از مشاغل از رسانه‌های اجتماعی برای افزایش آگاهی از نام تجاری خود استفاده می‌کنند، برخی دیگر از آن برای افزایش بازدید و فروش وب سایت استفاده می‌کنند.

می‌خواهید روی کدام شبکه‌های اجتماعی تمرکز کنید؟ شبکه‌های اجتماعی اصلی، که در بالا ذکر شد، عبارت‌اند از فیس بوک، اینستاگرام، توییتر، LinkedIn، Pinterest، YouTube و Snapchat. همچنین پلتفرم‌های کوچک‌تر و آینده دار مانند Tumblr، Tik Tok و Anchor و پلتفرم‌های پیام رسانی اجتماعی مانند Messenger، WhatsApp و WeChat وجود دارد. هنگام شروع کار، بهتر است چند پلتفرم را انتخاب کنید که فکر می‌کنید مخاطبان هدف شما در آن فعالیت می‌کنند تا اینکه در همه سیستم عامل‌ها حضور داشته باشد.

چه نوع محتوایی را می‌خواهید به اشتراک بگذارید؟ چه نوع محتوایی مخاطبین مورد نظرتان را بیشتر جذب می‌کند؟ تصاویر، فیلم‌ها یا لینک‌ها؟ محتوای آموزشی بهتر است یا سرگرم کننده؟ یک نقطه خوب برای شروع ایجاد یک شخصیت بازاریابی است که در پاسخ به این سؤالات کمک می‌کند. البته لازم نیست این مسئله برای همیشه ثابت باشد. همیشه می‌توانید استراتژی خود را با توجه به عملکرد پست‌های رسانه‌های اجتماعی خود تغییر دهید.

2. برنامه ریزی و انتشار

سوشیال مدیا مارکتینگ برای مشاغل کوچک معمولاً با حضور مداوم در رسانه‌های اجتماعی آغاز می‌شود. نزدیک به سه میلیارد نفر از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. با حضور در شبکه‌های اجتماعی، به برند خود فرصتی می‌دهید تا توسط مشتریان آینده‌تان کشف شوید.

انتشار محتوا در رسانه‌های اجتماعی به سادگی به اشتراک گذاشتن پست وبلاگ، تصویر یا ویدئو در بستر این رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی است. این کار درست مانند اشتراک گذاری محتوا در صفحه شخصی فیس بوک‌تان است. اما در این فضا باید به جای ایجاد و انتشار خود به خودی، محتوای خود را از قبل برنامه ریزی کنید. همچنین، برای اطمینان از ایجاد حداکثر دسترسی در رسانه‌های اجتماعی، باید مطالب عالی را که مخاطبان دوست دارند، در زمان و با تناوب مناسب منتشر کنید.

در حال حاضر انواع ابزارهای برنامه ریزی رسانه‌های اجتماعی وجود دارد که می‌تواند کمک کند مطالبتان را به طور خودکار در زمان مورد نظر منتشر کنید. این کار باعث صرفه جویی در وقت می‌شود و این امکان را می‌دهد که مخاطبانتان را در مواقعی که به احتمال زیاد با محتوای شما درگیر می‌شوند، جذب کنید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

3. گوش دادن و تعامل

با گسترش تجارت در رسانه‌های اجتماعی، مکالمات مربوط به نام تجاری شما نیز افزایش می‌یابد. مردم در مورد پست‌های رسانه‌های اجتماعی‌تان نظر می‌دهند، شما را در پست‌های رسانه‌های اجتماعی خود منشن می‌کنند یا مستقیماً به شما پیام می‌دهند.

افراد حتی ممکن است بدون اطلاع شما در مورد نام تجاری‌تان در رسانه‌های اجتماعی خود صحبت کنند؛ بنابراین احتمالاً می‌خواهید مکالمات رسانه‌های اجتماعی در مورد نام تجاری خود را زیر نظر داشته باشید. اگر یک نظر مثبت دریافت کرده باشید، فرصتی برای خوشحال کردن آنها خواهید داشت. در غیر این صورت، می‌توانید قبل از بدتر شدن وضعیت، با ارائه پشتیبانی شرایط را اصلاح کنید.

می‌توانید همه اعلان‌های خود را به صورت دستی در همه بسترهای رسانه‌های اجتماعی بررسی کنید، اما این کار کارآمد نیست و پست‌هایی را که نمایه رسانه‌های اجتماعی کسب و کار شما را نشان نکرده‌اند، مشاهده نخواهید کرد. در عوض می‌توانید از یک ابزار گوش دادن و مشارکت در رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید که همه ذکرها و پیام‌های شبکه‌های اجتماعی‌تان را جمع آوری می‌کند، از جمله پست‌هایی که صفحه شبکه اجتماعی کسب و کارتان را تگ نکرده‌اند.

4. تجزیه و تحلیل

در مسیر بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، خواه در حال انتشار محتوا هستید یا در رسانه‌های اجتماعی مشغول هستید، می‌خواهید بدانید بازاریابی رسانه‌های اجتماعی شما چگونه عمل می‌کند. آیا نسبت به ماه گذشته با تعداد بیشتری از افراد در شبکه‌های اجتماعی در ارتباط هستید؟ ماهانه چند بار منشن مثبت دریافت می‌کنید؟ چند نفر از هشتگ برندتان در پست‌های رسانه‌های اجتماعی خود استفاده کردند؟

هر شبکه اجتماعی خود یک سطح اولیه از چنین اطلاعاتی را ارائه می‌دهد. برای به دست آوردن اطلاعات تحلیلی عمیق‌تر یا مقایسه آسان در بستر رسانه‌های اجتماعی، می‌توانید از طیف گسترده‌ای از ابزارهای تجزیه و تحلیل رسانه‌های اجتماعی موجود استفاده کنید.

5. تبلیغات

وقتی بودجه بیشتری برای توسعه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خود دارید، حوزه‌ای که می‌توانید در نظر بگیرید تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی است. تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی به شما اجازه می‌دهد تا نسبت به کسانی که شما را دنبال می‌کنند، به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کنید.

بسترهای تبلیغاتی شبکه‌های اجتماعی امروزه به قدری قدرتمند هستند که می‌توانید دقیقاً مشخص کنید تبلیغات خود را به چه کسانی نمایش دهید. همچنین می‌توانید مخاطبان هدف را بر اساس جمعیت شناسی، علایق، رفتارها و موارد دیگر انتخاب کنید.

هنگامی‌که هم‌زمان کمپین‌های تبلیغاتی رسانه‌های اجتماعی را اجرا می‌کنید، می‌توانید از ابزار تبلیغات شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد تغییرات عمده، خودکارسازی فرایندها و بهینه سازی تبلیغات خود استفاده کنید.

سخن آخر

شبکه‌های اجتماعی همیشه در حال پیشرفت هستند. هنگامی‌که فیس بوک برای اولین بار راه اندازی شد، افراد فقط می‌توانستند به محتواهای متنی را به اشتراک بگذارند. در حال حاضر، بسیاری از قالب‌های محتوا مانند تصاویر، فیلم‌ها، فیلم‌های زنده و Stories وجود دارد.

بنابراین، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیز همیشه در حال تغییر است. ما می‌توانیم به شما کمک کنیم تا از آخرین تغییرات و استراتژی‌های موفقیت در رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید و در این مسیر به اهدافتان برسید.


برچسب ها:

    نظرات


    1 دیدگاه
    علی زاده

    عالی بود


    پاسخ
    instagram logo call button